Hallo daar.
Kijk eens aan! Het internet is vanochtend goed lek. Zagen we eerder op de morgen de nieuwe Skoda Kodiaq RS, stuiten we zojuist ineens op een auto waarnaar men écht uitkijkt. Precies, de volledig nieuwe generatie (G20) van de BMW 3 Serie is op het wereldwijde web terechtgekomen, dankzij een gebruiker van BimmerPost.
Hoewel we voorlopig nog niet te maken hebben met (uitgelekte) persfoto’s, is de nieuwe BMW 3 Serie ook in de configurator van alle kanten duidelijk te zien. Fijn is dat er bij dit lek niet een uitvoering, maar verschillende versies van de nieuwe 3 Serie te zien zijn. Daarbij kunnen we de bolide in allerlei kleuren en kleurencombinaties bekijken. Het uiterlijk van de wagen is volgens ondergetekende in positieve zin veranderd. Met name de achterkant van de wagen lijkt op de ingezoomde foto’s buitengewoon aantrekkelijk, iets waar niet iedereen het mee eens is.
Met dit lek komt geen nieuwe gedetailleerde informatie vrij over de 3 Serie. Wanneer het officiële persbericht verschijnt, dan zullen we alle ins en outs met jullie kunnen delen. Dat gezegd hebbende, we weten dat de zevende generatie van de 3 Serie 10 mm lager bij de grond zal liggen. De auto moet daarbij 55 kg minder wegen dan zijn voorganger. De bolide is eveneens stijver dan voorheen en heeft een totaal vernieuwde ophanging die zich meer richt op comfort. Uit de foto’s kunnen we overigens opmaken dat in ieder geval de wielbasis langer lijkt te zijn.
Op de foto’s kunnen we eveneens zien dat de nieuwe 3-serie direct beschikbaar zal zijn met een M Sport-pakket, Sport Line en talloze configuraties van de binnenkant. Tevens zien we op de foto dat het voorlopige topmodel hoogstwaarschijnlijk de M340i zal zijn.
We zullen spoedig meer horen over de nieuwe 3 Serie van BMW. De Duitsers zullen morgenochtend (dinsdag 2 oktober) om 9u de doeken van de auto trekken op de Paris Motor Show.
UPDATE 2 oktober 2018: het is officieel, HIER vind je alle info en foto’s van de nieuwe BMW 3 Serie.
barchettadriver zegt
Ziet er prima uit, Hofmeisterknik of geen Hofmeisterknik. Erg nette auto geworden. Vooral die achterkant is erg goed gelukt. Voorkant is een beetje meer van hetzelfde van het oude model.
olivierc zegt
@barchettadriver: Ik vind net de achterkant mislukt
Dutchdriftking zegt
Een 5-serie met Lexus achterlichten?
Loek zegt
@dutchdriftking: de eerste drie letters die in mij opkwamen inderdaad: RCF.
Het is geen lelijke auto, maar mooi is anders.
Moet ik er heel eerlijk bij zeggen dat elke generatie 3-Serie even tijd nodig heeft. De E90 was bij introductie ook so-so, terwijl ik die nu mooi vind. Kwam laatst een F30 tegen in het zwart met mooie velgen, dan is dat ook gewoon een heel goed gelukte auto.
magnumsing zegt
@dutchdriftking: eerste wat ook in mij opkwam : achterkant lijkt het op een lexus. Zij- en vooraanzicht herkenbaar BMW, maar achterkant imo niet.
timt zegt
@magnumsing: Die 24 miljoen verschillende lijnen in de voorbumper doen mij anders ook wel een beetje aan een Lexus denken…
drommedaris zegt
@dutchdriftking: idd!!
mikje90 zegt
@dutchdriftking: en zitter er nu ook oude mercedes benz knoppen in de middencosole?.
rbngrt zegt
Mooier dan verwacht!
roberto zegt
Tja.. ik vind hem niet lelijk, maar een beetje nietszeggend..
autowilly zegt
Ik kan hier gewoon niet meer warm van worden. De opvolgers bij bmw zijn tegenwoordig allemaal zo voorspelbaar dat er niks nieuws aan lijkt te zijn…
berlinetta zegt
@autowilly: Wat had jij verwacht dan? Ieder automerk doet dit zo.
mashell zegt
Wow, dat is een wel bijzonder lelijke voorbumper! Prima interieur. Als sport- of luxery line waarschijnlijk prima te pruimen, dan krijg je niet de lelijke voorbumper en de aanplak diffusor en ziet het er netjes en chique uit.
mikje90 zegt
@mashell: voorbumper lijdt aan morbide obesitas.
lekkerlinksrijden zegt
Voorkant had iets strakker gemogen van mij, maar ik ben positief. Lekker strak gehouden en het interieur is erg netjes zo
kroon zegt
Lijkt dat ze het banaan model van Mercedes hebben overgenomen. Van binnen redelijk netjes.
Nu de kwaliteit nog. Hoop dat ze daar een stap hebben gemaakt bij BMW. Ben bang van niet.
Gulli zegt
@kroon: moest ook meteen aan Mercedes denken. Met name vanwege het korte kontje en de enorme motorkap. Toch is het dankzij die banaanvorm bij Mercedes erger heb ik het idee.
87sandyd zegt
@gulli: BMW a-coupe
Gulli zegt
@87sandyd: hmm eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat nu ik hem op de pc bekijk ipv op de app hij er wel minder langgerekt uitziet…
BrutaalAapje zegt
@kroon: Ik dacht het zelfde… En ben geen fan van ‘het banaan model’…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Leuk die Lexus ‘L’ achterlichten! Beter goed gejat…
mart144 zegt
Aftermarket achterlichten?
mb10 zegt
Ik vind de voorbumper wat rommelig overkomen
kminne zegt
Gaap.
morph zegt
Het geheel zegt me helemaal niets, en het achter aanzicht is gewoon belachelijk. En dit is dan nog de M340i uitvoering…
jerry zegt
Heb de indruk dat bij elk nieuw model de lezers alleen maar kritischer worden. Kom op Nederland, niet zo zuur doen!
sjaakbonestaak zegt
@jerry: en toch zal een groot deel deze alsnog leasen zodra die uit is.
keirtje zegt
Meer zoals de laatste versies, de meeste mensen zullen totaal geen verschil zien. Neem hem in de zelfde kleur en je schoonmoeder denkt dat je al vele jaren in de zelfde auto rijd.
JanJansen zegt
BMW gaat dezelfde kant op als Audi met weinig vernieuwende ontwerpen.
Alleen de i-serie is nog interessant.
viezefreddyw zegt
Qua exterieur vind ik het een beetje een rommeltje, ik ben er nog niet helemaal over uit of ik hem wel mooi vind. De koplampen doen me een beetje denken aan een Peugeot vanwege de inkeping. Interieur is wel dik in orde, dat heeft echt stappen gemaakt wat ook hard nodig was.
schnellerbitte zegt
@viezefreddyw: moest ook gelijk aan Peugeot denken idd:(
87sandyd zegt
@viezefreddyw: Stappen maken in het interieur was ook niet heeeel moeilijk ofzo. Daar liepen ze echt mijlenver achter op de concurrentie.
henk_he zegt
@viezefreddyw: ik zie nochtans analoge klokken in de cockpit. Hallo! Het is 2018! Doen Audi en VW en Volvo en Mercedes toch beter.
alassad zegt
Liever klassiek analoog dan tijdelijk digitaal cool
e28forever zegt
@henk_he:
Want digitaal is beter?
henk_he zegt
@e28forever: in ieder geval veelzijdiger en naar mijn persoonlijke mening niet slechter dan analoog.
rikus zegt
Geen verassing qua ontwerp
fastforward zegt
De zwarte en bruine auto’s zijn ok. De Msport uitvoering heeft van de voorkant wel heel grote neusgaten. Het interieur ziet er erg clean uit. Ben benieuwd naar de materialen.
mashell zegt
@fastforward: volgens mij zijn ze allemaal M sport. Ook de zwarte, zelfs al heeft die geen M op de flank.
trustmeiamanengineer zegt
Saai en voorspelbaar, met een setje Lexus achterlichten. Maar vooral de opmerking dat het onderstel (weer) meer op comfort is afgesteld doet zeer, en bevestigd mijn opmerking bij het artikel van van Meel als nieuwe BMW chef. Ze verliezen hun identiteit (en bestaansrecht)….
rufctr01 zegt
Ik moet de auto in het echt zien. Ik word er niet echt warm of koud van…
VeniVidiVici zegt
Ik heb meer het idee dat ik naar een redelijk gefacelifte F30 zit te kijken dan naar een geheel nieuwe 3 serie…
erwh zegt
Wat een zooitje dat exterieur, Lexus had het niet kunnen bedenken, maar BMW heeft het wel geprobeerd te kopiëren. Het interieur is daarentegen is stuk beter te pruimen.
Ook positief dat BMW niet vol op de touchscreen tour gaat zoals veel andere fabrikanten en de fysieke knoppen voor de belangrijkste functies blijft handhaven, net als de idrive controller die inmiddels behoorlijk volwassen geworden is.
Die ergonomisch matige en lekker spiegelende schermen waar je zo goed alle vette vingers op ziet zien er misschien mooi uit in de folder (en zijn inmiddels lekker goedkoop in ontwikkeling en productie), maar voor dagelijks gebruik is het echt een stap terug.
mashell zegt
In kleur gespoten meegespoten buitenspiegels worden weer een optie? Of is de fotoshop afdeling deze vergeten mee te kleuren?
b088y zegt
@mashell: is denk ik een ‘line’ kleurtje. Meestal is meegespoten kleur standaard en kan je dat ook kiezen als je een andere line hebt. Bij mijn vorige BMW was zwarte spiegels in plaats van meegspoten spiegels 314 euro.
eselkaa zegt
Ziet er zo prima uit. Voorkant imo wel wat druk op deze platen.
Zoals velen het is niet een schokkende revolutie maar meer een evolutie. Alles succesnummers, zeker in volumemodellen, zijn behouden in designverandering. Maar misschien ook minder nodig. Niet duitse merken pakken het vaak anders aan maar is ook niet toekomstbestendig design
teijgher zegt
De versnellingspook is foetsie. Zijn dat nu knopjes geworden? (PRND)
jack_abarth zegt
@teijgher: Beter kijken, auto heeft gewoon een zwarte pook nabij de iDrive knop.
C220AMG zegt
@jack_abarth: beter kijken, er zijn wel degelijk verschillende foto’s zonder pook in het middenconsole. Wellicht hebben de modellen met sporttransmissie enkel flippers? Kan me ook niet voorstellen dat ze het vergeten zijn om te renderen. Al met al geen idee, we zullen zien.
teijgher zegt
@teijgher: Op foto 7 en 16 zie ik m nu inderdaad. Maar op 21 en 22 is ie toch echt weg…
willeme zegt
1. “De 3 Serie ziet er hetzelfde uit! Niets veranderd! Lijkt wel een facelift! Wat is er nieuw aan?”
2. “BMW is deaud, geen Hofmeisterknik meer! Lelijk!”
En we kijken allemaal naar dezelfde auto… Natuurlijk logisch dat er niet al te veel veranderd: het is een van de belangrijkste auto’s voor BMW. Daar gaan ze natuurlijk niet mee experimenteren.
Zo in het blauw met zware wielen ziet het er niet uit, maar die zwarte mag je zo voor mijn deur zetten.
ikschrijfookoverautos zegt
@willeme: weg jij, met je ratio!
jaapiyo zegt
@willeme: wat een grafbak. Kijk zo moet het
http://i.wheelsage.org/pictures/b/bmw/3_series/bmw_330i_sport_sedan_uk-spec_1.jpg.
Wat een prachtig decent m-bumpertje ook.
berlinetta zegt
@jaapiyo: En over 15 jaar zeg je precies hetzelfde over deze auto.
eelco74 zegt
@willeme: als je kijkt wat
Mercedes voor stap heeft gemaakt met de C klasse van de w204 naar de w205. Dan weet je dat ook een forse verandering van een kern model kan leiden tot veel nieuwe klanten en omzet
tttijn zegt
Man wat zijn ze de weg kwijt daar. Ik shop wel bij Lexus, Audi of Mercedes.
b088y zegt
@tttijn: Wanneer heeft Mercedes dan onlangs wat moois op de markt gezet. Binnenkant ziet er bij de nieuwe modellen uit als een kermis (nog net geen vitrine voor wat Swarovski) en de lampen lijken van een keke Koreaan uit een vorig decennium te komen (vooral CLS). Enige voordeel is dat MB ten op dichte van Audi en BMW vaak interessante pakketjes heeft waardoor je een completere auto krijgt voor je geld.
jaapies zegt
@tttijn: “ik shop wel” haha, alsof het om een nieuwe jas gaat…
jaapiyo zegt
Ben niet kapot van de deurstijl achter en imo had de rest ook mooier gekund. Maar het is wel oké-ish. Interieur lijkt me wel een upgrade, hoewel die lege ruimte tussen middenconsole en centre stack wel een beetje detoneert.
jaapiyo zegt
Overigens zijn de M-bumpers idd kolderiek aan het worden. En die diffuser achter (lees: lelijk stuk zwart plastic op de bumper) moeten ze zsm ditchen.
m54b25 zegt
Oef, ik schrok even. Net een C-klasse, maar dan met BMW-nieren en -lampen. Er lijkt een bepaalde kromming in de zijkant te zitten en de gehele onderkant is erg dik en bol. Geen compliment, wat mij betreft. Misschien is het minder erg in het echt en zonder M-pakket, bovendien moet je het design van BMW’s even de tijd geven (oké, sommige modellen wennen nooit), maar mijn eerste reactie is niet erg positief.
jaapiyo zegt
@m54b25: verrek. Ik zie het nu ook. Hij is besmet met omgekeerde banaan-syndroom. Man man man…
harrie zegt
Ik ben er nog niet uit welke voorbumper ik het lelijkste vind, ik zie gouden tijden voor een aftermarket kitje.
Pordon zegt
Hmmm… Dat is het eerste dat in me opkwam. Het is niet een auto waarvan je meteen denkt ‘Wauw’!
Gooi er een paar chromen raamlijsten tegenaan en wellicht is het al een stuk beter. Interieur hetzelfde… Ziet er nog steeds typisch BMW uit en dat is niet positief. Het zal allemaal weer dik in orde zijn qua gebruiksgemak en materialen maar het oog wilt ook wat.
BaRa zegt
De laatste keer dat ik een mooie 3-neus gezien hebt was met dit: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2b/2006-2010_BMW_335i_%28E92%29_coupe_%282011-07-17%29_01.jpg
Geldt overigens ook voor de M-versie van dat model. De huidige post-crashtest-look is niet aan mij besteed. Het waait ongetwijfeld wel weer over.
w0ut zegt
Ligt het aan mij of lijkt die nu wat meer op de 4-reeks? De aanpassingen hadden wat meer gemogen. Lijkt me wat te fel op de oude.
vindik zegt
Erg niks zeggend. Zou een hele geslaagde Lexus zijn.
posthumus zegt
Staat het stuur nou scheef op de persfoto’s??
drommedaris zegt
Ik mis iets. Iets BMW’s…..ik mis BMW emotie aan de achterkant. Voorkant is gewoon klein snoetje van de 5 en 7…..
haroldt zegt
Nu al verouderd zeker vanuit zijaanzicht.
drommedaris zegt
Maar nu nog een foto van de standaard kalere versie zonder dikke wielen want de overheid maakt het ons veel te duur. Issie dan nog steeds zo mooi?
thomasthomas zegt
Achterlichten doet me denken aan de Golf 2 die kreeg op het laatst ook zwart/rode achterlichten. Maar toen was het echt iets nieuws i
(1990).
2wheeler zegt
Ik vind ‘m wel mooi…
saffie89 zegt
Voorbumper lijkt wel van Honda. Achterkant is wel mooi, interieur valt tegen. Was mooi geweest in 2015..
tvklarenbosch zegt
Ik was altijd wel een BMW liefhebber. Maar de laatste tijd maken ze er wel een potje van met die onnodig ingewikkelde lijnen. Ze zijn over-designed aan het worden en dat druist m.i. helemaal in tegen de principes van het merk. En deze nieuwe Dreier spant wel de kroon met die rare voorbumper, verdwenen Hofmeister knik en anonieme achterkant. Ook en profil is het een anonieme, nietszeggende dertien-in-een-dozijn auto geworden. Wat een gemiste kans.
racerx zegt
Mooie kar! De achterlichten moet ik nog even in het echt bekijken, maar het is een sterke verbetering ten opzichte van de F30.
berlinetta zegt
Ik vind hem eigenlijk wel mooi. Hier en daar zijn wel dingen die ik zelf anders had willen zien, maar dat is meestal bij BMW. Na loop van tijd ga ik het echter altijd weer waarderen. Interieur ziet er ook prima uit. Niet te strak, maar ook niet te rommelig.
gloudertje zegt
Eerst maar in het echt zien. Moet er erg aan wennen. Hou het voorlopig wel bij mijn f30
vagtroep zegt
@gloudertje: ja ik ook, lekker door met de facelift.
willeme zegt
Serieus waar: het toilet op de redactie is al 55 minuten op slot en @jaapiyo is nergens te vinden…
fouadski zegt
@willeme: ff bij de plaatselijke psycholoog kijken.
intimrasiert zegt
Holy cows! Wat is dat voor origami aan de voorbumper? Net of ie zojuist met zoutzuur is behandeld en nu in delen uit elkaar glijdt… horror
vondick zegt
@intimrasiert: schitterend he. Ik vind hem ook mooi
gop1 zegt
Als je me had verteld dat de F30 de opvolger was van deze auto had ik het ook geloofd.
E34M5Touring zegt
Ik vind em wel cool. Minder anoniem dan de huidige. Interieur is ook een stuk verbeterd zo te zien.
20klepper zegt
Leuk! Eindelijk een kopie van een Audi A3 limo… wat een aanfluiting dit.
bilscobar zegt
Sabeltandtijger
bmw2coupeeigenaar zegt
Geslaagd design, MAAR niemand die iets zegt over het ontbreken van de traditionele handrem :-(.
porsche928 zegt
Nu de touring nog
technofreak zegt
Qua looks ‘en profile’: sportieve Mazda 121 bolhoed met keverkont en een 911 ducktail/Bangle butt…
Not my cup of Schultenbrau.
Homer55 zegt
Van voren lijkt het een Aziaat.
Dashboard vind ik ook niet echt typisch BMW..
Al met al is het mwa.
Had beter gekund…..
karhengst zegt
Leuk, een 3-Serie met JDM-Sport pakket.
Gulli zegt
Aparte plaatsing van het knopje voor de stuurverwarming trouwens, in de onderste spaak van je stuurwiel.
Jantje_555 zegt
@gulli: is bij de 5 serie en andere BMWs met sportstuur ook al zo.
Gulli zegt
@Jantje_555: Ah ok, mijn 1-serie heeft de knop aan de zijkant van de stuurkolom zitten. Zeg maar aan de andere kant van waar het contactslot zou hebben gezeten. Had deze manier nog nooit gezien! In m’n Corsa zat het knopje op het dashboard volgens mij.
e28forever zegt
@Gulli:
Stuurverwarming is voor mietjes …
Gulli zegt
@e28forever: nou zeker! Lekker hoor ?
boomhauwer zegt
Ik mis vroeger.
alcantara zegt
‘Gelekt’ ja, zijn er nog auto’s die wel officieel onthuld worden?
healey zegt
Ik wil het natuurlijk geen aartslelijke auto noemen, maar dat verandert niets aan de feiten.
barry355gtb zegt
Op de laatste foto staat mijn faveure interieur qua kleur en afwerking. Als het nieuwe onderstel net zo’n grote stap heeft gemaakt als het interieur , dan wordt de Beemer beter als de beste in het segment. Ik wacht even de eerste testverslagen af.
Esprit_de_Flandre zegt
Begrijp niet goed waarom er zoveel knoppen zijn op het dashboard. In tijden dat een touch screen spotgoedkoop is…
Tesla Model 3 werd bij de onthulling verweten een overdreven sober interieur te hebben – terecht – maar zo’n scherm waar je alles op kan doen qua airco/radio/etc is gewoon een logische keuze. Minder dingen die kunnen kapotgaan. En voor het design hoef je het niet te laten, want zo’n scherm hoeft niet rechthoekig te zijn, en de knoppen die je daar digitaal opzet kan je ook ontwerpen zodat ze passen in de stijl van het merk. Meer nog, je zou verschillende versies kunnen aanbieden, want “personaliseren” is altijd hip in automarketing…
henk_he zegt
@Esprit_de_Flandre: omdat een touch screen onhandig, onveilig en onpraktisch is. Ik kan er niet aan wennen, geef mij maar fysieke knoppen die je binnen 2 ritten blindelings kunt vinden zonder je blik van de weg af te halen, in plaats van zoeken en swipen in allerlei menuutjes appjes en submenuutjes.
prop zegt
Wat een rommelig design. Audi achterlichten .. een interieur met een zee aan weer diezelfde goedkope plastic knopjes .. de voorbumper heeft te lang in de zon gelegen. Die is er gewoon door gesmolten.
Veilige evolutie is logisch maar hier zit niks vooruitstevends in verwerkt. Alle investeringen gaan natuurlijk op aan electrificatie.
dolledries zegt
Op naar de audi a5 .. nietszeggend dit
powerblue zegt
Oh wat is de 3-serie toch afgegleden na de e46.
wernerv8 zegt
De duitsers worden steeds koreaanser met al die lijntjes rondinkjes en rare fratsen terwijl de koreanen steeds europeser worden
evo2 zegt
Tot 10 jaar geleden was het nog echt mijn merk. Tegenwoordig spreekt alleen de 2 serie mij nog aan. Ik mis steeds meer BMW saus over de nieuwe modellen. Deze nieuwe 3 is echt een currywurst zonder curry…..Tut mir leid…
noensboy zegt
Gatver! ?
Dan maar een 3-serie vanuit de voorraad
Edge zegt
De versie zonder M-opsmuk oogt toch een stuk minder pijnlijk aan de ogen: https://i.imgur.com/vk3MQ57.jpg
daniel1975 zegt
Er zijn mooiere 3 series geweest