Ze hebben weer zitten slapen bij de helpdesk.
Lang leve Reddit. Vannacht plaatste een Amerikaanse gebruiker van het platform in de TeslaMotors subreddit een bericht waarin hij een interessante vondst deelde. Gebruiker pn02ner belde met de Roadside Assistance van Tesla voor een probleem, waarna ze hem doodleuk een emailtje met een PDF van de gebruikershandleiding stuurde.
Hoewel een aantal gedeeltes simpelweg lijken overgenomen uit de handleidingen van de Model S en de Model X, staan er een aantal unieke stukken in waarvan we nog niet eerder te horen hadden gekregen.
Zo waarschuwt het document over zogenaamde ‘vampire draining’, waarbij de auto een klein beetje energie nodig heeft om de elektronische systemen te blijven bekrachtigen, zonder dat je hem gebruikt. Volgens Tesla moet er vermeden worden dat de batterij van de Model 3 volledig op 0 procent komt te staan, omdat dit kan zorgen voor blijvende schade.
“Never allow the Battery to fully discharge. Even when Model 3 is not being driven, its Battery discharges very slowly to power the onboard electronics. On average, the Battery discharges at a rate of <1% per week with energy saving mode ON and <3% per week with energy saving mode OFF. Situations can arise in which you must leave Model 3 unplugged for an extended period of time (for example, at an airport when traveling). In these situations, keep the discharge rates in mind to ensure that you leave the Battery with a sufficient charge level."
Naast deze zorgwekkende informatie komen er een aantal specs van de Model 3 naar voren. Op vol vermogen zou de wagen zo’n 165 kW moeten produceren, wat zich laat vertalen in ongeveer 225 pk. Het maximum koppel naar de wielen is volgens de handleiding exact 3700 Nm. Genoeg om een trailer te kunnen slepen zou je zeggen, maar dat is dus niet het geval. Als we het document mogen geloven beschikt de bolide momenteel niet over een trekhaak, al moeten we hier de nadruk leggen op het woordje ‘momenteel’. Wellicht dat er in de toekomst dus nog het een en ander zal veranderen.
Over verandering gesproken, het stuur op de plaatjes vertoont aan weerszijden twee knoppen waarmee gescrolld kan worden. Hiermee kan de bestuurder o.a. de spiegels en het volume van de audio aanpassen.
Gezien het grootste gedeelte van de enthousiasten nog moet wachten op hun wagen, kunnen ze hier alvast een beetje in rondneuzen om wat olie op hun innerlijke vuur te smijten. De optielijst hadden ze immers hier al gezien.
Het volledige document kun je hier vinden.
milieumeneertje zegt
Ik snap totaal niet waarom het verhaal over een lege batterij zorgwekkend is. Iedere batterij heeft last van zelfontlading. Je telefoon kun je ook niet compleet leeg weg leggen en hem een jaar later weer pakken, dan is de batterij ook diep ontladen en beschadigd. Juist goed dat ze hier mensen op attenderen.
amg65 zegt
@milieumeneertje: Je moet toch iets negatiefs eruit halen voor een Tesla artikeltje?
ikschrijfookoverautos zegt
@milieumeneertje: Ik heb hier de rest van de kwoot voor je:
“Discharging the Battery to 0% may permanently damage the Battery. To protect against a complete discharge, Model 3 enters a low-power consumption mode when the charge level drops to 5%. In this mode, the Battery stops supporting the onboard electronics to slow the discharge rate to approximately 4% per month. Once this low-power consumption mode is active, it is important to plug in Model 3 within two months to avoid Battery damage.”
Vind ik toch wel redelijk heftig klinken, maar hey, dat ben ik, de dramaqueen.
stephane8200 zegt
@ikschrijfookoverautos: waarom denk je dat klassiekers en auto’s die niet vaak gebruikt worden een druppellader hebben? Ik heb een ‘normale’ auto die ik minimaal 1x in de 2 weken start en rijd om de accu levend te houden.
SimonMc zegt
@milieumeneertje: Klopt wat je zegt, maar in dit geval gaat het niet over zelfontlading, maar over een sluipverbruik omdat de elektronica constant moet gevoed worden.
Écht niet dat er 1% verlies is op een week, puur door zelfontlading. Panasonic’s Eneloop heeft nog 90% van z’n lading na 1 jaar (!). Zelfs na 5 jaar is dit nog 70%.
Daarom ook dat ik altijd hard met m’n hand op m’n voorhoofd sla als ik mensen hoor zeggen dat accu’s niet evolueren. Of mensen die denken dat ze hun mobiel de eerste keer de hele nacht door moeten opladen.
milieumeneertje zegt
@simonmc: Hahah ja gelijk heb je. Mn vader blijft ook nog heilig geloven in het eerst helemaal opladen van batterijen. Het enige dat ik probeerde te zeggen is dat het goed is dat tesla de eigenaren waarschuwt voor ontlading / sluipverbruikers. Helemaal leeg weg zetten is geen optie met een elektrische auto. Wel vraag ik mij of zo`n high tech auto je ook waarschuwt op het moment dat je batterij dreigt te beschadigen middels een sms o.i.d.
zagatofreak zegt
Ik rijd de tank van mn benzineauto toch ook niet helemaal leeg. Gewoon heel normaal.
audirijder zegt
@zagatofreak: wist ook niet dat een benzine auto benzine verbruikte terwijl hij stilstaat. Goed om te weten.
zagatofreak zegt
@audirijder: Aii niet goed gelezen
mashell zegt
@zagatofreak: maar als met een 1 liter te gaan je wagen 3 weken op P3 Langparkeren zet dan kom je nog wel weer van die god verlaten plaats vandaan. Met een Model 3 wordt P3 Langparkeren vanzelf P3 heel Langparkeren.
fanboy zegt
Dus je moet je Tesla bijna twee jaar stil laten staan voordat je schade aan de accu ondervind?
Overigens, voor alle knopjes en bediening heeft Doug DeMuro op Youtube al een uitgebreide review van de Model 3 gedaan, daar worden alle knopjes en eigenaardigheden besproken.
E34M5Touring zegt
@fanboy: Bij een volle accu wel. Als jij met haast naar t vliegveld moet en je hebt nog 10% over bij aankomst duurt het in het slechtste geval 3 weken. Dus als je een maandje de hort op gaat moet je met meer dan 10% accu op de luchthaven staan.
flutterby zegt
@e34m5touring: Of op de luchthaven aan een stekker hangen wat wordt aangeraden. Overigens was TeslaBjorn (YouTuber) in 6 dagen 100 km bereik kwijt. Het is dus zeker iets om rekening mee te houden wanneer je BEV langdurig zonder stekker parkeert.
bitd zegt
@flutterby: dat wordt een mooi gezicht in de toekomst: 10.000 autos aan de stekker op Schiphol
fanboy zegt
@e34m5touring: Dan moet je hem dus wel zelf van de Energy Save mode af gehaald hebben en hem zo wegzetten. Lijkt mij dus uitzonderlijk.
Als je zo’n ding gewoon gebruikt en niet met die instellingen gaat klooien, lijkt me dat ie vanzelf in een diepere standby mode vervalt. Want een paar weken stilstaan is niet gek.
Alhoewel, daar kunnen veel nieuwe brandstof auto’s ook niet echt goed mee omgaan, je hoort toch wel vaker dat na een vakantie de accu leeg is.
E34M5Touring zegt
@fanboy: Ja goed, maar daarom zei ik ook in het slechtste geval. Je weet 1 ding zeker. Er is sowieso 1 snurker die dit gaat overkomen. Ondanks alle waarschuwingen enz.
pomoek zegt
@fanboy: het is een beetje een kwast maar hij maakt wel leuke filmpjes!
undifined1 zegt
Worden dus nooit klassiekers dit…. Is gewoon een schakelaar monteren teveel moeite?
amg65 zegt
@undifined1: Zo werkt een accu (helaas) niet.
undifined1 zegt
@amg65:
Je hebt natuurlijk ook een beetje zelfontlading, maar er staat in de quote : “Even when Model 3 is not being driven, its Battery discharges very slowly to power the onboard electronics.” Waarschijnlijk is dat meer dan de zelfontlading dus helpt het iig iets
amg65 zegt
@undifined1: Dan kun je de auto niet meer in.
garp zegt
@undifined1: alles na pak m beet 2000-2003 heeft het amper in zich om klassieker te worden. Veel te veel electronica. Over 30 jaar kan ik echt geen ‘meedraaiend xenon koplampen module’ meer vinden voor m’n auto. Laat staan zelf na te maken. Auto’s zijn consumptie producten geworden met een beperkte levensduur.
thierryvth zegt
@garp: of ze printen over 25 jaar zo’n koplamp
lekbak zegt
@undifined1: Een beetje klassieker hangt gewoon aan een (slimme) druppellader. Kleine moeite om je klassieke Tesla over een aantal jaar gewoon aan de stekker te hangen. Dan regelt de auto het lekker zelf en heb je gewoon altijd een volle accu.
mashell zegt
Over welke batterij gaat het? De gewone 12V batterij, die in elke auto door lekstromen in de electronica langzaam ontlaadt. Of de grote batterij voor het rijden? Want als die met 3% per week ontlaadt dan hebben we het niet meer over lekstromen maar over kermisverlichting.
lekbak zegt
@mashell: Dat was ook mijn gedachte maar als ik het even snel ongeveer bereken valt het wel mee. 55000wh*3%=1650wh per week. Dat gedeeld door 168 uren is net geen 10w verbruik. Lijkt me niet veel voor een aantal computers die stand-by staan.
amg65 zegt
Leg het werk neer, want we hebben weer iets negatiefs kunnen vinden over Tesla. Namelijk zelfontlading van accu’s!
SimonMc zegt
@amg65: Dat heb je verkeerd begrepen. Het punt is dat de elektronica zorgt voor een sluipverbruik. Li-ion accu’s ontladen echt geen 1% per week. Zoals ik hierboven als voorbeeld gaf; Panasonic’s Eneloop batterijen ontladen 10% op 1 jaar. Dat is 0,19 % per week, en geen 1% per week zoals velen concluderen.
flutterby zegt
Het valt mij wel op dat enkel “premium” options als standaard besproken worden. Zou de premium package nou echt zijn eigen handleiding hebben?
Enkele voorbeelden zijn:
– Inklapbare spiegels
– Elektrisch verstelbare stoelen
– USB poorten achter
Ook mogen kinderen onder de 12 niet voorin. Is dat iets Amerikaans?
flutterby zegt
@flutterby: Bij de climate control wordt wel gesproken over de premium package. Het lijkt erop dat de er veel meer standaard is op de basis uitvoering dan eerder gecommuniceerd.
pomoek zegt
Het meest zorgwekkende is het taalgebruik in de handleiding. Ik mis leestekens, het woordje ’the’ voor model 3, en waarom wordt batterij met een hoofdletter geschreven? Het lijkt wel een handleiding voor een goedkope Chinese stofzuiger.
amg65 zegt
@pomoek: het woordje ‘the’ ontbreekt al jaren. Battery is misschien verder gespecificeerd bovenaan de handleiding, zoals dat vaak in contracten het geval is..
thierryvth zegt
al deze informatie is al lang bekend, dat van de scroll functie is al helemaal lachwekkend en onjuist, buiten dat je functies kunt toewijzen zijn de scroll wieltjes actief afhankelijk van welke functie je op het display inschakelt.
Voor de mensen die wel het Tesla gebeuren behoorlijk volgen is het nieuwtje dat onder/achter de binnen spiegel een camera naar de inzittenden is gericht
nasty zegt
Ben ik de enige die het hilarisch vind dat je spiegels moet aanpassen op het stuur? En geen cruise control knop? Die moet je ergens tussen de menu’s gaan uitgraven
amg65 zegt
@nasty: Dat werkt prima zag ik. En autopilot gaat niet via het touchscreen maar hendel achter het stuur.
p993 zegt
Wow, 2 knoppen op je stuur en accu ontlading….denkraam jaren negentig?