Mazda heeft al aangekondigd dat de RX-8 een opfrisbeurt krijgt, plaatjes hadden we echter nog niet. Over een ruime week zal Mazda op de autoshow van Detroit de vernieuwde RX-8 onthullen. Aan de voorkant zijn grille & koplampen wat strakker geworden terwijl de mistlampen naar boven zijn verplaatst.
De op de foto afgebeelde RX-8 is een dikkere RS versie. Behalve 19″ lichtmetaal, een Bilstein onderstel krijgt de RX-8 RS Recaro kuipstoelen en een achterspoilter. Over eventuele motorische aanpassingen voor de RS of voor de gefacelifte RX-8 is nog niets bekend. (via WCF)
UPDATE: zo te zien was dit een hoax, hier zijn inmiddels de echte afbeeldingen te zien!
jonas zegt
leuk, behalve die achterlichten
Tom zegt
voorste is afgekeken van porsche
Robert Morgan zegt
De neus is knap gedaan, wat mij betreft een verbetering. Maar de achterkant is te weinig veranderd om een verbetering te zijn.
Jinx zegt
’t blijft toch wel een tijdloos design, hoewel ze die spoiler mogen laten liggen
Ahura zegt
Oorspronkelijke bron is van mijn site:
http://www.mazda-madness.nl/nieuws/166.htm (staat ook op WCF)
Mooier is ie helaas niet geworden. De RX-8 was perfect zoals ie was. De LED-achterlampen gaan nog wel maar de voorbumper vind ik niet geslaagd. Zeker niet met die mistlampen zo en de koplampen hoefden van mij niet breder. En ze hebben ook nog de mooie roosters aan de zijkant weggehaald :(
Dennis zegt
ander type van spoiler zou er mooier staan, nu ook geen Subaru Impreza WRX-achtig ding, maar toch iets meer uit-het-oog-springend mag wel :-)
Armada zegt
Een facelift uitgevoerd door Marijke Helwegen?
Ahura zegt
Idd tijdloos ontwerp. Sowieso nog altijd één van de bijzonderste auto’s op de markt door de rotatiemotor, de aparte portieren en opvallend ontwerp met messcherpe rijeigenschappen. Zonde dat ie zo weinig verkocht
Juppe zegt
Ik vind die voorbumper dus echt geen verbetering. Dat middelste gat is veel te groot, bij de oude liep de lijn van de zijkant mooi door over de motorkap. Nou slaat het nergens op.
Ook die gaten onder de koplampen kunnen mij niet bekoren. Zoals Tom al zegt lijkt het afgekeken bij Porsche, en daar vind ik het ook lelijk. Die mistlampen moeten er gewoon af.
Jammer, hij was zo mooi…
autoblogger zegt
@Ahura: er is een verschil tussen “via” en “bron”, maar iig een leuke scoop!
Heb jij die scans gemaakt? En is dat magazine van NIHON?
Ahura zegt
I know maar ik zeg het er graag even bij :P Hoe het blad heet weet ik niet, ik had eerst alleen de cover op mijn nieuwspagina met uitvergrote versie van de RX-8 pics die daar op staan. Maar iemand heeft het blad ingescant waardoor ik nu de foto in betere kwaliteit kon plaatsen
dennism6 zegt
op zicht niet verkeerd,
nog een dikke engine-upgrade en ik vindt het zeker niet slecht!
VonStroke zegt
Hij ziet er wat frisser en scherper uit maar mooier, mwoaaa
Robin zegt
Vind wel tof gedaan, hoor. Maakt hem een stuk ruiger dan de eerste (brave) versie.
Aston Martin freak zegt
Mooi, mooi, ik ben niet echt aan Toyota.
Maar in die Toyota zie ik mij toch wel noch rijden, mooie velgen trouwens.
STJ zegt
@dennism6
Er is een grote kans dat de 16X er in komt die getoond werd in tokyo.
@Aston Martin freak schrijft,
Heb je wat raars gerookt want dit is een mazda en geen toyota
Nick zegt
@Aston-Martin: Toyota heeft hier niets mee te maken.
Dit is één van de weinige Japanse auto’s die ik echt kan waarderen.
Ik snap echter niet wat de concurrenten van de RX-8 zijn?
De Porsche 911, Nissan 350Z zijn weer een klasse hoger.
En de MR2, Celica, etc daarintegen weer lager.
Mazda zou weer eens lef moeten tonen en het Eunos-project (á la Lexus/Acura/Infiniti) weer leven inblazen.
Onder deze vaandel de RX-8 plaatsen en een concurrent tegen de 911, R8, GTR ontwerpen.
Of waar Mazda tegenwoordig mee aan het experimenteren is, de 16X met directe injectie en een trochoïde rotorhuis en dan 2.6 liter variant ontwerpen om mee te gaan met de 911 Turbo, R8, GTR, etc.
flappie zegt
ik moest gelijk aan porsche denken.
@Nick: bedankt voor de informatie :-)
Mustang zegt
Hopen dat ie weer dezelfde wankelmotor krijgt.. anders vind ik hem niet geslaagd! Gelukkig hebben ze die deuren wel zo gelaten;)
banaan zegt
cover is van Best Car (ベストカー)
Nick zegt
De Renesis motor is één van de weinige Wankel-motoren die in de motorvoertuigenindustrie word toegepast.
Mazda weet dit en steekt daarom veel onderzoek in de motor.
Door constant de technologie proberen te verbeteren en moderne technieken toe te passen kunnen ze aardig mee komen.
De 16X motor is een goed voorbeeld, de trochoïde rotorhuis zorgt voor een langere effectieve slag dus meer koppel en een langere verbrandingsduur.
En dat is juist belangrijk, want de Wankel motor staat niet bekend om een hoog koppel of goede verbranding.
Door het hele ontwerp is voorontsteking niet mogelijk dus je moet altijd een compromis sluiten, maar dit geld voor elk type verbrandingsmotor.
Trabbi zegt
Die achterspoilTer (zoals hierboven) hadden ze beter achterwege gelaten…
YK zegt
那神色冷却!!! Oftewel: het ziet er retestrak uit!!! :D
banaan zegt
@YK: waarom schrijf je hier de CHINESE google-translate-vertaling van “It looks cool” neer, in een topic over een Mazda?
Cooper S zegt
Die patta’s staan um erg OK.
banaan zegt
… en het is een Japans magazine.
Willem zegt
lekkere streetcar
w0o0dy zegt
idd is het vrij voor de hand liggend om aan te nemen dat de nieuwe 16x motor in deze Rx8 komt. Dus reken maar op een twee rotor waarbij de inhoud vergroot wordt van 2x654cc naar 2×800 cc en het vermogen stijgt naar bijna 270pk en een koppel in de buurt van de 245nm
Er doen ook geruchten de ronde over een 3 rotor-uitvoering, maar waarschijnlijk is dat teveel van het goede, voor deze Rx-8…
Over de huidige Renesis (1) motor:
These and other innovative technologies allow the RENESIS to achieve 49% higher output and dramatically reduced fuel consumption and emissions (the RX-8 meets LEV-II). It won International Engine of the Year and Best New Engine awards 2003 and also holds the “2.5 to 3 liter” size award for 2003 and 2004, where it is considered a 2.60 L engine. Finally, it was on the Ward’s 10 Best Engines list for 2004 and 2005.
kowalsk zegt
bleeehh echt jammer van zo’n mooie voorkant. de achterkant heeft mij nooit kunnen bekoren maar nu al helemaal niet :( als ze de oude nou hadden genomen en de luchtinlaten íets hadden vergroot, en het metaal gewoon wat scherper hadden gesneden zag -ie er alweer veel moderner en frisser uit…
Ahura zegt
Ik denk niet dat de 16X in de facelift komt. Pas in het nieuwe model omstreeks 2010/2011
frasker zegt
Gelukkig hoef ik voorlopig geen afscheid te nemen van de oude RX 8
(In de straat staat er eentje) En die vindt ik mooier dan deze.
salipander zegt
Wanneer komt de RX-5 ?
Mazda liefhebber! zegt
de RX-8 was mooi, is mooi, en blijft zeker na deze facelift nog steeds PRACHTIG !!!
rider zegt
hij kijkt nu wat gemener uit zijn koplampen. de vorige was voor mij een beetje te gladjes. net niet, idee kreeg ik er bij. nu is hij helemaal goed. nou ja, die achterspoiler hoeft voor mij niet.
Tom zegt
Leuke fotoshop, die ingescande pagina!
Hier is de originele foto:
http://www.blogsmithmedia.com/www.autoblog.com/media/2007/05/rx-8_hi023.jpg
De recaro stoelen zijn oude stoelen en komen uit de 2001 RX-7 RS.
Fova' zegt
Beetje jammer van de Maserati voorkant
autoblogger zegt
@Tom: thanks, dat lijkt inderdaad de basis voor bovenstaande “impressie”
Er zijn inmiddels wat officiele foto’s opgedoken:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/10/mazda-rx-8-facelift
RDB zegt
geen wonder dat de achterkant weinig veranderd is. FACELIFT. als je je lul laat verlengen is je neus toch ook niet meteen dikker