



Altijd handig, die overenthousiaste stagiaires!
De IAA 2017 staat voor de deur, dus dat betekent een hoop nieuws. Traditiegetrouw gaat dat gepaard met de nodige foto’s die ‘per ongeluk’ te vroeg online komen. In dit geval trappen we groots af: de nieuwe BMW M5! Onze collega’s van bmwblog.com vonden een video die in China uitgelekt is. Ditmaal geen renders uit een computergame, maar het echte werk.
En wat we kunnen zien, ziet er blubberdik uit. Aan de voorkant zien we een grotere bumper met enorme luchtinlaten. Aan de zijkant is te zien dat de wielkasten lekker uitgeklopt zijn. Achter de wielkasten aan de voorkant kan je de M5 herkennen aan iets wat lijkt op een lucht uitlaat. De velgen zijn nu al fout en zie je binnen no-time op een E46 316i ‘M3 uitgevoerd’, waarschijnlijk. Achter die velgen prijken koolstofvezel remmen, waarschijnlijk een optie. Uiteraard is de achterkant voorzien van twee setjes ronde stortkokers en een duidelijk afwijkende bumper. Een klein carbon spoilertje maakt het geheel af.
Er is weinig dat we nog niet weten van de nieuwe topsporter uit München. Beetje bij beetje laat BMW Motorsport zich minder leiden door de puristische merkwaarden. Dat betekent dus een 4.4 Twin Turbo V8. Naar verluidt gaat deze minimaal 600 pk te leveren. Dat mag ook wel, want de concurrenten van Audi (605 pk) en Mercedes-AMG (612 pk) leveren ook al dergelijke waarden. Deze krachten worden via een DCT-tranmissie over gebracht op alle vier de wielen. Jazeker, de nieuwe M5 krijgt standaard xDrive mee. Op zich logisch: meer dan 600 pk op de achterwielen is gekkenwerk. Maar er komt ook een RWD-modus op, dus volwassen bezigheden als driften en een burnout zijn nog gewoon mogelijk. Meer weetjes vertelt @Jaapiyo in dit artikel.
UPDATE: de nieuwe M5 is inmiddels officieel, alle info lees je HIER!
@willeme, Autoblog houdt van je!
@rachid: Marktplaats ook van jou!
@fmgarcia: Nou, niet meer. Ben een tijdelijke stil geweest.
@rachid: Ik heb dan een mooie opdracht voor je rachid! Ga de redactie zo een mailtje sturen voor een advies;). Mijn vriendin heeft een andere auto nodig!
@rachid: Rachid, dude, iedereen heeft zo nu en dan vakantie nodig!
Maar kom je de komende maanden weer iets leips tegen, vooral posten!
Ik lees de items met jou als spotter altijd met veel plezier!
Shokran daarvoor! ;-)
Niet echt verrassend. Om eerlijk te zijn vind ik de f10 mooier. Deze is gewoon te druk qua design, te veel frutseltjes en die koplampen doorlopend tot aan de gril vind ik ook nog steeds niet echt fraai.
@centric: idd nu lijkt niet alleen het interieur maar ook het exterieur op een chinees restaurant
De achterkant blijft me storen, de verhouding klopt niet voor mij. Wat als dat geflikker aan die automaatpook moet voorstellen weet ik ook niet.
Mooie stoelen!
@allesmetturbo: eens!
@allesmetturbo: Viel mij ook op. Wel met trendy blauw exterieur het leder graag in tan. Wat vinden we van de verticale reflectoren achter? Wat was de eerste e28 BMW M5 toch ingetogen. Maar het zuiverste ras onder de motorkap met de mooiste BMW motor ooit (uit de M1). Waarom is hier géén mogelijk om te kiezen voor normale voor en achterkant. De M5 badge is voldoende. De uitgebouwde wielkasten vind ik wel dik.
@ibssr: daar in de 550i voor uitgevonden
Niets, echt werkelijk niets vind ik écht mooi aan de nieuwe 5-serie en deze M5 kan me totaal niet bekoren. Het is allemaal wat te veel flapjes en gaatjes en spoilertjes en dingetjes en ditjes en datjes. De F10 vind ik mooier. De E60 ook. De E39 al helemaal. De E34 natuurlijk ook.
Nu bedenk ik me dat ik bijna geen enkele auto van de huidige BMW line-up mooi vind. Mercedes heeft me (weer).
@viezefreddyw: I agree, maar ik vind hetzelfde van Mercedes. En Audi. Ik ben droevig.
@sntial: Hopen op een mooie Insignia OPC?
@viezefreddyw: jaguar?
Of (hoewel die ook erg druk zijn), Lexus, infinity?
@dunhozzie: Kan. Maar bieden zij iets aan dat kan concurreren met Audi, BMW en Mercedes qua performance?
@viezefreddyw: Jaguar had de 5.0 V8 Supercharged R-S
@dunhozzie: Ja, had. Tegenwoordig hebben ze niet een concurrerende auto. Jammer, de XF-RS (of hoe hij ook heette) vind ik onwijs cool. Klinkt ook lekker.
@viezefreddyw: dat kontje vind ik maar Hyundai-y. Geen fan van anno 2017!! Trump heeft gelijk. Sad!
@sntial: Haha! Maar wat dan wel? Wat kan je wel bekoren?
BMW kennende zal het weer een dijk van een auto worden waarbij compromissen uitgesloten worden en die de concurrentie het nakijken zal geven op gebied van handeling en pure emoties.
@harryb: pure emotie uit je speakers, right ..
@harryb: U schrijft mee aan de brochure?
@harryb: Ben je sarcastisch?
@vanquish: nee ik ben niet sarcastisch, het feit is dat het telkens de maatstaf is volgens kenners (niet door ons de maar door mensen met kennis van zaken ;) ) je kunt natuurlijk ook een aston Martin gaan kopen waarvan de motor in wezen bestaat uit 2 aan elkaar gelaste ford motoren :) je snapt hem wel vanquish ;)
@harryb: Is het flauw als ik zeg dat ik daar liever naar luister dan naar speakers?
@harryb: qua rijden misschien wel, maar emotie heeft de M5 sinds de F10 niet meer gekend.
Prachtige auto! Wordt een mooie strijd met Aufrecht en Melchert
Van de duitse 3 powersedans (burrrrp, wat een jeukterm eigenlijk) zou ik de E-klasse de voorkeur geven. Maar goed, een theoretische discussie, ben niet in de markt voor zo’n auto.
“En wat we kunnen zien, ziet er blubberdik uit.”
Als met dik obesitas wordt bedoeld, dan wel ja. Hij oogt best wel lomp en log namelijk… ?
Dit wil ik dus helemaal niet. Ik wil een e28 m5!
Liever een Alpina, een F10 als het even kan…
F10 had 10x meer klasse.
Two tone wielen, why?
Eigenlijk heeft de tijd de M5 ingehaald. Vroeger e28, e39, e60.. was het een soort benchmark. Het grootste probleem is de vierwielaandrijving dat hoort eigenlijk niet, maar het is voortaan zo nodig.
Weer zo’n saai ogende BMW met zeer waarschijnlijk het zeer eentonige dashboard dat in alle bmw’s zit en een interieur dat bepaald geen topklasse is. Maar er staat BMW op dus het zal wel verkocht worden (ook als het een drol is volgens Jeremy Clarkson).
Precies wat we verwacht hadden…
Tja, echt speciaal zijn die M5’s tegenwoordig niet meer… Zelfs het blok is gewoon een “gekietelde” standaard BMW V8… Ik ben benieuwd of deze weer wat agieler is dan de vorige generatie, anders zou de E AMG zomaar de nieuwe benchmark kunnen zijn.
Grootste pluspunt vind ik nog dat deze zonder die walgelijke hockeystick is uitgevoerd. Veel cleaner.
Velgen uit de autostyle? Doe mij maar een f10 of nog liever een amg.
Ben erg benieuwd hoe zijn weggedrag zal zijn. Qua looks niet echt heftig helaas en ik vrees dat het weggedrag nu nog meer gelijk zal zijn aan de AudiRS6. Ik hoop stiekem dat ik me vergis.
@barry355gtb: De BMW M5 is van nature een achterwielaandrijver. De motor ligt achter de vooras en het meeste vermogen gaat nog altijd naar de achterwielen. Reken maar dat deze auto aanvoelt als een achterwielaandrijver. Sterker nog, zoals vermeld kent de auto een RWD optie.
De Audi RS6 heeft de motor vóór de vooras liggen. Ondanks dat er (iets) meer vermogen naar de achteras gaat, is de RS6 in de basis meer onderstuurd dan de BMW. BMW doet eigenlijk hetzelfde truukje als Mercedes. De tractie van de Audi, maar niet die honderden kilo’s voor de vooras.
@willeme: prima uiteengezet en ik hoop dat je er meer gelijk mee hebt
Ook in M-uitvoering kan de nieuwe 5 me niet overtuigen. De verhoudingen kloppen gewoon niet echt. Het is geen lelijke auto, maar de vorige klopte helemaal.
Eerlijk gezegd vind ik alle topmodellen van de Duitsers in deze klasse niks. De E63 vind ik echt lelijk (terwijl de normale E prachtig is) en de RS6 heb ik nooit interessant gevonden.
In het wielrennen heb je de term: erop en erover. Alsin, bijhalen en vervolgens gelijk inhalen. Dat is precies wat Mercedes heeft gedaan.
BMW heeft echt het nakijken..
Zelfs veel BMW fans vinden dat, waaronder ik.
Precies wat ik verwacht had. Geen revolutie maar evolutie.
De grote wielen laten hem wat meer lichtvoetig lijken dan wat ie waarschijnlijk echt is.
In het filmpje is aan het einde een stukje te zien van de aandrijfkeuzes, die geeft 3 keuzes, zo lijkt het.
https://www.mupload.nl/img/eyc4h7587lc5z
@orichy: https://www.mupload.nl/img/eyc4h7587lc5z.png
Het is een traditionele M, volgens de lijn van de laatste jaren.
Persoonlijk vind ik hem niet zo mooi, maar dat geldt voor mij bij de gehele 5-serie Sedan, de Touring gaat nog wel, die oogt nog wel fijn. Misschien heft het economische mogelijkheid de lelijkheid een beetje op.
De Mercedes-Benz E-klasse heeft mijn voorkeur.
Het lijkt wel alsof adagium van design tegenwoordig is: drukker, drukker, drukker. Zelfs bij Alfa. Ingetogen sportiviteit is er niet meer bij. Je moet kennelijk van de daken schreeuwen dat je een potente wagen hebt. Die bumper van deze M5 lijkt wel met een föhn bewerkt!
Deze M5 krijgt geen DCT maar een 8- traps automaat.
Dat is een meevaller. Waar de voorbumper van de M3 en M4 echt verschrikkelijk lelijk is kan deze er wel mee door. Ik ben een van de weinigen die deze 5 serie echt stukken opgeknapt vindt tov de F10, die ziet er nu gewoon hopeloos verouderd uit. Deze G30 heeft een zoveel beter interieur en ook het exterieur is flink wat stoerder, de lijnen van de F10 waren zo soft, dat het model alleen in heel lichte kleuren goed uit de verf kwam.
@mashell: Daar geef ik je gelijk in, althans met je mening over het huidige 5 serie model. Met het volgende model zal het echter ook weer zo gaan zoals het altijd gaat. Men vindt het niks tot het overtreffende model weer daar is.
Ik heb vorige week samen met deze M5 in camo wrap gereden in de eifel. Ik reed eerst de hele tijd voor hem, en toen hij zag dat wij fotos wouden maken haalde hij ons in enkele seconden in en was hem na de eerste bocht al kwijt terwijl ik echt volgas ging om hem bij te houden. Wat een brute en snelle wagen zeg, geluid was overigens ook dik in orde.
Had hem diezelfde dag nog op de nurburgring zien rijden (ook de nieuwe Z4 en Supra).