Dankzij een vroeg gedeelde patent kunnen we nu kijken naar de Volvo Embla, zoals de nieuwe XC90 waarschijnlijk gaat heten.
Volvo kent sinds ongeveer 2013 een bijzonder mooie designtaal. Mooi opgeruimd, strakke lijnen en op vele manieren erg fijn design. Het begon allemaal met de Concept Coupe in 2013. Of eigenlijk begon het met één van de slimste teasers aller tijden. In 2013 kreeg een magazine een afbeelding van de Concept Coupe in handen, met de logo’s verwijderd. Met de simpele vraag: welk merk gaat deze strakke coupé als designrichtlijn gebruiken?
Audi, Mercedes, een productieversie van de Citroën Metropolis Concept, zelfs Jaguar en Aston Martin werden genoemd. Maar nee, het was Volvo. Het merk van de saaie vierkante stationwagons. Dankzij nieuw regime vanuit Geely zou Volvo een metamorfose krijgen. Anno 2022 zien we dat het hele Volvo-gamma deze make-over heeft ontvangen en dat begon allemaal bij de tweede generatie XC90 in 2015.
Volvo XC90
En ook bij die XC90 werd het design direct goed ontvangen. Zo goed dat de auto nu al zeven jaar ongewijzigd in productie is, met alleen wat milde updates om de techniek up-to-date te houden. In 2024 treedt een compleet nieuw topmodel ten tonele. Ook deze gaat toonaangevend worden voor design, techniek en zelfs naamvoering.
Volvo Embla
Bovenstaande Volvo Concept Recharge laat zien welke kant het op moet gaan. De nieuwe Volvo XC90 wordt een volledig elektrische top-SUV die in 2024 in productie gaat. De namen gebaseerd op de positionering in het gamma gaan overboord en Volvo gaat voor het eerst echte namen gebruiken: de top-SUV zou Embla gaan heten.
Goed, dat wisten we allemaal al, maar nu weten we ook wat het design wordt. De nieuwe Volvo XC90, we gaan er maar even vanuit dat de naam Embla echt is, gaat er zo uit zien. Dat blijkt uit patenttekeningen die circuleren op Instagram. Het lijkt allemaal plausibel, want de duidelijke designtaal van de Concept Recharge is te zien.
De ietwat vreemde proporties van de Concept Recharge blijven ons bespaard. In grote lijnen zou je kunnen zeggen dat het ‘gewoon’ een XC90 met wat nieuwe designtrekjes is. Toch zie je aan alles dat dit een compleet nieuwe auto wordt die enkel in grote lijnen wat op zijn voorganger lijkt.
Elektrisch
Zoals gezegd, de nieuwe Volvo XC90 wordt een elektrisch topmodel. Wel blijft Volvo de oude XC90 nog heel even uitmelken, om ook nog een hybride-model in de aanbieding te hebben. Toch gaat de XC90 langzaam overvloeien in de Embla en wordt dit het nieuwe Volvo.
Korrels zout zijn op hun plek, maar patenttekeningen van Geely zijn vaker al vrij snel het echte werk. Deze elektrische top-SUV, of het nou de nieuwe Volvo XC90 of de Embla is, gaan we naar verluidt zien in 2024.
utregcity zegt
Embla lijkt op Embola. 😖
yellowcab zegt
… en wat is embola precies?
Dieseltor zegt
Iets waarvan hij dacht dat het ebola is.
jensoffbutton zegt
Allesinds een slechte mop. En iemand die niks van Noordse Mythologie kent.
Edge zegt
Fraai ontwerp, maar ik vind het wel jammer dat Volvo van die kenmerkende hoge achterlichten afstapt. Juist op een wagen van het formaat Embla zou dat heel tof uit kunnen pakken.
ko4n zegt
Volgens mij zitten er led strips ana weers zeide van de achterruit. Best chique subtiel verwerkt. Ik vind het er veel belovend uit zien voor een crossover!
willemvdberg zegt
Het is meer een facelift dan iets compleets nieuws imo..
lekkerlinksrijden zegt
Goed herkenbaar….. als je daar van houdt
autogeak zegt
Xonde
raoufff zegt
Lijkt wel zo’n nietszeggend chinees hok, o wacht…..
Abbie Eaton zegt
Volvo is in de kern nog steeds grotendeels Zweeds. Het hoofdkantoor staat in Zweden en behalve de S90 en Polestar worden er (nog) Volvo’s in China gebouwd.
ghini zegt
Je gaat toch steeds minder begrijpen hoe het zit met Polestar vs Volvo als de Volvos ook volledig elektrisch worden. Polestar komt ook nog met grote SUV, dus dan zijn het concurrenten. Polestar is namelijk een beursgenoteerd bedrijf, en die aandeelhouders willen liever dat Polestar meer autos verkoopt. Ik vind het vreemd.
Teerdz zegt
Zie het waarschijnlijk een beetje zoals de wisselwerking tussen Volkswagen en Audi. Volvo meer voor de mainstream, Polestar gedefinieerd als het premium alternatief met een grotere marge. Die laatste gaat namelijk ook veranderen van design en komt verder van Volvo af te staan. Polestar 1 & 2 waren toevallig verkapte Volvo’s omdat die al in ontwikkeling waren. Zo konden ze dus relatief snel twee auto’s presenteren die op Volvo’s leken en dus een gevestigde uitstraling hadden om zo al naamsbekendheid te verwerven voor de volgende lichting modellen.
rrk147 zegt
De achterlichten snap ik wel, dat het een evolutie is, en prima bij een S60 past, maar doen nu ook wel wat aan Renault denken.
moveyourmind zegt
Hopelijk stappen ze niet helemaal van de grllle af, want dat is juist één van de kenmerken die een Volvo een Volvo maakt.
SIDD zegt
Heel bijzonder vormgegeven dat de achterlichten nu uit 2 delen bestaat. Althans, zo lijkt het. Indien dat zo is, hoop ik dat de LED-strips naast de achterruit ook een functionaliteit krijgt zoals laadstatus tonen van de accupakket. Ik denk dat de koplampen van de Recharge Concept de productiefase heeft gehaald.
mp014 zegt
Mooo hoor! Heb lang getwijfeld een XC90 te kopen maar heb gekozen voor de V90CC, vind ik wat exclusiever/specialer. Soms toch beetje spijt!
Dan maar deze Embla full EV 😁
mijosu zegt
De achterlichten zijn weinig origineel, volgens mij hebben ze die geleend van Range Rover
cdlop01 zegt
Vag, Volvo, Duitse drie maken uitsluitend nog auto’s voor leasemarkt, hoeven slechts 5 tot 6 jaar netjes te blijven en deze fabrikanten passen hun kwaliteitseisen daarop aan. Elke nieuwe VW, Audi, Volvo, Mercedes is een forse stap achteruit vwb bouwkwaliteit, lakafwerking, roestpreventie en materiaalgebruik. Nieuwe Volvo’s zijn hun naam onwaardig, onze zakelijke XC60’s roesten aan onderzijde, niet zichtbaar, volop, wagens 5 jr oud…. . Komen er niet meer in. Onze, niet meer in bezit, Volvo 760 gle, 1987, 0,0 roest, volledig verzinkt en 6 laklagen. Ontzettend jmmr dat Europese, eens premium merken, zo hun heritage verloochenen. Binnenkort wordt onze klassieke hobby 760 opgevolgd door Mercedes 560 sec youngtimer, echte kwaliteit!