Voorspelbaar, toch leuk.
Leuke auto’s maken, dat kunnen ze wel bij de Volkswagen Groep. Naast ontelbare crossovers waar we nu niet bepaald voor warm lopen, zijn er ook nog genoeg toffe producten uit de koker van Wolfsburg. Een nieuw pleziermodel waar de wereld binnenkort kennis mee mag maken is de nieuwe GTI op basis van de achtste generatie Golf.
Volkswagen presenteert op de Autosalon van Genève in maart de nieuwe Golf GTI. Nog ruim voordat het zover is kun je stiekem nu al kennis maken met het uiterlijk van de kersverse GTI. Via Instagrammer Wilco Blok is een foto naar buiten gekomen die de achterkant van de hot hatch in beeld brengt.
Wat we kunnen verwachten van de nieuwste GTI kon je recent al lezen in dit artikel van collega @willeme. Wat opvalt aan de gelekte foto is de flinke achterspoiler op de Golf 8 GTI. Dit kan duiden op een performance package, of wellicht is dit een losstaand model. Van de laatste generatie Golf GTI zagen we onder meer een Clubsport, Clubsport S en een TCR.
Het is niet duidelijk of dit een uiteindelijk een productiemodel is, of dat dit een pre-productieauto betreft. De velgen op het gelekte exemplaar roept immers wat vragen op. Prima voor onder een normale Golf, maar op een GTI mag je toch wel wat dikkers verwachten.
antielectrischeautos zegt
Tja, zoals elke andere golf (GTI) een ontiegelijk saaie auto om te zien!
kennone zegt
@antielectrischeautos: wel een plus is waarschijnlijk het gemis van de uitlaat scheetjes door het (dat is dan wel een dikke “min”) partikelfilter
nout zegt
@kennone: ik vind het belachelijk hoe kunstmatig overdone dat soms in moderne hot hatches zit.
leaper035t zegt
@antielectrischeautos: Vind ik niet. Doet me denken aan tijden waarin een Audi RS6 of een BMW M5 nog sober dik waren. Een kenner herkende ze onmiddellijk maar de massa liet ze aan zich voorbij gaan.
banderas zegt
@antielectrischeautos: Golf GTI heeft sinds de 7 altijd wel iets diks. Schreeuwerig als een Focus ST of Civic Type R moet je ook maar liggen..
krikke240z zegt
@antielectrischeautos: pffff… Nieuwe oude zijn te druk met teveel lijntjes en youngtimers worden geroemd om hun klassieke eenvoud in design. Doet VW dat ook is het ineens saai, want VW uiteraard….
krikke240z zegt
@krikke240z: nieuwe auto’s zijn te druk* misschien een ideetje voor de nieuwe app: een editknop!!
antielectrischeautos zegt
@krikke240z: je hoort mij niet zeggen dat de nieuwe autos te druk zijn kwa lijnen etc, het mag van mij juist wel wat opvallender dan dat het allemaal is, bij een golf is dat al makkelijk te doen zo saai als ze altijd zijn
emping zegt
@antielectrischeautos: vind het wel een lekkere kont .
jesper_schouten zegt
Wat een lelijke velgen ook.
Stefje zegt
Ben benieuwd of dit de Clubsport variant zal worden. Kan mij haast niet voorstellen dat de gewone GTI zo’n ducktail spoiler krijgt. Er mag inderdaad gezegd worden dat de velgen niet mooi zijn en je krijgt een beetje het Ford Focus gevoel bij de achterkant zo, maar ik moet zeggen dat ik hier toch wel hebberig van wordt.
grasvreter zegt
Petje en heuptasje inclusief?
Zijn toffe auto’s, maar het imago dat ze hebben is echt verschrikkelijk. Ik verwacht er weer meerderen tegen te komen als ik door de Steenstraat in Arnhem kom. Iedere telefoon repareerzaak (8 ofzo) loopt zo goed daar, dat ze allemaal zo’n auto kunnen veroorloven!
ghost zegt
@grasvreter: maak je geen zorgen, dat weet de overheid dan vast ook, for shit loont toch niet in the end.
Anyhow, ik zie liever miljoenen GTI’tjes dan miljoenen Tesla Model 3…
mcshine zegt
@ghost: des te meer petjes te vernederen zijn…:)
911targa zegt
@ghost: ja, dat weet de overheid ook, maar ze doen er niks aan! Die huidige belastingambtenaren hebben te weinig ervaring.
rs18011 zegt
@911targa: Ik snap dat het moeilijk te geloven is, maar ongeveer 92% van de migranten zijn aan het werk. Dus òòk zij kunnen zich een mooie auto veroorloven.
ghost zegt
@rs18011: huh? Niemand zegt hier wat over migranten toch?
rs18011 zegt
@ghost: er wordt toch gerefereerd naar ‘petjes en heuptasjes’. Kunnen we heel kinderachtig gaan doen over de betekenis maar iedereen weet wie je ermee bedoeld. Hetzelfde fenomeen met het woord ‘Finnen’.
ghost zegt
@rs18011: ken der ook genoeg van die categorie die verwekt zijn door een witte anaconda..zegt in mijn optiek geen moer over migratie of niet. En nee, ben zelf 1 en al Kaas dus voel me verder niet aangesproken…tis meer dat het tegenwoordig onder alle bevolkingsgroepen voor komt imo.
tanzanitef30n zegt
@ghost: een kaas die typt alsof ie geboren is in Amsterdam West en opgegroeid tussen de ‘hyena’s’. Ik geloofde je ook nog bijna..
torsen zegt
@rs18011: Onder petjes versta ik sjonnies die op de parkeerplaats van de Mac verzamelen om onder het genot van een milkshake banaan en een kworterpaunder de laatst toegevoegde tupperware tuning van hun mede petje te bewonderen en keiharde drifts neer te leggen met hun FWD auto met twee dienblaadjes onder de achterwielen.
rs18011 zegt
@torsen: typeren deze petjes ook dat ze allemaal een telefoon zaak hebben in een specifieke straat in Arnhem? Ondergetekende bedoelde namelijk wat anders met petjes.
rhellema zegt
@rs18011: trek de kaart alvast maar zou ik zeggen!
torsen zegt
@rs18011: je hebt gelijk ik heb het niet goed gelezen. Het ging niet eens over ‘Petjes’ maar over ‘ Petje en heuptasje’.
911targa zegt
@rs18011: dat jij hier aan denkt, zegt meer over jou dan over mij. Jammer dat je vol met vooroordelen zit.
mashell zegt
@grasvreter: heel veel mensen zitten tegenwoordig zo vastgekluisterd aan hun dure mobiele telefoon dat het zo maar kan zijn dat al die telefoonreparatiezaakjes echt goed lopen.
E34M5Touring zegt
@grasvreter: Dan ben je wellicht al even niet meer geweest. Die gasten rijden tegenwoordig M4 CS. Business is booming!
berlinetta zegt
@grasvreter: Ah jij bent ook bekend met de Steenstraat? Ik voel me daar altijd alsof ik in een achterstandswijk in Turkije ben.
ghost zegt
Das dus met dubbele pijp kudt!
iphonistvongates zegt
Middelmatigheid is de veiligste keuze voor het merendeel van de VW Opperhoofden. Je kunt dezelfde produktomschrijving om de zoveel jaar uit het MS Word-archief trekken en alleen de jaartallen wijzigen. Bespaar je weer een hoop marketingkosten en tekstschrijvers.
911targa zegt
@iphonistvongates: ja. Daarom maken ze ook RWD V10 met 600 pk+.
Gelukkig hebben we nog BMW. Die maken tenminste……euh…..nou ja, je weet wel!!!
bosje zegt
@iphonistvongates: Er wordt altijd zo veel shit gezegd over VW/VAG, maar als je een beetje rond kijkt maken ze toch wel degelijk hele gave wagens. Zoals genoemd de R8/Huracan met V10, dikke Audi RS modellen, een rits aan Porsches die de benchmark vormen in hun klasse, dikke Bentleys met W12, paradepaardje Chiron met W16 (oh, en het is ook een van de snelste productie auto’s ooit gebouwd), Lamborghini’s met atmosferische V12 motoren en ik vergeet vast nog wat toffe modellen. Ja, ze produceren ook een bizarre hoeveelheid zaaddodende massafabrikaten, maar dat is uiteindelijk toch waar een grote fabrikant van moet leven (en dus wat een groot deel van de markt vraagt van hen). Maar juist een golf GTI is een relatief betaalbare, sportieve variant daarvan die door een hoop autoliefhebbers gewaardeerd wordt. Een Toyota bijvoorbeeld produceert een vergelijkbare hoeveelheid auto’s als VAG, maar hoeveel echt sportieve/excentrieke/prestige modellen hebben zij momenteel in het gamma?
civicfk3 zegt
@bosje: Van al die auto’s die je opnoemt is de Golf GTI al een zeldzaamheid in NL laat staan de rest.
Stefje zegt
@civicfk3: Dat ligt meer aan de overheid dan aan de bestuurder. De GTE was niet aan te slepen want lage bijtelling. In de praktijk gewoon 1 op 11 zonder stekkeren. Als alle auto’s exact dezelfde bijtelling zouden hebben en geen BPM dan zouden mensen weer de financiële ruimte hebben om te kunnen kiezen voor iets wat ze leuk vinden. Niet wat de overheid ze aansmeert met allemaal kortingen. Er is een reden waarom in de VS er geen normale Golf’s verkocht worden, maar uitsluitend de GTI en de R.
mashell zegt
@stefje: de BPM heeft niet alleen tot doel de schatkist te vullen (dat doen inkomstenbelasting en BTW veel effectiever) maar ook om auto’s niet al te aantrekkelijk te laten worden. Elke ochtend en avond is er verkeersinformatie met daarin files en dat is gewoon een gevolg van teveel verkeer. Met goedkopere auto’s krijg je misschien een leuker wagenpark maar ook een groter wagenpark, wordt het nog drukker en vind je nergens nog een parkeerplaats. In zekere zin houdt de BPM het autorijden leuk.
Stefje zegt
@mashell: Creatief bedacht, maar nonsens. Sorry. Met die redenatie zou in België en Duitsland iedereen voor alles met de auto gaan. Want niet alleen is de aanschaf goedkoper door geen BPM, ook is de wegenbelasting en in DLD de BTW lager. Daarnaast zijn daar de accijnzen op benzine ook lager. Wellicht ooit zo bedacht, maar dat is niet hoe de wereld werkt.
mashell zegt
@stefje: nou, hier in Duitsland wordt er anders flink minder gefietst dan in Nederland.
Stefje zegt
@mashell: omdat de afstanden niet te doen zijn en de hoogteverschillen vaak ook niet. Dat heeft niks met de kostprijs van auto’s te maken.
mashell zegt
@stefje: een groot deel van Duitsland, eigenlijk alles boven Hannover, is net zo vlak als Nederland. Ook in de steden wordt amper gefietst. Aan mijn eerdere woning in Beieren hadden we drie garage boxen. Sommigen in de straat hadden er zelfs vier, er is hier een sterke autocultuur en dat is ten dele zeker te wijten aan de toegankelijkheid door de lage prijzen.
bernoulli zegt
“Naast ontelbare crossovers waar we nu niet bepaald voor warm lopen”
Afgaande op de verkoopcijfers lopen ‘we’ er massaal warm voor.
Onehp zegt
Zo, dat is een grote (voor een Golf) spoiler! Die zal misschien ook echt werken!
ghost zegt
@Onehp: beetje het idee van de clubsport, vind hem wel gaaf!
mcshine zegt
Echte uitlaten, das al beter dan de “R-line bakvormpjes” die ze in de mindere modellen gebruiken…
autodrome zegt
Oude wijn in een nieuwe harige zak ….
alfapeter zegt
Die dakkapel had voor mij iets subtieler gemogen.
Dutchdriftking zegt
Niks spannends of nieuws, maar in de praktijk waarschijnlijk wel gewoon een heel fijn karretje.
rs001 zegt
Hier krijgen ze bij mij de handen nog niet voor op elkaar… velgen hebben een spaakje te weinig en zijn te “dicht”, spoilers van dit formaat horen alleen op De RS-en van Ford, daar staan ze wél goed.
autodidact zegt
@rs001: Lijkt me een leuke auto maar dan wel graag met andere velgen. Dit soort designs vind ik veel te gekunsteld.
gandini zegt
Zou dit niet zelfs al de “R” kunnen zijn? Alhoewel, met die wielen…
911targa zegt
Auto vind ik k, maar persoonlijk vind ik velgen geweldig! Beetje alternatieve Fuchs velgen, denk ik als Porker rijder.
pier zegt
Ik vind hem eigenlijk gewoon een beetje lelijk…
janmetdelangeachternaam zegt
lijkt een beetje op een Chinese kopie, misschien komt het door de velgen
drdre1 zegt
Wat is er veranderd tov de vorige? Ietwat rondere hoekjes?
Ot92 zegt
Lekker ingetogen. Stage 2 tuning erop en knallen maar… kan je menig tesla volk mee pesten op de snelweg.
Onehp zegt
@ot92: pesten, lekker volwassen. Wel leuk als ze in je achterzijde komen drukken als je zelf volk voor je hebt, als het dan vrij wordt gas erop en naar rechts, en zien of ze er voorbij komen zoals ze dachten … Oops, ik ben ook nog een kind, eventjes dan…
barendbotje zegt
@Onehp: jij bent cool
Ot92 zegt
@onehp: Met de verkeerde been uit bed gestapt?
Er zijn zat tesla rijders die denken dat ze de snelste zijn, met pesten van tesla volk doelde ik op hun. U moet niet zomaar dingen gaan aannemen en denken dat het ook daadwerkelijk zo is. Fijne avond verder meneer.
Onehp zegt
@ot92: zo, die kleine verduidelijking maakt wel een groot verschil. Nu lekker slapen ;)
mpgc zegt
Raar camber op dat achterwiel.
karhengst zegt
Leuk voor de liefhebber, al vrees ik dat die door het imago ook reeds zijn afgehaakt.
Ondanks dat het model de afgelopen generaties serieus goed geworden is, als ik alle reviews mag geloven, gaat mijn voorkeur uit naar iets wat meer emotie opwekt dan iteratie 8 van een hatchback met golfbalpook en ruitjesstof.
mashell zegt
@karhengst: is het imago van de Golf GTI nou zo slecht? Ik denk juist dat al het foute volk de onderste in de prijslijst wil hebben en door de R gaat en de GTI juist weer de liefhebbers auto is, wel vlot, niet overdreven en niet asociaal.
E550 zegt
Weet iemand hoe veel procent van alle Golfjes in Nederland een GTI betreft?
baklava zegt
Die velgen zijn echt onacceptabel. Kots
tttijn zegt
Geen elk merk levert geen 3deurs hothatch meer dus wat mij betreft allemaal even saai.
mashell zegt
@tttijn: het wordt steeds saaier. De Golf 8 is er niet eens in het rood en is er alleen met zwarte stoelbekleding. Alsof de depressie behandelende psychiaters niet al overbelast genoeg zijn.
mashell zegt
@tttijn: Ford Fiesta ST is de laatste in zijn soort.
tttijn zegt
@mashell: true, valt wel in de B klasse geloof ik.
kimbo12 zegt
de percepties die mensen hebben bij deze VW GTI’s, lekker boeiend. kijk gewoon eens wat vaker neutraal naar een bak (en stop met vergelijken). dit ziet er toch dik uit, op die velgen na dan!
als je een wijf uitzoekt in de kroeg en je vindt haar lekker, maakt toch geen fuck uit of ze een rave sletje is of een harpenist uit t Gooi. en vergelijk je al die wijven met je ex-en of andere wijven? nee.
dus.
antwaarpeneir zegt
Zeer triest dit