
Na 2,5 jaar voormasseren en twee concepts toont Honda deze week dan eindelijk zijn nieuwe Civic Type R. Voor wie niet wachten kan: hier is hij, uit alle hoeken.
Na generaties van atmosferische schreeuwblokken opteert Honda voor deze Civic Type-R – noodgedwongen – voor de drukvulling. Met dit apparaat wil het sneller zijn op de Ring dan een Megane RS of een Leon 280 Cupra. Hiervoor is vermogen nodig, maar hoeveel, dat houdt Honda nog even geheim. Misschien horen we het bij de onthulling. Wel weten we dat de top 270 km/u bedraagt.
Zo erg als bij de NSX was het niet, maar misschien moet Honda’s PR-bureau eens een strategie overwegen waarin een onthulling iets vlotter, en in iets minder stappen gedaan wordt. Rek het te veel en je krijgt het Porsche 918-effect (of BMW i8-effect): dat het publiek van een leuke auto eigenlijk alles al weet zodra hij onthuld wordt, en er dus op het moment supreme eerder verveling dan opwinding heerst. Moet je niet willen, als fabrikant.
Na de eerste teasershots zien we nu de eerste volledige foto, die van een reclameposter komt, waarop de Type R naast zijn normale broertjes staat. Eerder dit weekend lekten ook al foto’s van de Type R in een werkplaats, waarin ook het interieur te zien was. Deze check je op autojunk.
Voor de vergelijkers – hier de productieversie naast het concept:
UPDATE 02-03-2015: ondertussen is duidelijk dat de Honda Civic Type R 310 pk krijgt. Genoeg om in 5,7 seconden naar de honderd te sprinten en een top van 269 kilometer per uur. Meer info in DIT ARTIKEL!
Lampen die doorlopen in de spoiler hebben de productie niet gehaald dus? Of zie in het verkeerd
Superdik! Enige kritiekpuntje is dat ze die duivelse achter
@edge: achterlichten niet hebben overgenomen van de concept.
@edge: helaas niet. Het zag er geweldig uit.
@edge: de koplampen helaas ook niet
Nee die bolle achterkant vind ik nog steeds niet mooi
best leuk, maar wel een beetje over de top dat uiterlijk.
@dutchdriftking: Dan moet je een Golf Gti aanschaffen. Niks spannends aan. Zo’n auto koop je toch juist voor de fun lijkt mij? Mag best een beetje agressief ogen.
Ziet er nog altijd heel goed uit!
Zonde van al die teasers inderdaad. Vind de auto wel gelukt op zich. En 270 topsnelheid vind ik wel hard voor zo een hatchback
@mrrallycross: de ep3 (2001-2005 civic type R) had indertijd al een top van 245km/u, en dat deed die met 200pk. 25km/uur meer terwijl er 70-100pk extra inzit lijkt me best realistisch.
@nasty: 270 met 280 pk is best knap, aerodynamica van de auto zal dus best in orde zijn gezien er een redelijke spoiler achterop zit. Ter vergelijking een Megane 275 rs zit op 255 en de Ford Focus RS500 zit op 265 (de meeste andere merken limiteren op 250).
@imdoctorbob: dat klopt niet. Een spoiler heeft inderdaad aerodynamische gevolgen, maar deze zijn bijna nooit positief voor de lichtweerstand. Integendeel. Een goed werkende spoiler zorgt dat de auto geen lift ondervindt of zelfs tegen de grond wordt gedrukt. Dat gaat altijd gepaard met de nodige lichtweerstand.
@gtwillem: Ik snap wat een spoiler doet dus misschien had ik het niet helder geformuleerd: zelfs ondanks zo’n spoiler nog 270 km/u halen wil dus zeggen dat het gehele aerodynamisch pakket best indrukwekkend is.
@nasty: dat is niet correct. Volgens mij was de officiële top ongeveer 230 km/h. Het is nauwelijks mogelijk dat je met maar 200pk bijna 250 haalt. Er is maar een auto die dat lukte, en dat was de extreem aerodynamische Opel Calibra Turbo. Die haalde met 204pk 245 km/h.
@gtwillem: waarschijnlijk op de Opel ’teller’ ? ;)
@aventadorrr: nee, fabrieksopgave. Calibra’s hadden een zeer lage Cw waarde, wat zeer gunstig is voor hoge snelheden.
@gtwillem: Lijkt inderdaad lastig te zijn met dat vermogen. Een Lotus Elise R van de vorige generatie, haalt met 192 pk een snelheid van 241 km/h. Veel beter dan dat, zul je niet vinden.
Niet echt de meest subtiele verschijning maar dat hoeft ook niet. Ik vind hem wel mooi, ben ook zeer benieuwd naar het vermogen en gewicht.
Overigens vind ik het erg jammer dat ze nu toch met turbo’s moeten gaan werken om bij de concurrentie in de buurt te blijven.
Wat een walgelijke Mc-Mobiel is het geworden. Al was het de snelste, de beste, de zuinigste en de goedkoopste tegelijk: ik zou dit hok nooit kopen.
Hoe kan Sjonnie nu nog Sjonnificeren?
@baasbas: bonten stuurwiel, kralenmat op de voorstoel, pluche dobbelsteentjes en een hondje met bewegend hoofd op de hoedenplank misschien?
@gtwillem: Das war einmal…
Nu zijn het NOS-stickers….
en de rest van de STER reclame op je deur ;-)
@baasbas: jammer. Ik vergat namelijk nog de zwarte lamellen voor op de achterruit, rubberen spoiler, rubberen bliksemgeleider, Hella schijnwerpers en zo’n hoefijzer in de grille.
@gtwillem: …. ANWB schildjes… ruitenwisserspoilertjes… deurrandreflectors… zijruitspoilers…
Altijd een dikke auto gevonden, en deze heeft wel iets van de veveno weg. Maar dan alleen t brute, mooie gedeelte.
Vreselijk! Gaat vast hard, maar te lelijk…
[clarkson stem] I’m not interested… [/clarkson stem]
Doe maar in bloedrood!
Ik haal 230+ (op de gps) met de standaard civic (140 pk)
@dotternetta: Is dat de nieuwe Civic of die ouwe? Want dat ouwe ding gaat sowieso verschrikkelijk hard met zn 950kg en 140pk.
@mazdarx: 2007
@dotternetta: misschien berg af, wind mee en veel fantasie.
Een Civic 1.8 uit 2007 komt net boven de 200, 205 km/h ongeveer denk ik. De Type-R met 61pk meer haalde net aan 235 km/h. Dus een standaard Civic 1.8 is net slechts 5 km/h sneller. Slechts nieuws dus: je GPS is kapot ;-)
@gtwillem: Helaas heb ik geen bewijs. Het is 2 jaar geleden in Germany. 210 op de cruise met gemak, richting zuidhorn, op de gps (en die is niet kapot). Ik zie het wel gebeuren. Mijn starlet haalt ook 210+ met 135 pk en de civic is een stuk gestroomlijnder.
@dotternetta: edit: richting nieuwe schans
@dotternetta: ik snap dat er omstandigheden zijn waar je de topsnelheid hoger is dan de fabrieksopgave. Maar een 1.8 die even 25 km/h harder loopt klopt niet. Zal sowieso een enorme tellerwafijking zijn.
@gtwillem: Je hebt gelijk, ik zal wel voor de wind hebben gehad. Ik hoop dat ik het binnenkort eens kan herhalen, maar met een kleine achterin doe je het niet zo snel weer.
Ik vind t wel prima dat t achterlicht/remlicht niet in de spoiler doorloopt. Anders is t net zo’n kerstboom op wielen.
Doe de blauwe maar!