Daar is ‘ie dan.
Na maanden en maanden van speculatie, geruchten en gelekte plaatjes beginnen de laatste puzzelstukjes op zijn plaats te vallen. De 488 Special Series, zoals we hem voorheen noemden, lijkt vandaag eindelijk een naam te hebben gekregen. Als we deze nieuwe gelekte foto’s mogen geloven, zal de krachtigste 488-variant door het leven gaan als de 488 Pista.
Dat is helemaal niet zo’n vreemde naam, gezien zijn prestaties. Uit verschillende roddels van kopers is immers gebleken dat de 488 Pista sneller over Ferrari’s testcircuit, Pista di Fiorano, zou moeten gaan dan een LaFerrari. Mocht dit daadwerkelijk waar zijn, dan is de 488 Pista een serieus rappe machine.
Dit konden we al enigszins opmaken uit zijn van de 488 GTB afwijkende vormen. De 488 Pista is overduidelijk een aerodynamisch wonderkind, dat zich ieder stukje asfalt zal willen toeëigenen. Zeker wanneer je beseft dat de 488 Pista, uiteraard, een krachtiger blok zal krijgen. In overeenstemming met de geruchten zal deze tussen de 700 en 750 pk produceren. De grootste rivaal van de 488 Pista lijkt de Porsche 911 GT2 RS te worden.
Nu de ware foto’s uitgelekt lijken te zijn, kan het nooit meer lang duren voordat we de volledige fotogallerijen zullen zien verschijnen.
UPDATE 1: en er is een video, check het op autojunk.nl!
UPDATE 2: het is officieel, alle officiele info over de 488 Pista lees je HIER!
Met dank aan iedereen voor de tips!
Edge zegt
Effe wachten…..Pista!
drdre1 zegt
@Edge: laaalalalalaaa
MaartenD zegt
@drdre1: la laaa laalaaaa
Gulli zegt
@maarten020: lalalalaaaa laaa lalaaa laaa laaaaaa
kennone zegt
@Gulli: Ik kom an u vertellen dat u pizza moet gaan eten
en wie niet naar me luisteren wil, die moet het zelf maar weten.
Een pizza is een ronde schijf met kaas en veel tomaten
de onderkant is van karton maar dat heeft niemand in de gaten.
Pizza pizza. Hoooo pizza.
Pizza pizza. Effe wachte……Pizza!
drdre1 zegt
@kennone: laaalalalaaaaa…!
drdre1 zegt
@drdre1: een Pista is een rode auto met glas en heel veel gaten! De onderkant is van carbon maar dat heeft niemand in de gatuuuh, jaaaaaaahaaaaaa, Pista! Pista! Oooooo Pista! Pista! Ff wachte…
toyotaprius zegt
@drdre1: LaL
davelepeef zegt
@Edge: ik vrees het aantal lezers hier aan wie je dit moet uitleggen :X
phaeton zegt
@davelepeef: Ach welnee, het is weer carnaval.
davelepeef zegt
@phaeton: niet overal…
carsbyharmen zegt
had eerder GTO verwacht, maar Pista klinkt IMO ook goed ;)
JamesBond007 zegt
DIK! Ik vind de 488 niet zo’n heel ‘mooie’ of dikke auto in vergelijking met de 458 die ik echt een stuk mooier vind. Maar nu met de 488 pista ben ik weer overtuigd! Wat een bak!
ardonjr zegt
@jamesbond007: Grappig, ik heb dat precies andersom. Ik vind de 488 vele malen mooier dan de 458. De 458 kon mij nooit echt bekoren. De 488 daarentegen..
cossiekiller zegt
@ardonjr: Je bent niet alleen ;-) Vooral de voorkant van de 458 viel me altijd tegen.
denniss00 zegt
Wat een agressief ogend monster! Ik zit hier op mn stoel te kwijlen, maar heb de Atlantische Oceaan al bijna onder me liggen..!
fmgarcia zegt
@denniss00: Ah zo, watervliegtuig piloot zeker?
TimoBac zegt
Ik ga even de advocaat van de duivel spelen: hoe gaaf hij ook is, ik vind dat Ferrari wat lui is geworden. Ze verkopen een hoop auto’s omdat ze hun geschiedenis en merkwaarde mee hebben maar ze zijn niet meer de top-of-the-bill als het aankomt op innovatie. Kijk alleen al naar McLaren en Lamborghini. De 720s is zo absurt veel moderner vergeleken met deze 488 Pista. Niet alleen het interieur, waar Ferrari hopeloos achter ligt, maar ook het exterieur. Hetzelfde geldt voor de Huracan Performante. Het interieur staat kilometers voor deze 488 Pista, en het exterieur is next level. Ferrari laat af en toe zien dat het nog wel fantastische wagens kan maken zoals de LaFerrari, maar als ik in de markt zou zijn voor een supercar van rond de 3 ton zou ik Ferrari links laten liggen. Daar domineren ze simpelweg niet meer.
Dizono zegt
@TimoBac: Ferrari is eigenlijk ampet innovatief geweest. Turbo’s, motor achterin, AWD, electronica, de concurrentie was ze meestal te snel af. Alleen met de F1-bak waren ze er volgens mij wel rap bij, maar doorgaans zijn ze redelijk conservatief.
TimoBac zegt
@dizono: Gedeeltelijk waar, alleen hadden ze met bijvoorbeeld de Ferrari 360 een redelijk unieke propositie. Een 911 turbo is een heel ander type auto dus die kan je er niet mee vergelijken. De F430 kreeg de Gallardo tegen z’n kiezen, en dat was een eerlijke vergelijking maar de huidige ‘middle-of-the-road’ Ferrari loopt gewoon achter. Niet best..
giulio zegt
@timobac: ferrari liep altijd achter. Ferrari’s waren eigenlijk altijd niet meer dan opgeleukte karts.. zoals bijvoorbeeld deF40 was. Bedoelt als antwoord op de 959, die juist bomvol vernieuwing was.
Het enige dat Ferrari beter voor elkaar heeft dan zijn concurrenten is authentieke design dat zijn Italiaanse wortels heeft. Daar is een behoorlijke doelgroep gevoelig voor. En nee dat is doorgaans niet de doelgroep die hier op Autoblog loopt te spammen. Dit is wat mij betreft meetbaar (zoals fysieke prestaties meetbaar zijn) in de marketing value. Een Ferrari staat nog altijd boven Porsche of Lamborghini als het gaat om wat de auto als waarde draagt. Kijk maar eens naar wat klassiekers opbrengen. Daar heeft Ferrari een streep voor. Italian Design!
StijnB zegt
@giulio:
Inderdaad.
Alhoewel Porsches het bij de youngtimers ook wel erg goed doet, kijk maar naar de prijs van een 993 Turbo tegenover een F355.
giulio zegt
@stijnb: je zet met deze twee auto’s wel twee uitersten tegenover elkaar. De F355 zit op dit moment op zijn diepst qua prijs, mede gedrukt door extreme onderhoudskosten. Helemaal als je het vergelijkt met zijn voorganger 348 en de nakomer 360. Maar een nette F355 gaat over 10-20 jaar gewoon naar 300000-350000. Zoals de dino gedaan heeft. Porsches weet jij vast meer over dan ik. Ik zie inderdaad dat de laatste luchtgekoelde versies behoorlijk in prijs stijgen al helpen de grote aantallen producties niet echt mee..
StijnB zegt
@giulio:
Porsches zijn inmiddels al aan het afkoelen. Maar de F355 zit net in de lift, vandaag onmogelijk om onder de 60k te vinden en dat was een aantal jaar geleden wel flink anders.
berlinetta zegt
@dizono: Maar waarom zouden ze? Turbo’s hebben ze nooit gewild (en willen ze nog steeds niet). Hetzelfde geldt voor AWD. En qua elektronica doen ze het volgens mij erg goed.
berlinetta zegt
@timobac: Wauw, knap dat je dat allemaal kan beoordelen op basis van 3 wazige foto’s.
TimoBac zegt
@berlinetta: Mijn woorden gelden net zogoed voor de 458 Speciale en daar zijn voldoende foto’s van. En zò wazig zijn de foto’s bij het artikel ook weer niet.
berlinetta zegt
@timobac: Maar je woorden bestaan grotendeels uit je mening. Ik vind het niet erg goed onderbouwd met feiten.
trustmeiamanengineer zegt
@TimoBac: Alleen al de motoren van Ferrari zijn simpelweg meesterwerken. Neem daarbij de electronica, zaken als side slip control, regelbare tractiecontrole, 4 wiel besturing, was Ferrari allemaal als eerste mee. Een wagen er uit laten zien als een soort gesmolten Alien is geen maatstaf voor innovatie hoor….
TimoBac zegt
@trustmeiamanengineer: Goede punten, alleen ik kan van Lamborghini, Porsche en McLaren ook dit soort lijstjes maken. Het gaat mij om de hele look en feel van de auto. Ferrari zou het ‘playboy’ gevoel moeten uitstralen. Er moeten nekken verdraaid worden als er een Ferrari de staat in komt. Ik vrees dat andere merken die rol hebben overgenomen. Ferrari motoren zijn meesterwerk, maar de Performante V10 is dat ook. Èn daar zit ook nog een gigantisch geslaagd interieur in.
berlinetta zegt
@timobac: Je stelling is grotendeels subjectief. Bovendien wint Ferrari prijzen met haar motoren, kan ik van Lamborghini niet zeggen. En qua interieur kan je gelijk hebben, maar ik had ook niet anders verwacht aangezien Audi het moederbedrijf is.
skinnybmw zegt
@berlinetta: Nee, de R8 met dezelfde V10 wint geen prijzen zeker?
rhellema zegt
@TimoBac: de look van deze auto is inmiddels bekend maar hoe is de feel dan van deze auto? En op grond waarvan heb jij de ervaring met deze auto dan om te kunnen zeggen dat hij die feel niet heeft?
peug206 zegt
@TimoBac: ik denk dat het ook een beetje subjectief is. Ferrari is (uit reviews gebleken) tot nu toe de vriendelikkere auto vergeleken met de Lambo’s. Porsche is een stuk goedkoper en nog weer een stapje makkelijker. En McLaren is pas sinds de laatste jaren weer competitief in het segment waar Ferrari al jaren zit. Oftewel: een Ferrari heeft een andere koper als een Lamborghini of McLaren.
rovadepo zegt
@TimoBac: nou draai ik juist mijn nek om bij een Ferrari, ik vind een Mclaren zo saai voor een supercar. Vooral het interieur. Ik zou nog eerder een Porsche kopen. Lambo vind ik nou ook niet zo innoverend . Zat laatst in een Aventador en daar kreeg ik ook een VW feeling van. En een Speciale, Pista of Stradale hoeven geen hip interieur te hebben. Dat zijn “lichtere” versies. Een Superleggara of Gt3 is ook niet mooi van binnen. Het gaat erom wat jij mooi vindt en volgens mij is Ferrari het meest succesvol. Dus ondanks de conservatieve kant toch erg populair.
rollingstoned zegt
@TimoBac: Een 720s mooi? Als er iets lelijk is dan zijn het wel die hokken van McLaren… de F1 uitgezonderd dan.
TimoBac zegt
@rollingstoned: Mooi is nou juist het woord wat ik niet gebruikt hebt. Mooi of lelijk is persoonlijk, innovatie is dat niet.
rhellema zegt
@TimoBac: wat is er innovatief aan het interieur en exterieur van een 720S dan?
jorden zegt
@TimoBac: het enige goede interieur voor zulke auto’s is geen interieur. Verdiep je eens wat beter in de techniek van Lamborghini. Hulde voor de NA V10 en V12, maar verder weinig bijzonders met een hoop VAG onderdelen (is dat erg?) Bij Ferrari hebben ze ook nog de Superfast in productie met een 800pk sterke NA. Vind ik een technisch hoogstandje iig. McLaren is goed en heeft ze bij Ferrari wakker geschut, maar in feite maken ze 1 auto en daar dan tig varianten op. Ook komt McLaren om de week met een verbeterde variant en is Ferrari verschrikkelijk conservatief met hun modellengamma (wat klanten op prijsstellen)
davelepeef zegt
@jorden: ‘wakker geschut’: is dat een soort odol???
JamesBond007 zegt
@timobac:
Ik ben het op veel punten met je eens, maar het lijkt ook alsof jij vanuit het standpunt van McLaren kijkt naar Ferrari. McLaren is high tech, innovatie, ik bedoel ze komen met weet ik veel, 8 a 10 nieuwe modellen binnen 5 a 6 jaar? Super knap natuurlijk! Maar je mist inderdaad het punt dat Dizono al aangaf, ze zijn amper innovatief op hun gebied. Maar dat maakt niet uit, de mensen kopen een Ferrari vanwege ‘Ferrari’. Ik moet aan sommige mensen altijd uitleggen wat een McLaren is, die weten niet eens dat daar productiemodellen van gebouwd zijn, kennen het alleen uit Formule 1. Zeg ik Ferrari, dan springen de oogjes gelijk op. Ferrari = emotie. Als Ferrari ergens bovenuit steekt is het emotie. Daar koop je een Ferrari voor.
davelepeef zegt
@JamesBond007: word
vierkoloms zegt
@TimoBac: kan je “rond” de 3 ton nog spreken van een supercar? Volgens mij schuift dat ook steeds verder op qua prijs. Daarnaast vind ik de innovatie vooral zitten op plekken waar je het niet ziet. Kleine aërodynamische zaken die hem sneller Fiorano rond laat gaan dan een laFerrari. Vind ik nogal wat.
porschepdk zegt
@TimoBac: maar Lambo’s zijn lelijk, en ordinair.
ericc zegt
@timobac: Nochtans verkopen ze meer dan MaC en Lambo samen! Deze laatste 2 worden vooral op YouTube gebruikt door overbetaalde filmpjesmakers. Ferrari wordt eerder gekocht door mensen die niet uitpakken met hun geld.
Dutchdriftking zegt
Wauw! Met die velgen en bumpers echt zó dik. Heel goed gelukt deze. Ik vind de 488 sowieso veel mooier dan de 458, dan maar wat minder geluid.
bullgod76 zegt
Vet, maar komt er dan ook een offpista uitvoering?
FieRo zegt
@bullgod76: suvista
e90320d208pk zegt
@bullgod76: Ja, het schijnt dat de OffPista het onderstel krijgt van de F-150 Raptor.
str8six zegt
@bullgod76: dat is de GranLusso
JamesBond007 zegt
@bullgod76: Vast niet, maar het is aftellen tot de eerste Pista, off-pista gaat door zijn ongelukkige bestuurder xD
Gulli zegt
@jamesbond007: dan is het daarna Basta!
esprit84 zegt
@bullgod76: schumacher is ‘m nog aan het testen…
trustmeiamanengineer zegt
Oeh wat dik! Zal ongetwijfeld weer een beest worden, weer sneller en beter dan z’n voorganger. Iedereen die er een mag kopen kan weer in zijn nopjes zijn, als is het al omdat ze vanzelf ruim boven cataloguswaarde stijgen…
str8six zegt
Tering, wat een dikke knoepert zeg!
cr33p zegt
Zou Ferrari ooit nog eens mooie auto’s gaan maken? 599, 360 etc.
tvklarenbosch zegt
@cr33p: eerlijk gezegd vind ik de generatie 458 en F12 mooier. Maar het wordt wel minder inderdaad.
kniesoor zegt
Zonder de strepelarij een heel stuk onopvallender dan een GT2 RS, daarmee vergeleken zelfs bijna een ‘sleeper’. Wel knap gedaan van Ferrira.
Mukmans zegt
@amghans: Een sleeper?! Haha
viezefreddyw zegt
Ik vind de neus niet heel erg mooi. De kont dan weer wel, lekker dik. De velgen zijn schitterend.
Maar hij haalt het niet bij zijn voorgangers. De 458 Speciale vind ik een veel mooiere uit om te zien en ik weet wel zeker dat hij een stuk mooier klinkt vanwege zijn atmosferische motor;
https://media.autoweek.nl/m/m1myl8ibrl5j_800.jpg
Misschien de allermooiste is wel de Challenge Stradale. Je weet wel, die met dat ongelooflijk lekkere geluid. Bloedende oren. Maar het design doet het hem wat bij betreft. Erg clean ten opzichte van de huidige auto’s. Helaas buiten budget, anders wist ik het wel. In het welbekende blauw, Blu Pozzi staat die auto echt geweldig;
http://s3.amazonaws.com/photos.ecarlist.com/1e/fj/oG/2P/GS/Rn/tE/9u/C3/w9/0A_640.jpg
ttr6 zegt
@viezefreddyw: idd, 360. Je hoeft nog niet eens de CS te nemen. De gewone 360 droogt steeds mooier op. Pure lijnen…..ik kan van de mijne nog steeds genieten en voel weinig bij een 488. Teveel vouwen.
viezefreddyw zegt
@ttr6: Ik voel ook weinig voor een 488. Ben blij met de 430. Een 458 vind ik dan wel weer mooi. Maar voorlopig blijf ik bij de 430.
Geniet van je mooie wagen en laten we hopen dat het gauw mooi weer is. Deze kou vind ik maar niets.
berlinetta zegt
Ik vind hem fantastisch, maar ik was ook al groot fan van de 488. Ik zie dit ook veel liever dan een lelijke 720S of een GT2 RS Clownsmobiel.
racerx zegt
Oei oei oei, wat een dikke machine. Hoge heb factor!
larsyboy1997 zegt
721hp/730ps produceert het blok!
misterdrogba zegt
Sorry hoor maar de front hebben ze flink verneukt.
granturismocollector zegt
Waar moeten de verzamelaars nu hun autocover in vervoeren als ze em van de dealer meenemen? Eerst waren de comentaren lovend dat er nog wat ruimte was nu is dat helemaal niet meer het geval.
carfreakjim zegt
@granturismocollector: De mensen die wat ruimte willen nemen een standaard 488, deze is meer gericht op mensen die graag in het weekend een trackday willen doen.
f1l1p zegt
Geen Scuderia? (*_*)
drdre1 zegt
OT: ik vind ‘m lelijk. Te grote gaten overal. Ik houd niet van gaten in een auto. Dan blijft er minder auto over. :(
davelepeef zegt
@drdre1: true, je betaalt voor lucht ;)
drdre1 zegt
@davelepeef: exact. En we betalen al voor zoveel lucht! :-(
ernestvdp zegt
De achterkant lijkt op een 430 scuderia, wel mooi