Ferrari’s heeft de reguliere 458 al in een hardcore kostuum gehesen, nu is het de beurt aan de Spider-variant.
Op de autosalon van Parijs zal de vertrekkende CEO Di Montezemolo het doek van de 458 Spider Speciale trekken, zo luidt de verwachting. Qua uiterlijk hoeven we weinig schokkends te verwachten: pak een reguliere 458 Speciale, vergeet de transparante motorkap en voeg er een aantal vouwlijnen in het dak aan toe. Maar de eerste beelden – afkomstig uit Ferrari’s online configurator – zijn inmiddels op het internet verschenen, en doe willen we toch even met jullie delen.
605 pk
De hardcore cabrio zal beschikken over onder meer actieve aerodynamica en Side Slip angle Control (SSC), een systeem dat het eenvoudiger maakt om op de limiet de controle over de auto te behouden. Het vermogen van de ongeblazen 4,5-liter V8 ligt op 605 pk, bij een oorverwennende 9000 tpm. Het koppel komt uit op 540 Nm. Het gewicht van de coupéversie wist Ferrari terug te brengen naar 1290 kg. We zijn benieuwd of Ferrari met de Spider daarbij in de buurt kan komen en de weight/power ratio van 2,13 kg/pk weet te benaderen.
De 458 Spider Speciale, die op het Pebble Beach Concours d’Elegance al aan een select groepje is getoond, wordt naar verluidt in een oplage van 458 stuks gebouwd. Nu Marchionne de zelfopgelegde productielimiet wil opheffen zou dat wellicht kunnen veranderen, maar het is nu nog te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen.
4Wheelsnews denkt dat de auto 458 VS Spider gaat heten, dus we houden qua naam nog een slag om de arm. Meer beelden HIER.
UPDATE 1: via Cars and Business zijn vandaag foto’s gelekt van de aankomende superspider in het geel. Deze foto’s vind je in de gallery.
UPDATE 2: het is officieel, dit is de Ferrari 458 Speciale A.
Niet iets verrassends maar wel gewoon een heerlijke wagen, net als de speciale dat is. Weet iemand hoeveel er van de 16m gemaakt zijn? Heb er nog nooit eentje zien rijden namelijk.
@lambo4all: van die werden er 499 gemaakt denk ik.
@lambo4all: 499 meende ik.
@lambo4all: Op Italia a Zandvoort heb ik de afgelopen jaren er altijd wel een paar gezien.Maar ik heb toch liever een dichte Speciale dan een Scuderia 16M/Spider 16M of deze met z’n verschrikkelijke aluminium klapdak.
Scuderia 16M Spider verkies ik hoog boven deze 458.
Design, geluid, .. Kan de Speciale niet tegen op!
Ik blijf het een raar concept vinden. Van je ’trackday’ special een cabrio variant maken. Probeer je allerlei dingen om de coupe qua gewicht naar beneden te krijgen om vervolgens het dak dr af te zaken met alle gevolgen van dien. Maar goed, t zal prima verkopen weer.
@E34M5Touring: Helemaal mee eens, op elk grammetje besparen om er vervolgens weer vele kilo’s aan toe te voegen aan kapconstructie en de broodnodige verstevigingen slaat helemaal nergens op.
ot: met ios 8 kan je niet verder dat de derde foto
’t is vast de schuld van Marchionne dit actie-modelletje !
@desjonnies: uhm. Nee. Gewoon nee. Slaat nergens op deze comment.
Wanneer gaan ze nou eens stoppen met die “kijk eens hoe bijzonder ik ben met mijn streep over het dak”
@vvti: Het is een optie à € 8.945,- dus het hoeft niet hé!? Ikzelf vind die N.A.R.T strepen wel gaaf, al heeft deze auto natuurlijk niets met dat raceteam te maken.
@vvti: Van strepen over het dak wordt een auto gegarandeerd 15% sneller. Een makkelijkere snelheidswinst is er niet.
En ik had hem al gespot :)
@thomcarspotter: Spot een keer een vriendin.Dat is veel leuker.Believe you me;)
Het begint nu echt saai te worden….
Niet echt een verassing, alhoewel ik altijd voor de dichte versie zou gaan. Er is ook nooit een M3 CSL Cabbriolet geweest, of een NSX-T Type R en een 911 GT3 RS Cabriolet.
Je moet dit zien als de hardcore versie in de cabrio divisie en niet afvragen wat het nut is tegenover de coupe