Hee Audi RS3-rijder, check je binnenspiegel even. Er komt een M2 aanstormen.
Hoedtik voor de Britmedia die hun embargo’s niet onder de pet kunnen houden. De eerste beelden van de BMW M2 Coupé zijn zojuist naar buiten gekomen via Kinja, samen met een berg specificaties. En ja, zoals verwacht heeft dit M-product alles in zich om de fijnste BMW van het jaar te worden. And then some.
370 pk
Onder de bolle kap van de BMW M2 Coupé huist het zescilinder turboblok uit de M235i, die 370 pk en 465 Newtonmeter koppel levert richting de achterwielen. Daarmee knal je in 4,5 seconden naar de honderd, mits je zelf roert in de handbak met zes versnellingen. Met de M DCT-bak, voorzien van een dubbele koppeling en akelig korte schakeltijden, doe je het in 4,3 tellen.
Hardware van de M3/M4
Eigenlijk is dit de M3/M4 in een compacter jasje. Zowel de vooras, achteras, versnellingsbak, remmen en zuigers zijn van zijn grotere broers geleend, verpakt in een auto die niet meer dan 1.495 kg weegt. Een beschaafde doch niet overdonderende 35 kg minder dan de M235i.
UPDATE: het is officieel, alle info+foto’s HIER!
meneer zegt
lekker hoor, niet te dik maar wel dik genoeg. doe die m4 maar weg, ik wil deze.
roppp zegt
@meneer: WHAHAHAHAHAHAHA doe normaal man. Dit is net Wesley Scheider met de spierballen van Arnold Schwarzenegger…….
meneer zegt
@roppp: doet u zelf eens normaal meneer wilders!
los daarvan: sorry voor mijn voorkeur.
991gt3rs zegt
Wie gaat hem dit keer zeggen?
skylinefan zegt
@991gt3rs: dikke bmw, dikke bmw jongus!
jasperhallo zegt
@skylinefan: mwah
autofreaker zegt
@skylinefan: waaaahhhhhh
joostvis zegt
@skylinefan: hier kan ik over een maand nog om lachen denk ik
991gt3rs zegt
@joostvis: Dan hebt gij wel een goed gevoel voor humor
joostvis zegt
@991gt3rs: allee dat dacht ik ook ja
paulloper zegt
@skylinefan: Sie hebt mie dr veur hen trokk’n, noe heb ik mien arm brokk’n.
boltiev6 zegt
@paulloper: Ich sah heurens jung, dat is joah inge vettige deh 2er, lek mich am aasj
jensgib zegt
@skylinefan: Ik moest ff denken waar je het over had maar ik heb hem door. Hahaha. +1
e1000bmw zegt
@skylinefan: dik is ie zeker! Als in: net zo moddervet als Hilda.
pikkie zegt
@991gt3rs: hem!
berlinetta zegt
Die achterkant vind ik wel echt lekker, maar die voorkant ziet niet uit. Die ‘flappen’ aan de voorkant nemen teveel ruimte in beslag.
Specs zijn prima, maar het gewicht is wel erg hoog. Is dit niet even zwaar als een M4? Hoe dan ook: ik zou deze wel verkiezen boven de M4. Het is wel een lekker bommetje zo.
991gt3rs zegt
@berlinetta: Ja die weegt 1540KG, wat een zwaar hok die M2.
berlinetta zegt
@991gt3rs: Volgens mij zit een M4 net onder de 1500 dacht ik? Zal wel leeggewicht zijn.
991gt3rs zegt
@berlinetta: Leeggewicht van de M4 is 1512KG.
scottishcarspotter2000 zegt
@991gt3rs: @berlinetta: kan BMW voor een belachelijke meerprijs weer een CSL GTS Clubsport ofzo leveren die dan wel lekker licht is…
mashell zegt
@berlinetta: die flappen aan de voorkant zien er anders een stuk beter uit dan bij de M4. Het gaat om BMW, die maken altijd progressie in kleine stapjes.
thomcarspotter zegt
Waarom nou weer die achterbumper van de X6M.. Zo zonde.
991gt3rs zegt
@thomcarspotter: Die is denk ik wel een maatje groter.
Dimglor zegt
@thomcarspotter:
Was ook het eerste waar ik aan dacht… Aan de X5/6M.
Toch niet meteen de wagen waar je wilt aan denken bij een wagen zoals deze…
uselessblogger zegt
@thomcarspotter: dit lijkt me om een render te gaan. eerdere bronnen binnen bmw zeiden dat de reflectoren op die plaats luchtgaten zouden zijn.
tevens heeft deze ‘m2’ geen echte m zijspiegels.
martinus zegt
Een mooie zes in lijn in plaats van een downsize viercilinder blokje.
Keep up the goodwork BMW.
autofanaat zegt
@martinus: inderdaad alleen jammer dat alleen de topversies nog maar die zes in lijn hebben.
87sandyd zegt
@martinus: maar het geluid van een 5-cilinder…….
fconderkantlat zegt
1 negatief puntje: wat klinkt m2 toch slecht
scottishcarspotter2000 zegt
@arashrsf: waarom?
e1000bmw zegt
@scottishcarspotter2000: Daarom…
http://www.military-today.com/firearms/m2.jpg
appelvis zegt
Met 1495 nog steeds best zwaar zeg
991gt3rs zegt
Dus net zo zwaar als de BMW 1M en 30pk extra. Wat een prestatie!!!
gt500eleanor zegt
@991gt3rs: en toch heb ik veel liever de 1M
991gt3rs zegt
@gt500eleanor: Ja dat is en blijft een dik bommetje
petrolheadnordschleife zegt
Dikke BMW jonges;)
isobmw zegt
@petrolheadnordschleife: word nou een beetje oud
eelco74 zegt
Wel een vet ding en fraaie looks.
Maar wel een beetje lafjes vergeleken met de Giulia, de marketing voorsprong van Duitsland begint een beetje uit de pas te lopen de laatste tijd. 1495 is niet heel licht, de Giulia is een stuk groter. En sneller naar de 100. En ook nog eens 50km/h hogere topsnelheid, tenzij je flappen neerlegt bij BMW om die er weer af te hale.n
viezefreddyw zegt
@eelco74: Maar je gaat toch niet de Giulia met de M2 vergelijken? Dat zijn appels met peren… Twee totaal verschillende auto’s.
Donstil zegt
@viezefreddyw: Maar dat is een dingetje hier. De BMW 1M is een van de best sturende auto’s van de laatste jaren (Zeg even onder de b.v. 150.000), als deze M2 daar maar een beetje bij in de buurt komt (en hij lijkt alles mee te hebben) wordt het een waar feest. Daar kan geen opgevoerde Italiaanse middenklasser tegen op.
w0o0dy zegt
@Donstil: wat is de tijd ook al weer die Alfa claimt voor de Giulia QV op de Nurburgring? nauwelijks langzamer dan de M4 GTS als ik me niet vergis…
lekkaah zegt
@w0o0dy: hij klinkt het beste, hij is het snelst, hij is het mooist en hij gaat enorm verkopen..
dergelijke hoor ik al jaren van mr Marchionne.. Ik zie de 1e reviews van autojourno’s tegemoet.. En ik hoop dan ook dat Alfa weer de Italiaanse BMW gaat worden..
Donstil zegt
@w0o0dy: Nurburgring tijden zijn natuurlijk fantastisch op papier maar het gros van deze auto’s komt daar waarschijnlijk nooit.
Ik heb uiteraard geen centimeter gereden in beide auto’s maar doe mij de BMW maar, speciale Alfa’s is iets van vroeger. Die tijd gaat niet meer komen.
viezefreddyw zegt
@Donstil: De 1M is zeker een van de betere. Ik zou zo 1, 2, 3 even niet weten wat er in de buurt komt van een 1M qua rijplezier voor hetzelfde geld. 340PK, coupe, handbak en achterwielaandrijving. Kan in mijn ogen een gemiddelde Porsche niet tegenop voor hetzelfde geld.
Ik heb eens met een 1M mogen rijden. Wat een schitterend ding zeg, en wat een lol! Hij staat momenteel te koop bij De Beier Heerenveen. 70k…
87sandyd zegt
@viezefreddyw: vond het van buiten een prachtbak. Echter het interieur is magertjes imo en het geluid is wel mooi maar ook niet wauw. Als je erin zit vind ik het geluid karig…
Maar altijd nog beter dan die stofzuiger van de m3/4
carcrew zegt
Wat is er gebeurd met de bumper aan de voorkant? Wat lelijk!
volvoturbo zegt
Het rijtje M1-6 is compleet! Vermoed dat ik ivm ’t prijsverschil toch de M235i zou kopen, maar ben benieuwd naar een vergelijkende test tussen die 2.
volvoturbo zegt
@volvoturbo: ps: M1 moet dan dus wel 1M zijn ;)
370z_stillen zegt
Wat zou dit ongeveer gaan kosten? Rond de 80k?
clarkson zegt
@emilio89: Klopt. Hebben we het afgelopen week al over gehad.
viezefreddyw zegt
Ja, deze wil ik! Opzij met je M4, C63 AMG, RS4. Deze wil ik!
Specs zijn meer dan prima, gewicht misschien ietsje te hoog maar wat boeit het ook.
370 pk, achterwielaandrijving en een handbak, wat wil je nog meer behalve een andere voorbumper? Vind deze niet zo mooi eerlijk gezegd, maar dat zou ik voor lief nemen..
Helaas zal ie wel erg prijzig zijn in dit land.
dawwg zegt
@viezefreddyw: Minstens 100 kilo eraf, liever nog 200kg, dan wordt het pas echt een leuk gooi & smijtbakje. PKs zijn niet alles, gewicht is echt een dooddoener voor sportauto’s. Maar goed, dit is stiekem ook een MiniGT natuurlijk …
E34M5Touring zegt
1500kg is maar 70kg lichter dan een M4. Ik vind dat echt heel weinig. Jammer dat ze er niet meer gewicht uit hebben kunnen krijgen. Ziet er goed uit en het zal vast goed sturen. Maar ik vind het maar een hoop gewicht voor een kleine auto.
w0o0dy zegt
@E34M5Touring: het is niet zo moeilijk natuurlijk… Adaptive damping eruit, lichtgewicht draagarmen, titanium uitlaat en turbo buizen van lichtgewicht materiaal, kleinere wielen en remmen en hoppa 1400kg.
KUYL zegt
@E34M5Touring: Vergeleken met de nieuwe M4 kan deze M2 ook niet veel lichter zijn. Zelfde onderstel, motor etc. alleen kleinere carrosserie en daarbij heeft de M4 nog een paar extra`s zoals cfrp dak, cardanas en alu plaatwerk. Denk/gok dat BMW de M2 een stuk goedkoper wil houden en daardoor deze duurdere en lichtgewicht onderdelen niet gebruikt. Maar zonder de officiële specs is dat een beetje koffiedik kijken.
Sowieso met je eens dat je voor een dergelijk scheurijzer een lager gewicht verwacht, maar in deze tijden kan dat op enkele uitzonderingen eigenlijk niet meer met alle elektronica en veiligheidssystemen.
E34M5Touring zegt
@KUYL: De 2 serie an sich is gewoon te zwaar. Als je een X-drive neemt zit je bijna aan 1600kg. Dat is gewoon zot veel voor z’n formaat. Zelfde gewicht als een 520i F11. Ik vind wel een dik bommetje hoor, daar niet van. Maar voor een baby M3/4 had ik hem nog wel 100kg lichter verwacht.
Onehp zegt
@E34M5Touring: tis maar wat je klein noemt. Zet die naast een E46 M3 (1550 echte din kg) dan ziet de 1M, en vast deze M2 ook, er groter uit. Dit is gewoon een korte M3/4.
MX-5, dat is klein…
KUYL zegt
@Onehp: Dat is inderdaad iets waar veel mensen zich in vergissen. Alle klassen zijn in een paar generaties echt enorm gegroeid. Het is allang geen klein autotje meer.
Dutchdriftking zegt
Hij is gaaf, heel gaaf, maar toch liever de 1M. Hij is wel zwaar hoor. Zeker TOV de RS3 met 4WD.
uncivilsum zegt
Als je een witte bestelt moet je oppasen voor een kapitein ahab
cpp1 zegt
Het is haast niet te bevatten hoeveel keer mooier en leuker de 1Mis. Ga binnenkort kijken voor een zwarte in Oldenzaal, als de prijs die ik kan bedingen goed is, kan dit hem worden.
Maar los daarvan is imo deze M2 momenteel wel de M die je wil en moet hebben. Lekker compact.
krizus zegt
@cpp1: poehee, staat te koop voor 55k!
cpp1 zegt
@krizus: ja dat klopt, ga ook nog bij een oranje kijken in Duitsland. Scheelt na bpm een paar duizend euro en heeft 20k minder gelopen. Wil sowieso geen exemplaar met meer dan 2 eigenaren.
twiggaa zegt
@cpp1: oranje is wel lekker hoor. Ik zal in ieder geval mijn nek breken als je langs scheurt n
thierryvth zegt
het houd niet op, niet vanzelf
wat een drama, nog meer M meuk terwijl de charme er al een jaar of 20 af is, maar goed voor iedere doelgroep een M dus waarom niet voor tokkies
bohica zegt
@thierryvth: rustig maar opa .
In het gulden tijdperk was alles beter toch
aamvoort zegt
De achterkant is proportioneel niet ok. Het gehele plaatje lijkt mi teveel op een gekrompen m4.
s2khonda zegt
Dit is dus eigenlijk gewoon een M3/M4 killer als je het blokje tuned.
lekkaah zegt
@s2khonda: Aan z’n specs te zien ‘killed’ ‘ie sowieso de vorige M3 al.. Geht schnell!
volvoturbo zegt
@s2khonda: Gold ook al voor de E90 335i tov de E90 M3, maar verschil is dat de M’s nu ook turbo’s hebben en dus beter tunebaar.
kimholland zegt
Wat een heerlijke monsterbak is dit zeg! Hier kan geen concurrentie tegenop! Vergeet de AMG met de nep kunstmatig geluid en geniet van de heerlijke oldskool 6inlijn! Nogmaals M divisie is gewoon baas boven baas! Respect voor grootmacht BMW!
henkhupelschoten zegt
Lijkt me een leuke wagen! Ziet er ook goed uit!
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Nooit gedacht dat jij dat over een BMW zou zeggen ;)
daffaa zegt
Want niemand had verwacht hoe ie er uit ging zien
wimlex zegt
Zou die gaan kosten beetje aangekleed?
Rick-dos zegt
Mja ik weet niet. Ben niet overtuigd van deze foto’s. Denk dat ik meer foto’s moet zien vanuit verschillende hoeken. Zo van de zijkant met de welvingen boven de wielkasten lijkt het op een…kom ff niet op het woord….
Het lijkt op een hele dikke BMW jonges…
*wordt getackeld door AB reageerders. Krijgt klappen en krijgt te horen “en nu is het afgelopen met dat gezeik!”
G-Ammo zegt
Vind het knap dat jullie het verschil kunnen zien.
uselessblogger zegt
@ricardo: weet je zeker dat het hier gaat om een opgewaardeerd blok uit de m235i? ik las onlangs dat het hetzelfde blok zou zijn als dat van de x4 m40i en dat zijn bij mijn weten niet dezelfde twee blokken?
joostvis zegt
Even kijken wat unibet vanavond doet. Mocht het goed uit pakken even slim beleggen, kan ik m over drie jaar misschien wel bestellen dat leuk bakkie.
uselessblogger zegt
lijkt me om een render te gaan: geen m zijspiegels op een m model is hoogst ongewoon.
Rhyo zegt
35kg lichter? Ik hoop echt dat dit niet waar is. De 2 rijdt zo subliem, een stuk beter ivm met bijv de RS3. Had alleen beter verwacht. Even afwachten morgen. Als de 370pk maar gerealiseerd wordt met mechanische aanpassingen i.p.v. software.
Onehp zegt
@Rhyo: das de intressante vraag. Software matig gekietelde N55, softwarematig gedowntunede S55 motor of echt iets tussin? Biturbo ipv twin scroll? Watergekoelde IC of niet?
Rhyo zegt
@Onehp: ja daarom. Dat is voor mij ook de bepalende factor. Ik ben benieuwd of je hem daarna met kleine aanpassingen eenvoudig op ~450pk kunt brengen.
Onehp zegt
@Rhyo: Is dus niet geheel onverwacht een N55, misschien met lichte hardware aanpassingen. Kan nog steeds getuned worden maar de vraag is als ie daar echt veel beter van wordt.
twiggaa zegt
Deze M2 is zo ongelofelijk geil
ghost zegt
Hele gave auto, al verbaasd het gewicht me nog wel, net geen 1500kg en 370 pk. Een golf R weegt 100-150kg minder en heeft 300 pk, halve seconde verschil ga je ws amper merken op 0-100.
poes zegt
Ben ik een ontzettende zeur als ik 1.500 voor zo’n compacte auto best veel vind?
Verder wel heel gaaf dat BMW gewoon nog steeds fatsoenlijk handbakken blijft leveren op dit soort auto’s!
jarnobakker zegt
Mijn 7 persoons Renault praktisch net zoveel.
OK , hij heeft niet hetzelfde vermogen.
Ik vind dit veel te zwaar voor een sportieve auto.
blaze3027 zegt
Kont loze bmw…. bah doe mij maar alles boven de 2
e1000bmw zegt
Front: hm, tja…
Gewicht: 1495kg? WTF?! Voor een compact coupeetje?! Dat is gelijk aan mijn oldschool E39 (op kenteken ook 1495)!! En die is toch echt wat breder en langer! En dan hebben we het over een non-performance exemplaar.
Tip van Emile: ga voor de E39 M5, weliswaar 200 kg meer, maar ook meer vermogen (koppel ben ik even niet zeker van), minder elektronische meuk dat kapot kan, en last but not least: GOEDKOPER!
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: correctie: een power sedan is natuurlijk niet vergelijkbaar met een sportief coupeetje.
Ga voor een E46 M3 of een 1M coupe en ga shoppen bij de tuners…
Onehp zegt
@e1000bmw523i: wat denk je dat de 1M Coupe weegt dan? Die is gewogen met chauffeur 1600kg+. Hoe het gewicht van de M2 gedefinieerd is nog wat onduidelijk, maar misschien is ie lichter. Een klein beetje. Heel klein beetje.
Heb persoonlijk liever minder PKs en stuk lichter…
e1000bmw zegt
@Onehp: E46 M3 of E36 M3 dus… ;-)
Onehp zegt
@e1000bmw523i: niet echt, die zijn ook resp. 1600+ en 1550+ werkelijke gewogen kilos met chauffeur (75kg), meer met opties…
Rob zegt
Ach, een M2. Bij voorbaat boeit ie me eigenlijk niet. Ik denk zelfs met aangrenzende zekerheid te kunnen stellen dat ik meer lol heb in een Subaru BRZ of MX5.
Wat ik wél zou willen: deze 2-serie:
http://www.autofans.be/fotos/rijtesten/29296-bmw-220i-2014-rijtest
Vind ik echt een snoepje. Helemaal mooi zo, niks meer aan doen. En die dan ‘ver-SubaruBRZ-i-ceren’. Dus dumpen van alle overbodig troep, 220i motor is prima (ruim 180pk, moet genoeg zijn), stevig onderstelletje eronder en op een dieet.
Dan heb je de perfecte 2-serie voor mij. Niet de komende M2, dat weet ik haast wel zeker.
Onehp zegt
@Rob: eens, rij je enigszinds binnen de rekbaarheid van de wet en binnen de grenzen van redelijkheid, dan heb je vast even veel lol in de genoemde wagens.
Rob zegt
@Onehp:
Ik twijfel er geen seconde aan: ik ben een waardeloze coureur. Geef mij daarom ook geen gereedschap waar alleen een ervaren coureur het maximale uit kan halen.
Doe mij maar iets wat niet te snel te veel snelheid opbouwt. Doe mij maar iets waaraan je merkt dat je het maximale begint te benaderen. Doe mij maar iets waarin 100km/u ook daadwerkelijk als 100km/u voelt. Doe mij maar iets wat enigszins vergevingsgezind is.
Mocht ik mijzelf dan toch een keertje overschatten, dan zijn de gevolgen nog te overzien. Mijn ego vangt de klappen wel en niks anders.
Onehp zegt
@Rob: Hadden maar meer dat inzicht.
Pica zegt
Zelfs geen M-spiegels? Klopt dit wel?