Of in ieder geval de vorm van de i5.
Het BMW-i merk is nu al een tijdje rustig geweest, los van een update voor de i3 is er weinig recent nieuws te melden over de elektrorakkers uit Beieren. Tot nu, want bij een Japans patentbureau zijn gisteren tekeningen gepubliceerd door Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft, aka BMW. De schetsen tonen overduidelijk een nog te lanceren BMW i-model.
De voor BMW-i zo typische zwevende daklijn zou het al weg kunnen geven, maar de nieren op de neus nemen het laatste beetje twijfel (mocht er überhaupt twijfel zijn) helemaal weg: dit is de lang verwachte BMW i5. De tekeningen tonen een duidelijke crossover-vorm. We spotten daarnaast één “tankdop” dus het lijkt aannemelijk dat we hier naar een volledig elektrische auto kijken. We sluiten een variant met range-extender of plug-in hybride echter niet uit, want de i5 lijkt een grote auto te worden. Ook opmerkelijk: de C-stijl is aan beide zijden van de auto verschillend vormgegeven.
Als de strategie van de BMW i3 en i8 wordt doorgezet dan zal ook deze auto voor een groot deel uit CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) bestaan. De achterkant oogt wat mij betreft nogal rommelig, maar de rest van het ontwerp is redelijk clean. De auto lijkt een beetje het midden te zijn tussen een verlengde i3 en een MPV. Of dat een geslaagd idee is? Dat oordeel laat ik graag aan jullie over. De verwachting is dat BMW de i5 in 2019 bij de dealers heeft staan.
cpp1 zegt
Een ramp in ’t kwadraat
e1000bmw zegt
Een kruising tussen een i3, een 5GT en een Prius (laat Toyota nu BMW’s partner zijn…)…
bmwm3gtr zegt
@e1000bmw523i: vaag triootje
str8six zegt
@bmwm3gtr: ik heb ze wel vager gezien..
MoeWat zegt
@e1000bmw523i: het lijkt meer op de tesla model X
valerentz01 zegt
Vind de achterkant ook te rommelig. Dit lijkt eerder een beetje op een korans of Japans hok. Hoop dat de echt i5 toch iets beter uit z’n verf komt dan dit
janmetdelangeachternaam zegt
Ziet ervin ieder geval beter uit dan dat hok dat de i3 heet, maar zo goed verkoopt die i3 toch niet?
e1000bmw zegt
@janmetdelangeachternaam: Verhuurt als een malle…
Remon zegt
Apart dat links de raamlijn helemaal doorloopt door de C-stijl en dat rechts een ‘dichte’ C-stijl is.
jpoers zegt
@remon: is dit niet gewoon om 2 verschillende vormen in 1 keer patent voor aan te vragen?
motoragent zegt
@remon: Dacht in de eerste instantie dat er een stukje kleur was weggevallen van het CAD-model, maar qua vorm bij het achterlicht gebeurt er ook het een en ander tussen links en rechts.
dragspert zegt
Lelijk, asymmetrisch, elektrisch.
BMW…
sterf.
123bat zegt
@dragspert: Klinkt als een kort en krachtig gedichtje!
carsofnl zegt
Met bmw op walvisjacht
autofreaker zegt
Oh god
oskaar7 zegt
Net een Tesla zo!
raoufff zegt
Ik dacht dat ze wel hadden geleerd hoe ‘enthousiast’ de i3 werdt ontvangen, jammer gemiste kans. Doe maar alleen verkopen in China.
r32turbo zegt
Poepende hond neemt BMW wel heel serieus….
bmwm3gtr zegt
Gewoon een 5 serie Gt met van die rare i3/i8 frutsels
Nemus zegt
Nou, die i3 zal niet snel een schoonheidsprijs krijgen. Deze lijkt het beter te gaan doen, al vraag ik me af of de strategie om radicaal anders ogende auto’s te maken ‘omdat het Ev’s zijn’ wel zo goed is. Mensen willen mooie auto’s, niet zozeer tonen: Kijk eens hoe groen ik ben!
Ik geef wel toe dat de i8 een uitzondering is.
Maar van deze word ik net zo min vrolijk als van de zoveelste hybride zoals de Prius. Daar wil ik dood nog niet in gevonden worden…
mp1394 zegt
Wedstrijdje welke BMW designer een kont kan tekenen die nog erger is dan die van de 5 GT??
mzonneveld zegt
Wat een gedrocht weer! Gemiste kans voor BMW.
Gulli zegt
Stekker en vuldop achter één klep? Of is dat niet verstandig qua vervuilen van de aansluitingen?
lekbak zegt
@gulli: benzinedampen en elektrische vonkjes lijken me meer de reden dat het niet verstandig is.
keesieboy2 zegt
Lelijk die ruitenwissers. Konden ze die niet wegwerken in de a-stijl?
allesmetturbo zegt
De achterlichten zo hoog op de kont en niet op de heupen lijken een beetje raar. Maar al een stuk beter dan de i3. Hou het nog maar even bij mijn E46 als ik dit zo zie
leroy_klaver zegt
Walgelijk.
Dutchdriftking zegt
5 GT maar dan extra lelijk. BMW, elektrificatie is prima, maar waarom moet het zo lelijk?
viezefreddyw zegt
Dit is toch gewoon een Toyota Prius met de nieren van een BMW? Vreselijk hok zeg…
cjdg zegt
He kijk, een model X
Rick-dos zegt
De BMW iS good for sneaking up on mothafucka’s…
berlinetta zegt
Ik kan het niet mooi vinden. Waarom ook BMW? Maar er gewoon een fraaie sedan van ipv dit crossover/mpv/GT-misbaksel.
reobnednab zegt
Gelekt maar niet gelikt…
tysson zegt
Tot aan de B stijl is hij best OK, echter verder maar achter is hij redelijk mislukt.
bmw535dxdrive zegt
Jongens, stop eens met die nutteloze berichtgeving en vertel liever wanneer de nieuwe 5 nu eindelijk komt. En als ik elektrisch wil rijden dan haal ik op zolder mijn scalextric baan wel uit de doos.
cossiekiller zegt
Velgen zijn wel origineel!
nopetrolnofun zegt
Net zo’n gedrocht als de i8&I3, BMW leert het nooit.
r0el zegt
Dit is geen patent, dit is een modelinschrijving. Een patent (of octrooi) beschermt de techniek. Een model beschermt de vormgeving (zoals hier). Een merk tot slot de naam..
jeppie zegt
Net een Model X
azuli zegt
Het design heeft wat weg van de Opel Ampera met Lexus Rx design elementen. Best mooie auto’s zijn dat maar van BMW verwacht ik iets meer dan dit wat ik nu zie.
Citrofiel zegt
Veel i3, maar dan minder smal en hoog, mijn grootste bezwaar tegen dat ontwerp. Ik kan deze auto wel waarderen vrees ik…
Ram-G-maN zegt
Achterkant lijkt wederom te bevallen van een Porsche 911 (991).
http://i.imgur.com/vR73rDo.jpg
aquila2003 zegt
Gadverdamme
stijnnert zegt
Nog nooit zo veel kots neigingen in een minuut gehad