Er zijn een aantal documenten gelekt waarin de eerste officiële details van de nieuwe 911 staan, althans zo lijkt het. De docs tonen oa vermogen, productiedata, releasedata en optionele features. Het grote nieuws is een introductie van een zeventraps DSG, waar we al eerder over schreven. Dit systeem krijgt de naam Porsche Doppelkupplung (PDK).
De introductie van nieuwe directe-injectie motoren voor de Carrera en Carrera S zijn natuurlijk ook noemenswaardig. Het gaat hier om 345 pk (20 extra) en 390 Nm (20 extra) vor de 3,6-liter motor, de 3,8-liter krijgt 385 pk (30 extra) en 420 Nm (20 extra). Meer info in onderstaande scans…
De gefacelifte Porsche’s zullen komende maanden hun debuut maken, op de Paris Motor Show (oktober) zal de gehele range te zien zijn.
Met dank aan Byung voor de tip!
Fre zegt
De designer bij Porsche is echt dood… Wanneer komen ze nog eens met iets nieuws?
Mercedes zegt
@fre
Iets perfect is niet makkelijk te verbeteren.
Steven zegt
maar als ik het goed lees zijn ze al begonnen met produceren,
(eerste pagina; Start of productie carrera 2 (s) 21-04-2008)
en komen ze over 2,5 maand op de markt,
vrij apart aangezien ze in oktober worden gepresenteerd.
feep zegt
@ mercedes
Iets wat perfect is idd niet makkelijk te verbeteren. Maar een 911 is absoluut niet perfect. Komt zelfs niet dicht in de buurt.
phantom zegt
man de tijd vliegt… ben eigenlijk nog helemaal niet toe aan een nieuwe, de gt2 is er pas net…
autoblogger zegt
@Steven: klopt, heb de tekst iets aangepast. In oktober worden de laatste modellen gepresenteerd (Targa) en dan pas zal de gehele range compleet zijn en in z’n totaliteit te zien zijn in Parijs.
madru zegt
oh neen DSG…..Heb DSG gehad in A3…..1 jaar later alles KAPOT !!! kon niets meer doen met meneer DSG !!! Maar goed zal wel zo zijn dat die 7traps beter is zeker ?? En iets meer berekent
ruben zegt
wil niet mierenneuken ofzo….mare, een design kan niet perfect zijn. Een cirkel daarentegen kan wel perfect zijn.
Wat porsche doet noemen wij uitmelken.
FlorisFerrari zegt
Idd, wanneer maakt porsche is iets nieuws? Ik ben hier al op uitgekeken, het is altijd al hetzelfde.. Alleen iets gemoderniseerd soms ;)
Markus zegt
Is dat plaatje van de bestaande, of de nieuwe? Ach, niemand ziet het verschil.
babbaloerie zegt
Het uiterlijk van hedendaagse Porsches is nog steeds gebaseerd op de Volkswagen Kever, dat is al zo sinds Porsche begon met auto’s bouwen, en dat zal waarschijnlijk ook altijd zo blijven.
Rick May zegt
Wat porsche doet is natuurlijk wel slim. Het design is een succes, weinig ontwikkelings kosten en dus meer winst.
hairry zegt
PDK ? DSG ja van bij volkswagen. Ze laten er geen gras over groeien bij porsche. Eerst zichzelf inkopen bij VW. Nemen (Porsche)wat ze hebben liggen(VW).
Timmie zegt
Hiermee is misschien wat ruimte gemaakt voor een Cayman Turbo!
Kor zegt
Voor alle negatievelingen hierboven:
Het komt er gewoon op neer dat jullie eigenlijk stuk voor stuk maar wat graag een Porsche 911 (997) zouden willen hebben, maar er helaas geen geld voor hebben!
Tot die tijd: gewoon lekker blijven afgeven op Porsche zou ik zeggen…
Ik wil er in ieder geval heeeeeeeeeel graag 1 hebben, heb vaak genoeg in de 996 gereden en dat is een droom van een auto.
Fre zegt
@Kor:
“Het komt er gewoon op neer dat jullie eigenlijk stuk voor stuk maar wat graag een Porsche 911 (997) zouden willen hebben, maar er helaas geen geld voor hebben!”
Ah en dat kan jij zien vanachter je computerschermpje? Ik zeg gewoon eerlijk mijn mening, nl dat de designafdeling van Porsche onbestaande is.
“heb vaak genoeg in de 996 gereden en dat is een droom van een auto” en dan maakt van jou dé grote man?
Het is niet omdat jij er bijna van klaarkomt dat er geen negatieve dingen over gezegd mogen worden
lincoln zegt
@fre .. nee hoor .. de designer is nog springlevend .. en al 15 jaar werkeloos ..
M_aarten zegt
Als je het design niet mooi vind, laat het daar dan bij. Het is blijkbaar moeilijk te snappen dat als Porsche nu in 1 keer met een 911 in totaal ander radicaal design komt (Middenmotor/motor voorin) het geen 911 meer is. Niet voor de liefhebber en niet voor de Jan Modaal. Het design is denk ik zelf een van de sterkste punten van Porsche… Van verre herken je het en snap je.. Dat is een Porsche… die gaat hard. Wat je er verder van vind is prima, maar om dan te bitchen op een design afdeling?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, never change a winning ehmmmm autootje zal k maar zeggen he…
Ik denk dat het nooit veranderen van het design 1 groot nadeel heeft: Porsche is 911 geworden. Al ZOUDEN ze wat anders willen designen in die klasse, dan PLAST iedereen erover ‘want het lijkt niet op een Porsche’!
Kijk maar naar de Cayman: schitterende auto, naar mijn mening behoorlijk mooier dan een 911, maarja… ’tisgeennegenelluf’
Dus hun voordeel zou op NOG langere termijn best een nadeel kunnen worden.
GoldenSample zegt
De 911 word gekocht omdat het de 911 is zoals hij is, de ‘andere’ voorlichten op de 996 werden niet echt gewaardeerd, een opvolger voor de 911 hebben ze met de 928, opzich was de auto wel een succes qua verkopen maar niet vergeleken met de 911 die hij zou moeten vervangen.
Toen advocaat robben wisselde verklaarde de 16miljoen bondscoaches thuis op de bank ‘m voor gek, nu Porsche zijn winnende 911 niet verwisseld verklaren de 16 miljoen autobouwers thuis achter de pc Porsche voor gek.
hè zie ik daar nu een parallel?
En de 911 word verbeterd met facelifts en nieuwe modellen, dat is ook een deel van de kracht van ’t hele ding!
Loek zegt
De afbeeldingen zijn 997’s naar mijn mening? De overgang van 996 naar 997 was nihil inderdaad, maar ja, dit design klopt, heeft succes en is op en top porsche. Groot gelijk, maar verrassend kan je het niet noemen nee. Weinig verrassends tegenwoordig trouwens. Alleen de 8c, C6 en de weg die Renault een aantal jaar terug met de Megane was ingeslagen zou je verrassend kunnen noemen. Al heb ik vast ongelijk :) !
Chief_S5 zegt
ROFL @ lincoln. :D Ik blijf me verbazen hoe jouw reacties soms zijn, geweldig. :P
Tja, het wordt iets krachtiger, completer, en het design veranderd voor 0.1%. Klaar. Maar ja, alsof dat erg is. De 911 loopt ontzettend goed, waarom zou je het dan te veel gaan veranderen?
Race_Kees zegt
Jezus, is er echt geen enkele bezoeker die kan lezen hier?
De foto is gewoon een standaard fotootje van de huidige 911!
Het ‘nieuws’ is dat er een document met TEKST en CIJFERS is gelekt over de 911 facelift.
Mee zegt
Doppelkupplung
Sexy!
Chief_S5 zegt
@ Race Kees: Ik kan lezen hoor. :)
wilco zegt
Ondanks dat het design al jaren oud is vind ik dit nog steeds gelikt. Qua vermogens weinig verrassend, de S is nu net zo sterk als de upgrade die je bij de vorige kon kopen.
wilco zegt
997 is trouwens wel een beetje anders als 996, vooral voorkant, maar ook de achterkant zijn vrij anders. Het blijven wel details, maar toch.
En afgeven op Porsche kan, maar op Ferrari ofzo kan ook. Waarom eigelijk. Ik verwacht van Porsche geen totaal ander design zoals bij een burgerbakkie als bv opel astra. Ik denk dat dat het grote geheim van de 911 is, hij is goed genoeg om alle designgrappen te overleven door zn icoonstatus.
Maar mensen met burgerbakkies mogen graag afgeven op mensen die meer te besteden hebben. Ikzelf zal niet zeggen dat ik een van die rijkere lui ben (want dat is niet zo), maar ik zeg wel dat ik het wat kinderachtig vind dat mensen niet kunnen accepteren dat de ander meer verdient, of uitgeeft.
DrDarwin zegt
If you’ve seen one, you’ve seen them all.
Jesper zegt
Waarom zou je iets succesvols stopzetten? Je gaat toch ook niet de designlijn van Aston Martin omgooien omdat een paar pubers op autoblog.nl zonodig ergens negatief commentaar over moeten geven?
Rick dos zegt
De 911 is een icoon. Dit komt door z’n geschiedenis maar ook door z’n design.
Toen de oer-911 uitkwam was het gelijk een statement in autoland. Het was een mijlpaal in de autogeschiedenis net zoals de 500, MINI, kever, Mustang, 250GTO, Countach etc. etc. dat ook waren. Maar i.t.t. de andere mijlpalen heeft Porsche het al die jaren volgehouden om van dat oerdesign weinig af te wijken. Daarbij hebben de andere autofabrikanten geen opvolgers gemaakt van hun illustere voorganger of zijn er opvolgers gemaakt die afwijkte van z’n illustere voorganger maar die vervolgens slappe aftreksels bleken te zijn van het origineel.
Als je Porsche zou moeten definiëren dan heb je eigenlijk aan een paar cijfers genoeg; 911. En dat zegt volgens mij genoeg waarom Porsche niet afwijkt qua design.
Zouden ze dat wel doen dan zouden mensen Porsche niet meer herkennen. Kijk bijv. naar de Mustang zoveel opvolgers gehad maar nooit meer het succes gehaald dat ze met het origineel hadden, totdat ze retro gingen. Of kijk naar de meest recentelijke misser, de Twingo. Het origineel was eigenwijs en speels de opvolger is dat totaal niet.
Porsche heeft het in het verleden als eens geprobeerd om afscheid te nemen van de 911. En dat waren geen successen. Ik persoonlijk heb helemaal niks met de Cayenne of Cayman. Maar de 911 997 vind ik toch wel een fingerlicking lekkere auto.
Jurgen zegt
Het zal wel aan mij liggen, maar wat doen ze met de auto’s die zeg maar deze week van de band rollen ?
21-4 production start
5-7 market launch.
Kor zegt
@Fre,
Heb je mij horen zeggen dat ik de grote man ben omdat ik vaak in een Porsche 996 heb gereden? Dat verzin jezelf Fre, erg zwak van je om met dit soort ”argumenten” te komen.
Maar het feit dat ik er in heb gereden zorgt er wel voor dat ik heeeeel goed weet waar ik over praat, dat kan ik van jou waarschijnlijk niet zeggen he? Anders had je wel anders gereageerd.
En wat betreft dat zien vanachter mijn ”computerschermpje”: ik had wel gelijk of niet?
Als je zo reageert, dan druipt de jalouzie er vanaf Fre!!! Maar veel plezier met in Opels rijden, want dat doe je vast veeeeeel liever………….ahum
RA999 zegt
@ Kor
Dus omdat jij met een 996 hebt gereden weet jij op het gebied van design veel beter wat mooi, goed en geweldig is? En dat weet jij zelfs zó goed dat jouw mening de enige juiste is en dat de mensen met een andere mening jaloers zijn?
Met andere woorden, jij hebt een 996 gereden en dat maakt jouw een instant übermensch die alle regels aangaande subjectiviteit aan z’n laars kan lappen?
RobertJ zegt
hey! Opel rijden is ook plezier, soms zelfs meer dan in een porsche, afhankelijk waarvoor je hem gebruikt(en hebt gekocht). In ieder geval is de 911 een mooie sportwagen met eigen design! (en zorgt voor véél plezier!)
9000cse zegt
Wat zitten we elkaar toch weer eens heerlijk in de haren! “Ik weet er méér van, want ik heb er vandaag drie gezien en jij maar twee! NEE! Want bij mij in de straat woont iemand, die een broer heeft……”. Wat kinderachtig!
Noem me één merk, dat met één model al bijna 45 jaar (VIJFENVEERTIG jaar!) zoveel succes heeft geboekt als Porsche met de 911!
Iedereen mag van mij graag z’n mening over deze auto hebben, maar ik weet, dat kopers ervan uitermate trouw zijn en wel, omdat ze buitengewoon waardevast zijn, uiterst betrouwbaar en gemakkelijk verhandelbaar. Ik heb twaalf jaar in Duitsland gewerkt als beursmakelaar en weet het van collega’s, die ermee reden. (Méér dan dertig!)
Porsche kent in Duitsland een steeds verder groeiend aantal kopers met herhalingsaankopen en dat wijst op de succesformule van Porsche. Never change a winner! Verbeter hem, voeg er misschien iets aan toe, wat een nieuw koperspubliek aantrekt (Boxster, Cayman en Cayenne), maar vergeet nooit je core-business!
Alleen zo kan een CEO (Wendelin Wiedeking) met dit merk een (in mijn ogen onaanvaardbare beloning) krijgen van 60.000.000,- euro in 2007. Geef maar af op de 911, geen ander merk is zo succesvol!
Yakitate zegt
@ Jurgen
De tijd tussen start productie en daadwerkelijke introductie wordt gebruikt voor de voorraad opbouw en/of demo modellen. Ik zie hier bijvoorbeeld bij Ford dat we al een stuk of 30 Ford Kuga’s hebben. 5 Daarvan staan op het hoofdkantoor in Amsterdam (voor de pers). De rest gaat, nadat er een demonstratie is geweest, naar de showroom van de grotere dealers. Vergeet niet dat de auto’s nog vervoerd moeten worden. Distributie is en blijft lastig.
Voor de rest goede specs. DFI is volgens mij ook een techniek van de VAG groep.
Scuderia zegt
feep
Ook overdreven, 911 is toch wel één van de best verkochte sportwagen die er bestaat. Daarom heb ik liever een Porsche en Ferrari.
Ik ben het voledig eens met Mercedes!!
Arodin zegt
ff zeuren dan. ‘een aantal’ is enkelvoud, doe ik ook vaak fout.
vincent996 zegt
Perfectie verbeter je niet.
Aan de formule van een succes nummer verander je niet.
Van het 911 concept blijf je gewoon lekker af.
Want deze blue prints neem je mee tot aan je graf.
:P
Het is gewoon een geweldige auto. Daar hoeft niks aan veranderd te worden.
Heyhuub zegt
Wow 420nm uit een atmosferische 3.8 vind ik best wel indrukwekkend.
En mensen die over het uiterlijk lopen te zeiken moeten niet zeiken, er zijn genoeg andere sportwagens als een 911 je niet bevalt.
Kor zegt
@RA999
”@ Kor
Dus omdat jij met een 996 hebt gereden weet jij op het gebied van design veel beter wat mooi, goed en geweldig is? En dat weet jij zelfs zó goed dat jouw mening de enige juiste is en dat de mensen met een andere mening jaloers zijn?
Met andere woorden, jij hebt een 996 gereden en dat maakt jouw een instant übermensch die alle regels aangaande subjectiviteit aan z’n laars kan lappen?”
Je bent al net als Fre. Je hebt mij niet horen zeggen dat ik een instant ubermensch ben. Dat maak jij er zelf van. En je hebt mij ook niet horen zeggen dat ik alle regels aangaande subjectiviteit aan mijn laars kan lappen. Ook dat bedenk je zelf RA999.
Ik wil niet beweren dat iedereen dezelfde smaak moet hebben, dat zou niet best zijn.
Wat ik wel beweer dat hier altijd alleen maar negatief wordt gedaan over de meest mooie auto’s. Er zijn altijd wel weer mensen die een topauto als een Porsche 911 af moeten zeiken. Maar volgens mij heb ik toch echt gelijk dat iedereen er graag 1 wil hebben. Het is algemeen bekend dat de Porsche 911 voor veel mensen wordt gezien als een jongensdroom.
Ik vind het allemaal nutteloos gezeik. Laten we nou eens positief zijn over dit soort auto’s!!!
RA999 zegt
@Kor
Je beweert die dingen niet direct nee. Maar je wekt bij mij in ieder geval -kennelijk onbewust- de suggestie dat je vindt dat je alles beter weet omdat je ooit eens in een 996 hebt gereden. Dat kan ook best kloppen, maar alleen als mensen uitspraken gaan doen over hoe een 996 rijdt.
Maar mensen hadden het hier over het design van de 997 en over smaak valt niet te twisten dus iedereen kan daarover een eigen mening hebben. En in jouw eerste comment zei je dat iedereen die afgaf op het design van de 911 maar jaloers was en dat is natuurlijk een belachelijke opmerking.
En ook nu bestaat jouw comment uit allerlei subjectiviteiten, mensen bepalen namelijk zelf wel of ze de 911 mooi vinden of dat ze vinden dat het een topauto is. Jij mag dat best vinden maar je moet ook andermans menig respecteren. Als anderen het een vreselijke auto vinden, so be it!
richard zegt
iedereen wil een porsche, maar niet iedereen kan hem betalen. DUS
afzeiken to the max. typische NEDERLANDS
DrDarwin zegt
Uh…iedereen kan een porsche betalen.
Kijk maar eens goed. op elke straathoek staat er een.
RenJie zegt
@Arodin
plusje voor jou! =) mierenneuken kan nooit kwaad.
@Kor
“Maar veel plezier met in Opels rijden, want dat doe je vast veeeeeel liever………….ahum”
dat is toch enigszins “naar mensen neerkijken”, je hoeft je niet superieur aan anderen te voelen, omdat die wat mindere auto’s rijden hoor.
“Het komt er gewoon op neer dat jullie eigenlijk stuk voor stuk maar wat graag een Porsche 911 (997) zouden willen hebben, maar er helaas geen geld voor hebben!”
wat is dat voor zielig gedoe? Dit is ook neerkijken op mensen die weinig geld hebben! So what dan? Zelf ben je 13 jaartjes oud en kijk je toevallig naar de poster die boven je bed hangt en denk je dat het je Porsche is.
Mardec zegt
De 997 Carrera 4S was al zo mooi :-)
tom zegt
ooit op een dag rijdt zeker meer dan 25procent van de werdelbevolking met een 911 rond
en ja iets perfect is niet te verbeteren maar ze lijken niet echt veel moeite te doen denk ik
coen zegt
Kreeg vandaag al de eerse uitnodiging binnen om hem te gaan bekijken …