De Koreanen hebben mooi spul voor ons in petto. De harde cijfers moesten nog effe geheim blijven, maar da’s niet gelukt!
Als we de spec sheets mogen geloven kan de nog te introduceren Hyundai i30 N zich zeker meten met een icoon als de Golf GTI. Het Australische Car Advice gooide per ongeluk enkele pagina’s propvol informatie over de i30 N online. Per ongeluk, want de boel werd heel rap weer offline gehaald. Gelukkig was een alerte reddit-user zo vriendelijk om de boel via Google cache op te snorren en op Imgur te knallen.
De i30 N komt met twee vermogens: 250 pk voor de gewone versie en 275 pk voor de i30 N met performance package. Verder krijgt ‘ie Hyundai’s E-LSD-systeem. De naam verraadt het al, maar dit is dus een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel. Zijn we blij mee, want we beginnen onderhand genoeg te krijgen van torque vectoring-systemen die soms nét niet lekker werken en ondertussen wel je remmen opvreten.
Naar alle waarschijnlijkheid krijgt de Performance-versie een straffer onderstel voor meer fun en snellere rondetijden bij circuitgebruik. We vragen ons af of de normale i30 N überhaupt veel verkocht gaat worden. Kijk naar een auto als de Mercedes-AMG GT of een Porsche 991 Turbo: zie jij weleens een versie zonder ‘S’ voorbijkomen? Precies, wij ook niet of nauwelijks.
Over de transmissie zijn de sheets gelukkig duidelijk. De i30 N krijgt bij z’n introductie een handbak met zes versnellingen, in 2019 volgt een DCT met acht verzetten. Verder komen er ook “N-pakketten” die niet zozeer gefocust zijn op de technische kant, maar die wel uiterlijke verfraaiingen bieden voor de gewone i30.
De introductie staat naar verluidt gepland voor het einde van dit jaar, dus nog even geduld!
Foto: de Hyundai RN30 Concept
mrrallycross zegt
Leuk! Hoop dat hij nog goed gaat lijken op het concept dan wordt het echt een feest van een auto
berlinetta zegt
Als de prijs schappelijk is, heb je wat mij betreft een prima funauto. Ik hoop dat hij rond de 35k gaat kosten. Dan gaan we hem misschien nog eens zien op de Nederlandse wegen.
jurdespotter zegt
@berlinetta: ik denk niet dat de i30 voor 35k op de markt gaat komen. Ik denk eerder rond de 40-50k.
escort77 zegt
@jurdespotter: dan vrees ik dat veel kopers toch veilig voor een Golf GTI (Clubsport) gaan.
berlinetta zegt
@escort77: Precies, dat denk ik dus ook. Althans hier in het blinde Europa.
focusrs1 zegt
@escort77: klopt helemaal veel mensen zijn saai en kiezen voor een Golf en daarom hebben we een nogal duf autopark rondrijden…
appelvis zegt
@focusrs1: als Hyundai evenveel hiervoor gaat vragen als een Golf GTI, gaat ‘ie niet goed verkopen. De huidige GTI wordt alom gezien als een prima sturende auto. Daarnaast doet ‘ie het op alle andere vlakken ook goed én biedt ‘ie een “betere” badge dan de Hyundai. Die heeft alleen wat meer vermogen
focusrs1 zegt
@appelvis: nou ja goed sturend…heb in de golf GTI R gereden en die
focusrs1 zegt
@appelvis: wat ik dus wilde zeggen voordat ik eruit geknikkerd werd…dat ik in de golf GTI R heb gereden en hij toch aanzienlijk minder goed stuurd als mijn focus RS.
appelvis zegt
@focusrs1: je vergelijkt nu twee auto’s met behulp van twee auto’s die niet hetzelfde zijn als de twee auto’s in kwestie… Ook al is de Golf R ook een Golf, het is een andere auto met een andere aandrijflijn en 4WD i.p.v. 2WD. Waarom je dan ook nog je Focus RS erbij haalt, is me al helemaal een raadsel
focusrs1 zegt
@appelvis: om aan te geven dat men niet zomaar een Golf moet kopen omdat hij bekend staat om zijn degelijkheid terwijl er meer leuks te krijgen is voor hetzelfde geld
vondudenstein zegt
@escort77: maarrrrrr de Golf is een sjappie bak en deze Hyundai gewoon echt tof!
escort77 zegt
@berlinetta: precies, alles gaat vallen of staan met de prijs die ze gaan vragen. Leuke plaatjes en veel papieren pk’s zijn leuk om over te kletsen op forums, maar uiteindelijk moeten ze verkocht worden ook. Ik vrees dat als ze qua prijs teveel naar Golf GTI of Focus gaan, het een lastige zaak wordt.
trustmeiamanengineer zegt
Geen slecht vooruitzicht, en het feit dat de ex BMW M baas zich er tegenaan bemoeit maakt het allemaal nog mooier (op papier) in ieder geval.
toyotafortuner zegt
K ben toch wel benieuwd. T klinkt iig goed. En t concept is lekker dik.
kara zegt
nou een normale Peugeot 308 GTI heeft ook 270pk is niet zo indrukwekkend.
lekkerlinksrijden zegt
@kara: deze is idd indrukwekkender ;-)
arns301 zegt
@kara: Ligt er helemaal aan wat je gewend bent, sommigen mensen rijden in auto’s met 60/70pk en dan is dit wel een bommetje hoor.
Onehp zegt
@kara: grootste probleem met de 308 is dat ie op papier heel licht zou zijn (1280kg EU) maar in de praktijk +1400kg was en daarmee gelijk loopt met de sterke concurrentie.
berlinetta zegt
@kara: Voor een hothatch vind ik het toch aardig wat. Er zijn er slechts enkelen die meer pk leveren, maar die kosten dan ook heel wat meer.
cossiekiller zegt
Een ‘s’ of ‘performance’ versie is gewoon pure marketing. Dat had de auto van origine al moeten zijn. Nu leg je er enkele duizenden voor op de toonbank om geen mindere versie te hebben.
Onehp zegt
@cossiekiller: wat geldt voor de dure sportwagens is niet per se geldig hier. Voor sommige markten/klanten kan die paar pk een groot verschil uitmaken in taxen/verzekeringspremie. Dan is net de zwakkere versie de beste koop, want vaak bijna even snel, immers ook vaak lichter met wat minder uitrusting die je niet per se altijd wenst.
martijn11 zegt
In een ander kleurtje ziet hij er niet eens zo slecht uit denk ik
arns301 zegt
Hopelijk is de prijs van die auto een beetje betaalbaar zodat we ‘m kunnen zien rijden hier in Nederland. Lijkt me een goede funcar!
Onehp zegt
Zit de e-lsd (Borg Warner FXD?) ook op het zwakkere broertje?
Ik ben vooral benieuwd naar het gewicht, die is vaak aan de hoge kant op moderne waggies.
viezefreddyw zegt
En dat van een Hyundai, wie had dat verwacht?
De Slopelroepers in ieder geval niet.
gregorius zegt
Zijn er meerdere mensen hier die eigenlijk niks hebben met hot-hatches? En die ook niet warmer worden van 1.6T or 2.0T motoren, ook al hebben ze 360 pk (A45)?
arns301 zegt
Maaaawh, valt reuze mee. Heb wel uitzonderingen gemaakt voor bommetjes zoals de nieuwste RS3 en de de wat nieuwere Focus RS’jes. @gregorius:
Onehp zegt
@gregorius: hangt ervan af. Heb je de ruimte niet nodig dan liever iets sportief in de basis. Maar voor de geboden ruimte zijn hot-hatches vaak net licht en daarom plezanter dan configuraties met ‘echte’ motoren… En nog mmer zo bij de paar ‘hot estates’, een onderschatte categorie vind ik.
crackdavid zegt
@gregorius: Heb je er wel eens mee gereden? Want dan zou je je mening wel wat bijstellen denk ik…
w0o0dy zegt
@gregorius: welke (goede) hot-hatch heb je op een leuke weg gereden?
davelepeef zegt
@gregorius: ik heb liever een dikke AMG Cklasse maar een Focus ST past simpelweg beter in het budget. Denk dat daar de populariteit ligt.
allesmetturbo zegt
Wat bruut! Dat beloofd veel goeds. Laat maar komen!
reistje zegt
Het zou toch leuk zijn als Hyundai met wat echt spannends komt om het imago wat frisser te maken!
Ik ben benieuwd in ieder geval.
Michiel1 zegt
ik ben nu al in hogere sferen met Hyundai’s E-LSD!!
rob5nismo zegt
Ik hoop dat ze de.productie versie 1op1 overnemen van het prototype
Arno's zegt
Mij lijkt dat het gros bij een prijsverschil van 1500,- euro met de Gti toch echt ”veilig” voor deze tweede zal kiezen. Kijk maar naar de Kia Ceed GT, een mooie auto maar die heeft het ook niet echt gemaakt in ons landje. Dus een flinke aanbieding van ver onder de prijs van een GTI of inpakken en wegwezen
Arno's zegt
Mij lijkt dat het gros bij een prijsverschil van 1500,- euro met de Gti toch echt ”veilig” voor deze tweede zal kiezen. Kijk maar naar de Kia Ceed GT, een mooie auto maar die heeft het ook niet echt gemaakt in ons landje. Dus een flinke aanbieding van ver onder de prijs van een GTI of inpakken en wegwezen
Arno's zegt
Mij lijkt dat het gros bij een prijsverschil van 1500,- euro met de Gti toch echt ”veilig” voor deze tweede zal kiezen. Kijk maar naar de Kia Ceed GT, een mooie auto maar die heeft het ook niet echt gemaakt in ons landje. Dus een flinke aanbieding van ver onder de prijs van een GTI of inpakken en wegwezen