De funmobiel van Subaru is terug!
Zoals meestal het geval is bij introducties tegenwoordig komt de nieuwe Subaru BRZ niet als een donderslag bij heldere hemel. Dat maakt de auto echter niet minder leuk. De voorkant kregen we twee weken geleden al te zien middels een teaser. Vervolgens lekten eerder vandaag de foto’s het internet op. Nu is de nieuwe funmobiel van Subaru helemaal officieel!
Doorontwikkeling
We kunnen nu zien dat de voorkant die we eerder zagen ook meteen het grootste nieuws was. Het profiel van de auto is namelijk vrijwel identiek aan de vorige BRZ. Waar Nissan met de Z Proto nog aardig wist te verhullen dat het om een doorontwikkeling van de 370Z ging, lijkt het hier meer om een flinke facelift te gaan. Daarmee krijgt de Subaru BRZ een lange levensloop, want het origineel is ook al weer acht jaar oud. Subaru spreekt desondanks van een “all-new” model.
Design
Ondanks het sterke deja vu-gevoel er is toch nog aardig wat veranderd op design-vlak. Het front is compleet anders. De neus is strakker en moderner geworden, maar valt niet uit de toon bij de rest van het ontwerp. De achterlichten hebben een Aston Martin-achtig ontwerp gekregen en zijn aan elkaar verbonden middels een strip. In plaats van een losse spoiler zien we een ducktail á la Toyota Supra. De zijkant is nagenoeg identiek aan de vorige Subaru BRZ, maar we zien wel nieuwe sleuven achter de voorwielen.
Motor
De vorige Subaru BRZ moest het niet hebben van een berg vermogen en dat recept is ongewijzigd gebleven. Wel heeft de nieuwkomer een grotere motor gekregen met iets meer vermogen. De boxermotor (waar de BRZ de eerste letter van zijn naam aan te danken heeft) heeft nu een cilinderinhoud van 2,4 liter, een vermogen van 231 pk en een koppel van 250 Nm. Voorheen was dat 200 pk en 205 Nm. De motor is zodanig gepositioneerd dat het zwaartepunt nog lager is komen te liggen. De rijeigenschappen zullen er dus niet op achteruit gegaan zijn. De BRZ is zowel met een handbak als met een zestraps automaat te krijgen.
Gewicht
Het gewicht is licht gestegen, maar dat was natuurlijk onvermijdelijk. Het gewicht komt nu uit op zo’n 1.315 kg. Dat is ook meteen zo’n beetje het enige punt waarop de BRZ er niet op vooruitgegaan is. Verder is de compacte sportauto op alle vlakken aangescherpt. De torsiestijfheid is bijvoorbeeld met 50% toegenomen.
Interieur
In het interieur zitten de basiselementen nog steeds op dezelfde plek (het is tenslotte een doorontwikkeling), maar het binnenste heeft desondanks een stevige make-over gekregen. De rondingen uit het dashboard zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor rechte lijnen. Centraal staat een nieuw 8 inch infotainmentscherm. De analoge klokjes zijn vervangen door een 7 inch digitaal instrumentarium, waardoor het interieur weer helemaal anno 2020 is.
Europa
Dan nu het slechte nieuws: de Subaru BRZ komt in tegenstelling tot zijn voorganger waarschijnlijk niet naar ons continent. Deze teleurstellende mededeling deed een woordvoerder van Subaru onlangs tegenover Autocar. De BRZ is daarmee exclusief voorbestemd voor de Amerikanen. Zij krijgen de BRZ rond deze tijd volgend jaar. Er is echter nog hoop ons als Europeanen. De BRZ krijgt namelijk ook weer een Toyota-broertje in de vorm van de GR86. Daar weten we verder nog weinig van, maar als het meezit komt die wél naar Europa.
berlinetta zegt
Meh.. was best hoopvol over deze auto, maar ik vind hem zo op het eerste gezicht een beetje tegenvallen. Lijkt wel alsof ze teveel lijntjes in een te kleine auto hebben willen proppen. Vooral die sterk aflopende neus vind ik totaal niet passen bij de rest van de auto.
kevertje zegt
Je hebt gelijk en dat is zo typisch Japans, een niet echt verfijnde design-taal. Een beetje soberder had dit een mooie coupé kunnen worden.
sonnybonds zegt
niet de mooiste auto maar dat was zijn voorganger ook niet. Hoop dat Honda nog met een leuke kleine coupe komt.
jensoffbutton zegt
Jammer, is wel een mooie wagen waarbij er weinig aanbod is in zijn klasse.
luckylennart zegt
Beetje saai
Robert zegt
Zo vanaf de persfoto’s inderdaad een fraaie auto. Jammer ook dat je het huidige model (of dat van z’n tweelingbroer) hier maar amper ziet vanwege ons door CO2 gestuurde belastingklimaat. Dat Subaru met di nieuwe model waarschijnlijk ‘heel Europa’ links laat liggen, is dan wel weer opvallend, want vooral in de Alpenlanden weten ze de AWD modellen van Subaru altijd wel goed te waarderen.
lekbak zegt
@RRRobert: iets met achterwielaandrijving…
911targa zegt
@lekbak: had een BMW vroeger ook en was toen een USP in NL…
lekbak zegt
@911targa: wat heeft een door jou onjuist benoemd usp in Nederland te maken met populariteit in alpenlanden?
Dutchdriftking zegt
De achterlichten zijn een beetje raar, verder erg goed gelukt. Helemaal als je hem vergelijkt met de 400Z.
mashell zegt
Zwak design, de Hyundai Coupe zag er in 2002 nog moderner uit dan dit.
Pallas zegt
@mashell: Dat was stiekem best een fraaie wagen! Maar je hebt gelijk; in 2020 kan je daar niet mee aankomen zetten
tttijn zegt
Lekkerrrr:)
leonlampe zegt
Ik vind hem goed gelukt, hopen dat ie naar Nederland komt!
Pascal zegt
Krijgt deze weer een “whopping” 200pktjes?
michiel_vandelft zegt
@Pascal: Anders lees je de tekst effe ?
machielvdd zegt
Toen het artikel eerst gepubliceerd werd was de officiële info nog niet binnen. Die is later toegevoegd, dus er mankeert niets aan Pascal’s leesvaardigheden ;)
vaakbenjetebang zegt
@Pascal: 231 blijkbaar. Lijkt mij prima. 200 pk is in een GT86 ook zat. Het ding is prima in balans en hartstikke entertaining. Ik ben me er van bewust dat ik hier vrijwel alleen lijk te staan in die mening, maar goed. Hier op autoblog komt niemand zijn bed uit voor minder dan 400pk. Dan komt altijd het verhaal: daar zit je dan in je sportwagen, en dan rijdt een beetje diesel van je weg. Alsof dat zo boeiend is.
knoopa zegt
Ach degene die het hardst roepen dat de BRZ te weinig vermogen heeft rijden zelf meestal een auto die niet eens 150pk heeft en voor geen meter stuurt. Als je de snelste wilt zijn kom je toch altijd bedrogen uit maar ik weet zeker dat ik veel meer lol met de 200pk zou hebben van de BRZ dan een of andere golf met 300+pk.
Pascal zegt
440pk hier, maar leuk geprobeerd :) natuurlijk draait ‘t niet alleen maar om pk’s en zal het heus een geinig ding zijn, maar ik deze tijd waarin er aan de lopende band 300pk+ hatches worden gelanceerd, is het misschien handig als Subaru de boel ook een beetje verder oppompt als ze pretenderen met een sportieve bak aan te komen. Kom op zeg, m’n eerdere BMW F20 116i was al met het grootste gemak gechipt naar 220pk.
lekbak zegt
@Pascal: sportief heeft helemaal niks met snelheid te maken, of met vermogen. Dit is een sportauto, een auto gemaakt om plezier mee te hebben als je sportief rijdt.
Een bmw 316 is een sedan gemaakt om comfortabel en veilig mee van a naar b te rijden. Of die dan 50 of 500pk’s heeft doet er weinig toe.
Pascal zegt
De BRZ is al leuk zonder veel pk’s net als bijvoorbeeld een MX5, echt I get it. Dat was m’n punt ook helemaal niet. Alles wat ik zeg is dat er wat mij betreft in deze tijd best wel een scheutje pk’s bij had gekund en gemogen.
De vorige BRZ kreeg overigens opvallend veel kritiek te verduren vanwege te weinig vermogen/koppel. Zou vermogen dan misschien toch iets met sportiviteit te maken kunnen hebben?
lekbak zegt
@Pascal: volgens mij kwam en komt die kritiek vooral van mensen die er nog nooit mee gereden hebben. Veel eigenaren zeggen dat de brz ook met standaard vermogen al ontzettend leuk is.
En vergeet niet dat met meer vermogen vanaf fabriek een hele hoop nadelen komen die je niet hebt als je er zelf iets aan doet. Als de brz 350pk had gehad dan was het de zoveelste zware dure coupé geweest die nergens populair was geworden.
knoopa zegt
Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk maar ik neem aan dat je met je 440pk ook wel in een heel andere prijsklasse zit (of een wat oudere auto hebt). En die hot hatches, die hebben veel vermogen ja maar daar is het dan ook mee gezegd. Ik heb zelf nooit een BRZ gereden maar heb verschillende auto’s gereden met relatief weinig vermogen die het echt van het sturen moeten hebben en vind dat persoonlijk toch echt een stuk leuker dan zo’n snelle hatchback. Daarnaast is 200pk niet heel weinig vergeleken met het gros van de auto’s die je hier in Nederland op de weg ziet.
911targa zegt
@knoopa:
911targa zegt
@911targa: ging niet goed. 200 pk is niet veel, maar deze met handbak is leuk. Je hebt veel feedback. Auto met automaat is traag en miskoop.
Ik zeg dat, als tevreden PDK bezitter.
knoopa zegt
@911targa 200pk is inderdaad niet per se veel maar in het Nederlandse wagenpark ook zeker niet weinig. Zelfs met 150pk zijn het vaak alleen de dure leasebakken die je bijhouden. Dit soort auto’s moet je inderdaad absoluut niet met een automaat kopen.
michaelb zegt
@knoopa: 431pk hier, dus nee. En voorral het koppel was echt te laag. Als je Prius bandjes moet monteren om het enigszins spannend te maken zegt het genoeg.
Nu hij eindelijk fatsoenlijk vermogen heeft zou het leuk zijn als hij komt
vaakbenjetebang zegt
@michaelb: zelf zie ik het juist omgekeerd. Met mijn 300pk-hok rijd ik mezelf in de echte wereld vaak al in de weg, als in: ik moet me er vrij onbetamelijk mee gedragen om het een beetje ‘spannend’ te maken. Op de openbare weg eigenlijk niet verantwoord te doen, vind ik. Met iets als een GT86 kun je al met veel minder asociale strapatsen wat ‘spanning’ (wat ik zelf interpreteer als rijplezier, omdat je op/over de gripgrens zit) beleven. Daar is veel voor te zeggen.
michaelb zegt
@vaakbenjetebang: Eens, daarvoor waardeer ik de S2000 zo enorm. Maar laten we eerlijk zijn dat de GT86 echt serieus koppel mist. Ja hij haalt door in de toeren maar je mag wel daarbij ook wat versnelling verwachten. Waar een mx5 nog iets van oempf heeft is deze behoorlijk onder gemotoriseerd.
vaakbenjetebang zegt
@michaelb: Grappig dat je juist de S2000 noemt en de GT86 een gebrek aan koppel verwijt – als ik toch ooit in een auto het gevoel had koppel te missen was het wel in een S2000. Alleen een RX-8 vond ik nog ‘schraler’ aanvoelen wat dat betreft. Een S2000 is overigens wel fantastisch, daar niet van.
En uiteraard is een GT86 niet wereldschokkend snel en zijn er momenten genoeg dat je denkt ‘ik zou er best 50 pk of 50Nm bij willen’. Dat is denk ik ook een beetje de gewenning van relatief veel koppel in bijna alle doorsnee auto’s van nu, helemaal in combinatie met soms wel 7 semi-naadloze dubbele-koppelings-versnellingen. Dan voelt een atmosferische auto met handbak natuurlijk al gauw minder adequaat aan. Dat neemt niet weg dat je met een pk of 200 op een kilo of 1200, met RWD en een sper gewoon harstikke lekker kunt sturen. De BMW 325i en in minder mate de Alfa 75 V6 is er een begrip mee geworden in de jaren ’80 en ’90…
knoopa zegt
Precies wat @vaakbenjetebang zegt. De s2000 is een leuke auto maar wel juist een auto die je echt op toeren moet houden. Ook best apart dus dat je die auto zo erg waardeert en de brz niet. Ik heb “maar” 230pk uit een atmosferisch blok, hiervoor had ik een turbo blok en dat voelde inderdaad wel een stuk potenter maar voor mij is een goede balans en achterwiel aandrijving meer beleving dan altijd direct vol koppel als ik op het gas ga.
michaelb zegt
@knoopa: klopt. Maar waar de s2000 op toeren wel wat bied blijft dit bij de GT86 achterwegen. Daar doel ik op?
jmeverts zegt
@knoopa: ik heb 6 jaar een s2000 dagelijks gereden en echt nooit koppel gemist. Half uur rijden met de gt86 en ik dacht echt: deze komt 40-50 pk tekort. Leuk in de bochten maar stoplichtjes of invoegen zat je je gewoon te vervelen. Denk dat 230 pk wel prima is in de nieuwe…
knoopa zegt
@jmeverts laat de brz nou ook net niet gemaakt zijn om een stoplicht sprinter te zijn. Mensen die dat verwachten snappen de essentie van dit soort auto’s niet.
jmeverts zegt
@knoopa: acceleratie is ook onderdeel van de beleving, dat de brz daar niet voor gemaakt was is duidelijk en ook jammer.
joppe zegt
Dit is wel een tegenvaller.
rikus zegt
Matig
dalmore zegt
Ziet er strak uit. Was even bang dat ze het simpele design van het oude model over de schutting zouden gooien. Je ziet wel mooi de achterlichten van de Yaris hierin terug, Toyota heeft wel degelijk een dikke vinger in de pap gehad
rotarypowah zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik vind de voorkant mooi, de achterkant ook, maar van opzij nogal ‘meh’. Ben benieuwd hoe de Toyota er uit komt te zien.
Edge zegt
Ik vind die vouw boven de voorwielen die aansluit op de luchtuitlaat net achter de voorwielen de auto enorm ontsieren. Die had wel wat hoger mogen zijn om de voorkant wat meer body te geven. Nu ziet het er een beetje uit alsof iemand fender flares uit de Autostyle catalogus en de naadjes en popnagelgaatjes goed heeft geplamuurd voordat de auto de spuitcabine in ging. De Toyota GT86 GR. B. uit Gran Turismo Sport is weer net iets te heftig, maar iets dat het midden vindt tussen dit en die auto zou denk ik wel heel tof kunnen zijn.
bernoulli zegt
Blijft een maffe naam.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Jammer dat dit type auto niet zo populair is. Toch eens kijken wat de huidige doet op de tweedehands markt. Een praktische station voor de vrouw, en zelf elke dag hier mee naar het werk scheuren. Lekker hoor!
chrisvis zegt
231 pk uit een 2.4 motor… lijkt wel terug de jaren 90 te worden. Niet verwonderlijk dat ze Europa links laten liggen. Je gaat hier geen gek voor vinden. In het verleden hebben ze bij subaru al meer pk’s uit hun 2.0 gekregen…
vaakbenjetebang zegt
@chrisvis: Bijna 100 pk per liter atmosferisch. Niks mis mee. Blijft het nog een beetje rijdbaar en heel op de koop toe. Een hoog specifiek vermogen uit een atmosferische motor gaat vaak ten koste van één van die twee zaken en met een beetje pech allebei…
911targa zegt
@chrisvis: betekent wel, dat er niet teveel wordt gevraagd van het blok en dat die probleemloos is/wordt.
banderas zegt
Jammer, design oogt nog steeds wat te gedrongen of iets. Net als bij de Supra klopt het allemaal net niet (behalve als ie in 2002 was geintroduceerd).
Onehp zegt
Leuke discussie hierboven over rijplezier. Blij dat ie een 2.4 atmosferisch krijgt, als deze niet de dip in koppel heeft en zijn vermogen waarmaakt itt de 2.0, dan gaan er toch een deel kritiekers (@jmeverts bijvoorbeeld) voor deze versie vallen. In Toyota vorm dan, hopelijk.
Op een manier kan ik zeggen dat ik hem al gereden heb, mn GT86 was verstijfd en had dankzij E85 brandstof en andere NA mods ongeveer dit vermogen en koppel.
Alhoewel de originele ook zeker genietbaar was, was deze belangrijke boost in koppel midden in het toerenbereik, van ~165Nm naar ~230Nm @4000rpm, een enorme upgrade voor het rijplezier, echt atmosferisch genieten was het.
En inderdaad, zij die enkel kijken naar de cijfers en denken dat iets willekeurigs (drukgevoed of veel zwaarder) met veel meer pk leuker rijdt, die snappen het echt niet en zullen het vast ook nooit doen….