Een vervroegde kennismaking met de tweede generatie Evoque.
In volle glorie is dit de nieuwe Range Rover Evoque. Vanavond heeft Jaguar Land Rover een event gepland staan in Londen, waar de kersverse instap-Range gepresenteerd gaat worden. Het uiterlijk is met deze lekkage in elk geval niet meer geheim gebleven. Een compleet nieuwe Evoque was broodnodig, want concurrenten als de Audi Q5 en, een stuk recenter, de Audi Q3 en de Porsche Macan, werden al eerder vernieuwd.
Het uiterlijk lijkt meer op een ingrijpende facelift, dan op een geheel nieuwe generatie. Wat dat betreft heeft Land Rover gekozen voor evolutie in plaats van revolutie. De voorkant is nog steeds onmisbaar Evoque, terwijl de achterkant wat meer leunt op de rest van het gamma.
De grootste verbeteringen zijn in het interieur te zien. Hier is het merk flink aan de slag gegaan. Het interieur is nu vrijwel net zo volwassen als dat van zijn grotere broer, de Velar. Check bijvoorbeeld het volledige digitale instrumentencluster en de komst van Touch Pro Duo naar de Evoque, het fraaie infotainmentsysteem met twee schermen.
Alle technische informatie krijgen we vanavond te horen. Naast reguliere motoren, is de verwachting dat de nieuwe Evoque ook als plug-in hybride op de markt gaat komen.
UPDATE: inmiddels is het officieel, alle info check je HIER!
erce zegt
Mooi, de lijnen van de drie deurs, maar dan met vijf deuren.
loserboi932 zegt
Zo in het bos zie je pas hoe zeer het offroad karakter van Range Rovers verdwenen is. In de Londense winkelstraat past ie perfect.
Vergelijk die Evoque bos foto maar eens met een Defender bos foto.
Ben na m’n huidige auto ook klaar met LR en RR. Design taal spreekt me totaal niet meer aan.
tvr1974 zegt
@loserboi932: tja 95% van de RR rijders komt ook niet in het “terrein of de woestijn”.. en voor die 5% die dat wel doet zijn er alternatieven zoals een G-serie van Mercedes, en een Land-Cruiser van Toyota.. Ze kunnen simpelweg niet leven van die 5% en dat hebben ze nu eindelijk gezien.. Dus jammer dat die 5% overstappen als ze dat willen maar op t totaal plaatje (helaas) niet belangrijk…
tvklarenbosch zegt
@tvr1974: en volgend jaar de nieuwe Defender. Overigens kan je met elke Land/Range Rover nog altijd beter offroad dan de meeste concurrenten.
schuiftrompet zegt
@tvr1974: en die G serie van Mercedes wordt 9/10 keer toch besteld als PC-hoofdstraat trekker. Er zijn weinig G’s die weleens modder hebben gezien…
viezefreddyw zegt
Een mini Velar. Ziet er een stuk knapper uit dan de vorige. Dat vond ik maar een lelijk ding.
tortuga zegt
@viezefreddyw: wouw net zelfde zeggen met men eigen woorden, vind deze super geslaagd ongetwijfeld een succes formule…
erce zegt
@tortuga: Gelukkig heb je dat niet gedaan…
2wheeler zegt
@erce: ?
tortuga zegt
@erce: had copy paste kunnen toepassen ?
potver7 zegt
@viezefreddyw: Die Velar, dát is pas een lelijk ding… Wát een gladjanus. Maar dat is dan puur mijn mening hè
mk7r zegt
@potver7: man man man en velar lelijk noemen ,van mij moeten ze en verbod zetten op uw meningen
viezefreddyw zegt
@mk7r: Nou nou. Dat gaat wel erg ver vind je niet? Hij beledigt er niemand mee.
viezefreddyw zegt
@potver7: Die mening mag je ook hebben.
potjak zegt
Ik heb de huidige altijd mooi gevonden, deze ziet er ook erg lekker uit.
intimrasiert zegt
Mooie auto geworden, met fijne automaat. Nu wachten op de motoren, daar is JLR nooit zo’n ster in, misschien is de hybride wat.
str8six zegt
Mooie kar. De Velar-invloeden zijn goed te zien en dat is positief!
cossiekiller zegt
Komt dat door de flits van het fototoestel dat die auto zijn ogen zo dichtknijpt op de foto?
potver7 zegt
@cossiekiller: nee, ze moesten ruimte maken voor die mega luchtgaten.
cossiekiller zegt
@potver7: Ok, bedankt.
Esprit_de_Flandre zegt
@potver7: Beeld je eens in: 10cm hoger op z’n poten, en mega lichtblokken in die mega luchtgaten. Zou dat niet iets zijn… ?
janmetdelangeachternaam zegt
Oh, ik dacht dat het om een facelift ging, maar het is dus een compleet nieuw model.. poe poe, veel moeite voor gedaan
Edge zegt
@janmetdelangeachternaam: Het lijkt inderdaad een hele grondige facelift te zijn, net zoals Volkswagen dat deed van Golf V naar Golf VI en Opel van Corsa D naar Corsa E.
sr20det zegt
@janmetdelangeachternaam: platform zal denk ik ook niet vernieuwd zijn. E-pace van Jaguar staat ook nog op het oude Freelander onderstel (wat echt uit 2005 stamt ofzo) dus deze waarschijnlijk ook wel.
berlinetta zegt
Ik zou toch even doorsparen voor een Velar. Ik vond de vorige toch een beetje een vrouwenauto en dat vind ik van deze nog steeds.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dat interieur is ECHT mooi! Zeer modern, zonder te kil (a la Audi bijvoorbeeld) te worden. Knap werk
honeyhanger zegt
@svenska_aeroplan_ab: nee die van Saab trekt volle zalen.
mashell zegt
@svenska_aeroplan_ab: maar de schermen bij RR zijn niet van het niveau van Audi, geen haptische feedback bijvoorbeeld. Qua design spreekt RR me ook meer aan, maar eigenlijk is het infotainment gedeelte tov de concurrentie wel wat gedateerd.
berlinetta zegt
@mashell: Ik lees dit soort reacties heel vaak hier op AB, maar waarom is dan precies gedateerd? Ziet het er minder mooi uit of werkt het ook daadwerkelijk minder goed? Zitten er minder functies op? Ben oprecht nieuwsgierig. Misschien dat iemand anders hier ervaring mee heeft?
amgsoixanttrois zegt
@berlinetta: ik had een tijdje de pre-facelift RR sport, dus met het enkele scherm in het midden.
Het ziet er allemaal mooi uit en ook redelijk ergonomisch. Alleen werkte het minder snel en soepel dan bijvoorbeeld een idrive of mercedes’ infotainment systeem. Na verloop van tijd freezen de schermen ook regelmatig en dan duurt het soms een kwartier voordat de boel weer op gang komt.
Maar al met al vond ik het niet belabberd, kan alleen iets soepeler worden.
Daarentegen zijn het wel geweldige auto’s om kilometers mee te maken, zeer comfortabel!
mashell zegt
@berlinetta: 1] touch screen zonder haptische feedback, dat is gedateerd. Zeker als er geen andere input mogelijkheid tot data invoer met haptische feedback is (zoals een iDrive controller). Haptische feedback maakt blind bedienen een stuk gemakkelijker. 2] resolutie van schermen 3] snelheid van reactie en vloeiendheid van grafische weergave. Als een €200 smartphone sneller is, dan is je infotainment systeem gedateerd. 4] En dan heb je nog dingen als beschikbaarheid van live verkeersinformatie, aantal herkende spraakbediening zinconstructies etc. Er is een race tussen Audi, BMW en Mercedes over wie het beste infotainmentsysteem heeft. De andere merken zoals JLR maar ook Lexus kunnen dat niet bijbenen. Jammer, want de kwaliteit van het infotainment wordt een steeds belangrijker aankoopcriterium. In de komende tijd van autonoom rijden, mogelijk zelfs het allerbelangrijkste.
berlinetta zegt
@mashell: Oke, begrijpelijk. Als je zoveel geld betaalt voor een auto, dan verwacht je eigenlijk wel dat het perfect moet werken. Aan de andere kant doet het ook gewoon alles goed, je weet dus alleen dat het ook beter kan.
mashell zegt
@berlinetta: precies, als voor jou het infotainment minder belangrijk is en je heel gelukkig wordt van een rood airbagdeksel in je stuur (vind ik erg mooi) dan kan dit een voortreffelijke keuze zijn.
sr20det zegt
@mashell: ik moet zeggen dat het nieuwe InControlTouchPro duo systeem van JLR wel gewoon goed werkt. En het reageert en er knap uit ziet
Design_Driven zegt
Mooi maar saai, had gehoopt dat ze iets nieuws lieten zien zoals ze dat toen bij de Velar deden. Maar ja, dit is een volume model dus zijn ze wat voorzichtig en willen innovaties in design en techniek waarschijnlijk ook liever behouden voor de duurdere modellen. Zeker omdat de Evoque nog altijd populair is.
Zat zelf gisteren ook wat te schetsen zal eens kijken hoe ik doe hieronder kan uploaden. (Lukt nooit via mobiel op de een of ander manier)
sezz zegt
Uitsluitend für Sitzpinkler.
mashell zegt
@sezz: dus voor “echte mannen” die “gewoon” de toiletbril (der Sitz) onder plassen?
intimrasiert zegt
@sezz: und für Intimrasierte
brera22 zegt
Hij was erg mooi. Maar nu nog mooier.
Wel benieuwd naar de motoren ivm de prijs en Co 2 uitstoot.
bmw2coupeeigenaar zegt
Ben benieuwd wat deze in de lease gaat kosten. Hopelijk nog onder de 50k.
berlinetta zegt
@bmw2coupeeigenaar: 50k fiscale prijs of wat bedoel je dan? Ik denk niet dat deze ook maar in de buurt komt eigenlijk. Ik denk eerder richting de 70k.
berlinetta zegt
@berlinetta: Oh ik ben iets te snel geweest. Ik zie dat de prijzen voor de Evoque nog redelijk meevallen. Hij is zelfs te koop voor onder de 50k. Dat wist ik niet. Dan is het gat met de Velar nog vrij groot. Die is er pas vanaf 76k.
bmw2coupeeigenaar zegt
@berlinetta: Ben echter bang dat de WLPT cyclus ervoor zal zorgen dat de prijs net over de 50k grens gaat. Daarmee is deze auto voor mij minder interessant om te leasen.
potver7 zegt
Is deze ontworpen door David Beckham, of hebben ze een andere voetbalvrouw ervoor gestrikt?
e28forever zegt
Mooie auto hoor.
Ben geen grote fan van SUV en cross-over toestanden, maar vind deze met voorsprong de leukste. Het huidige model ook trouwens.
Vind eigenlijk het hele JLR gamma er prima uitzien.
Sluit niet uit dat ik ooit nog overstap.
brera22 zegt
Va 57 K met automaat….dus een beetje opties en je zit zo op 70K.das toch erg veel geld maar het blijft een beauty..
458spideritalia zegt
Iemand heeft de Velar te heet gewassen
mashell zegt
Wazige foto’s lekken zodat autosites er over gaan schrijven zodat iedereen weet dat JLR vanavond een nieuw model lanceert, heel slim afdeling marketing.
imarinos zegt
Lelijk of niet, de huidige versie van de Evoque is goed verkocht.
Deze nieuwe is wel een verbetering zeg… mooie wagen en beter in verhouding vind ik.
dper4mance zegt
Hebben Audi overtroffen in het uitbrengen van een nieuw model wat precies hetzelfde is als het vorige. Wat knap is. Audi had de lat hoog gelegd…
sr20det zegt
Waarom nou weer die lompe pook uit een RR Sport in dat ding, laat die draai knop lekker zitten, werkt prima
ben2 zegt
Als nu de kwaliteit nog goed is want rover blijf toch minder betrouwbaar