Officieel verloopt het embargo pas over een uur of wat, maar met dat internet kun je ook helemaal níks meer geheim houden tegenwoordig.
Het goede nieuws: hij wordt inderdaad leverbaar met een handbak met zes verzetten! Wie efficiëntie en snelheid boven emotie, beleving en purisme verkiest kan gewoon aan de slag met een 7-traps PDK. Porsche heeft dus inderdaad geluisterd naar de clièntele die na de vorige editie smeekten om een ouderwetse pretpook.
In de bips (en dus niet tussen de assen zoals bij de RSR-raceversie) ligt een 4.0 zescilinder boxer met 500 pk. Met volle tank weegt de GT3 1.430 kg en dus zoef je in 3,4 tellen van 0-100 km/u en heeft ‘ie een topsnelheid van 318 km/u. Met handbak duurt de standaardsprint 3,9 seconden, maar ligt de topsnelheid wel op 320 km/u.
Verder is alle aerodynamica op punt gezet en wordt de GT3 uitgerust met het stuur uit de 918 Spyder. Porsche Communication Management met live verkeersinfo en online navigatie is standaard. Verder is de GT3 leverbaar met Connect Plus en de Track Precision App, waarmee je je eigen circuitkunsten aan een grondige analyse onderwerpt. (info via Jalopnik, foto via Instagram)
UPDATE 1: meer lekplaatjes via Instagram hieronder, dank aan Jaco voor het tippen!
UPDATE 2: hij is officieel, alle info HIER.
ghost zegt
Lekker zelf roeren dus!
willeme zegt
Zo erg is het dus niet dat de 911 R zo hyperexclusief is: op de spoilert na gewoon dezelfde auto, met die tergend trage roerbak.
poes zegt
@willeme: R eigenaren (en dan vooral die een gebruikte voor de hoofdprijs hebben gekocht) zullen dan ook not amused zijn :-)
huracan zegt
@poes: risico van het vak :)
Dimglor zegt
@poes:
Ah, dat ding zal zijn waarde wel behouden (want gelimiteerd) denk ik zo… ;-)
reactief zegt
@willeme: Bij de 911R schijnt wel meer aangepast te zijn dan bij de GT3 toch!? Nog minder isolatiemateriaal waardoor het allemaal nog mechanischer aanvoelt. En nog vele kleine dingen…
Ontopic: leuk die handbak, maar die gaat toch amper besteld worden. Alleen beleggers willen een handbak en die willen gelimiteerde oplages.
willeme zegt
@reactief: ja, ten opzichte van de 991.1 GT3. Het zou mij niets verbazen als de auto voor 95% gelijknis aan een 911 R. Kun je er nu eentje kopen voor een gracie van die malle prijzen.
Met de Sport Classic (wat later gewoon de GTS werd) kreeg je een unieke ducktail, fuchs-velgen, bubble roof en een uniek interieur. Bij de 911 R kun je je onderscheiden met stickers, geen spoiler en ruitjesbekleding. Ook mooi :)
reactief zegt
@willeme: je hebt gelijk. Dat verschil zullen ze nu inderdaad wel kleiner maken aangezien deze weer beter moet zijn dan de 991.1.
poes zegt
@reactief: dat zal wel meevallen, denk ik. De handbak komt niet voor niets terug. Als er geen vraag naar bestond had Porsche dat echt niet gedaan. Daar zullen ze goed onderzoek naar gedaan hebben.
reactief zegt
@poes: bij de 997 GT3 bestelde ook bijna niemand de handbak, daarom zat hij niet op de 991 GT3.
Alleen autojournalisten en liefhebbers (die niet kopen) willen een handbak.
Maar tijd zal het leren. Ik gok iig op een maximaal aandeel van 10/20%
willeme zegt
@reactief: eh, bij de 997 GT3 was de handbak de enige optie ;)
reactief zegt
@willeme: je hebt wederom gelijk willepedia! :-)
Ik weet ook niet meer hoe dat verhaal in m’n hoofd is ontstaan, waarschijnlijk wat losse flodders die samen kwamen in het idee dat dat handbak verhaal bij de 911 hoorde..
kennone zegt
@willeme: als jij schakelt is de handbak vast en zeker heel traag!?
raym zegt
Wat een verrasend ontwerp.
Boomer zegt
@raym: wat een verrassende reactie.
Ontwerp maakt voor jou niets uit. Je zal er toch nooit een bezitten.
Jochempie zegt
@airc: Zo, jij moest even van wat frustratie af. Wel je excuses aanbieden, he?
viezefreddyw zegt
Een GT3 is de enige Porsche die ik wel zou willen. Een GT3 RS is me te veel van het goede en ook verre van mooi. Een GT3 is ruim voldoende. Tenzij het een 997 MKII GT3 RS is. Dat ding vind ik veel mooier.
leaper035t zegt
Goed dat Porsche de koper opnieuw zelf laat kiezen! En mijn God, wat is de GT3 toch een hemelse bak! Gewoon bestellen met normale gordels (geen harnas), gebruiken als daily en in het WE het circuit op of naar Ardennen/ Eiffel.
trustmeiamanengineer zegt
Lekker hoor. Maar die PDK is zo briljant goed dat je eigenlijk gek bent als je zelf gaat roeren in zo’n auto. Een handbak is leuk in een Mazda MX-5 of hot hatch.
Onehp zegt
@trustmeiamanengineer: gek ben ik hahaaaa!
p964 zegt
@trustmeiamanengineer: shit! En ik ben al aan het zoeken naar een handgeschakelde 911 ter vervanging van de 964, niet doen dus?
Jochempie zegt
Wat een droomauto! Meer heb ik eigenlijk niet te zeggen..
kempenaer zegt
Het mooie van een handvak is dat je alles zelf bepaalt. Niet alleen het moment van schakelen, maar ook het moment van ontkoppelen en koppelen en de snelheid ervan. Dat geeft meer autonomie en dontrole.
Als het puur om circuittijden gaat, dan wordt het een ander verhaal. Dan is het een voordeel dat de auto extreem laag op de grond ligt, met spoilers voor de downforce, gestript want licht en met een sequentiële versnellingsbak.
Voor een sportwagen als de 911 GT3, die niet puur voor het circuit wordt gebruikt, zijn dat allemaal onpraktische dingen.
Een sportwagen zou ik dus altijd met handgeschakelde versnellingsbak willen. De droge schakeltijden zijn totaal niet interessant.
kniesoor zegt
@kempenaer:
Qua koppelen/ontkoppelen heb je absoluut een punt, daar heb je met een PDK-bak als bestuurder geen invloed op. Kan soms irritant zijn. Qua schakelen ben ik ’t dan weer níet met je eens, dat kan je desgewenst zelf doen. Liefst met de pook, die voelt behoorlijk ‘vlezig’ en geeft je zo het gevoel, dat je met een sequentiële bak à la een WRC-orgel aan de gang ben.
Onehp zegt
@kempenaer: eens. Opvallen hoef ik ook niet, neem hem wel in zilvergrijs en laat hem vuil worden door er gewoon mee te rijden. Heerlijk moet dat zijn.
kempenaer zegt
handvak = handbak
toyotafortuner zegt
Binnenkort kunnen ze dus al zelf roerend, zelf de PC in duiken. Hopelijk in veel kleurige modellen als paars.
mrrallycross zegt
Dikke vinger naar 911r eigenaren