Liefhebbers van Amerikaans powerspul kunnen hun spaarvarken vast aan diggelen slaan.
Een dag voordat de zesde generatie Camaro officieel wordt gepresenteerd, verscheen de auto vandaag al tijdens een uitzending van het Amerikaanse CNBC. Chevrolet stuurde eerder al een shitload aan teasers de wereld in, je vindt ze allemaal op Autojunk.
Ten opzichte van het vorige model uit 2009 lijkt de nieuwe Camaro qua uiterlijk vooral strakgetrokken en gemoderniseerd. Geen revolutie dus, maar evolutie. Wat betreft de techniek weten we alvast dat-ie stukken lichter wordt dan z’n voorganger en dat de SS-versies met magnetic ride control worden uitgerust.
De rest van de details worden morgen bekend, dan is de officiële introductie.
heer zegt
Facelift
philipf zegt
Dan ga ik toch liever voor de Corvette.
Dimglor zegt
@philipf: Is niet echt dezelfde prijsklasse denk ik..
Dimglor zegt
@Dimglor:
Amerikaanse prijzen:
Camaro: vanaf 24000 dollar, Corvette: vanaf 55000 dollar…
De Camaro ZL1 kost wel even veel als de Corvette.
jrk68 zegt
@Dimglor:
Wat een prijzen hé, hier mag je voor dat geld de showroom verlaten met een Polo of een Golf.
Doen die yanken dus beter dan mijn landgenoten….
bassx zegt
@jrk68: maar goed… Je kan prima een rondje Nürnberg doen met een Peugeot. Met een standaard Camaro ben ik bang dat de remmen het begeven. Dat is de reden waarom in de VS het tunen nog zo populair is.
str8six zegt
@bassx: tja maar hoevaak kom je op de ring? Ja misschien ring A10 met enige regelmaat. Doe mij dan maar een camaro ipv elke willekeurige Peugeot
bassx zegt
@str8six: heb je zeker een goed punt. Maar probeer aan te geven dat het meer is dan een kwestie van prijs.
gtwillem zegt
@bassx: dat is een vooroordeel welke niet altijd terecht is. Een Camaro SS 1LE heeft standaard puike Brembo remmen. Een Camaro ZL-1 heeft standaard keramische remmen. De zescilinder uitvoeringen zijn vaak vrij standaard, want voor schooljongens. Maar de wat meer performance geörienteerde modellen zijn zeker geschikt voor een paar rondjes ‘Ring. Vergeet niet dat een Camaro onderhouds een Holden Commodore is. En dat zijn best puike rijdersauto’s.
RobUSA zegt
@gtwillem: Je bent in de waar met de Z28 die keramische remmen heeft.
De ZL1 heeft ook Brembo’s.
gtwillem zegt
@jrk68: ja. Absoluut. Houd er wel rekening mee dat een Polo of Golf vele malen geavanceerder, veiliger en ontwikkelder is. Daarbij zitten op de auto’s hier flinke belastingen, waardoor bijna alles tot in de puntjes geregeld waardoor we alleen maar hoeven te klagen over hondenpoep, treinen die te laat komen, het bestaan van Lelystad in het algemeen en Albert Verlinde in het bijzonder.
jrk68 zegt
@gtwillem:
Dan maar minder geavanceerd, zo’n Camaro rijdt over 40 jaar nog, zuipt geen olie zoals Hazes bier zoop en je krijgt er nog een bak plezier voor terug ook.
Je leeft maar 1 keer en zorg dat elke dag telt.
Echt Willem, het leven is veel te kort om in zaaddodende saaie hokken te rijden.
rolov zegt
@jrk68: amen!
gtwillem zegt
@jrk68: klopt helemaal. Ik ben zelf een groot fan van Simpel Amerikaans Blik. Maar zeker de vorige Mustang was wel erg ‘ouderwets’. Sterker nog, de Mustang van een generatie ervoor was de betere auto.
Maar het is absoluut waar dat auto’s met gebreken leuker zijn. Mijn Subaru heeft een motorkap die trilt bij 140 en het lijkt alsof die los komt bij 200 plus. Als ik flink doorrijd zuipt ie als een malle. Hij is lelijk tot en met. Zeker met die malle velgen, rare achterlichten en dubieuze bodykit. Het interieur bestaat uit kneiterhard plastic en alles voelt blikkerig aan. Je moet hem eerst 50km goed warm rijden voordat ie lekker loopt. De besturing is een beetje raar en licht. Maar als ie warm is, en je hebt een leuk bochtig weggetje met slecht wegdek, dan voel je dat ie zich thuisvoelt. Het is als een soort ouwe trouwe Labrador. Hij is een beetje lomp maar hij gaat er wel voor, en als ik hem parkeer staat ie natikkend te wachten om weer verder te gaan. Starten is automatisch lopen. Het is mijn maatje. En dat had ik bij de Golf GTi (ik heb een V gehad) nooit. Dat was gewoon een transportmiddel in een leuke uitvoering.
Dimglor zegt
@jrk68: Elke keer als ik een prijs van een voertuig opzoek in Amerika valt men mond open van verbazing…
Zeker als je ziet wat die dingen in Europa kosten…
gtwillem zegt
@Dimglor: misschien leuk om om te rekenen wat het kost om een Challenger Hellcat te rijden in Nederland. In Amerika heb je hem voor hetzelfde geld als een leuk uitgevoerde 335i…
w211 zegt
@jrk68: die polo en golf zijn tenminste betrouwbaar ,zuipen niet,en de bouwkwaliteit/materiaal is 100 keer beter.
lekkaah zegt
Ze maken er steeds meer een koreanenbak van sinds de 1e van 2010… zonde.
agera zegt
Toch vond ik de achterlichten van die uit 2009 mooier dan deze
jrk68 zegt
Ik raak er steeds meer van overtuigd dat de pre facelift 5de generatie de Camaro is die je moet gaan bewaren/koesteren.
Dit is het weer net niet.
lekkaah zegt
@jrk68: More conventional design = more salesssss…..
gtwillem zegt
@lekkaah: helaas wel. Maar uiteindelijk zullen de apartere modellen wel weer herinnert worden. De Multipla Fiat, Aston Martin Lagonda en Bulldog, BMW Z3 M Coupe, Citroen C-Cactus, Lancia K Coupe, Nissan GT-R, Porsche 928, Renault Vel Satis en Avantime, Toyota FJ Cruiser en Lamborghini LM002. Niemand gaat ze herinneren omdat ze mooi waren, maar vooral omdat ze zo heerlijk eigenwijs waren.
ettie zegt
@jrk68: ik heb het gevoel dat ze het design wat meer naar de europese markt hebben aangepast, net als de 2015 mustang is het allemaal wat minder hoekig.
kingdecay zegt
Nee, ben overtuigd noch onder de indruk. Een veel te braaf design voor een auto met zulke capaciteiten, anoniem zelfs. Jammer, dat had beter gekund zeg ik dan als vooraanstaand expert inzake autodesign en zo…
gtwillem zegt
Gelukkig niet te veel veranderd! Het is dat dir soort auto’s in Nederland vreselijk duur zijn. Maar als ik in de States zou wonen/werken zou ik direct een Challenger (of Camaro of Mustang) kopen. Uiteraard de V8 uitvoering, en zelf helemaal naar mijn persoonlijke smaak aankleden. En nog goedkoper uit zijn dan een A4 2.0T SE….
Komt deze dan met de Astra OPC Ecotec 2.0T op de Nederlandse markt?
jensgib zegt
Ik vind deze een stuk minder stoer dan die oudere Camaro.
jobberns zegt
Best mooi, maar qua uiterlijk is ie inderdaad meer facelift dan echt alles nieuw
jeppie zegt
Ja mooi
gieltj zegt
Zal hier een hellcat killer versie van komen
Sir_Vmax zegt
@gieltj: Horsepower wars…. Dit is wel de compleet nieuwe versie, Hellcat is alleen een facelift. Ik verheug me nu al op de nieuwe Challenger en Charger die in 2017/18 komen.
gtwillem zegt
@gieltj: van de vorige was al een Hellcat tegenhanger: de Camaro ZL-1. Die Camaro had 580pk, en dat was 30pk meer dan de Mustang Shelby GT500 had. Maar toen kwam de ’13 Shelby GT500 met 660pk en de Hellcat met 717pk.
Maar de 6.2 LS9 heeft voldoende reserve om meer dan 640pk te leveren. Vergeet niet dat de Camaro de muscle car was met de beste wegligging. De Mustang met zijn starre achteras was nooit een handlingheld (Boss 302 uitgezonder) en de Challenger was gebasseerd op een oude E-klass…
Sir_Vmax zegt
@gtwillem: camaro is niet de muscle car met de beste handling. De camaro is een auto met de beste handling in vergelijking met de Chally en mustank. Want de enige echte muscle car die over is is de challenger.
Sir_Vmax zegt
@srthellcat: als je een auto wilt die een goede wegligging en dergelijke heeft, dan moet je namelijk niet in de VS wezen, voor dat geld kun je iets veeel beters krijgen (gtr). Maar als je iets bruuts en iets met zoveel vermogen wilt zodat je met 5% van het vermogen iedereen in Nederland het stront voor ogen rijdt, dan moet je zeker eens in de VS gaan kijken. Daarnaast heb je voor 58 mile aan dollars (ex bpm enz.) een camaro zl1 uit 2015 met 580 pk, maar voor 4 mile meer heb je de 717 pk sterke 6.2l supercharged v8 van de Hellcat. Ik weet welk ik zou nemen….. Jammer dat de Nederlandse overheid van jou geluk wil mee genieten door +/- een ton aan belastingen erbij op te tellen.
RobUSA zegt
@srthellcat: Jammer met zo’n nick en dan USA cars niet goed waarderen/kennen, dan had je nl geweten dat ze heeel erg goede wegligging hebben en zich kunnen meten met Porsche/Ferrari/Lambo.
Ford Mustang Shelby 350 R plaats 31 op de Ring 1 boven de Pagini Zonda bv !!!
Z28 op plaats 39 !!!
bmw m4 op plaats 95 !!! bv
GTR is slechte vergelijking , van een andere orde 4 wiel aandrijving en stukken duurder.
thezwart zegt
Wat is die dik geworden. Een keertje zelfs modern te noemen wat betreft het design. Laat maar komen die V8 ;)
87sandyd zegt
@thezwart: dik? Hij is imo alleen maar bracer geworden dan zijn voorganger.
Morgen maar eens wat gedetailleerdere (is dit überhaupt een woord) foto’s bekijken
thezwart zegt
@87sandyd: Ik snap die ophef niet zo. Het grootste verschil zit ‘em in de lampunits die voorzien zijn van LED-techniek. Dit was imho echt wel nodig en zorgt ervoor dat de Camaro er naar mijn mening top uitziet. Maar aangezien LEDs worden geassocieerd met cleanheid en modern zijn, gaat dat in tegen het brute ongeraffineerde karakter van een dergelijke muscle pony. Toch werd het tijd en zal men zien dat het in de realiteit een gigantische verbetering is.
gtwillem zegt
@thezwart: van wat ik nu kan zien heb je gelijk. Het ontwerp is iets strakgetrokken, maar niet te resoluut. Nog steeds herkenbaar Camaro Nieuwe Stijl, mast weer fris genoeg om er een paar jaar tegen aan te gaan.
noah_deheer zegt
Goedgekeurd!
amgc63 zegt
Vindt een mustang nog steeds zoveel mooier.
toyotafortuner zegt
Ziet er weer heel bruut uit. Zoals bijna altijd!
frietjemet zegt
En langzaamaan gaan ze weer de mindere kant op, net zoals in het verleden. De neus van de nieuwe mustang kan ik ook niet aan wennen.
mclarenf1lm zegt
Zoals hierboven al gezegd werd, de pre facelift 5e generatie blijft de mooiste ”nieuwe” Camaro, dit wordt iets te saai. Een Camaro mag er best wel wat apart/anders uitzien, dit vind ik eerder een facelift van het 2015 model.
mrrallycross zegt
Doe mij maar een mustang. Daarnaast zijn die koplampen volgens mij gekopieerd van en mustang
timowouters zegt
@redactie
Wat vreemd dat jullie wel een bericht plaatsen vN een uitgelekte foto, maar vervolgens niets melden over de officiele presentatie! Snel doen. Want hij is best dik.