
Hier hebben we de volgende gelekte BMW: de gefacelifte 5 Serie.
Er wordt aan alle kanten gelekt bij BMW. Een zeef is er niks bij. Na de iX3 en de 2 Serie Coupé is het nu de beurt aan de 5 Serie facelift. De auto staat niet half onder een doek of iets dergelijks: hij is gewoon meteen in vol ornaat te bewonderen op deze gelekte foto’s.
Het design van de 5 Serie is strakgetrokken om in lijn te zijn met bijvoorbeeld de nieuwe 3 Serie. De grootste wijzingen zijn aan de voorkant te vinden, het heet ten slotte niet voor niets een facelift. De grille is wat hoekiger geworden naar het voorbeeld van de nieuwe 3 Serie. De grille lijkt ook ietsje groter te zijn. De koplampen zijn iets smaller geworden en de LED-verlichting heeft een ander design gekregen. De voorbumper is met de grotere luchtinlaten wat opzichtiger geworden.

Aan de achterkant moet je wat beter kijken om de verschillen te ontdekken. Als je dat doet zie je dat de achterlichten iets anders ingedeeld zijn. Aan de vorm van de achterlichten is verder weinig veranderd. Als je erachter rijdt in de file zul je waarschijnlijk niet doorhebben dat het om de facelift van de 5 Serie gaat.
De motorvariant waar we naar kijken is de 530e. Dat is dus de hybride versie, die een 4-in-lijn combineert met een elektromotor. Samen zijn ze goed voor 252 pk. Deze versie kennen we al sinds de introductie van de nieuwe 5 Serie in 2017.
Nu de foto’s gelekt zijn zal de officiële onthulling uiteraard niet lang meer op zich laten wachten. Naar verluidt zal deze eind volgende maand plaatsvinden. Dat waarschijnlijk gepaard gaan met weinig verrassingen. Het verrassingseffect zou sowieso al niet groot zijn, maar nu dus zeker niet. Alleen het interieur zal nieuws zijn, als dat ten minste ook niet van te voren lekt.
Bmw is echt vergeten hoe een mooie sierlijke auto te maken
@ty5500: ze hebben letterlijk de golf 7.5 facelift koplampen copy and paste gedaan op de pc en het is ook nog door de executive design afdeling doorgekomen. BMW is echt de weg kwijt. Ik ben zo gek op dit merk, maar neig echt steeds meer richting Mercedes want Anti Vag dat ben ik dan weer wel.
Idem dito, BMW was steeds 1 van mijn favoriete merken maar ze doen mij ook steeds minder en het uiterlijk is er dikwijls echt wel over. Mercedes vind ik dan weer best wel wat mooie nieuwe modellen hebben en de tijd dat een Mercedes steeds minder sportief was lijkt toch ook al best even geleden. Zeker gezien Mercedes toch wel extremere sportievere modellen durft te lanceren zoals een AMG GT(R). Audi doet mij over het algemeen ook niet zoveel.
Jep same feeling. Heb, behalve de Dreier, niet zo heel veel meer met het merk. Ja de X3 vind ik (als enige) goed in proportie, maar hou dan weer niet zo van SUVs…
@ty5500: Misschien die doorgeslagen NL ontwerper eens vervangen voor een nieuwe generatie ontwerper.
@venividivici: of een oude generatie ontwerper.
@ty5500: volgens mij zijn t in dit geval vooral de velgen die het een rijdend trainingspak maken
@ty5500: dit werd al geroepen ten tijde van de Bangle 7. Die werd verguisd tot en met en nu roepen de meeste haters dat die auto zo vreselijk mooi oud begint te worden. In dat opzicht is BMW zijn tijd ver vooruit.
De eerste die dat roeptoetert moet ik nog tegenkomen.
@ty5500: nee hoor? hij is prachtig. Alleen dat M pakket is niet mijn ding.
Ik hoop dat ze het dashboard met dat Jip en Janneke scherm ook hebben aangepakt. Bediending is prima, maar een stap achteruit t.o.v. het vorige model
@amsterdam: dat scherm is een enorme verbetering tov zijn voorganger. Groter touchscreen en veel beter zichtbaar.
Hm. Voor mij een reden om niet door te sparen en gewoon een smaakvol samengestelde F10/F11 LCI te zoeken. Dat is nog een beetje stijlvol in tegenstelling tot deze Adidas-schoen op wielen. Geforceerd sportief, zoals alle nieuwe BMW modellen helaas. Vind ik lellik.
@goed_koopman: idd een hoog Adidas gehalte. Juiste woord
@goed_koopman: ik zou wel doorsparen. De G30/31 is echt een klasse beter dan zijn voorganger. Minder sportief wellicht maar qua comfort en materiaalverbruik een enorme verbetering
@dikkereinier: Deels. Ben bekend met de G30. Heb een Luxury High Exe een tijdje als vervangend vervoer gehad. Mooie interieurmaterialen inderdaad. Maar afgezien daarvan vind ik de verschillen minimaal. Met name met de F10/11 LCI. Die is met dank aan de opgefriste infotainment en toentertijd geïntroduceerde nieuwe motoren nog helemaal bij de tijd. En vergis je niet, met Nappa leder op stoelen/dash en alcantara hemel staat een F10/11 ook op een hoog niveau hoor. Kost wat meer, maar dan heb je ook iets moois. Liever dan een kale G30 om eerlijk te zijn. Collega heeft zo’n ding met stof en nul opties, dat is net een graftombe vanbinnen. Besteed ik mijn centen liever aan een smetteloze en luxe uitgevoerde frisse F10/11.
@goed_koopman: ieder zijn eigen keuze natuurlijk. Ik rij sinds 2017 ook met een 530 i luxuryline en ben er zeer tevreden mee. Het is allemaal net wat frisser en strakker als zijn voorganger. Veel snufjes zijn natuurlijk spielerei, maar toch.
@dikkereinier: Zeker. Het is ook zeuren op hoog niveau. Me een 530i Luxury is niets mis, goede keuze, de basismodelletjes daarentegen vind ik zoals gezegd niet zo heel goed gelukt.
Vind dit eigenlijk best prima. Zeker tussen het huidige vouw, lijnen en massale grill geweld waar BMW tegenwoordig mee strooit
BMW doet ff een Audi’tje hier. Jammer.
@str8six: bij Audi hadden ze dit een volledig nieuw model genoemd.
@rhellema: Dus niet. De A4 is behoorlijk aangepakt, maar werd gewoon aangekondigd als een facelift. :-D
@willeme: ze leren het dus wel! ?
De lelijke snuit van een 3 op een 5 plakken. Ik vind het niks.
@cazzo046: De nieuwe 3 klopt nog wel, maar deze generatie 5 is niet erg fraai. Als F11 rijder heb ik bepaald niet de neiging om over te stappen. Liever dan nog een 3-serie maar die is me net iets te klein.
@frederik: de huidige 3 is nauwelijks kleiner dan de f10/f11 dus zou nog best eens me kunnen vallen.
“Het design van de 5 Serie is strakgetrokken om in lijn te zijn met bijvoorbeeld de nieuwe 3 Serie.” Nogal een understatement.
Als je mij had verteld dat dit een dreier was, had ik het ook geloofd.
@shibe: inderdaad. Te weinig onderscheidend
Ik blijf toch nog maar even rijden in mijn G30 2017 530d
@buddy991: goedzo. En met de meest lekkere diesel 6 cilinder die ze ooit gemaakt hebben
@buddy991: oud model is voor paupers toch?
@mwti: haha idd
Pfff en dan weer van die lelijke
Zwarte velgen! Verschrikkelijk. Hoerenvelgen. En die vormen ook. Ze volgen Mercedes en Audi. Ordinair. Ik mis alleen nog zwarte ramen
@jometdebanjo: je moest eens weten hoeveel andere velgen ze nog in het assortiment hebben. Voor ieder wat wils.
Ik vind hem eigenlijk best geslaagd. Vooral het in mijn ogen zwakste punt, de te grote achterlichten zijn optisch kleiner gemaakt en doen wat moderner aan door de 3D vorm.
Koplampen zijn strakker, grille gelukkig niet groter, enkel wat hoekiger wat niet misstaat.
En het huidige model doet tegelijkertijd niet meteen verouderd aan door de subtiele updates.
@pyrat: ik vind hem ook best geslaagd. Ben erg benieuwd naar de Alpina B5 Touring met deze facelift. Denk dat dat best wel eens een hele hele hele mooie auto kan gaan worden want de nieuwe B3 is ook subliem (in touring variant dan welteverstaan)
Ik krijg “Bangle butt” associaties bij die achterkant? Zal wel aan de foto liggen :-)
Wat ben ik blij dat ik de huidige G31 rijdt!
@leaper035t: *rijd (!)
Meh, het enige mooie aan deze bimmer vind ik de kleur.
Weer een model wat er niet op vooruit gaar. Jammer!
Dit blijft toch by far de mooiste generatie 5 serie.
Goede sarcasme!
Is het een auto? Ja. Is het een BMW? Ja. Is het interessant? Neelaatmaar.
Ik kan maar aan één ding denken, en dat is:
Wat is een Volvo S/V90 toch mooi in vergelijking met deze BMW (en de concurrentie)
@v60polestar: wat een prachtig objectieve waarneming…
@svenskaaeroplanab: achja, iets met een mening…
@v60polestar: de V60 is dan nog een mooi model, V90 uit verhouding. Maar de wegligging, stuurgedrag en automaat is totaal niet te vergelijken met een BMW. Dan staat Volvo toch achteraan in de rij maar krabbelen een beetje omhoog
@v60polestar: dat is een kwestie van smaak. Gaat het de rijbeleving en rijeigenschappen dan spreekt maar weinig voor een Volvo.
Volgens de dealer komt in deze dus support voor Android Auto. Lekker op tijd.
De neus is een goede verbetering naar mijn mening. De achterkant met die grote lampen zie ik sowieso graag meer in de 3 serie stijl. Overall kleine verbetering
Moet hem maar in het echt zien. Overigens snap ik wel dat de huidige 5 Series geen verkooptopper meer is zoals zn voorgangers. In Duitsland wist BMW vroeger 60-80.000 5 Series per jaar te slijten. Vorig jaar: net geen 36.000. Ook in Nederland zie ik van de huidige 5 Series niet veel. En als ik naar andere landen kijk ( België, Frankrijk, Italië en Oostenrijk) zie je ook daar veel minder G30 5 Series dan de F10. Ook in de VS scoort de 5 Series slechter dan zn voorganger. Ik snap dat de SUV craze een rol speelt maar dat is zeker in het geval de 5 Series niet het enige…. ik hoop dat BMW van de volgende generatie
5 Series beter werk levert.
@arias: De 3-serie is natuurlijk ook flink gegroeid met de laatste twee generaties, kan me dus gerust voorstellen dat voormalig 5-serie klanten een klasse lager winkelen. Zeker de huidige generatie is een volwaardige gezinswagen.
@arias: geen verkooptopper? Volgens mij is hij de best verkopende auto in zijn segment.
De laatste cijfers die ik kan terugvinden (Q1-Q3 2019) was de E-klasse met ruime voorsprong de best verkopende auto in dit segment in Europa. Hierin lijken ook de E klasse coupe en cabrio te zitten maar zelfs met de nieuwe 8 serie erbij blijft de E met gigantische voorsprong eerste.
https://carsalesbase.com/european-sales-2019-q3-premium-large-segment/
@ty5500: ondanks dat de E klasse coupé en cabriolet niet apart vermeld werden verkocht Mercedes in het gehele jaar 1511 eenheden tegenover 2448 stuks BMW 5 serie.
@dikkereinier: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2019/
@dikkereinier: lijkt mij wat weinig in heel Europa
@nautique206: je stelt dat je hem ook in Nederland niet veel ziet. Daarop kwam ik met de verkoopcijfers van 2019 aan. Overigens in 2018 was de BMW 5 serie met 3176 eenheden ook de best verkochte E segmenter. Nr twee was Mercedes E met 1648 stuks.
@dikkereinier: herstel: dat was arias
@dikkereinier: Van de F10 werden er in 2011 4.715 stuks verkocht. De huidige 5 Series is zeker geen slechte auto, alleen vind ik het minder spectaculair vergeleken met zn voorgangers en zeker de F10. De F10 is en blijft een tijdloze auto.
Ik ben vooral benieuwd naar de 45e variant in touring uitvoering.
@tourbillion: ik ook!!???