Hier hebben we de volgende gelekte BMW: de gefacelifte 5 Serie.
Er wordt aan alle kanten gelekt bij BMW. Een zeef is er niks bij. Na de iX3 en de 2 Serie Coupé is het nu de beurt aan de 5 Serie facelift. De auto staat niet half onder een doek of iets dergelijks: hij is gewoon meteen in vol ornaat te bewonderen op deze gelekte foto’s.
Het design van de 5 Serie is strakgetrokken om in lijn te zijn met bijvoorbeeld de nieuwe 3 Serie. De grootste wijzingen zijn aan de voorkant te vinden, het heet ten slotte niet voor niets een facelift. De grille is wat hoekiger geworden naar het voorbeeld van de nieuwe 3 Serie. De grille lijkt ook ietsje groter te zijn. De koplampen zijn iets smaller geworden en de LED-verlichting heeft een ander design gekregen. De voorbumper is met de grotere luchtinlaten wat opzichtiger geworden.
Aan de achterkant moet je wat beter kijken om de verschillen te ontdekken. Als je dat doet zie je dat de achterlichten iets anders ingedeeld zijn. Aan de vorm van de achterlichten is verder weinig veranderd. Als je erachter rijdt in de file zul je waarschijnlijk niet doorhebben dat het om de facelift van de 5 Serie gaat.
De motorvariant waar we naar kijken is de 530e. Dat is dus de hybride versie, die een 4-in-lijn combineert met een elektromotor. Samen zijn ze goed voor 252 pk. Deze versie kennen we al sinds de introductie van de nieuwe 5 Serie in 2017.
Nu de foto’s gelekt zijn zal de officiële onthulling uiteraard niet lang meer op zich laten wachten. Naar verluidt zal deze eind volgende maand plaatsvinden. Dat waarschijnlijk gepaard gaan met weinig verrassingen. Het verrassingseffect zou sowieso al niet groot zijn, maar nu dus zeker niet. Alleen het interieur zal nieuws zijn, als dat ten minste ook niet van te voren lekt.
ty5500 zegt
Bmw is echt vergeten hoe een mooie sierlijke auto te maken
tanzanitef30n zegt
@ty5500: ze hebben letterlijk de golf 7.5 facelift koplampen copy and paste gedaan op de pc en het is ook nog door de executive design afdeling doorgekomen. BMW is echt de weg kwijt. Ik ben zo gek op dit merk, maar neig echt steeds meer richting Mercedes want Anti Vag dat ben ik dan weer wel.
ty5500 zegt
Idem dito, BMW was steeds 1 van mijn favoriete merken maar ze doen mij ook steeds minder en het uiterlijk is er dikwijls echt wel over. Mercedes vind ik dan weer best wel wat mooie nieuwe modellen hebben en de tijd dat een Mercedes steeds minder sportief was lijkt toch ook al best even geleden. Zeker gezien Mercedes toch wel extremere sportievere modellen durft te lanceren zoals een AMG GT(R). Audi doet mij over het algemeen ook niet zoveel.
dedude zegt
Jep same feeling. Heb, behalve de Dreier, niet zo heel veel meer met het merk. Ja de X3 vind ik (als enige) goed in proportie, maar hou dan weer niet zo van SUVs…
VeniVidiVici zegt
@ty5500: Misschien die doorgeslagen NL ontwerper eens vervangen voor een nieuwe generatie ontwerper.
dirkv zegt
@venividivici: of een oude generatie ontwerper.
jmeverts zegt
@ty5500: volgens mij zijn t in dit geval vooral de velgen die het een rijdend trainingspak maken
rhellema zegt
@ty5500: dit werd al geroepen ten tijde van de Bangle 7. Die werd verguisd tot en met en nu roepen de meeste haters dat die auto zo vreselijk mooi oud begint te worden. In dat opzicht is BMW zijn tijd ver vooruit.
piebepost zegt
De eerste die dat roeptoetert moet ik nog tegenkomen.
dikkereinier zegt
@ty5500: nee hoor? hij is prachtig. Alleen dat M pakket is niet mijn ding.
amsterdam zegt
Ik hoop dat ze het dashboard met dat Jip en Janneke scherm ook hebben aangepakt. Bediending is prima, maar een stap achteruit t.o.v. het vorige model
dikkereinier zegt
@amsterdam: dat scherm is een enorme verbetering tov zijn voorganger. Groter touchscreen en veel beter zichtbaar.
Goed_Koopman zegt
Hm. Voor mij een reden om niet door te sparen en gewoon een smaakvol samengestelde F10/F11 LCI te zoeken. Dat is nog een beetje stijlvol in tegenstelling tot deze Adidas-schoen op wielen. Geforceerd sportief, zoals alle nieuwe BMW modellen helaas. Vind ik lellik.
jometdebanjo zegt
@goed_koopman: idd een hoog Adidas gehalte. Juiste woord
dikkereinier zegt
@goed_koopman: ik zou wel doorsparen. De G30/31 is echt een klasse beter dan zijn voorganger. Minder sportief wellicht maar qua comfort en materiaalverbruik een enorme verbetering
Goed_Koopman zegt
@dikkereinier: Deels. Ben bekend met de G30. Heb een Luxury High Exe een tijdje als vervangend vervoer gehad. Mooie interieurmaterialen inderdaad. Maar afgezien daarvan vind ik de verschillen minimaal. Met name met de F10/11 LCI. Die is met dank aan de opgefriste infotainment en toentertijd geïntroduceerde nieuwe motoren nog helemaal bij de tijd. En vergis je niet, met Nappa leder op stoelen/dash en alcantara hemel staat een F10/11 ook op een hoog niveau hoor. Kost wat meer, maar dan heb je ook iets moois. Liever dan een kale G30 om eerlijk te zijn. Collega heeft zo’n ding met stof en nul opties, dat is net een graftombe vanbinnen. Besteed ik mijn centen liever aan een smetteloze en luxe uitgevoerde frisse F10/11.
dikkereinier zegt
@goed_koopman: ieder zijn eigen keuze natuurlijk. Ik rij sinds 2017 ook met een 530 i luxuryline en ben er zeer tevreden mee. Het is allemaal net wat frisser en strakker als zijn voorganger. Veel snufjes zijn natuurlijk spielerei, maar toch.
Goed_Koopman zegt
@dikkereinier: Zeker. Het is ook zeuren op hoog niveau. Me een 530i Luxury is niets mis, goede keuze, de basismodelletjes daarentegen vind ik zoals gezegd niet zo heel goed gelukt.
dedude zegt
Vind dit eigenlijk best prima. Zeker tussen het huidige vouw, lijnen en massale grill geweld waar BMW tegenwoordig mee strooit
str8six zegt
BMW doet ff een Audi’tje hier. Jammer.
rhellema zegt
@str8six: bij Audi hadden ze dit een volledig nieuw model genoemd.
willeme zegt
@rhellema: Dus niet. De A4 is behoorlijk aangepakt, maar werd gewoon aangekondigd als een facelift. :-D
rhellema zegt
@willeme: ze leren het dus wel! ?
cazzo046 zegt
De lelijke snuit van een 3 op een 5 plakken. Ik vind het niks.
frederik zegt
@cazzo046: De nieuwe 3 klopt nog wel, maar deze generatie 5 is niet erg fraai. Als F11 rijder heb ik bepaald niet de neiging om over te stappen. Liever dan nog een 3-serie maar die is me net iets te klein.
mp014 zegt
@frederik: de huidige 3 is nauwelijks kleiner dan de f10/f11 dus zou nog best eens me kunnen vallen.
antoonniels zegt
“Het design van de 5 Serie is strakgetrokken om in lijn te zijn met bijvoorbeeld de nieuwe 3 Serie.” Nogal een understatement.
shibe zegt
Als je mij had verteld dat dit een dreier was, had ik het ook geloofd.
jometdebanjo zegt
@shibe: inderdaad. Te weinig onderscheidend
buddy991 zegt
Ik blijf toch nog maar even rijden in mijn G30 2017 530d
jometdebanjo zegt
@buddy991: goedzo. En met de meest lekkere diesel 6 cilinder die ze ooit gemaakt hebben
mwti zegt
@buddy991: oud model is voor paupers toch?
buddy991 zegt
@mwti: haha idd
jometdebanjo zegt
Pfff en dan weer van die lelijke
Zwarte velgen! Verschrikkelijk. Hoerenvelgen. En die vormen ook. Ze volgen Mercedes en Audi. Ordinair. Ik mis alleen nog zwarte ramen
dikkereinier zegt
@jometdebanjo: je moest eens weten hoeveel andere velgen ze nog in het assortiment hebben. Voor ieder wat wils.
pyrat zegt
Ik vind hem eigenlijk best geslaagd. Vooral het in mijn ogen zwakste punt, de te grote achterlichten zijn optisch kleiner gemaakt en doen wat moderner aan door de 3D vorm.
Koplampen zijn strakker, grille gelukkig niet groter, enkel wat hoekiger wat niet misstaat.
En het huidige model doet tegelijkertijd niet meteen verouderd aan door de subtiele updates.
mp014 zegt
@pyrat: ik vind hem ook best geslaagd. Ben erg benieuwd naar de Alpina B5 Touring met deze facelift. Denk dat dat best wel eens een hele hele hele mooie auto kan gaan worden want de nieuwe B3 is ook subliem (in touring variant dan welteverstaan)
wetdualclutch zegt
Ik krijg “Bangle butt” associaties bij die achterkant? Zal wel aan de foto liggen :-)
leaper035t zegt
Wat ben ik blij dat ik de huidige G31 rijdt!
leaper035t zegt
@leaper035t: *rijd (!)
clubbtraxx zegt
Meh, het enige mooie aan deze bimmer vind ik de kleur.
Weer een model wat er niet op vooruit gaar. Jammer!
azuli zegt
Dit blijft toch by far de mooiste generatie 5 serie.
sulobb zegt
Goede sarcasme!
SummerSky zegt
Is het een auto? Ja. Is het een BMW? Ja. Is het interessant? Neelaatmaar.
v60polestar zegt
Ik kan maar aan één ding denken, en dat is:
Wat is een Volvo S/V90 toch mooi in vergelijking met deze BMW (en de concurrentie)
SvenskaAeroplanAB zegt
@v60polestar: wat een prachtig objectieve waarneming…
v60polestar zegt
@svenskaaeroplanab: achja, iets met een mening…
jometdebanjo zegt
@v60polestar: de V60 is dan nog een mooi model, V90 uit verhouding. Maar de wegligging, stuurgedrag en automaat is totaal niet te vergelijken met een BMW. Dan staat Volvo toch achteraan in de rij maar krabbelen een beetje omhoog
dikkereinier zegt
@v60polestar: dat is een kwestie van smaak. Gaat het de rijbeleving en rijeigenschappen dan spreekt maar weinig voor een Volvo.
Ram-G-maN zegt
Volgens de dealer komt in deze dus support voor Android Auto. Lekker op tijd.
wjeurs zegt
De neus is een goede verbetering naar mijn mening. De achterkant met die grote lampen zie ik sowieso graag meer in de 3 serie stijl. Overall kleine verbetering
arias zegt
Moet hem maar in het echt zien. Overigens snap ik wel dat de huidige 5 Series geen verkooptopper meer is zoals zn voorgangers. In Duitsland wist BMW vroeger 60-80.000 5 Series per jaar te slijten. Vorig jaar: net geen 36.000. Ook in Nederland zie ik van de huidige 5 Series niet veel. En als ik naar andere landen kijk ( België, Frankrijk, Italië en Oostenrijk) zie je ook daar veel minder G30 5 Series dan de F10. Ook in de VS scoort de 5 Series slechter dan zn voorganger. Ik snap dat de SUV craze een rol speelt maar dat is zeker in het geval de 5 Series niet het enige…. ik hoop dat BMW van de volgende generatie
5 Series beter werk levert.
karhengst zegt
@arias: De 3-serie is natuurlijk ook flink gegroeid met de laatste twee generaties, kan me dus gerust voorstellen dat voormalig 5-serie klanten een klasse lager winkelen. Zeker de huidige generatie is een volwaardige gezinswagen.
dikkereinier zegt
@arias: geen verkooptopper? Volgens mij is hij de best verkopende auto in zijn segment.
ty5500 zegt
De laatste cijfers die ik kan terugvinden (Q1-Q3 2019) was de E-klasse met ruime voorsprong de best verkopende auto in dit segment in Europa. Hierin lijken ook de E klasse coupe en cabrio te zitten maar zelfs met de nieuwe 8 serie erbij blijft de E met gigantische voorsprong eerste.
https://carsalesbase.com/european-sales-2019-q3-premium-large-segment/
dikkereinier zegt
@ty5500: ondanks dat de E klasse coupé en cabriolet niet apart vermeld werden verkocht Mercedes in het gehele jaar 1511 eenheden tegenover 2448 stuks BMW 5 serie.
dikkereinier zegt
@dikkereinier: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2019/
nautique206 zegt
@dikkereinier: lijkt mij wat weinig in heel Europa
dikkereinier zegt
@nautique206: je stelt dat je hem ook in Nederland niet veel ziet. Daarop kwam ik met de verkoopcijfers van 2019 aan. Overigens in 2018 was de BMW 5 serie met 3176 eenheden ook de best verkochte E segmenter. Nr twee was Mercedes E met 1648 stuks.
dikkereinier zegt
@dikkereinier: herstel: dat was arias
arias zegt
@dikkereinier: Van de F10 werden er in 2011 4.715 stuks verkocht. De huidige 5 Series is zeker geen slechte auto, alleen vind ik het minder spectaculair vergeleken met zn voorgangers en zeker de F10. De F10 is en blijft een tijdloze auto.
tourbillion zegt
Ik ben vooral benieuwd naar de 45e variant in touring uitvoering.
audiquattro71 zegt
@tourbillion: ik ook!!???