De Audi Q7-liefhebber die zich eveneens bekommert om het milieu z’n portemonnee weet nu alvast waar-ie aan toe is.
Onze immer wakkere amigo’s van motor.es wisten de hand te leggen op bovenstaande foto, die werd gemaakt tijdens een presentatie van Audi’s Ultra range. Natuurlijk hadden we voor de e-tron versie geen compleet afwijkend design ten opzichte van de normale Q7 verwacht, de uiterlijke wijzigingen beperken zich zo te zien dan ook tot de velgen.
De aandrijflijn van de Q7 e-tron bestaat zoals bekend uit een V6 TDI + elektromotor, wat een gecombineerd vermogen oplevert van 373 pk (en een koppel van 700 Nm). Daarmee lijken de Volvo XC90 T8 en Porsche Cayenne S E-Hybrid (respectievelijk 400 en 416 pk) vooralsnog dus de betere keus als ’t om vermogen gaat, maar deze mastodonten doen het allebei met een benzinemotor waar de Audi op diesel z’n kunstje doet.
De Q7 e-tron quattro is de eerste plug-in hybride met dieselmotor van Audi én “de eerste diesel plug-in hybride met quattro permanente vierwielaandrijving in het premium SUV-segment.” Met een theoretisch verbruik van 1,7 l/100 km en minder dan 50 gram CO2/km nestelt de Q7 zich bovendien in de 7%-bijtellingscategorie waar eerdergenoemde SUV’s allebei tegen 14% bijtelling in de prijslijsten staan. Lekker cheap in de lease dus, die PC Hooftbuffel uit Ingolstadt.
UPDATE: De Q7 e-tron quattro wordt in het eerste kwartaal van 2016 verwacht. De 17,3 kWh sterke lithium-ion accu is goed voor een elektrische actieradius van 56 kilometer. De puur elektrische acceleratie van 0 naar 60 km/u (zestig!) is in 6,1 seconden achter de rug, de gewone acceleratie van 0 naar 100 km/u is 6 seconden rond.
granlusso zegt
Als dieselhybride is naar mijn idee de kans op een geloofwaardiger gebruik een stuk hoger. Dus in de praktijk zou deze nog wel eens hoge ogen kunnen gooien.
granlusso zegt
@granlusso: Verbruik bedoel ik uiteraard :)
ihrte zegt
-edit: thanks! Is aangepast-
kevin82 zegt
Eindelijk een knappe auto die een plug in diesel heeft! Nu nog ff een auto in het C-segment uitbrengen en dan krijg je pas echt een verkoopknaller. Er zijn zeer veel bedrijven waar je geen plug-in bezine mag rijden (wegens de vele km’s) en zit je aan een diesel vast met 20% als je een automaat wil. Daarom ben ik laatst voor een a-klasse gegaan terwijl ik liever een gte of e-tron had gehad. Leuke techniek, snel en goedkoper in de bijtelling!
meneer zegt
@kevin82: je kan moeilijk zeggen dat de gefacelifte v60 lelijk is toch?
kevin82 zegt
@meneer: klopt, maar hou van duitse degelijkheid ;-)
meneer zegt
@kevin82: weinig duitse wagens die net zo veel kilometers vreten als de gemiddelde volvo hoor
marinepower zegt
@meneer: jawel hoor, zowel V40 als V60 lelijke hokken.
pjeey zegt
@marinepower: eindelijk, dacht dat ik de enige was..
motoragent zegt
1.7l op 100km, oftewel bijna 1:60. En dat met zo’n zeecontainer. Het wordt volgens mij echt hoog tijd dat die meetmethode wordt aangepast…
kevin82 zegt
@motoragent: is theorie… In de praktijk x10 vrees ik ;-)
motoragent zegt
@kevin82: Daarom. Eerst lekker 7% bijtelling pakken om dan nooit bij te laden en volgas over de linkerbaan te knallen (want tankpas). Dan zit je inderdaad eerder rond de 1 op 6.
postzegel zegt
@motoragent: Is theoretische-praktijk-waarde, maar dit verbruik is wèl haalbaar. Vergis je niet. Als je m vol oplaad, en dan een stukje gaat rijden, dan haal je het, echt. /nosarcasm. Maar goed: de verbruikcijfers van een willekeurige standaard auto ( Pak m beet Q7, non-phev ) haal je natuurlijk ook niet als je ‘gewoon vloert en linkerbaan toert’.
*ik rij zelf 35 km woonwerk per dag, en met een Q7 PHEV zou ik wééééken vooruit kunnen op enkel stroom, want elektro-range is groot zat, vermits elke dag netjes aan de stekker. Dan zou ik, als ik puur op diesel op zomer en wintersport zou gaan nog steeds op een jaarverbruik van 1,7 l / 100 km kúnnen komen. Maar goed; waar heb ik ingodsnaam een Q7 voor nodig, anders dan voor de wintersport? die 35 km woonwerk gaat ook prima in een A1. scheelt qua kosten (aanschaf, onderhoud) heel veel t.o.v. een Q7.
mikkeloentje zegt
@postzegel: Dan kan je net zo goed rijden in een 107, nog goedkoper. Want tja waar heb je het allemaal voor nodig.
knipperlichtje zegt
@motoragent: als je deze auto zakelijk kan rijden zit je in de meeste gevallen dermate hoog in de hiërarchie dat je wel oppast dat je je winst niet te snel door de tank jaagt. Ik gok op een praktijkverbruik van 1 op 15.
launchcontrol zegt
@motoragent: deze Q7 is volgens de Audidealer pas begin volgend jaar leverbaar, dus geen 7% voor deze Q7……
motoragent zegt
@launchcontrol: Ik verzin het niet, het staat gewoon in de tekst.
berlinetta zegt
Ik zou blind voor de XC90 gaan. Maakt niet uit welke nou echt beter is of sneller. De Cayenne heeft me nooit zoveel gedaan en die Q7, tja… niks over te zeggen eigenlijk. Doet me echt helemaal niks.
gregorius zegt
Mooi, ik geloof er wel in. (niet die 1.7l, maar in het idee van de Diesel-Hyb)
Standaard zit er het blok in dat je anders ook zou willen hebben in dat slagschip (kan je nog best bij de 8tot9l/100km op komen; opgegeven 5.7l); en dan dus die batterijen erbij met een vors aantal aan PK’s. Tov van de Cayenne (slurpende 3.0 benzine) en de Volvo kleine dik opgevoerde 2.0T waarvan t nog maar moet blijken hoeveel ie zuipt als je me niet oplaadt.
Dus ja, goede ontwikkeling op zich.
mrrallycross zegt
Wouw die ziet er vernieuwend uit!
Edge zegt
Meh, ik ga wel voor die prachtige XC90 hoor.
knipperlichtje zegt
Ik zie een leuk concept, een krachtigere elektromotor en een lager gewicht dan de cayenne zullen ervoor zorgen dat puur elektrisch rijden daadwerkelijk mogelijk is. Hij zal hier goed verkopen, 7% minder bijtellen t.o.v. de concurrentie over zo’n 80k euro in de 52%-schijf is Voordeel met een hoofdletter V.
Dutchdriftking zegt
Weten we meteen wat de meest verkochte versie in NL wordt.
rufctr01 zegt
Sowieso al nieuwe velgen? Wat heeft Audi nog meer vernieuwd??
730ld zegt
Jezus nog zo’n XC90 T8 hok. Nog een jaar wachten en deze duracel tank heeft ook een 4 cilinder haha. Drama!!