BMW laat haar nieuwe Neue Klasse SUV flink lekken en om eerlijk te zijn vinden we het wel wat! [UPDATE: nu ook de zijkant in beeld]
Welke richting BMW binnenkort op gaat, lijkt geen verrassing meer. Na verschillende designprobeersels kwam BMW op de IAA van 2023 met de Vision Neue Klasse op de proppen. Een auto ter grootte van de 3 Serie op een gloednieuw modulair platform voor elektrische auto’s, met een design wat inmiddels bekend is. Je kan er dus al een beetje aan wennen. Vooral de ‘grille’ die nu breder is dan lang met de koplampen erin geïntegreerd moet een speerpunt worden van de Neue Klasse-modellen.
Nieuwe X3
Minstens zo belangrijk: BMW gaat het Neue Klasse-platform ook direct gebruiken voor de opvolger van de huidige X3. Sterker nog: er gaan geluiden dat dit de eerste Neue Klasse-auto is die we gaan zien. BMW zorgt er wel netjes voor dat een dusdanig belangrijke auto eerst even laten zien wordt middels een concept. Een concept genaamd BMW Vision Neue Klasse X is dus op komst.
Vision Neue Klasse X
Dankzij Wilco Blok en Cochespias hebben we daar nu de eerste beelden van, deze lekten het internet op. We zien een paar dingen die we wel verwachtten, en een grote verrassing.
De dubbele grille met de bijzondere verlichting, die was zo goed als zeker. De bumper was wat nietszeggend op de normale Neue Klasse, bij de X krijgt ‘ie iets meer lijnen. Waaronder een lijn op de hoeken die ons dan weer doet denken aan de huidige BMW X3 facelift. De grote verrassing is dat toch weer twee nieren hun intrede maken. Ergens jammer, het idee van de Neue Klasse waar de hele koplampen de grille waren, is best te pruimen.
Anderzijds doet het ons denken aan de BMW Garmisch concept, ineens weer heel relevant door Gandini’s overlijden. Ook al keek BMW voor de algehele vormgeving voor de BMW 5 Serie (E12) er goed naar, de voorkant werd ietsje milder gemaakt voor productie. De grote dubbele grille met doorlopende koplampen lijkt echter erg op wat BMW nu probeert met de Neue Klasse X. Toch een soort Gandini-eerbetoon?
Binnenkort verschijnt de BMW Vision Neue Klasse X als concept, eind dit jaar of begin volgend jaar verschijnt waarschijnlijk al de X3 als productiemodel.
peekaas zegt
Van mij mogen ze de BMW fabrieken wel sluiten als ze dit soort gedrochten gaan maken..
Robert zegt
Nou, als ik dit vergelijk met bijvoorbeeld de XM, is die Neue Klasse toch wel weer een stap vooruit. Een een bijzondere hoedtik naar de ontwerpen van de jaren zeventig.
potver7 zegt
Voor wat betreft de Neue Klasse klopt dat, maar ik vrees dat een SUV op dat platform hooguit wat design cues meekrijgt. De verhoudingen zullen zodanig anders zijn dat van de elegantie van de Neue Klasse weinig over zal blijven.
Johanneke zegt
Ik vind het nou niet beeldschoon, maar vergeleken met wat ze nu uitkakken is dit een verademing.
mc96 zegt
Het is wel historisch verantwoord. Voorzijde lijkt erg op een 2000 ti.
mark_mulder zegt
Iedere keer als je denkt dat ze bij BMW de weg nu echt niet verder kwijt kunnen raken komt er weer zo’n model die het tegendeel bewijst. Totaal geen samenhang in de line-up, en stuk voor stuk niet om aan te zien. Eerst de 3/4 serie met die rare nieren, dan de M2 met die rare rechthoekige neus, dan dat gedrocht van een XM. En nu dit er bovenop. Er is bij BMW haast geen model meer over dat er 4/5 jaar geleden niet een stuk beter uit zag.
En als ze nou een nieuwe stijl kiezen (of je die nou lelijk vindt of niet), trek het dan tenminste door de hele lijn door, en niet voor ieder model een compleet ander ontwerp.
heckblende zegt
je zit niet meer in de doelgroep. move on pik.
een BMW die jij mooi vindt is geen universeel basis recht ofzo.
str8six zegt
Zodat je een VAG eenheidsworst krijgt? Nee bedankt.
ukbob zegt
Ben het me je eens hoor…
Moderne BMW’s kunnen qua looks niet op tegen de ontwerp kanjers die ze in (bijv) de 90’s maakten als de E36 en E39.
Maar ze verkopen op het moment wel als een dolle..
lijkt erop dat bmw aan het verschuiven is naar een heel andere klant groep, die vermogend genoeg zijn om steeds maar een gedrocht als een XM te kopen en nog trots zijn op dat vreselijke design ook nog.
joki zegt
Ze zijn zeker aan het verschuiven naar een andere doelgroep… ik reed gisteren achter een 3-serie die 30km/u reed in een zone 50… ik herhaal het eens, die reed dus 30km/u in een zone 50km/u, en dat in een 3-serie…
Hoe is het zo ver kunnen komen? God sta ons bij voor wat ons nog te wachten staat…
Svenska II zegt
En sinds ze dat doen verkopen ze meer dan ooit…
pietertje123 zegt
Die nieren werkten ooit samen met de breedte. (E39, E38) en dat smoelde nog wel. Maar bij een SUV werd het wel een beetje lastiger en harmonie is nog niet echt gelukt tot nu toe.
harrie zegt
Toch zonde dat ze die verticale nieren er nu weer wel ingefrommeld hebben.
Vond die Neue Klasse concept wel lekker clean met enkel de brede versies, nu is het weer zo’n zouteloos compromis.
ouwedibbes83 zegt
Helemaa mee eens, dit ziet er zo gekunsteld uit. Alsof er toch geen doortastende keuze is gemaakt om over te gaan op de nieuwe designrichting, maar nog wat elementen van het huidige design erin te verwerken. Dit allegaartje is dan het resultaat, niet harmonieus.
rwdftw zegt
Nou, wie van jullie hierboven kan het beter?
ty5500 zegt
Vind hem best meevallen. Toch stukken beter als de 4 series en consorten.
Rick-dos zegt
Als je een beetje door het concepterigheid heen kijkt dan heeft het wel potentie om wat leuks te worden. Het is alleen de vraag of BMW de potentie op de juiste manier gaat benutten. Het feit dat ze naar klassieke BMW’s kijken ter inspiratie geeft mij wel een beetje hoop.
Richmond zegt
ik vind wel dat het minder herkenbaar als bmw is. Haal de nieren weg, weet je dan dat het een bmw is?
jensoffbutton zegt
die konijnentandjes.. ik weet het niet. Zo zijn ze al kleiner, maar kan nog beter. Voor mij is dat voldoende als die maar half zo hoog zijn.. maar dan moet het hoge frontvlak dat wel aankunnen natuurlijk.
ericc zegt
Geslaagd design. Benieuwd wat er van overblijft op het eindproduct.
Mini Joe zegt
Hebben ze bij BMW een loodgieter nodig?
Mathis zegt
de nieren zijn nu weer te smal
hehe zegt
Die eerste neue klasse concept leek meer op een Alfa.
Deze X3 concept ziet er veel beter uit en meer BMW
audirs3 zegt
ik juich het toe dat ze elk model een eigen identiteit geven. Ik ben inmiddels wel klaar met eenheidsworst design zoals bij Audi waar je een kenner moet zijn om in je binnenspiegel een A3, A4, A6 of A8 te onderscheiden
jjcp zegt
Ik ben altijd wel geïnteresseerd in alles wat met WW2 te maken heeft, dus misschien vandaar mijn associatie, en ik durf het bijna niet te zeggen, maar bij het zien van deze nieren denk ik toch meteen aan het snorretje van de aanstichter van die oorlog.
haroldt zegt
spannend Design. Kan wel waarderen n. Ff wat anders