Audi bereidt opnieuw een Q7 powerdiesel voor, hoewel deze een tandje minder heftig is dan de V12 van weleer. Als bovenstaand lekdocument klopt ligt er een 4.0 V8 TDI onder de kap.
Het gemelde vermogen van 320 kW komt overeen met 435 pk. Het maximumkoppel – eigenlijk iets dat we graag weten bij een diesel – wordt niet weergegeven op het strookje papier dat op het net rondzwerft.
Adieu, 4.2 V8?
Een V8 met motorinhoud van 4 liter betekent een breuk met de 4.2 V8 die tot nu toe in de Cayenne Diesel S en de A8 wordt gebruikt. Dit blok levert 385 pk en 850 Nm. Als we dus voorzichtig mogen gissen, dan lijkt 900 Nm zeker haalbaar, en misschien evenaart (of overtreft) de SQ7 zelfs wel de 1.000 Nm uit de illustere 6.0 V12 TDI.
Het blijft hoe dan ook koffiedik kijken. Verwacht een introductie in 2016, dan weten we meer over de authenticiteit van het papiertje. Heel eventjes was er een flintertje hoop opnieuw een V10 diesel te zien, maar dat was wensdenken. Ik denk dat we in een door de milieumaffia geregeerde wereld de handjes al lang mogen dichtknijpen met een nieuwe V8 diesel. Van bedrijven als BMW of Mercedes hoeven we dit nochtans niet meer te verwachten.
TDI-goeroe zegt
TDI-powerrrrr, (alleen even niet im Karroussel…)
tyso44quattro zegt
Audi doet het weer zoals gewoonlijk zijn kunstjes op een 2tonner tzal de moeite zijn
Robert zegt
Doe mij zo’n motor in een A7. Die SUV’s van Audi blijven de uitstraling van een luxe tractor houden.
richard1980 zegt
Heeft iemand het filmpje behorend bij die foto?!
SimonMc zegt
@richard1980: Jazeker: http://www.autojunk.nl/2015/06/2016-audi-sq7-crash-at-the-nurburgring
jmeverts zegt
@richard1980: vul even sq7 in in de zoekfunctie van autoblog… Luie donder :-)
RuVi zegt
Was intern al een tijdje bekend. Komt in q2 van 2016 op de markt. Verwachte prijs voor pl in Nederland ongeveer 150k
berlinetta zegt
@RudyV: Het lijkt me nogal logisch dat dat intern al een tijdje bekend was ;) Zou wat zijn als men bij Audi opeens voor een verrassing stond dat er een SQ7 gebouwd ging worden.
gtwillem zegt
@rudyv: 150k? Is dat niet heel echt belachelijk veel? De Q7 is al erg duur (zeker als je kijkt wat je ervoor krijgt), maar 150k is echt ridicuul. Het M50d gedrocht van BMW kost zo’n 120k, evenals de Cayenne Diesel S. De 4.4 diesel in een Range Rover Sportschoolhouder is er vanaf 130k. Een volle A8 Lang 4.2 TDI Quattro Pro Line Plus is 142k. Lijkt me wel erg hoog in de markt zetten.
RuVi zegt
@gtwillem: hij is wel flink uitgerust voor dat bedrag. Die andere auto’s die jij noemt moet je nog voor 20k aankleden voordat het iets is.
gtwillem zegt
@rudyv: wat moet je er in hemelsnaam voor 20k aan onzin op zetten voordat het ‘iets’ wordt. Een X5 M50d heeft standaard al dikke velgen, lederen bekleding, automatische airco, navigatie en dergelijke. Ook een Range Rover Sport HSE zit ook prima in zijn spulletjes.
crackdavid zegt
@gtwillem: De kale prijs zegt niks bij dit soort auto’s. Bij Porsche centrum Eindhoven staan een paar nieuwe Cayenne S Diesel, kosten allemaal rond de 170k.
gtwillem zegt
@crackdavid: en dat is een belachelijk bedrag. Sowieso dat volleer bij een Porsche Cayenne Diesel S niet standaard is.
Maar ook bij een Cayenne S Diesel kun je voor veel minder klaar zijn. Wat wil je nu werkelijk hebben op zo’n slee? Beetje redelijke audio, Navi, leer, metallic lak, aardige velgen, xenon, dimmende spiegels, automatische airco en parkeersensoren. Meer kan ik mij echt niet bedenken. Al die andere dingen zijn mijn inziens behoorlijk overbodig ;-).
bmwm4 zegt
@gtwillem: rs6 kost hetzelfde dus het js maar net of je een relatief hoge of lage auto wilt
moondustfocus zegt
Krijgen ze dan ook allemaal een stuk vangrail rechts achter?
drivingpleasure zegt
Maar waarom doen ze dit? Omdat het kan of omdat ze de techniek niet hebben om het met een 6 cilinder te doen?
stfu zegt
@drivingpleasure: omdat je altijd mensen hebt die meer, groter en onzinniger willen hebben.
gregorius zegt
@stfu: klopt. Aangenaam.
Heb de 3.0 diesel in mijn Infiniti. Als ze een 4.0 diesel hadden gehad met dit soort power, had ik die genomen. Zolang ie op de snelweg onder de 10l/100km blijft, vind ik t prima.
dawwg zegt
@gregorius: Amen to that ! Dikke diesels zijn heerlijk as je snelwegkilometervreter (4x woordwaarde) bent :)
drivingpleasure zegt
@stfu: Daar heb je een punt. Ik rijdt nu zelf in een oude 4.5 liter diesel V8 en het rijdt toch wel erg fijn. Je merkt ook wel echt dat de motor minder hard hoeft te werken dan met een kleinere motor.
lekbak zegt
@stfu: groter is niet onzinnig. Klein met een hoop vermogen is onzinnig. Groot is soepel.
berlinetta zegt
@drivingpleasure: Waarschijnlijk omdat dit blok mede bedoeld is voor Bentley. Daar past een V8 toch beter bij (ondanks dat het een diesel is).
knipperlichtje zegt
@drivingpleasure: omdat een V8 diesel nog altijd meer kracht levert onderin het toerengebeid en dus rustiger rijdt. In dat opzicht is het jammer dat BMW en Mercedes geen V8 diesel (meer) hebben.
stfu zegt
De V8 diesel was in de Cayenne echt heerlijk! Astra OPC had moeite :)
Breinstein zegt
@stfu: lol, dat een simpel ‘Opeltje’ nog eens als vergelijk mag dienen voor een Porsche.
lamborgfan zegt
@breinstein: Simpel slopeltje..
Van VEERTIGDUIZEND EURO! Maar dan heb je wel airco, ze maken tenslotte geen grappen..
berlinetta zegt
Waarschijnlijk wordt dit ook het eerste productiemodel met een elektrische turbo. Lijkt me een aantrekkelijk blok zo. Aantrekkelijker dan dat blaasorgel dat BMW voornemens is te bouwen.
FelixF zegt
@berlinetta: Dat blaasorgel van BMW haalt anders wel vergelijkbare cijfers uit een 3 liter 6 cilinder.
silenro zegt
@FelixF: Ja en als deze vorm van down-sizing word gebruikt in een doorsnee Golf (1.0 TSI) of Focus (1.0 Ecoboost) dan is het internet te klein want de betrouwbaarheid haalt het niet bij een groot blok en de belasting is te hoog en noem zo nog maar 10 redenen om. Maar omdat het een BMW is, word de down-sizing ineens een technologisch hoogstandje genoemd. Heel apart allemaal.
silenro zegt
@silenro: om = op uiteraard lieve reaguurders.
berlinetta zegt
@FelixF: Waar ik op doel, is dat Audi gaat voor een elektrische turbo waar BMW alleen maar meer turbo’s erop blijft schroeven.
gtwillem zegt
@FelixF: dat zou voor mij de reden kunnen zijn om de Audi te kiezen. Meer cilinders en inhoud is gewoon erg prettig.
soes750 zegt
Lekker “streng vertraulich” weer. Als al die power de betrouwbaarheid maar ten goede komt.
Donstil zegt
Whoei een Wheelie met een Q7. Dat is deftige power.
potver7 zegt
@Donstil: Met een beetje hulp van de vangrail is dat een koud kunstje hoor…
http://www.autojunk.nl/2015/06/2016-audi-sq7-crash-at-the-nurburgring
styns zegt
@potver7: haha droog erin
trustmeiamanengineer zegt
Nu dit blok in een A6 Avant lepelen, en ik zou misschien ooit nog wel eens een Audi willen hebben!
autospotter2punt0 zegt
En je kunt er dus ook wheely’s mee trekken op de foto te zien?
mercedes190d zegt
-=edit: Google dat even. Er staat genoeg uitleg op het net=-
mercedesbenz63 zegt
Dan nog neem ik een Mercedes of een X5m50d
deboes zegt
Hij hangt helemaal achterover van de bussen olie in de kofferbak.
Dutchdriftking zegt
Dik ding, maar wat zullen we de V12 missen!
mrrallycross zegt
Nice. Wel jammer dat de v12 weg is. Zo hopen ze natuurlijk op minder onderstuur