Aldus WC eend.
Met geld maak je geld. Het is een gezegde dat vaak klopt als een bus. In de autobranche is het koffiedik kijken waar je geld aan kan verdienen. Het is makkelijker voorspellen als je écht iets bijzonders in handen hebt, maar daar staat in eerste instantie een flinke aanschafprijs voor tegenover.
Bugatti doet een ‘wij-van-WC-eend’, want de exclusieve autobouwer stelt dat de Veyron en de EB110 in waarde stijgen. Deze informatie delen ze niet onder het genot van een zak chips. Bugatti komt met aantoonbare zaken die deze uitspraken rechtvaardigt.
Zo is de waarde van de EB110 in de afgelopen acht jaar sterk in waarde gestegen. Bugatti beroept zich op een analyse uitgevoerd door Classic Analytics. Lag de waarde van een EB110 in 2011 nog op zo’n 280.000 euro. Tegenwoordig is dezelfde EB110 een slordige twee miljoen euro waard. Dit blijkt uit exclusieve veilingen van RM Sotheby’s waar dit soort auto’s geregeld van de hand worden gedaan.
Volgens Frank Wilke van Classic Analytics heeft dit te maken met de introductie van de Veyron in 2005 en de Chiron in 2016. Het merk Bugatti leeft weer en dit heeft financiële gevolgen voor oude modellen zoals de EB110.
Van de Veyron zijn veel meer exemplaren gebouwd dan van de EB110, toch denken de analisten dat ook deze auto een prima investering is. De gemiddelde tweedehands prijs van een Veyron lag op 620.000 euro in 2011. In 2013 was dit 730.000 euro. Vandaag de dag ligt die waarde volgens de analisten op 1,3 miljoen euro.
De firma is voorzichtig over het toekomstbeeld. De Chiron is op dit moment nog in productie en Bugatti moet er nog 100 van de 500 zien te verkopen. Of de Veyron de prijs van een Chiron gaat overtreffen is dus lastig te zeggen. En u weet: in verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Foto: Bugatti van Afrojack, Bugatti van Jeroen van den Berg
ghost zegt
Open deur BV.
lekbak zegt
Van de Veyron zijn er zoveel verkocht dat ik me niet voor kan stellen dat die nog veel gaat stijgen de komende paar jaar.
Ik hoop trouwens dat die hele markt in elkaar dondert. Het zal wel niet met de huidige economie, maar het zou goed zijn voor ons gewone stervelingen. Dan zijn gewone oude auto’s ook weer wat betaalbaar.
kurtb zegt
@lekbak: Die economie is een bubbel.
En dat de groei in de wereld sterk is afgenomen de laatste tijd en de trend ook zo is is evident.
Dus wie weet gaat je wens over een tijdje in vervulling.
Geen garanties, wie weet kunnen ze er toch nog weer wat lucht in blazen, maar ik denk van niet.
lekbak zegt
@kurtb: juist omdat de economie een bubbel is, en de rijken beseffen dat als geen ander, zijn auto’s uit het hoge segment al jaren hot. Het word weer tijd dat de economie afkoelt en gezond word. Dan kunnen de rijken gewoon investeren in de economie en zullen auto’s hopelijk wat dalen.
momo zegt
@kurtb: Aldus kurtb, hoofdeconoom bij ABN AMRO.
Dutchdriftking zegt
Als je met geld zeker weten meer geld wilt maken en ook op de lange termijn dan moet je uiteraard niet in auto’s investeren. Auto’s zijn hobby. Investeren doe je in stenen. Levert altijd geld op.
KUYL zegt
@dutchdriftking: wanneer er bloed vloeit door de straten, stenen kopen. Oh en vergeet vooral niet beide kanten van een oorlog te financieren, schijnt het ook erg goed te doen.
Gulli zegt
Ik heb ergens in de schuur nog een 57SC Atlantic onder een doek staan. Zou dat nog wat doen op de veiling nu Bugatti weer een beetje bekend is?
Rudy zegt
@gulli: niet te verkopen, ik wil hem wel van je overnemen voor een prikkie ;).
davelepeef zegt
@gulli: als je niet had meegedaan aan “De grote beurt” jaren terug had ie nog wel wat opgebracht ja. Maar zo met die oranje/groene paint job… Dunno….
Gulli zegt
@davelepeef: ik vond het wel leuk staan bij die roze skai-bekleding en de softtop. Geeft toch een beetje dat beach buggy idee.
louisvdd76 zegt
Had die tjakka Ratelband ook niet zo’n EB110 destijds.
louisvdd76 zegt
@louisvdd76: https://www.autoblog.nl/archive/2006/01/19/bugatti_van_ratelband_gecrasht
mwti zegt
De meeste Nederlanders kunnen nog niet eens een auto van 20K privé kopen. Sterker nog, ze hebben het nog niet eens als spaargeld.
cabriohater zegt
Ben wel benieuwd wat de prijzen van de EB en de Veyron gaan doen. Zeker de Veyron, niemand wou zo’n ding. Maar goed bijna alle auto’s in gelimiteerde oplagen zijn investerings objecten.
cossiekiller zegt
Als de bubbel uiteenspat koop je binnenkort een EB110 voor 25k bij Jetcars, inclusief wintervelgen!