Misschien toch maar een nieuwe auto kopen dan?
Garantieverzekeraar CarGarantie Benelux heeft onderzoek gedaan naar de frequentie en hoogte van schadegevallen aan auto’s na aankoop. ‘Schade’ duidt in dit geval niet op een dikke klapper, maar op de schade die je portemonnee lijdt als er onverhoopt iets stuk gaat op je nieuwe aanwinst waardoor een reparatie noodzakelijk is. CarGarantie heeft die reparatiekosten vervolgens onderverdeeld in een aantal categorieën en periodes waarin ze zich voordoen.
De gemiddelde reparatiekosten stegen volgens CarGarantie vorig jaar van 502 naar 514 Euro per auto. Klinkt niet echt als een enorme stijging, maar het is toch de grootste sinds jaren. De verzekeraar wijt deze groei aan het steeds complexer worden van de techniek in de auto’s. Ook recente okkazies hebben tegenwoordig deze complexere techniek onder de kap en dat vertaalt zich door in de kosten van reparaties.
Bij nieuwe auto’s gooit ‘het brandstofsysteem inclusief turbolader‘ het vaakst roet in het eten. Met andere woorden: die schoepenwielen die op alle nieuwe auto’s zitten gaan nog weleens kapot. Bij occasions is ‘de motor’ ouderwets het vaakst de boosdoener (inmiddels al wel gevolgd door ‘het brandstofsysteem inclusief turbolader’).
Tevens keek de garantie-boer nog naar het moment dat schades zich voordoen. Bij nieuwe auto’s zie je hier precies wat je verwacht: hoe meer kilometers de auto achter de rug heeft, hoe vaker je te maken krijgt met dingen die stukgaan. Bij occasions zie je een ander plaatje. De meeste problemen dienen zich aan binnen de eerste 5.000 kilometer na aankoop. Na deze onzekere periode waarin je moet hopen dat de louche handelaar je geen absolute frikadel in de maag gesplitst heeft, daalt de frequentie aan problemen gestaag. Alleen in de periode na je eerste 25.000 kilometer kan je ook nog relatief vaak problemen verwachten, maar dat is logisch.
Is jouw turbo al een keer verbrand?
lincoln zegt
een “onderzoek” van een verzekeraar !!
mazzel ..
pielemuis zegt
@lincoln: wij van WC eend…
Erik zegt
@lincoln: die zijn altijd eerlijk! Je krijgt er geen speld tussen als ze je vertellen hoe ze je het geld uit de zak kloppen en niet hoeven uit te keren …
faalhaas zegt
Wel weer een reden om nu de premie omhoog te schroeven.
rhellema zegt
Weel heel erg toevallig dat de uitkomst van dit onderzoek uitkomt in de EV 10 daagse. Beetje doorzichtig allemaal.
ferrarigolf zegt
@rhellema: Wat heb ik een hekel aan complotdenkers zeg.
rhellema zegt
@ferrarigolf: moet je eens vragen aan me of mij dat wat boeit? ?
Nee hoor, even zonder gekheid. Het was meer als een geintje bedoeld. Ik zoek nergens een complot achter. Mocht ik je op het verkeerde been gezet hebben, dat was niet de bedoeling. ???
ferrarigolf zegt
@rhellema: ?
shogun zegt
@ferrarigolf: tussen de ogen? of als vervanging van de High Five?
rhellema zegt
@shogun: gewoon een boks, het nieuwe high five. ?
E34M5Touring zegt
Ik heb er nog maar 1 gehad waarvan de hele motor in de soep liep. Een Golf 3 GTI 8V. Die had een lijn/boxermotor. Heel speciaal. Die zuigers gingen zowel op en neer als heen en weer. Liep heel even, best hard ook. Toen was er ineens een rateltje, klein maar hoor. En toen tok. Einde oefening. Achja, daar ook meteen van genezen. Gelukkig geen hele dure les. Maar sindsdien eigenlijk geen rotte meer gehad. Nieuw of gebruikt.
406_v6 zegt
@E34M5Touring: een Golf 3 8v met lijn/boxer motor??? Die is wel héél speciaal dan….
E34M5Touring zegt
@406_v6: Ja was niet fabrieks-af. Finetuning dmv veel km’s en veel rpms. Speciale self uithoonkit…
arjontje zegt
@406_v6: ik denk dat die kantelende zuigers bedoelt. Of een drijfstang die even buiten de motor wilde kijken.
toyotavenray zegt
Nee. Mijn turbo is nog heel.
LaLancia zegt
Dat snap ik wel, met het toenemen van de populariteit van de Duitse auto’s de afgelopen jaren.
torsen zegt
@lalancia: ja, de afgelopen 20 jaar zeker…
En buiten Duitsland bouwen ze geen turbotorren…
henkhekje zegt
@torsen: buiten DSL bouwen ze goeie motoren ;-)
torsen zegt
@henkhekje: buiten jouw fantasiewereldje bouwen ze overal goeie en slechte motoren.
dijan zegt
@henkhekje: Lees effe Autobild na testen van de meeste auto s na 100.000 km Opnummer 1 ;Audi A3,Op nummer 2 Vw Golf +.
henkhekje zegt
@dijan: spuit11 weer hoor.. teveel uitlaatgassen van je TDi ingeademd
phaeton zegt
@dijan: 200.000 is het nieuwe 100.000. Dan zijn ze vier of vijf jaar, nog als nieuw.
e28forever zegt
@dijan:
100 000km zegt niks.
Ik koop ze pas 80 á 90 000km later.
Als dan alles nog werkt zoals het hoort kan je van kwaliteit spreken…
densk zegt
Ik verkoop ze maar al te graag hoor die turbo’s. En aangezien ze steeds vaker worden toegepast zullen die aantallen nog wel even blijven stijgen. Onderzoek zelf klinkt niet meer dan logisch eigenlijk..
TimoBac zegt
Misschien wel aardig om te vermelden met betrekking tot de EV week waar we in zitten: een EV is op papier qua onderhoud een stuk overzichtelijker!
dakarbemo zegt
hhmpf bij die laatste (afbeelding 5) kan je mooi zien dat verkopers schijnheilig occasions verkopen waar iets aan is. bij 5D km een piek die erna daalt want die koper is druk bezig zijn auto functionerend te houden…. Hij zou eigenlijk andersom moeten lopen bij goede brave niet rip-off verkopers. Gek he zo’n slecht imago ;)
robert110 zegt
@dakarbemo: Een verkoper kan niet elke auto opentrekken om te kijken hoe deze er precies uitziet en een verkoper kan ook niet al het onderhoud maar preventief doen. Natuurlijk kan je een deel er wel uitfilteren maar een eerlijke verkoper kan gewoon geen garantie geven dat een tweede hands auto betrouwbaar is en voor hoe lang. De kwaliteit van een verkoper staat dan ook niet zo zeer echt op de auto die hij verkoopt (deels wel natuurlijk) maar vooral op de manier waarop hij omgaat met de ongemakken als de auto al verkocht is.
dakarbemo zegt
@robert110: Ik zie de toegevoegde waarde van bij een bedrijf een auto kopen dat ie “fit” to sell bevonden wordt oftewel iemand met beetje verstand heeft even de moeite gedaan om de algehele staat en de bekende issues eventjes na te kijken evenals de eventuele verzwegen reden om van een auto af te geraken. Als het standaard normale issues waren dan was die gekke piek daar niet bij 5 duizend kilometer. Gewoonweg veel bedrijven weten van issues maar laten het maar voor de klant om ermee de dealen die zelf vaak niet weet dat ie gewoon garantie krijgt voor 6 maanden na aanschaf.
moveyourmind zegt
Zal wel weer zo’n verzekering zijn die slechts € 1000,- kost voor een garantieperiode van 3 maanden met een volledige dekking op de COMLETE auto, van bumper tot bumper…
Met uitzondering van drijfstangen, zuigerstangen, cilinders, cilinderbussen, nokkenas(-sen), krukas, spanrollen, tandwielen, sensoren, kleppen, pakkingen, keerringen, boutjes, moeten en schroeven, uitlaatsysteem, katalysatoren, inwendige delen van de versnellingsbak met uitzondering van de behuizing, versnellingsbakbedieningsmechanisme, motormanagementsysteem, boordcomputers, multimediasystemen, zekeringen, bekabeling, gordels, airbags en geïntegreerde kinderzitjes, plaatwerk, draagarmen, draagarmrubbers, schokdempers, spiraalveren, torsieveren en veren en dons dat in het meubilair verwerkt is, deur- en kofferbakrubbers, xenon en halogeenverlichting met uitzondering van het plafondlampje, velgen, banden en ventieldopjes, remschijven, remtrommels en wiellagers en andere delen die conform de algemene voorwaarden c.q. deskundige beoordeling van CarGarant als normale slijtagedelen beschouwd worden of kunnen worden.
En als je iets meer wilt dan alleen de basisgarantie die eigenlijk alleen de vloermatten en de make-upspiegel dekt mag je waarschijnlijk gelijk fors meer betalen.
tjongejongejonge zegt
Wat zou Lincoln ervan denken?
tjongejongejonge zegt
@tjongejongejonge: O jee niet gezien hij was de eerste met een reactie…..
viezefreddyw zegt
@tjongejongejonge: Hij was in ieder geval weer scherp.
noudjuh zegt
Klinkt bekend, de 147 die ik gekocht had was ook zo’n succes. Jtdm met 105.000km op de teller.
Binnen 1 jaar €3500 onderhoud lichter, de volgende eigenaar heeft er vast nog veel plezier van! Maar ik was er klaar mee…
Volgende barrel particulier gekocht, wat denk je? Al van 127k naar 165k kms gereden zonder kosten buiten normaal onderhoud..
johnhert zegt
@noudjuh: Dat mag je niet zeggen hoor, Alfa’s gaan niet stuk hier op autoblog.
Verbaasd me dat desjonnies nog niet gereageerd heeft dat zijn Alfa en die van zijn zwager, neef, broer, oudoom en zakenrelatie ook nooit kapot zijn gegaan bij 874.000 km.
e28forever zegt
@johnhert: Haha, goeie!
noudjuh zegt
@johnhert: Geloof me, ‘t was een geweldige auto wanneer alles werkte, het eerste half jaar dus. Maar daarna….
Turboost zegt
Toen ik vorig jaar een BMW E90 320si uit 2007 voor erbij kocht, stond ik na nog geen 50 kilometer langs de weg met een los geklapte benzineleiding. Twee weken later zat er geen spanning meer op de auto. Allebei de mankementen zijn keurig verholpen uit het oogpunt van service door de garagehouder (geen extra garantietermijn bij gekocht). Toch jammer dat er dit jaar bij de APK naar voren kwam dat de accu die de garagehouder had vervangen imitatie-rommel was en een originele BMW-accu me €480,- excl. BTW kostte. Al-met-al, als dit alles is na een jaar en 20.000 kilometer er bij, dan is het zeker geen slechte deal. Les voor iedereen die een occasion koopt: koop een auto met sluitende historie en vooral niet met je laatste geld. Ondanks dat auto’s, en alles wat er mee te maken heeft, mijn grote passie is, is het grosso modo genomen de slechtste investering die je kunt doen.
robert110 zegt
@turboost: 480 ex voor een accu? En hoe voelt dat, droog in de kakker? Met alle respect maar ik heb twee Optima accu’s in mijn auto en die hebben bij elkaar toch echt geen 480 euro gekost. Het lijkt mij dat je voor minder geld gewoon een fatsoenlijke kwaliteit’s accu voor je BMW kan vinden.
Turboost zegt
@robert110: Ja, ruim 1.000 oud-Nederlandse Guldens voor een accu is veel geld. Ik ben op de hoogte van de marges die merkdealers toepassen, maar ik hecht waarde aan OEM-onderdelen die worden geïnstalleerd door merkdealers. Alles voor de onderhoudsboekjes en goede nachtrust.
lekbak zegt
@turboost: Haal bij een onafhankelijke zaak een bosch accu en je hebt grote kans dat je precies hetzelfde product krijgt voor een kwart van het geld. 480 ex voor een accu betalen is gewoon naïef dom.
e28forever zegt
@lekbak:
Inderdaad, sommige mensen laten zich graag bestelen blijkbaar..
Onder het motto “ originele onderdelen zijn het best..”
Dan ziet men blijkbaar niet in dat die originele onderdelen evengoed van een externe leverancier komen.
Voorbeelden?
– Hydraulische motorsteunen voor een E39 530d.
Nieuwe besteld op een webshop, fabrikaat Febi-Bilstein.
Doosje open, wat blijkt?
EXACT dezelfde motorsteunen als de originele.
Gietlijnen, markeringen, cijfertjes, alles identiek.
Alleen het BMW logootje ontbrak.
Althans, het had er op gezeten mar werd in de fabriek uit het rubber gevijld..
Heb op het Duitse E39 forum hier ook bevestiging van gekregen.
Kostenplaatje?
Weet geen exacte prijs meer maar weet wel nog goed dat de Febi-Bilstein versie de HELFT kostte van de OEM versie!
-Nog een voorbeeld?
Radiator voor een E39 525i.
OEM: +- 300 Euro, gemaakt door Behr, en daar kan je niet naast kijken, het staat er gewoon op.
Prijs voor een “niet OEM” BEHR radiator op het net: +- 150€…
Laat je niet oplichten mensen, je wordt bestolen met je ogen open!
Ik doe vrijwel alles zelf aan de E28 en E39, je wil niet weten hoeveel geld je uitspaart..
jaapiyo zegt
@turboost: gaaf ding zo’n 320si maar de motor staat ook niet al te best bekend. Wil je verder niet bang maken ofzo…
E34M5Touring zegt
@jaapiyo: Staan er 2 te koop op MP. Beide rond de 100k op de klok. Beide al een revisie motor…
fj272 zegt
@turboost: imitatieaccu?? Bmw maakt geen accu’s..
Het grootste probleem is dat hij de accu niet heeft “aangemeld” cq gecodeerd.. zodat hij de nieuwe accu op de juiste manier oplaadt
dailydriver zegt
@turboost: een BMW heeft een accu nodig met de juiste voltage erin. Anders zou hij niet goed kunnenfunctioneren. Hierdoor kunnen poradische en statische storingen ontstaan. En voor die €480,00. Is het in – uitbouwen accu. Programmeren en coderen. Programmeren en/of coderen is nodig. Anders weet de auto niet dat er een andere accu inzit.
ouwedibbes83 zegt
@dailydriver: volgens mij gaat er idd een wat duurdere AGM accu in en is t belangrijk om de nieuwe “aan te melden”, zoals jij t ook omschrijft ivm het juiste laadprogramma. Mijn BMW dealer vroeg daar nog niet de helft voor van het genoemde bedrag. Zelfde aanleiding, zwak en schraal accuutje ipv de geschikte bij aankoop, helaas niet gecontroleerd :(
slickrick zegt
Reparaties en onderhoud vormen een essentieel onderdeel van het verdienmodel van een auto producent. De engineers en subcontractors krijgen de opdracht om onderdelen dusdanig te ontwikkelen zodat ze langer meegaan dan de fabrieksgarantie maar korter dan een auto leven……
De klant interesseert het helemaal niks, als er maar nieuwe led lampjes opzitten…..dit is de taak van de designers.
M.a.w. zet een begeerlijke auto neer die niet extreem betrouwbaar is…
Turboost zegt
@slickrick: Dit klopt.
ouwedibbes83 zegt
@slickrick: ik snap je redenatie, maar zo blijven je klanten toch niet loyaal? Als ze na de fabrieksgarantie zo teleurgesteld raken? En de waarde op de 2e hands markt staat dan ook onder druk… Welke onderdelen bouwen ze op die wijze, dat ze er ook nog mee wegkomen?
robert110 zegt
Tja een occasions is nou eenmaal een risicootje. Hoewel mijn wagen zich de eerste 2 jaar aardig goed heeft gehouden begint de wagen nu uit elk mogelijke uitgang olie te lekken, maar dat mag ook wel op zijn 25ste.
Maar blijkbaar mag ik van geluk spreken dat geen enkele wagen die ik tot nu toe heb gekocht geen gebreken vertoonden kort na aankoop.
sleepyj zegt
Wat geniet ik al 80dkm van mn oude japanse perenkist(civic, 2000) Wat onderhoud, en een paar dingen eromheen die allemaal voor een natte scheet te krijgen zijn. Prachtig die technologie, prachtig duur ook. Lekker analoog rijd ik1 op 15. Onder het motto: zo worden ze niet meer gemaakt.
johnhert zegt
@sleepyj: Als je een onverprutste Civic hebt uit die tijd rijden ze gewoon super.
En dat blijven ze doen zolang je hem origineel houdt.
Enkel een lagertje in de versnellingsbak wil wel eens moeilijk doen.
monsieurleloure zegt
Heb nog nooit motorschade of een kapotte versnellingsbak gehad en ik rijd over het algemeen afgeschreven auto’s behalve mijn bedrijfsauto dan.
Moet ook eerlijk bekennen dat er weinig wagens van VAG tussen zaten dus dat verklaart een hoop
jipvd zegt
Wij als universeel occasion dealer, houden continue onze garantie kosten in de gaten. Wij verkopen vooral de gewilde Duitse modellen met leeftijden tot 7 jaar oud altijd inclusief BOVAG garantie.
In 2017 hebben wij een extreme piek op bmw gehad voor wat betreft kosten die tijdens maar ook uit coulance na de garantie werden gemaakt. Overigens waren de jaren ervoor vooral de VAG auto’s die er uitsprongen. Waar vroeger onder garantie nog simpele zaken werden vervangen zoals een waterpomp, dynamo, aircopomp ect. Hebben we nu steeds meer te maken met complexen storingen zoals ecu,s, variabele nokkenasverstellers, injectoren, en ga maar door.
Garantie verzekeraars zijn er uiteraard met een winstoogmerk en dat is hun goed recht, maar wij zijn er 5 jaar geleden mee gestopt omdat het claimen vaak een hel is en veel zaken volgens hun niet in de polis passen. Sterker nog TFSI, BMW N, en THP motoren willen ze niet eens verzekeren.
Kortom net zoals een particulier heeft ook een occasion bedrijf geluk nodig bij de auto, al kan je als professionele partij een hoop voorkomen!
hollandbest zegt
@jipvd: interessant! Verzekeraars zijn ook boeven
muktrans zegt
Iets wat de laatste jaren zeer slecht is geworden is de distriebutie ketting , ook dure merken bmw en mercedes hebben zeer slechte kwaliteit distr butie kettingen. 10 jaar geleden was je gek om een motor te kiezen met riem. Maar die tijden zijn gekeerd.
hollandbest zegt
@muktrans: volgens mij verkopen ze geen auto’s met riemen meer anno 2018
muktrans zegt
@hollandbest: ik denk dat u zich nooit verdiept heeft in de auto brance materie, 60 % van het voertuigpark draait op een DISTRIEBUTIE-RIEM !!
hollandbest zegt
@muktrans: komt omdat het oude modellen zijn ik heb het over 2018 alle auto’s die ik bezocht heb heeft er geen een riem allemaal een ketting. Dus noem maar een model dat nog een riem heeft?
hollandbest zegt
Nog nooit een probleem gehad met een auto onder de ton! zelfs met Franse auto’s…
NLBUURMAN zegt
buiten de 1,92 die het mij kostte bij de action voor een H7 pitje voor m’n koplamp, nog bijzonder weinig “reparaties” nodig gehad voor m’n 208 occasion, al zal ik denk ik wel nieuwe ruitenwissers nodig hebben, maar goed; 45€ is ook geen ramp voor 3 nieuwe ruitenwissers…
banden worden niet meegenomen?
tstile zegt
Moderne auto’s zijn rijdende tijdbommen. Voor de occasionkopers komen er nog zware tijden aan.
Je zal maar zo’n autootje kopen met turbo, een hele lading elektronica en milieu reddende techieken erin… misschien nog een automaat wat een robotbak is…. Nee, nietsvermoedende occasionkopers zullen flink het schip in gaan.
Maargoed dan heb je wel een vlotte zuinige hippe wagen…
Ik rij nog wel even door met mn 1994 Ford Fiesta. 1 op 15, distributieketting waar VW jaloers op zou zijn zo betrouwbaar. Goedkope motorolie. Dus geen 25,- per liter hoeven aftikken bij een oliebeurtje. Fuseekogel die met 2 boutjes vastzit ipv conisch. Zo simpel in onderhoud allemaal.
Ik geef toe. Langzaam, spuuglelijk en de stoelen geven weinig steun meer. Maargoed, om nou een dag in de week meer te gaan werken om een mooiere auto te kopen om naar werk te rijden. mwah.