Hé, je moet er iets voor overhebben.
Nog tijdens het schrijven van dit artikel horen we in de verte het soppende ondergoed van de hier aanwezige francofielen. Logisch, want het komt zelden voor dat werkelijk klassieke, iconische auto’s in nieuwstaat worden aangetroffen. Specialer nog is het wanneer diezelfde auto’s te koop worden aangeboden. Bij onze oosterburen is dit toch echt het geval.
Aan de andere kant van de grens staat namelijk een praktisch nieuwe Citroën 2CV6 Club, die klaar is om de garage van een nieuwe eigenaar te ontdekken. De auto is ruim 28 jaar in het bezit geweest van zijn eerste baas en heeft in die tijd bijster weinig kilometers afgelegd. Sterker: we vermoeden dat de eigenaar zijn Citroën 2CV helemaal niet van stal heeft gehaald, daar er slechts 145 km op de teller is af te lezen.
Het vermoeden wordt enigszins bevestigd door het feit dat de auto in zijn 28 jaar op aarde geen enkele keer gerestaureerd is en tevens geen nieuwe laklaag heeft gekregen. Bijna dertig jaar lang heeft de auto in een droge garage mogen vertoeven. De eigenaar heeft in deze periode zelfs de onderzijde van de auto verzegeld, om alle risico’s te vermijden. Het zal de investering ongetwijfeld waard zijn geweest, want wanneer de auto voor de volledige vraagprijs verkocht wordt, mag de huidige eigenaar liefst 99.000 euro bijschrijven op zijn rekening.
Het is nog maar de vraag of alles naar behoren werkt. De nog geen 30 pk sterke tweecilinder en de handgeschakelde vierbak zijn immers amper aangeraakt. Aan de andere kant, dankzij de haarfijne buiten- en binnenzijde is het een volwaardig museumstuk. Een museum kan hij overigens sowieso wel in als slotakkoord van een 2CV-collectie, want de auto in kwestie is in het allerlaatste productiejaar gebouwd.
Meer lezen? Bekijk HIER ons uitgebreide artikel over de minder geliefde tegenpool van de Deux Chevaux: de Renault 4.
Met dank aan Dennis voor de tip!
sameshitdifferentday zegt
Frikandellen zijn in de aanbieding vandaag…
audicoupe84 zegt
Un homme intelligent m’a appris à marcher avec un grand arc autour de tout ce qui est français, surtout s’il s’agit d’une Citroën!
Vertaald:
Een slimme man leerde mij: loop met een grote boog om alles wat Frans is heen, speciaal als het een Citroen betreft!
wimof zegt
@audicoupe84: Wel mooi om naar te kijken.
Heb een DS waai ik 85.000 € heb ingestopt.
En weet je wat, dat ding heeft nog steeds kuren.
henkhekje zegt
@wimof: dan heb je vast ‘goed’ je best gedaan..
frederik zegt
@wimof: Respect, dan moet je DS wel in nieuwstaat zijn. Kuren hou je altijd wel. Met de mijne ben ik net naar Frankrijk gereden waarbij de richtingaanwijzer er prompt mee op hield. Ook niet handig. :)
desjonnies zegt
@audicoupe84:
Is dat die man die jou ook ‘Frans’ heeft geleerd?
audicoupe84 zegt
@desjonnies: die man is Google Translate, ik spreek absoluut geen Frans, steek geen moment meer dan nodig in Franse nonsens. Was heeel gelukkig na de NL overwinning op de Franse cock.
rufctr01 zegt
@audicoupe84: haha, lachen man dat er in een Audi een Faurecia interieur zit…dat is Frans, is van PSA!
Dus een VAGje wordt het voor jou ook niet meer???
audicoupe84 zegt
@rufctr01: Ik weet niet eens meer hoe dat interieur eruit zag, rij inmiddels Japanse degelijkheid.
Esprit_de_Flandre zegt
@rufctr01: Plus de PSA-motoren bij BMW…
johnhert zegt
Voor dit bedrag bouw je er 3 die even nieuw er uit zien én bedrijfszeker zijn…
frederik zegt
Absoluut uniek. Maar ja wat moet je ermee? Rijden kan niet want dan duikelt de waarde totaal in elkaar. Zinloos dus.
lincoln zegt
@frederik:
Tegen zoveel logica kan niemand op ..
wimof zegt
@lincoln: Indeed.
Robert zegt
@frederik: los daarvan, deze auto wordt in Duitsland aangeboden -en je mag er daar bijna geen stad meer mee inrijden.
frank2b zegt
@rrrobert: het is geen diesel….
Robert zegt
@frank2b: dat de focus in de media op ‘diesel’ ligt betekent niet dat andere fossiele brandstoffen buiten schot blijven, hoor. Deze auto krijgt toch écht geen Euro 4 vignet meer op de voorruit. En dan kun je de toegang tot de stad eveneens vergeten…
O plaat zegt
@rrrobert:
Er zijn uitzonderingen voor oldtimers.
Loek zegt
@shiva: ziehier waarom milieuzones zo’n goed idee zijn…
Dizono zegt
@frederik: in Andijk staan er een stuk of wat fabrieksnieuw. Met nog ruim 100km minder dan dit op de teller, sommige nog in de originele coating. Dit is echt geen 99 mille waard…
wimof zegt
@dizono: Tuurlijk niet, tenzij het er wil voor geven.
chriscross zegt
Dit brengt mij op ideeën… Ik ga maar eens naar de Chinees, heb nu wel zin in een peking eend. Smakelijk allemaal
sabrerator zegt
@chriscross:
Ik zit toevallig nét aan de eendenborst. Heerlijk.
kniesoor zegt
Geen idee waarom je zo’n vracht geld voor een 2CV zou willen neertellen, voor een procent of 10-15 van dat bedrag heb je er één waar je wel mee kan rijden zonder failliet te gaan aan afschrijving. Dus nee, laat deze graag staan voor een wilde speculant, die denkt er op enig moment iemand voor te kunnen vinden, die er een nóg mallotiger bedrag voor wil geven.
beder zegt
Vorige week nog in een Eend gereden. Verschrikkelijk!
9000cse zegt
@beder: ’t Is maar hoe je er naar wilt kijken. Waarschijnlijk vind je het rijden verschrikkelijk omdat je het vergelijkt met veel jongere en modernere auto’s. Maar probeer ’t eens te bekijken vanuit het idee waardoor deze 2 CV is ontstaan. Hij kwam al in juli 1949 op de markt en was bedoeld voor boeren, die de melk vanuit de wei naar huis of de melkfabriek wilden brengen. Hij trok daarbij door modderwegen als geen ander. Maar hij vond ook afzet bij vele anderen, die hem konden waarderen. Zozeer zelfs, dat er in totaal meer dan 5 miljoen van zijn verkocht. Natuurlijk maakt hij ontzettend veel lawaai, presteert hij maar matig en is bovendien erg onveilig bij een aanrijding. Maar hij had (uiteindelijk) wel een enorme charme en het comfort was onovertroffen voor zo’n primitief waggie. En daarom kan ik hem nog steeds buitengewoon waarderen. ’t Is maar hoe je hem wilt zien.
OT: Ik vind deze echt veel te duur, maar dat vind ik ook van alle exoten, die nu voor miljoenen van de hand gedaan worden.
wimof zegt
@9000cse: Als het veel lawaai maakt biedt het voor mij geen comfort.
9000cse zegt
@wimof: Voor wat de auto’s van nu betreft, ben ik het helemaal met je eens. En misschien had ik v.w.b. het comfort van de 2 CV beter kunnen zeggen dat niets comfortabeler over echt slechte wegen reed dan die 2 CV. Zelfs in de eerste uitvoeringen, waarvan de zittingen uit niet meer bestonden dan met een uitgevouwen ovenhandschoen overtrokken kippengaas zat je nog als een vorst. En ook de wegligging was voor zijn prestatieniveau uitstekend te noemen. Het ding hing in snel genomen bochten zo ver over dat iedereen dacht dat hij wel ’n koprol moest gaan maken, maar dat deed hij niet!
frederik zegt
@wimof: Je had een DS toch?! :)
dondeboer zegt
@wimof: Kijk, weer een voorstander van elektrisch rijden :)
wimof zegt
@dondeboer: Als VW er eentje bouwt naar mijn behoeften, sta ik zeker op de eerste rij.
monsieurleloure zegt
@wimof: Als je kunt wachten tot 2115 vast wel (-:
phevtreb zegt
@9000cse: Sinds we in 2018 leven bekijk ik alles en iedereen vanuit het oogpunt van 2018. Ik weet wel dat zo’n eend heel charismatisch rijdt. Maar vergeleken met de huidige auto’s is het gewoon net helemaal niks.
desjonnies zegt
@phevtreb:
Onzin, het rijd heerlijk over de routes nationales en départementales en het is de manier om te onthaasten. Daarnaast rijdt het lekker en voel je je een schumacher, je moet goed de motor op toeren houden, op tijd schakelen en de uitstekende wegligging gebruiken om de gang erin te houden.
’s winters op de A16 rijden is heg een onding.
frank2b zegt
@desjonnies: Dat ‘de gang er in houden’ is uiteraard ook geheel relatief! :)
rufctr01 zegt
@phevtreb:nee, er zit ook maar 69 jaar verschil in?
9000cse zegt
@phevtreb: Toch wel jammer vind ik! Natuurlijk heb ik veel belangstelling voor alles wat nieuw(s) is op “autogebied”, maar ik heb als uitgesproken autoliefhebber ook nog altijd een zwak voor young- en oldtimers. Zo kun je volgens mijn bescheiden mening de evolutie op dat gebied ook meer waarderen. En voor wat jouw (beslist wel gerespecteerde) mening betreft, vind ik het ook jammer, dat je je mening van nu, 17-11-2018, al over zo’n 1½ maand zult moeten herzien. Dan is 2018 voorbij, evenals alles wat je t/m nu zo wist te waarderen. Die waardering is dan dus weg en moet je weer opnieuw beginnen. Weet je vrouw/vriendin dat overigens ook? ;-)
kniesoor zegt
@beder: je moet er in de zomer mee tuffen, dakkie opgerold tot boven de achterruit, de béret basque op ‘t hoofd en maling hebben aan iedereen met haast. Fantastique !
rufctr01 zegt
@amghans: en zo is het!
moveyourmind zegt
De huidige eigenaar heeft zo te zien al een Gouden Loekie gekregen voor de advertentie van de Eend.
De beste man is trouwens een echte Citroënliefhebber, dat zie je meteen als je de foto’s goed bekijkt. Denk alleen dat hij in plaats van een Eend liever een SM in de parkeerkelder heeft.
https://www.autoblog.nl/gallery/Citroen/0_Divers/2CV_nieuw_occasion/17-citroen-2cv-rood-100k.jpg
fiestaxr2 zegt
Weinig vragen is luiigheid.
frank2b zegt
Das veel geld voor een Meccanodoos.
raoufff zegt
Hoeveel bijtelling heeft tie?
kjeld zegt
Wat een onzin dit.
Bij http://www.burtoncar.com/ in Zutphen kun je alle orginele onderdelen gewoon kopen om deze auto zelf te bouwen, als nieuw.
Heb zelf een Burton gemaakt #133
joostie zegt
@kjeld: Nice! Mijn pa en ik hebben #748 gebouwd! Helaas wel verkocht enkele jaren geleden, aan een Fransman. Dus de 2CV is weer terug in haar geboorteland :)
kjeld zegt
@joostie: ja leuk. Mijn vader en ik hebben het ook samen gedaan. Ik raad het iedereen aan.
rufctr01 zegt
Ontzettend veel geld!
shibby zegt
Ik wil er best een ton voor geven, maar dan een doorgerotte houten ton van een paar euro
tenaci zegt
Succes ermee! Mijn Daf 66 heeft 20 jaar stil gestaan in een Duitse garage. Carrosserie is helemaal hard. Daar ging het mij ook om. Maar denk niet dat je er zo mee weg kan rijden. Riemen van de variomatic hadden er ook 20 jaar op gezeten. Dan heb je (hoe droog hij ook staat) altijd roest op je schijven. Ook de membranen van de primaire en secundaire vario waren verrot. Hierdoor schakelt hij niet meer. Alle koelleidingen waren droog. Filters idem, troep in de brandstoftank. Sommige pakkingen uitgedroogd. Ik vond het allemaal niet erg, ik vervang liever onderdelen dan dat ik moet slijpen en lassen maar ik betaalde dan ook geen ton. Dit is echt een belachelijk bedrag voor een auto waar nog veel aan moet gebeuren en die nou niet echt heel speciaal te noemen is.
kniesoor zegt
@tenaci: je bent/was ongetwijfeld een graag geziene gast bij het DCN magazijn in Geldrop. Rijdt-ie inmiddels. Leuke autootjes, heb er ook een gehad (een 6624).
tenaci zegt
@amghans: hij is rijdend, de koppeling zit er wel aan te komen. Inderdaad heel wat bij DCN magazijn weggehaald, hoewel vooral via de webshop. Ook bij Dafhobby trouwens en met een beetje speuren vind je ook wel eens wat op MP. Ik zeg altijd maar zo, rijden is de helft van de hobby.
kniesoor zegt
@tenaci: qua de laatste regel : zie je punt. Al was ik eerlijk gezegd meer van het rijden dan van het sleutelen. Maar soms ontkom je er idd niet aan met zo’n oud beestje. Veel plezier ermee/ervan !
daan83 zegt
Onverwoestbaar! Dubbel en dwars zijn geld waar, helemaal na het zien van het filmpje in de link ?
https://youtu.be/aZTxu4uj1bc