Gladheid kan behoorlijk verraderlijk zijn en wordt geregeld onderschat. Het ene moment heb je nog prima grip en een fractie later kleurt de lak van je auto vrolijk de vangrail of maak je op een onaangename manier kennis met een medeweggebruiker. Zou het dus niet handig zijn wanneer je beter zou kunnen zien of de weg glad is? We leven immers in de 21ste eeuw.
Het Franse Eurovia vond het inmiddels ook weleens tijd worden om hier iets zinnigs voor te bedenken. Je kent die pannen van Tefal misschien wel. Deze hebben een zogeheten “thermospot” in het midden die door te verkleuren verklapt wanneer de pan op temperatuur is. Of de techniek die het Franse bedrijf heeft toegepast daar helemaal mee te vergelijken is, weet ik niet, maar ik moest er wel meteen aan denken.
Temperatuurgevoelige gekleurde vakken in de weg verkleuren naarmate het wegdek opvriest en verkleuren terug wanneer de weg weer opwarmt. Op die manier kan de automobilist de conditie van het wegdek beter inschatten. Momenteel worden er nog experimenten gedaan om te zien of de vakken voldoende duurzaam kunnen worden aangebracht en niet binnen korte tijd wegslijten. Mocht de test slagen, dan zou dit een goede bijdrage kunnen leveren aan de verkeersveiligheid. (via: autoblog.com)
2630362 zegt
Prachtige uitvinding!
Jasper zegt
De weg kan ook glad zijn door andere omstandigheden, neem aan dat dit prachtige stukje techniek dat niet aangeeft.
Het is maar te hopen dat de automobilist niet te veel gaan vertrouwen op dit soort technieken, maar gewoon zelf goed blijft opletten.
Waar willen ze deze vakken dan gaan leggen? In bochten? Alleen snelwegen? Provinciale wegen? Polders?
JD zegt
Doet mij denken aan die matchbox-autootjes die je vroeger had. Die verkleurden als je ze onder heet water hield en kleurden dan langzaam terug als ze afkoelden.
Geilebertje zegt
Wat een krititische vragen meteen! Ik denk dat de andere redenen waarom de weg glad is veel beter zichtbaar zijn dan gladheid door lage temperaturen op een bepaalde plek. Dus naast de auto die een signaal geeft wanneer de temperatuur daalt tot het punt waarop gladheid kan ontstaan, vind ik die signaalvlakken, en dan vooral op plekken waar het vaak fout ging in het verleden, een slim idee. Misschien leg je die vlakken wel tegen lage kosten neer als je ze in bulk koopt. Zelf opletten is natuurlijk altijd een vereiste, maar dat is wel een makkelijk antwoord op berichten die de verkeersveiligheid kunnen verbeteren.
Jasper zegt
@Geilebertje
Ik zeg niet dat deze vakken niet bijdragen aan de verkeersveiligheid. Tuurlijk zal het de veiligheid tengoede komen. Maar ik wilde even benadrukken dat dit niet dé oplossing is tegen ongevallen door gladheid, dat moge duidelijk zijn.
Deze vakken moeten dan consequent worden aangelegd op plekken waar gladheid een serieus gevaar kan opleveren. Dat betekent ook op bijv polderwegen.
Dotternetta zegt
Gelukkig kun je zonder stuurbekrachtiging gewoon voelen dat het glad is!
trouwens, bij olie op het wegdek werkt dit systeem ook heel goed! Dan heb je een black spot hihi
Mauske zegt
Waarom dan niet alle strepen op de weg verven met dit soort spul ! dus bij rode strepen opletten en bij witte plank gas door de bocht ! ;)
ML zegt
En hoe hard schuif je onderuit als je met je motor over zo’n vlak rijdt dat ze strategisch in een bocht aangebracht hebben?!?
IbiTDI zegt
Lijkt me geen oplossing.. Zoals al eerder geroepen zijn er veel meer mogelijke oorzaken voor een gladde weg dan alleen temperatuur. En zelfs bij een lage temperatuur hoeft de weg niet glad te zijn, dus waarschuwt het systeem voor iets dat er niet is, gevolg: iedereen plat op de rem, de achterste ziet het niet en knalt er vol op..
Gewoon gezond verstand gebruiken en zelf opletten werkt nog het beste.
Peter zegt
laten we eerst maar eens winterbanden verplichten ofzo… scheelt ook aanzienlijk in de vermindering van gladheid ;-)
IlCuoreSportivo zegt
Zwijg me ervan,
ben al eens op onverklaarbare wijze bij lichte regenval geslipt op zo’n plek, gewoon rechtdoor en ineens, “zwieeeep” was echt niet te bevatten, de dag er na op inspectie gegaan, op de plaats waar mijn linkerachterwiel was liep echt een brede zijwaardse sleuf in de weg.
Hoor je nadien dat op die plek wekelijks auto’s slippen,
de mooie 156 is er nu wel niet meer :( hoe kan ik foto’s uploaden?? dan kunnen jullie m zien.
Ik en mijn vriendin hadden morsdood kunnen zijn, (bijna verdronken in een diepe brede gracht vol water. en niemand doet er iets aan, het enige wat ze doen is 100m voorop zo’n slipbord, nu let ik daar wel op, maar wat denk je normaal van zo’n bord???? Als het wegdek slecht is moet dat gemaakt worden ipv zo’n bord, trouwens ik reed slechts 100 op een rechte tweebaansvak (zelden zo traag gereden).
by the way, zo’n sticker zal het wegdek alleen maar gladder maken niet.
Jandepandaman zegt
Ik rij het hele jaar door motor. Tot nog toe is het zo dat echt alle verf die er op het wegdek wordt aangebracht, mij als motorrijder reden geeft om om het zo maar even te stellen in hoogste alarmfase te gaan. Van witte vlakken blijf je als motorrijder uit pijnlijk opgedane ervaring zo veel mogelijk weg want die zijn eigenlijk bijna altijd wel spiegelglad of ze liggen zo dik op het wegdek dat ze als ribbel je stuurgedrag beïnvloeden. Als die Franse firma dus nu nog eens met extra verf op de weg aan komt, wordt ik hoe dan ook al niet vrolijk.
Hoe dan ook is het een kwestie van eindeloos kijken naar weerbericht en wegdek om in te schatten hoe het er voor staat. Kijk je even niet of pas je je snelheid niet aan de omstandigheden aan, dan kan er nog zo veel signaal op de weg zijn geschilderd door die Fransen, maar dan ga je onderuit. Ik zie dus niet zo wat dit toevoegt. Dolle dubbele pret zijn wat dat betreft voor motorrijders en hard rijdende auto’s met olie besmeurde natte kinderkoppies met voorsorteerstrepen in de binnensteden- Dat weet je dus gewoon al ver voor je er overheen rijdt dat je daar gevaar loopt. Jottum dus als daar ook nog eens dat Franse signaal op staat dat het daar glad is- Ja alsof je dat dan nog niet weet terwijl je tegen de stoeprand ketst- Oh bedankt- dus dát was het waardoor ik ging glibberen…!
Snuffel zegt
ik vind het idd ook een prachtige uitvinding, alleen is mijn ervaring met gespoten zeebrapaden en dergelijke op de grond aangebrachte signalen dat ze zelf meestal het gladste zijn….
IlCuoreSportivo zegt
Als je het niet hebt meegemaakt kan je dit ook niet bevatten, ik dacht ervoor ook dat mij niets kon gebeuren,
Geloof me, ik had op dat moment de handen op tien voor twee, en heb binnen 1/10de van een seconde tegengestuurd, maar het leek alsof er zo’n sloopbol tegen de rechterachterkant zwierde, van het één op het andere moment volledig achterstevoren op een rechte baan.
Als het droog is kan zoiets natuurlijk niet gebeuren. Maar bij nat weer denk ik nu wel twee keer na, toch slaag ik er niet in om rustig te rijden, omdat de auto steeds zeer stabiel is op nat wegdek. Ik kan het nog altijd niet begrijpen.
Het zal het lot wel zijn
GO! zegt
@JD
Die thermisch verkleurende autootjes waren van Hotwheels, je had ze ook waar je een deuk in kon rijden!
Voor als het verkleuren niet meer hielp ;)
Jasper zegt
@IlCuoreSportivo
Ik heb een zelfde situatie meegemaakt.. lijkt erg toevallig, maar ook met een prachtige 156.. heb eeuwig spijt dat ik probeerde tegen te sturen..
Bij mij was het dus in de polder, in een bocht.. dat wel.. ook mijn eigen schuld.
Ik reed er elke dag.. elke dag dus ook de zelfde bocht.. en die dag, voor mij nog steeds onverklaarbaar, brak mn auto uit. Probeerde tegen te sturen, auto brak meteen naar de andere kant uit en voor ik het week zat ik door een hek heen, glijdend richting een sloot. Daar kwam ie tot stilstand, in de sloot.
Ben meteen in de bocht zelf wezen kijken, net als de politie. Weinig te zien op het wegdek, het was redelijk goed weer, ver boven nul (zelfs in februari).
Die gladheid had ik dus niet gezien en had ook niet met zo’n vak mij kunnen waarschuwen.
Juppe zegt
@IlCuoreSportivo & Jasper
Toevallig beide een 156 :) Je kunt dus maar beter een auto met een slechte wegligging hebben, dan ga je niet zo hard en vlieg je ook niet zo hard de bocht uit ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@IlCuoreSportivo & Jasper:
Hmmmmmmmm, allebei met een 156?
Ik ruik een causaal verband!
LOL
IlCuoreSportivo zegt
Ik reed die baan ook iedere dag, en ik had, en nog steeds, nog nooit zo traag gereden op die plek 100, anders gemakkelijk 140, ik denk trouwens als ik harder had gereden de auto zich gewoon erdoor zou getrokken hebben, bij mij was het multifactorieel bepaald denk ik, het waaide hard, nat, en slecht wegdek,(was langs het kanaan, ken je dat van die plaatsen waar het meet waait als andere, het akelige is dat ik regelmatig op diezelfde plaats opnieuw een krachtige plotse windstoot voel.
Echt een trauma is het geweest, temeer omdat ik voor de rest nooit niks ergs aan de hand heb gehad maar wel redelijk vlot door het verkeer maneuvreer. iedereen zei altijd dat ik ne zot ben.
Des te frustrerend is het dat ik toen net extreem rustig en tegelijk zeer aandachtig was. Je kent het soort reacties wel uit de omgeving “zie je wel” “blabla”…
P.S Het was een zwarte met de 5 gaats 16 inch en sportpakket, bordeaux leer… magnifique.
Nu moet ik het stellen met een 147, donker paars/blauw (blue inca) en bordeaux zetels, wel met de drie gaats 17”.
’t is moeilijk te zeggen welke de beste was, kon ik nog maar eens terug met de 156 cruisen, de 147 is wel de mooiste momenteel vindt ik, maar heetft meer last van onderstuur, en dus bandenslijtage ed.
P.S Jij hebt nog kunnen tegensturen, dat wil zeggen dat je nog invloed had op wat de auto deed. Als je anders had gereageert… had het misschien beter kunnen aflopen. Bij mij was het echt als een formule 1 auto in de regen die plots wegfloept in milliseconden.
Aan de 156 zal het zeker niet gelegen hebben, top wegligging. Zelfs keren voluit gevlamd in euforische toestand over lange afstand op de snelweg terwijl de regen met pakken uit de lucht viel, dan was ie zo stabiel, zelfs als de wbanden vol water pakten, gewoon froeetsjjjj.. en derdoor zonder enige afwijking van koers.
Jasper zegt
Haha nou ik vermoed niet dat er een causaal verband tussen beide ongevallen is ;)
Het lag ook echt niet aan de auto want zoals IlCuoreSportivo al verteld heeft: de wegligging is super bij een 156.
Jij hebt het trouwens nog getroffen met je 147.. ik moet het momenteel (het is 2 maanden geleden gebeurd) doen met een hyundai lantra uit ’97, mede omdat ik over een paar maanden een leaseauto mag uitzoeken. Maar mn alfa krijg ik er niet mee terug..
Heb gelukkig zelf geen trauma er van opgelopen.. wel ben ik voorzichtiger in bochten, zeker met slecht weer en wanneer de weg glad zou kunnen zijn.
Het verplichten (en eventueel subsidiëren) van winterbanden lijkt mij een betere oplossing dan het plaatsen van deze vakken.
IlCuoreSportivo zegt
ai een lantra 97 :)
geen vlakken gewoon goede wegen.
Iedere auto heeft toch een thermometer tegenwoordig bij ijzel.
En alst regent is dat ook vrij goed zichtbaar.
Die mooie vlakken zullen onoplettende bestuurders enkel afleiden en zo weer meer miserie veroorzaken misschien
colourAgga zegt
Om het verhaal compleet te maken ben ook ik met een 156 geslipt. Dat was echter in de bergen en dat was echt glad. Gelukkig was er een sneeuwhoop naast de bocht waarop de onderkant van de auto klem kwam te zitten anders was het heel wat naarder afgelopen voor mij en mijn vriendin.
Vervolgens sleepwagen gebeld (auto zat muurvast) en de sneeuwkettingen erom geprobeerd te leggen. Breken ze na 5 meter omdat de combinatie wielen/velgen de kettingen te strak liet staan.
Toen naar beneden achterop de sleepwagen. Ben wel trots in de auto gaan zitten want tsja, je moet toch verder.
Tegenwoordig ga ik niet meer met sneeuw de bergen in, zeker niet zonder passende sneeuwkettingen. Het is echt heel vreemd als je stapvoets een bocht ingaat en opeens lijkt het alsof je gewoon vanaf de zijkant de weg afgeduwd.
Dat is dus al drie 156’s :(
kees zegt
Pfft… die kleur van dat asfalt zie ik toch helemaal niet onder die laag sneeuw! :P
marruk zegt
die Tefal-spots in het midden van die pannen slijten in ieder geval WEL binnen de kortst mogelijke keren weg, dus ik hoop niet dat er een overeenkomst tussen de 2 komt (als dit het er komt, het lijkt mij wel handig)
Bas zegt
Dat is nog s handig! Goede uitvinding.
JD zegt
@GO!
Hm ja dat zou ook wel kunnen ja. In mijn tijd (Alsof ik zo vreselijk oud ben) waren dat inderdaad DE 2 merken van kleine autootjes. Misschien als ik zoek dat ik er zelfs nog 1 of 2 heb. :P Kon me herinneren dat ik een witte ferrari had die rood werd onder heet water.
Anyway als dit systeem van die tegels echt werkt is het natuurlijk wel een handig ding.
IlCuoreSportivo zegt
coulour,
tja in de sneeuw rijden is idd ook niet mijn favoriete bezigheid,
heb je dan ook zo problemen met de ABS, de auto bold gewoon leutig verder terwijl het systeem niets meer doet dan prrrp prrrrp zeggen.
Nee, geen sneeuw voor mij. Met de 147 is het systeem wel beter, denk ik toch, want ik heb al lang geen sneeuw meer gezien.
In de sneeuw uit de bocht slippen en uit het niets zomaar slippen is echter wel iets helemaal anders. ’t Is niet dat het onverklaarbaar is of aan het wegdek ligt.
Nu weten we meteen waar al die mooie 156’s naar toe zijn, spijtig, want tegenwoordig zie ik toch vooral de standaardmodellen die nog overblijven. :(
Dotternetta zegt
Hadden al die 156-ers geen tractie problemen? Gelukkig lossen zulke problemen zichzelf op ;)
colourAgga zegt
Ach volgens mij is het een beetje een combo dat de 2.0 en 2.5 jes met wat dikkere banden er gewoon last van hebben?
Nog nooit rare dingen meegemaakt met het ABS overigens :)
Mardec zegt
liever dat men hier in investeert dan meer flitspalen :-(
Birger zegt
Dat ze eerst eens al die tonnen overbodige liters verf van de straat schrepen, de grip zou al veel verbeteren. Je moet maar eens proberen remmen in de regen op een voorsorteerpijl of zebrapad met de motor.
En nu hebben ze het in België helemaal gevonden door verflappen te leggen van 1 centimeter dik..
MrSelected zegt
Ja geweldig, is het al glad kom je met de motor aangereden over zo een spekgladde lak verf..
Welke malloot bedenkt dit soort dingen?
Net zoals die groene strepen hier in NL..
IlCuoreSportivo zegt
Groene strepen? nog nie tegengekomen
IlCuoreSportivo zegt
coulour bij mij st maar diesel
wel geen tractieproblemen hoor met de 156, de gta misschien ja.