Waarom is een mysterie.
Grote SUV’s zijn populair. In Nederland misschien niet direct, maar daarbuiten wel. Dat geldt ook voor bijzonder krachtige, dure en prestigieuze varianten. Mercedes was er vroeg bij met de ML55 AMG. BMW volgde pas later met de X5 M en Audi?
Tsja, Audi had in 2008 de Q7 V12 TDI, die door Quattrbo GmbH gebouwd werd, maar een volvette topversie met zuipende benzinemotor ontbrak altijd aan de range. Daar gaat nu verandering in komen met de Audi RS-Q7. Digitaal kunstenaar Aksyonov Nikita heeft het een (de Q7) en ander (een Audi RS model) met elkaar gecombineerd en er één geheel van gemaakt.
Het resultaat is de Audi RS-Q7. Een aanzienlijk assertiever uitziende Q7 dan het standaardmodel, dat overigens na de facelift gewonnen heeft aan uitstraling. De zwarte ‘Shadowline’-strips (die normaal aluminiumkleurig zijn) passen uitstekend bij de gekozen lakkleur. Andere kenmerken zijn de enorme ovale uitlaten, gigantische wielen en de openingen bij de motorkap.
Over de komst van de Audi Q7 is officieel nog niets bekend. De RS-Q8 daarentegen wel, die kunnen we hoogstwaarschijnlijk op de IAA in Frankfurt over anderhalve week al verwelkomen. Qua techniek is het ook niet heel verrassend, reken op een 4.0 TFSI met iets minder vermogen dan de Lamborghini Urus, maar mét 48v-ondersteuning. Ondanks dat de Audi RS6 Avant nu voor het eerst naar de Verenigde Staten geëxporteerd gaat worden, is een RS-Q7 precies het model dat zorgt voor een hoop omzet, marge en gefrustreerde puristen.
artje zegt
Puristen bij audi? Het klantenbestand valt voor meer badges, flapjes, gaas, inches, en eindeloos onnodige gadgets.
Lijkt me een schot in de roos dus die pompeuze flitsende RS Q7✨
hiostu zegt
@artje: purisme verkoopt bijna geen auto’s meer. Kijk maar naar BMW, daar zit ook steeds minder purisme. De BMW X2 met alle extra BMW badges achterop, de 1 serie met voorwielaandrijving.
artje zegt
@hiostu: Proletisme is idd wat de boventoon voert. Dik dikker dikst zonder dat het nou werkelijk mooi is.
hehe zegt
@artje: wat is proletisme?
reactief zegt
@artje: precies mijn gedachte!
Robert zegt
@artje: mooi verwoord. Als Audi besluit om géén Q-RS7 te gaan leveren, dan is dat waarschijnlijk omdat ze bang zijn dat dit model te veel van de omzet van de RS6 zal kannibaliseren. En daarmee het bestaansrecht misschien wel ter discussie stellen, want in alle eerlijkheid, zowel de RS6 als een tot RS opgepompte versie van de Q7 zal in absolute aantallen geen topper in de verkopen zijn.
tttijn zegt
@artje: whahaha ‘Puristen’ merk BMW hobbelt gedwee achter Volkswagen aan.
leaper035t zegt
Het was precies mijn eerste gedachte toen de RS Q8 werd aangekondigd. Een stoere RS Q7 komt er ook aan. Liever dat dan een plompe bultrugwalvis met Audi-logo en een Q8-badge. Maar kijk, nog geen nieuws dat ie er effectief zal komen… Alweer een zoveelste Audi-teleurstelling erbij.
kempenaer zegt
Ook in Nederlandje zijn suv’s populair.
Hier worden ze door mobiliteitsstrafbelastingen onbetaalbaar gemaakt.
De vrijheid om in Nederlandje tegen een reële prijs leuke producten te kopen is veel kleiner dan in veel andere landen.
En dan hebben ze hier de bek open over dat Nederlandje zo’n vrij land is.
Ja, om drugs te gebruiken. Wat hebben normale, geestelijk gezonde mensen daar aan? Niks.
Gefrustreerd links en gristelijk maakt een hoop moois onmogelijk in dit land.
Doodzonde.
kempenaer zegt
Verder een hele vette wagen die Q7.
Jammer genoeg niet meer bedoeld voor Nederlandje.
ghost zegt
Ik zei het gister al bij dat artikel over de ex van Enzo Knol; dit soort auto’s zijn zo nutteloos. Stop dat soort motoren lekker in lichtere, aërodynamische wagens, dan klopt het ten minste nog. De SQ7 als diesel wel eens mogen rijden, dan mag je blij wezen overigens dat het nog een diesel is, want op Benzine loop je er letterlijk op leeg.
Dutchdriftking zegt
Als het verkoopt? Succes er mee. Doe mij maar een RS6.