Geen blogdienstje voor Ruben zonder de Camaro er even bij te halen. Collega autoblogger vroeg zich onlangs al af waar de performance upgrade bleef toen de Duitse tuner Geiger Cars zich over deze Chevy ontfermde, maar daar hebben we nu eindelijk een antwoord op gekregen. Heel veel driftig trappelende antwoorden zelfs.
Geiger kan maar moeilijk van de nieuwe generatie musclecars afblijven. De Ford Mustang en de Dodge Challenger hebben ze al eens flink zitten opfokken, en nu zijn ze dan eindelijk klaar met de Camaro. De SS-versie levert standaard 432 pk uit een 6,2 liter grote V8, maar een uit de kluiten gewassen compressor weet dat miezerige getalletje op te krikken tot 568 pk. Het koppel bedraagt zelfs een monsterlijke 1.083 Nm!
Omdat een gewone koppeling dat soort krachten maar moeilijk aankan monteert Geiger een extra zwaar exemplaar met dubbele platen. Zodat het blokje ook lekker uit kan ademen wordt de auto voorzien van een high-flow uitlaatsysteem met nieuwe katalysatoren en einddempers. Verder passen ze de eindoverbrenging aan, waardoor de topsnelheid van het beestje niet minder dan 314 km/h bedraagt.
Nog een keer dan: driehonderdveertien kilometer per uur in een Camaro! Geen zorgen, ook het onderstel is flink aangepakt en er is een dikke remmenset gemonteerd, met schijven van 380 mm en klauwen met zes zuigers aan de voorkant, 355 mm en vier zuigers achter. Qua uiterlijk is er niet bijzonder veel gewijzigd, maar dat was toch ook niet nodig? Spot trouwens wel even die lekkere 20″ velgen. (via motorauthority)
cardesigner@USA zegt
Vaker Ruben Baeten graag,hij geeft Amerika tenminste de aandacht die het verdient. En dat koppel haal je niet met opgefokte, hoogtoerige V10’en!
clubbtraxx zegt
Ik zei het al in een ander Camaro topic:
Doe mij maar een zwarte Camaro en waarom eigenlijk niet gelijk de Geiger dan ;-)
Oh ja, ik weet het weer (checkt bankrekening)…
Oh oh als wij toch eens USA prijzen hadden hier…
rwnkl zegt
topbak! Ga zo door ruben.
…Alleen een standaard versie is al belachelijk veel duurder hier dan in amerika… best jammer
De_Wonderslof zegt
Harde-plasser-tijd!
En ik heb alleen maar de prentjes gekeken.
ErwinLagcher zegt
Heerlijk die bak!
En dat koppel……………. :)
Edge zegt
Wow, dit ziet er echt goed uit! Doe mij maar zo’n Geiger Camaro! (wel met zwarte velgjes e.d. uiteraard :D)
RJ zegt
hoe bdoel je overkill? aan toeren….haha toerenteller tot 9000rpm terwijl dat lief beeste met moeite 6500rpm haalt hahah …verder natuurlijk wel zeer bruut
DonJunior zegt
Heel gave bak zeg..
Wel jammer van zijn BMW antenne (dat haaievinnetje) dat vind ik nog steeds maar niets.. (niets tegen BMW hoor.. maar dat vinnetje vind ik gewoon geen porum)
integralechubasco zegt
true sjonniefication…
Ralph zegt
Als de Camaro SS hier hetzelfde zou kosten als in Amerika, dan zou ik niet eens twijfelen. Dan hoef deze kit er nog niet eens op. Al is dit natuurlijk wel érg bruut. Autoblog regel eens een test met een Camaro en/of de Challenger !
RDS zegt
Challenger bestellen gaat, heeft 1 pk meer :)
De camaro is mooi maar de challenger ziet er gewoon beter uit!
G. Bert zegt
Wat een gruwelijk
lelijk interieur, ze leven echt met het credo “plastic is fantastic”…
six-trey zegt
de camaro, je moet gewoon van die wagen houden :D veel pks en ccs voor weinig geld het zou een basis recht moeten zijn
@G. Bert
kijk eens hoe veel hij kost en wat voor motor je er voor krijgt, koop je een duitse auto met zo’n motor heb je inderdaat een mooier interieur maar mag je een 0 achter de kostprijs zetten, en tenzij je met een klassieker rijd ben ik zeker dat hij slechts even veel platic heeft als jouw auto
RazorHead zegt
wel mooi, maar onder de noemer onderstel versta ik wel wat meer als gewoon andere remmen, want het is eigelijk meer de dempers/veren/stangen die zorgen dat zo dingen wiegen..
JanJansen zegt
@RazorHead:
Helemaal mee eens. Als je even verder klikt naar motorauthority, kan je lezen dat zelfs de stabilisatorstangen nog vervangen moesten worden. Lekker ontwerp van Chevy.
bartholomeo zegt
allemaal wel leuk, maar kan je zo’n opgevoerde camaro wel naar nederland/belgie krijgen en er nummerplaten voor krijgen ?
ha zegt
volgens mij is die snelheidsmeter fout er staat km/h en gaat maar tot 180
sarcast zegt
Very nice.. vroaaaaar
cardesigner@USA zegt
Trouwens, de US-slooppremie is alweer op…
cardesigner@USA zegt
@Ha, 180 miles per uur is iets van 280 km/u.
Merry zegt
@cardesigner@USA:
Volgens mij staat daar toch echt Km/u en geen miles.
WouterD zegt
@Merry: er staat idd km/h. Als je op de foto klikt en inzoomt kan je het duidelijk zien
JanJansen zegt
@ cardesigner@USA
US of A de aandacht geven die het verdient?
Wat Geiger doet is de Camaro maken zoals hij eigenlijk had moeten zijn. Iets goed engineeren blijkt weer on-Amerikaans maar, hoe enorm cliché wil je zijn, in dit geval een Duits tintje, zucht.
Wessee zegt
@JanJansen, waarom reageer je hier uberhaupt. Heb je ook spandoeken in je tuin staan dat je anti-US bent? Eerlijk waar. De moeite die al die US-bashers in het reageren stoppen is echt niet normaal meer.
OT: prachtig aangepakt!
Wessee zegt
En coilovers, anti-roll bars en remmen is zo’n beetje het eerste wat elke tuner aanpakt. Dat betekent dus dat iedere wagen die aangepakt word slecht is? Of geldt dat in jouw, van oogkleppen voorziene, ogen gemakshalve alleen voor Amerikaanse auto’s?
JanJansen zegt
@Wessee:
Dat heb je mij niet horen zeggen. Ik verbaas me alleen waarom ze toch elke keer weer voldoen aan het cliché van een matige wegligging. Dat commentaar moet toch onderhand ook aan de andere kant van de oceaan zijn aangekomen?
Maar omgekeerd; kan je mij eens uitleggen waarom je zo Pro-USA bent? Vindt je het eten zo lekker, het buitenlandse beleid zo goed of ben je er nog nooit geweest?
Maikel zegt
ow lekker hoor, dat gaat wel lekker vooruit en rubber verbranden kan dan ook geen probleem wezen. maar die velgen zijn het voor mij net niet :( ik zoek wel een andere velgen boer :P
Arend zegt
Sow nice bakkie!
SDM zegt
Stoer! Erg leuk, ook de buitenkant. Al blijft dat interieur om te janken, maargoed smaken verschillen zullen we maar zeggen.
Rob USA zegt
@janjansen: De Camaro heeft al een goede wegligging maar de tuners van een bmw M3 zullen ook best wat veranderen aan de ophanging/remmen/stabilisatorstangen als ze hem meer als 50% meer power geven of niet ?? Je kan nou éénmaal niet alleen de motor aanpakken en de rest maar zo laten! Rondje ring 8.20 laat zien dat hij een beste wegligging heeft.
ProUSA is echt niet moeilijk als je met je hart zou kiezen/geen grijze muis wil zijn/van power met bijpassend V8 geluid houdt/geen geld hebt voor een AM/Bentley GT maar ze wel wil bijhouden (na bij de tuner geweest te zijn!)
En wat TG ooit zei : De coolwall is gemaakt voor dit soort auto’s (over de Mustang GT die op het randje zat van SUPERcool!) En je weet wat TG zegt is altijd de waarheid. :)
OT:In Amerika zijn alle tuners ook al op de Camaro gesprongen en praten al over 1000+pk’s maar een 750pk is nu al verkrijgbaar en je kan kiezen tussen supercharger of turbo.
Rob USA zegt
@Alle interieur bashers nu en in de toekomst:
1e: Voor $25.000 kan je nou éénmaal niet de beste materialen hebben.Je kan het dus beter omdraaien, voor dat geld is dit het mooiste interieur wat er te koop is!
2e:Ze houden daardoor de prijs laag om er bergen (100.000 in het 1e jaar) van te verkopen.
3e:Het ontwerp is ondanks het lage budget zo apart en vernieuwend wat ongekend is in de hele autobranche en zeker in deze prijsklasse! Het interieur van een willekeurige duitser/jap zien er al jaren hetzelfde uit met alle meeters en knopjes op dezelfde plek.
En als je dus al jaren alles hetzelfde maakt dan bespaar je iig heeel veel op de productie/ontwerpkosten!
Je moet ook bij die auto’s uit stappen om te kijken in welk type je nou eigenlijk zit! (als niet kenner) Bij de Camaro/Mustang is het zo uniek dat je het met je ogen dicht kan voelen.
4e:Je kan op de aftermarket tientallen upgrades vinden om het te verbeteren. En voor iets meer laat je het customizen naar je eigen smaak.
5e: Voor iets meer heb je wel echte leren stoelen met een uniek ontworpen verzonken hoofdsteun.Bij een X5 las ik pas, kost leer alleen al 6000 euri!
RubenBaeten zegt
Bij Amerikaanse GM-modellen kun je de teller met een druk op de knop wisselen van mph naar km/h. Mocht je eens Canada inrijden of zo. Maar in de VS staat ie natuurlijk standaard op mph, daarom gaat ie maar tot 180.
Maikel zegt
@RubenBaeten: op de duiste site van geiger staat dat ie nog meer pk’s heeft, namelijk 585 pk. dus denk dat die 568 pk de amerikaanse pk’s zijn.
en het bronnetje waar ik deze magische cijfers vandaan heb getoverd: http://www.geigercars.de/camaro/angebote.aspx
Rob USA zegt
@RubenBaeten:Dit wel een betere foto om te gebruiken in Camaro topics in het vervolg, ipv al die gele en rode die ik voorbij heb zien komen. Of pak de Cyber Grey metallic of zelfs een witte maar geen rode of gele meer aub! :)
Freewarefreak zegt
@Rob USA: Respect voor het interieur comment. 5 sterke punten. Dat mag inderdaad zo ook wel eens bekeken worden. Cool!
Jesper zegt
Mooie kar om een verfilming van Smokey & The Bandit mee te schieten, was het eerste dat in me op kwam :P
Wát een geweldig apparaat.
Freewarefreak zegt
Hey Ruben,
Toch klopt het volgens mij niet hoor die teller… Er staat in lichtblauw duidelijk km/h… de letters van de teller zijn lichtblauw… de kleine rode letters zijn niet actief… dus volgens mij heeft “Ha” wel gelijk… hij gaat maar tot 180…
Maikel zegt
@Freewarefreak: misschien is dit nog een foto van het standaard model want heb deze foto wel is vaker gezien. dus als je je Camaro langs de jongens van Geiger stuurt dat je ene andere teller krijgt
RazorHead zegt
toch geen automaat dan meer hoop ik?:d
Freewarefreak zegt
@RazorHead: Als ik naar de foto van het interieur kijk, zie ik toch duidelijk een schakelpook EN 3 pedalen dus ook een clutch… ;)
Wessee zegt
@JanJansen: ik wil best uitleggen waarom ik de US in mijn hart heb gesloten. Wat overigens los staat voor mijn liefde voor Amerikaanse auto’s. Ik ben al tig keer in de States geweest en het eten is idd lekker. Dan heb ik het niet over een hamburger met patat of een hotdog. Probeer eens verder te kijken dan je neus lang is. Wij lopen hier immers ook niet constant op klompen happend in de kaas en een frikandel in de hand. Ik heb het over de texmex keuken. Southern style barbecue (dus niet grillen zoals we hier bbq noemen) of Cajun food en andere creoolse lekkerheden. Daarnaast is de algemene cultuur veel relaxter dan de onze. Het regeringsbeleid is natuurlijk iets heel anders. Ik hou ook van Indonesië, misschien omdat daar een deel van mijn roots liggen, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het eens ben met de regering van dat land. Hetzelfde geldt trouwens voor Nederland.
Probeer je ogen eens te openen en roep niet zomaar iedereen na. Meningen gebaseerd op gedegen eigen ervaringen zijn veel meer waard.
RubenBaeten zegt
LOL @Rob USA ;-) Zo in het zwart is ie wel onweerstaanbaar idd…
@Freewarefreak: Ja, er staat km/h en dus geeft de teller nu kilometers aan. Voorbeeld: je rijdt 100 en de teller staat op 100, je drukt de knop voor mph in en de teller springt naar 60. Dus ja, in mph gaat de teller tot 180, en in km/h ook.
@Maikel: Dat zou kunnen, alleen klopt de berekening dan niet; dan zou het namelijk 575 pk zijn. Laten we het er maar op houden dat het er heel veel zijn. ;-)
jorn_v_v zegt
huh, een geiger die er wel mooi uit ziet :S lijkt me sterk :P
Benz.. zegt
Kijk, al stukken beter als het origineel, welke in mijn ogen toch iets te tam is. Van 426 pk naar 568 pk is leuk, als het onderstel maar zodanig is meeverbetert dat de wegligging er niet onder te leiden zal vallen. Ondanks de buitenkant (waar ik nog steeds niet aan kan wennen) heeft Geiger weer een topproduct geleverd. Ik ben benieuwd wat de meerprijs is ten opzichte van het origineel..
six-trey zegt
@Freewarefreak
ik heb het zelfde “probleem” in mijn Ram, je kan schakelen tussen KM/H en M/H als je kilometer per uur rijd zal de teller maar tot 180km/h gaan rij je in miles zal de teller to 180m/h gaan als je verwisseld veranderd miles in km en zal het pijltje sneller vooruit gaan maar de cijfers belijven gelijk
corvette z06 zegt
geweldige dikke auto, en geloof me met het interieur is niks mis , ziet er gewoon goed en netjes uit , en strak , ook al is niet alles leer , dat intresseert mij geen reet.
BananaFlip zegt
1083 Nm!
Daar kun je wel een behoorlijk rookgordijn mee neerleggen.
virke zegt
DIT zijn pas autos!
Uncle Henk zegt
Inderdaad Virke :)
Beter dan die overprijsde, onderpresterende Eurotroep op de markt.
Alleen jammer dat hij hier in originele staat al meer dan 3 keer zo duur moet zijn als in Amerika.
Mede door dat gegeven valt de clou van deze auto een beetje in het niet.