Minister Schultz van Haegen is voornemens de maximumsnelheid op de A12 op te hogen naar 130 km/u. De betrokken gemeentes gooien nu echter roet in het eten.
En da’s opvallend, want roet is juist één van de redenen voor de gemeentebesturen om niet met de plannen akkoord te gaan. De gemeentes Utrecht, Woerden, Montfoort en Bodegraven-Reeuwijk zijn bang voor toenemende geluidsoverlast en aantasting van de luchtkwaliteit. Samen met provincie Utrecht dienden zij een bezwaarschrift in bij Minister Schultz.
Naast eerdergenoemde argumenten zijn de gemeentes bang voor een toename van het fileleed, met name bij de knooppunten Lunetten en Oudenrijn. Op wegen die uitkomen op de A12 mag slechts 80 km/u worden gereden, wat volgens de gemeentes problemen op gaat leveren.
Jantje_555 zegt
hoe sneller men mag, hoe sneller men ook van de snelweg weg is…
Dutchdriftking zegt
@Jantje_555: precies, hoe harder men rijdt, hoe meer auto’s er per uur langs kunnen komen.
jobberns zegt
Ik ben ook tegen 130 km/h, 160 is veel beter!
mcaa zegt
@jobberns: dat is voor 19:00 neem ik aan
goodolddays zegt
@mcaa: uiteraard, na 19:00 ongelimiteerd, met een minimum van 150.
3246cm252kw zegt
@goodolddays: minimum voor de linkerbaan. K zie die vrachtwagens al gaan lol
3246cm252kw zegt
@jobberns: zou lekker zijn met 200kmh nog je rijbewijs mogen houden :-)
mercedesbenz63 zegt
Klopt niet want ik ben er niet tegen!
jaguarjunk zegt
Dat is heel gek, want de burgemeester van Montfoort is praktisch m’n buurman en een groot voorstander..
Orichy zegt
@jaguarjunk: Maar als de gemeenteraad tegen is, dan wordt er keurig namens hem een bezwaarschrift in gediend, dat is nu democratie.
OT: Van mij mag men overal en altijd, op elke snelweg 130 km/u, want dat is voor de duidelijkheid en de doorstroming het beste en het millieu effect is nihil merkbaar, of zelfs een verbetering, bij betere doorstroming.
Minimale snelheid personen voertuigen, zonder aanhanger, zou 100 km/u moeten zijn,
Maximale snelheid vrachtvervoertuigen is 80 km/u en minimaal 70km/u en alleen op de rechterbaan,
Maximale snelheid van personenvoertuigen met aanhanger zou 100km/u en minimaal 80 km/u en alleen gebruikmakend van de twee rechtse rijbanen, waarbij er de meest rechtse rijbaan de juiste plaats.
Bussen net als personenauto’s met aanhanger behandelen,
Motoren gelijk aan personenvoertuigen behandelen.
Overig verkeer hoort niet op de snelweg, tenzij er met een speciale ontheffing gereden dient te worden, maar dat behoort dan ook, met een uiterst zorgvuldige begeleiding gedaan te worden en op tijdstippen waarbij het overige verkeer zo min mogelijk last heeft, van de speciale verkeersdeelnemers
bigcar zegt
Dit krijg je ervan, als je GroenLinks op het Utrechtse verkeersbeleid zet.
Dutchdriftking zegt
@bigcar: precies, dat kan nooit goed gaan.
str8six zegt
De gehele provincie, behalve haar inwoners.
mcaa zegt
Binnenkort allemaal op de fiets in “Utreg”
hans75 zegt
@mcaa: maar je fiets moet wel van na 2005 zijn, in verband met de uitstoot en het gebruik van verf waarin cadmium is gebruikt
lincoln zegt
Ik zou ook tegen zijn als ik daar flitspalen had staan .. Die Schultz kan je toch alles wijs maken .. Blonder gaan ze niet worden ..
gieltj zegt
Wanneer had ik kunnen stemmen dan? Want ben het er niet mee eens hoor
lincoln zegt
@gieltj: dat is democratie in NL .. Bek houwe en betalen ..
insomnia zegt
@gieltj: of live stemmen. De helft van de weg een maand bestemmen voor diegene die niet harder willen dan 100. De andere die niet langzamer wil dan 140. Ben benieuwd naar de uitslagen….Herman? Oh nee, Dione? Kom der maar in!
insomnia zegt
@insomnia: herstel, Dionne natuurlijk.
str8six zegt
@gieltj: inderdaad, mij hebben ze ook niets gevraagd.
gregorius zegt
Dit is dus de reden dat er in NL 52% inkomsten belasting wordt betaald (ja ja, vanaf het punt dat het interessant gaat worden) en waarom er 21% BTW nodig is.
Sinds september 2012, dus bijna 3 jaar geleden is er dus besloten om van 120 naar 130 te gaan. 10km/h meer. Dat sloeg al nergens op; maar ja, de positievelingen zullen zeggen: dat is ten minste iets!
Nu, 2,5 jaar later, is het nog niet overal ingevoerd dus.
Nee, je hebt zelfs groepen met ambtenaren in verschillende gemeenten die er allemaal over moeten praten (op de kosten van jouw belastingcenten).
Hoogstwaarschijnlijk baseren al de meeste van deze mensen zich op gegevens die ze verkeerd interpreteren en zijn een hoop van hun conclusies ook gebaseerd op ‘van horen zeggen’.
Gevolg is dus dat er een hele groep ambtenaren gaat protesteren en klagen tegen een andere groep ambtenaren (de landelijke dus). Is er waarschijnlijk nog een 3 groep van ambtenaren die zich er over moet gaan buigen.
Als het nog echt mis gaat, gaat de provincie Utrecht, gezamenlijk, belastingcenten uitgeven om een groep overbetaalde consultants een onderzoek te laten doen waar uit moet komen dat de ambtenaren van de gemeenten gelijk hebben.
5cilinder zegt
@gregorius: Ajoh, de rente op de staatsschuld is toch laag.
mashell zegt
Lood om oud ijzer. Of je nou met een maximumsnelheid van 130 of van 100 in de file staat maakt echt niet uit.
parker zegt
Jammer voor ze, die 130 is landsbelang
hammerman zegt
Dus, degenen uit Utrecht die hier op tegen zijn gaan ook niet buiten de provincie 130 rijden, waar het wel zou mogen? Begrenzer laten inbouwen, dat zal ze leren!
lekbak zegt
@hammerman: alsjeblieft niet zeg. Dan gaan ze allemaal met 100 op de linkerbaan hangen…
wimbers zegt
pff, er is maar 1 oplossing voor files met behoud van mobiliteit:
geen enkele snelweg meer minder dan 3 banen, en dan overal dezelfde snelheid van 120, door het hele land, uitvoegende en invoegende stroken 100, klaar.
we moeten veel meer kijken naar andere landen, in de vs start het ook van de op en afritten, maar is alles veerbalans, waardoor het ook bij extreme drukte nooit echt vaststaat…
een 2 baans snelweg heet provinciaals…
lekbak zegt
@wimbers: kom eens uit die randstad en trek Nederland eens in. Genoeg snelwegen die 2 baans zijn en waarbij dat meer dan genoeg is. Dat je dan in de spits geen 130 op de cc rijdt maar tussen de 100 en de 130 met je voetgas is die 2 uur per dag niet zo erg.
maurits123 zegt
@lekbak: Er zijn ook nog genoeg 2 baanswegen in de randstad hoor, daarvoor hoef je de randstad niet uit hoor.
lekbak zegt
@maurits123: weet ik, rij er dagelijks. Maar daar is het vaak wel zo druk dat een 3e baan wel welkom is
wimbers zegt
@lekbak: den bosch, tilburg, waalwijk, nijmegen, deventer, is niet echt randstad, staat bijna dagelijks vast omdat ze te zuunig waren om 10 jaar terug genoeg banen neer te leggen
Shaw zegt
Kan ik ook bezwaar maken als de snelheid word verlaagd? Ik word zo ontzettend moe van omhooggevallen lokale gemeenten die de rijksoverheid dwarsbomen met hun krampachtige kleinzerigheid. 130 nu en overal op alle snelwegen!!!!!
TSAARno zegt
Ik woon letterlijk tegen de geluidswand van de A12 thv Reeuwijk aan, heb hier niets van mee gekregen. Ik heb een dakterras, op 50 meter van de geluidswal en moet echt m’n best doen om te snelweg te horen?!
Het is dagelijks erg druk op dit stuk, gemiddeld genomen kan je nauwelijks harder dan 100km/u.. In de tijden dat het kan moet je gewoon 130km/u kunnen rijden!
mrrallycross zegt
Ik ben tegen provincie Utrecht
rickpetrolhead zegt
Stom volk, gun ons die 10 km/h. Anders neem ik ze zelf wel.
hondar zegt
De a12 is altijd knetterdruk (lees: file), alleen ’s avonds zou je 130 kunnen rijden.
parker zegt
@hondar: nee hoor, gaat overdag ook prima