Een nieuwsgierige Duitser brengt de problemen van Volkswagen met de ID.3 in beeld.
Om de elektrische boot niet mis te lopen was Volkswagen genoodzaakt in allerijl met een EV op de proppen te komen. Dat deden ze dan ook: vorig jaar maakten we kennis met de ID.3. Het model zou deze zomer geleverd worden. Het klaarstomen van de ID.3 verloopt helaas voor Volkswagen niet vlekkeloos. In december werd namelijk bekend dat de auto met softwareproblemen kampt.
De productie van de ID.3 ging van start in november. Helaas bleek de software nog niet in orde te zijn. Volgens de berichten zouden zo’n 20.000 Volkswagen ID.3’s problemen hebben. Deze zouden niet over air op te lossen zijn. Daarom moeten al deze auto’s handmatig worden gefixt. Dit houdt in dat specialisten op alle auto’s een laptop moeten aansluiten om de problemen op te lossen. Een arbeidsintensief klusje dus.
Het gerucht ging ook al dat al deze auto’s op een grote parkeerplaats zouden staan, in afwachting van reparatie. Wat blijkt nu? Een nieuwsgierige Duitser heeft deze parkeerplaats gevonden, zoals te zien is in de onderstaande video.
Op de beelden zijn zo’n duizend Volkswagen ID.3’s te zien. Dat zijn er nog geen 20.000, maar volgens de filmer zijn er nog meer parkeerplaatsen vol met ID.3’s. Die zijn ook van een afstandje te zien in de video.
Het lijkt er dus op dat Volkswagen de softwareproblemen nog niet opgelost heeft. Dit is in overeenstemming met een eerder bericht van het Duitse Manager Magazin. Zij meldden namelijk dat Volkswagen de problemen pas in het voorjaar zou aanpakken. Dat verklaart de grote hoeveelheid auto’s die staan te wachten.
Het was de vraag of Volkswagen de levering deze zomer nog wel zou halen. Pon sprak verontrustende berichten over vertraging echter tegen. Met de coronacrisis gaat de ID.3 nu waarschijnlijk sowieso vertraging oplopen. Hebben ze bij Volkswagen in ieder geval een mooi excuus.
exotic zegt
Ik vind de id.3 lelijk en denk dat hij gaat floppen,
Zo, die moest eruit.
20klepper zegt
Gelukkig denk jij het maar… 33.000 euro exclusief ondersteuning vanuit de overheid straks. Wat is Tesla?
fanboy zegt
Tesla zijn auto’s die je al jaren kunt kopen, en al jaren mee door Europa kunt knallen.
En de duurste ID3 zit volgens mij niet eens zover van een basic Model 3 af.
Dit alles wordt pijnlijker met de dag, want als de Europese fabriek online gaat kunnen ze goedkoper leveren dan nu (geen import tax)
mashell zegt
De duurste ID.3 heeft een vergelijkbare actieradius (de enige specificatie die voor elektrische auto’s lijkt uit te maken) als de duurste Model 3 maar heeft dezelfde prijs als de basis Model 3. Dan wordt die Model 3 toch helemaal van de markt geveegd? VW levert een goedkopere auto die je net zo ver brengt en die wel gewoon bij de dealer om de hoek kunt laten onderhouden.
multimrshepherd zegt
@mashell: alsof je in elk dorp nog een dealer hebt zitten. Plus onderhoud bij een elektrische auto?
hiostu zegt
Nee, de 440km ID3 gaat vanaf 40.000 euro kosten. De 550km ID3 gaat richting de 58000 euro. Dus de ID3 met dezelfde range als de Long Range Model 3 is ongeveer net zo duur. Alleen de goedkopere 440km variant is goedkoper dan de Standard Range Plus Model 3, maar die heeft standaard veel meer opties.
Esprit_de_Flandre zegt
Maar dan moet ie wel werken! VW heeft een naam opgebouwd van betrouwbare Duitse kwaliteit. Niet goedkoop, maar wel goed.
Het verwijt aan Tesla was vaak op gebied van bouwkwaliteit, en VW beloofde dat zij dat beter zouden kunnen eens ze eraan gingen beginnen. Want: Duitse degelijkheid.
Nu heeft dat imago al een knauw gekregen door Dieselgate, en blijkbaar hebben ze de ID3 nog niet op orde. Ik begrijp heel goed dat ze nog niet leveren. Als de eerste 10.000 ID3’s zware problemen hebben, dan kost ze dat de kop. Dan koopt niemand er nog één, zelfs niet als ze bij de volgende 100.000 perfect zijn. Er zijn genoeg fabrikanten die door één probleemmodel ten onder gingen.
Ik snap wel niet goed waarom ze er zoveel maken als ze nog niet op punt staan. Dan zit er iets goed scheef in je productiesysteem, en/of er zit een structurele fout in de auto (of in de software in dit geval)…
zespak zegt
Ze kunnen beiden perfect blijven bestaan. Sommige mensen kijken graag vooruit, anderen hebben dan weer graag een merk met een rijke geschiedenis die je best niet vermeld.
We zullen zien, voorlopig is er nog niemand met iets competitief tov Tesla. De Polestar en Mach E worden interessante wagens.
acakoning zegt
Ennn maar Tesla bashen.. komisch toch?
dwfc zegt
Toch goed dat VW zijn producten niet half klaar op de markt plaatst.
Tesla had in het beginstadium ook afwerkingsproblemen maar die werden wel op de markt gezet.
Gelukkig heeft Tesla dat snel ingezien en na een korte periode de zaken ook anders aangepakt.
pa045 zegt
@dwfc: ja. VAG. Een automerk met een eervolle historie.
grandmasterb zegt
Eervolle historie….het is ontstaan dankzij de kever die op bevel van de ergste bruinhemddrager ooit werd gemaakt naar een van een jood gestolen model. Een zeer bedenkelijk historie dus en dan hebben we het nog niet over het illegale gesjoemel met de dieselmotoren.
orakel zegt
Dat door Adolf Hitler, indertijd notabene democratisch gekozen, de opdracht werd gegeven die Kever te maken, zegt nog niet, dat de VW geschiedenis niet deugt. Het ontwerp was trouwens van 1932, toen de nazi’s de macht nog niet hadden overgenomen. Ik heb zelf een Kever gehad, inderdaad een slechte auto, niet vanwege de nazi’s, maar vroeger waren auto’s nu eenmaal slecht. Verder is dit natuurlijk een belachelijk item, de hele streek weet, dat die paar duizend auto;s daar staan, lekker ingevet en wachtend tot ze worden vrijgegeven voor de verkoop.
Hubert zegt
Groot verschil tussen Tesla en VW is dat Tesla de early adopters als testpersoon heeft gebruikt.
Dat kan VW zich, als ervaren autobouwer, zich niet permiteren. Daar moeten de auto’s die op de markt komen Gewoon meteen goed zijn.
20klepper zegt
dit dus
crepito zegt
@Hubert: Je kunt ook stellen: Tesla kon het zich financieel niet permitteren om de levering uit te stellen, VW wel.
karaya zegt
Ik kan me een tijd herinneren van opgerekte distributiekettingen en 2 liter olie op de 1000km. Om nog te zwijgen van dieselgate waardoor je na de update met een inferieure auto blijft zitten. Ja, VAG heeft het beste voor met z’n klanten!
VAG rijders hebben een slecht geheugen als het om hun eigen merk gaat.
dwfc zegt
Wil jij je pamper even uitdoen!
Tijd zal ons raad brengen of binnen 70 jaar Tesla nog bestaat.
Als Tesla zoveel wagens verkoopt als VW hebben ze bestaansrecht.
VW zou nooit zo groot zijn geworden mochten ze velen decennia’s rommel hebben verkocht.
De Tesla techniek is top, maar de rest een flop.
grandmasterb zegt
De kever was een vreselijk slechte auto (zeer onpraktische bagageruimte en een enorme galmkast weet ik uit eigen ervaring)). Alleen verkocht omdat er weinig anders betaalbaars was en die niet zo gauw wegroeste.
monsieurleloure zegt
@Hubert: als er één merk de consument als testrijder laat fungeren is het VW wel. Die heeft ook een zootje rotzooi op de markt getrapt.
mashell zegt
Volgens mij is dit gewoon helemaal volgens planning. Bestelde auto’s alvast produceren (zoveel mogelijk in 2019 al vanwege de CO2 balans) en dan vlak voor uitlevering de software flashen en dan de wagens verkopen.
trust zegt
@mashell: lijkt mij ook. Maar ja je hebt altijd mensen die redenen proberen te vinden om merken/mensen onderuit te halen
tjorque zegt
Lijkt me toch een redelijk groot risico om dingen in 2019 te produceren en dan in weer en wind buiten opslagen blootgesteld aan bvb. hagelbuien enz… vooraleer ze te verkopen in 2020 of 2021.
mashell zegt
@tjorque: zeker. Maar de boetes die aan het gemiddelde CO2 uitstoot van de vloot hangen zijn hoog. Zo hoog dat je het hagel schade risico wel wilt nemen.
ghost zegt
Een aantal jaren terug heb in hetzelfde gelezen over Tesla. In zekere zin denk ik dat elk autobedrijf start-Up problemen ervaart op een zeker moment. Verbaasd ben ik dan ook niet. In parkeergarages in california stonden toen ook bosjes model’3 waar iets mee was..is uiteindelijk allemaal goed gekomen, kwestie van tijd ??
mashell zegt
Al die Model 3’s waar “wat mee was” konden in 2019 alsnog in Nederland verkocht worden…
iphonistvongates zegt
Zodra iets op het wereld wijde web staat en zichtbaar/leesbaar is voor 84% van de mensheid vervalt de definitie van ‘geheim’. Persoonlijk zou ik in de titel VOORMALIG geheime enz. plaatsen.
mashell zegt
Daar waar ik in Engeland woonde was er in de buurt een enorm bord met de tekst “Secret Nuclear bunker”.
Die bunker was al lang niet meer geheim en zelfs een museum maar het bord is een briljant staaltje Britse humor.
machielvdd zegt
@iphonistvongates: Toen hij ontdekt werd was hij nog geheim. Een voormalig geheime parking ontdekken is niet zo opzienbarend ;)
goodvibrations zegt
Als die update lukt hebben ze iig geen leveringsproblemen.. Ik vind hem overigens best geslaagd..
notsobig zegt
VW en softwareprobleem, heb ik dat niet eerder gehoord? ?
wimof zegt
Nergens, VW had geen softwareprobleem, dat is er alleen van gemaakt.
henkp1 zegt
Ongelooflijk. Wat een bende. Dat zo een grote fabrikant het niet voor elkaar krijgt een fatsoenlijke EV te bouwen. Wat is er toch mis met dat bedrijf?
Natuurlijk zijn die dingen niet ‘alvast op voorraad’ gebouwd, dat doen fabrikanten al tientallen jaren niet meer. Auto’s moeten naar klanten, de weg op!
Je zou maar zo’n ding krijgen straks, heeft al een half leven achter de rug als ie straks in de showroom staat.
joostdetaalnazi zegt
Kan toch ook gewoon voorraad zijn?
v60germany zegt
@joostdetaalnazi: waar staan die Polestar 2’s dan?
Ik zit op m’n bestelling te wachten.
Hoe ironisch in deze tijd…
vopo zegt
En onze “betrouwbare” importeur Pon zegt dat alles goed komt hoor. Ja voor de mensen die nog in Sinterklaas geloven.
nautique206 zegt
Leuk dat alle trouwe VW haters weer even hun verhaal kwijt kunnen
subzero079 zegt
Fraai bedrijf dat Volkswagen, vol met deugdzame menschen. Die intrinsieke motivatie ook om de omslag naar een duurzaam bedrijf te maken, je zou er bijna emotioneel van worden. Idem onze Koninklijke trots Shell, ook zo’n maatschappelijk betrokken onderneming.
net10 zegt
De ID3 sla ik voorlopig maar over. Je wil toch geen auto hebben die heel veel maanden blootgesteld is aan de elementen, en hele grote sofware problemen heeft.
nautique206 zegt
@net10: de software problemen begrijp ik, maar de elementen? Mijn auto wordt al ruim 13 jaar aan de elementen bloot gesteld, kan ie prima hebben
mashell zegt
@net10: die hele grote software problemen zijn te omschrijven met drie woorden “nog niet af”.
net10 zegt
Stilstand is achteruitgang. Een auto wordt zeker niet beter van lang stilstaan in weer en wind.
siemi zegt
Bij Tesla zouden dat de auto’s zijn die vandaag afgeleverd worden.
therenz zegt
Toch wel grappig om die klassieke vw haters te zien reageren. Hoe ze VW vergelijken met Tesla. VW heeft het product nog niet af. Ja dat dieselschandaal was erg ja. Maar de deurpanelen die Tesla niet eens fatsoenlijk kan spuiten is niet erg? Beter leert Tesla eerst de basis van een auto goed spuiten en dan pas een auto bouwen :P
rick65 zegt
VW was een autobouwer van de 20ste eeuw.
Hun visie op software is totaal verkeerd. Dat zag men bij het diesel schandaal en nu ook bij hun elektrische voertuigen