De geheel elektrische 3 Serie wordt de eerste echte elektrische BMW. Na de i3 en iX althans.
BMW heeft een beetje een vreemde strategie gehanteerd voor elektrische auto’s. Met de BMW i3 waren ze er heel snel bij. Dat was niet alleen een elektrische auto, maar ook een zeer doordachte en briljant ontworpen automobiel. Helaas was het geen commercieel succes. De huidige elektrische BMW’s zijn reguliere BMW’s waar een elektromotor en accupakketten gemonteerd zijn (de iX uitgezonderd). Dat levert altijd een compromis op.
We weten dat BMW een oplossing daarvoor heeft: volledig elektrische BMW’s die als dusdanig ontworpen zijn. Net als andere merken heeft BMW daarvoor een compleet nieuw schaalbaar platform onder de naam Neue Klasse. Nu is die naam al eens eerder gebruikt, dus moet het stiekem de Neue Neue Klasse zijn. Maar ja, een kniesoor die daar op let.
Geheel elektrische 3 Serie
Dankzij een bericht in Automotive News Europe weten we nu wat meer. BMW gaat het platform introduceren in 2025. Ook weten we wélke auto het eerste gebruik gaat maken van het nieuwe elektrische platform: de BMW 3 Serie.
Volgens Oliver Zipse is het nú nog niet interessant, maar in 2025 wel. Het geldt overigens enkel en alleen voor de Dreier. Volgens Zipse is het financieel nog niet rendabel om twee aparte platformen voor de BMW 5 Serie en BMW 7 Serie te ontwikkelen.
Winstgevend
BMW wil natuurlijk zoveel mogelijk auto’s verkopen en daar horen auto’s met een verbrandingsmotor bij. Althans, voor nu nog wel. Zipse verwacht dat de vraag naar EV’s in 2025 veel groter is, waardoor een elektrische auto als 3 Serie ineens wel winstgevend kan zijn.
In China is er al een elektrische 3 Serie, de ‘i3 eDrive35L’. Omdat het een L is, is de i3 geen G20, maar G21. In Nederland kun je deze techniek min of meer krijgen in de meer premium i4, wat in feite de liftback-versie is.
Meer lezen? Dit zijn de 12 fijnste BMW’s zonder M-logo!
Diesel Rocks zegt
“Dat was niet alleen een elektrische auto, maar ook een zeer doordachte en briljant ontworpen automobiel. Helaas was het geen commercieel succes.” (BMW i3)
Geen wonder, die auto was doelbewust spuuglelijk gemaakt om te voorkomen dat het een succes zou worden.
kniesoor zegt
Eens, zo’n ding doet pijn aan je ogen.
ghost zegt
@amghans: klopt maar ga er toch maar eens in rijden, en je zult verstelt zijn, en neem dan ook alle slimmigheden mee, incluïs die Carbon monocoque.
kniesoor zegt
Nee dank u.
DeWitteCondor zegt
@ghost: kan nog zo slim zijn. Je rijdt voor lul. Zelfde geldt voor de iX. Die is zo mogelijk nog lelijker. Dan moet je echt schijt hebben aan design.
ghost zegt
@dewittecondor: voor lul rijdt je niet, tis alleen niet mooi. Dat dacht ik vroeger ook, voor de meid er 1 kocht. Maar ach, wat klaag ik, heb nog een RS3’tje Limo staan als we willen flaneren🤙🏼
sonnybonds zegt
vind het wel een geinige auto om te zien. Maar smaken verschillen nu eenmaal. In het echt ziet hlij er ook beter uit dan op een foto
tortuga zegt
@sonnybonds: i3 = Audi A2 = Fiat Multipla. De oude A2 weliswaar
flutterby zegt
@tortuga: drie revolutionaire auto’s die hun tijd ver vooruit waren maar helaas het uiterlijk niet mee hadden.
tortuga zegt
@flutterby: de i3 had een succes kunnen zijn, maar toen was er nog te veel fosielbrandstof in de aanbieding
Tonnie zegt
@sonnybonds: de vorm an sich is niet echt mooi te noemen vind ik, maar de i3 heeft wel hele gave designelementen. Komt nog steeds vrij futuristisch over, knap voor zo’n oude auto alweer.
lekkerlinksrijden zegt
@diesel435d: juist omdat hij zo anders is kan ik hem wel weer waarderen
flutterby zegt
Wel bijzonder met een stekker linksvoor en rechtsachter..
rutgerg zegt
Uhh volgens mij is de BMW iX ook echt als EV ontwikkeld hoor
donjunior zegt
euh.. dat wordt letterlijk geschreven
” (de iX uitgezonderd). “
rutgerg zegt
@donjunior: nu wel ja. Net nog niet toen ik dit schreef ;-)
donjunior zegt
oh lekker.. van die achteraf aangepaste artikelen waardoor de helft van de reacties vervallen.
Beetje lame dat er dan geen ‘edit: reden’ bij staat.
karhengst zegt
Ben benieuwd of deze dan wel een frunk krijgt. Sowieso een wat vreemde redenering. De normale 3-serie deelt z’n platform met de 2-Serie tot aan de X7. Het zou wel een heel opmerkelijke keuze een platform voor de i3 te ontwikkelen welke zich niet op laat schalen naar formaatje XL en XXL.
mashell zegt
Volkswagengroep heeft met MEB en PPE al twee schaalbare platforms, inderdaad erg vreemd dat BMW dat niet ook zo doet.
karhengst zegt
Het gelinkte artikel legt het dan weer anders uit en is het lezen wel waard. Daar is volgens mij het een en ander verloren gegaan in de vertaling.
Kort samengevat: BMW wil vooral eerst volume op de markt krijgen en ziet dat eerder gebeuren met een 3-Serie op het Neue Klasse platform, dan met de andere modellen. Klinkt plausibel. Het schaalt mogelijk niet naar alle modellen (zat de 1-Serie niet sowieso op de schopstoel?), maar dat er meer modellen op het platform gaan komen is duidelijk.
Het “aparte platformen” zal wel bedoeld zijn een 7-Serie op twee platformen, klassiek en EV. Niet alszijnde apart platform t.o.v. de 3-Serie.
camber24 zegt
Laat ze eerst maar eens beginnen met leveren van die i4. In december besteld, volgens de laatste berichten komt hij Q2, Q3 2023.
b088y zegt
@camber24: ?? Collega Q1 besteld en krijgt hem Q4
camber24 zegt
@b088y: was dat een M50 of een eDrive40?
b088y zegt
@camber24: e40
camber24 zegt
@b088y: ik ook een e40, in België weliswaar. Heb het idee dat men in Nederland bij BMW minder vertraging heeft dan in België. Zeer vreemd.
Pascal zegt
Dat is wel heel zuur zeg! Er is er in elk geval minimaal eentje geleverd: Ik zag zaterdag een I4 M50 die in oktober besteld was en afgelopen zaterdag geleverd is. Tegen die eigenaar was gezegd dat de levertijd 1 jaar zou zijn dus hij werd positief verrast. Prachtige wagen trouwens, in het echt mooier dan op de foto’s.
rutgerg zegt
@Pascal: je kunt m binnen een week rijden als je wilt, staan voldoende dealer demo’s te koop op bijv autotrack…
AudiRS zegt
@rutgerg: mooi een afgetrapte proefritjes en snelle iva-jongens auto’s
alpina007 zegt
@camber24: i4 M50 in september besteld… levertijd: weten we niet. Wel in België maar toch
camber24 zegt
@alpina007: ik de 40, ook in België. Besteld in december. Levertijd bij bestellen: Q2 2023. Nu ze onlangs gevraagd wat de verwachting is ivm aflopen huidig leasecontract. Toen kwam dus Q2 tot Q3 naar voren. Snap daar weinig van, gezien de extra shifts die ze draaien nu bij BMW om aan de vraag wat te kunnen doen. Chiptekort zal diep zijn sporen nalaten vermoed ik.
ericc zegt
Voor mij de i4 40. Mooie wagen en komt ruim ver voor mij.
mashell zegt
Die Chinese i3 is een stuk fraaier en beter in proportie dan de i4 waar wij extra mogen voor mogen betalen.
Dutchdriftking zegt
En nu hopen dat deze er ook als touring komt. Een elektrische 3-serie touring lijkt mij toch wel een heel fijne daily.
Pascal zegt
Benieuwd hoe zich deze gaat verhouden tot de i4. Die laatste vind ik ook heel tof, maar wel benieuwd of deze 3-serie een ‘betere EV’ wordt en hopelijk wat minder zwaar dan die looiige i4.
e38ossie zegt
De verlengde 3 serie is geen G21. Dat is namelijk de touring. De verlengde is namelijk een G28.
flyerbunch zegt
Dus in China (wegens schaalvergroting) is het wel interessant om de 3 EV te verkopen, maar hier pas rond 2025. Dacht dat Europa het voortouw wilde nemen?