Ja, eh.. hallo, kap daar eens mee!
De voor- en nadelen van de HALO zijn alweer veel te lang een gespreksonderwerp. Natuurlijk, het ziet er allemaal niet zo flitsend uit, maar de achterliggende gedachte is goed, toch? Dat de uitvoering nog wel wat van zich te wensen overlaat moeten we voor nu dan maar even voor lief nemen, toch? Zoiets wordt gaandeweg opgelost, waardoor de doorn iets minder diep in ons oog zit, toch?
Nou, mooi niet. Althans, zo lijkt het dan, want er komen verschillende geruchten uit het voorlopig nog gesloten paddock dat er stevig wordt nagedacht om het extra oppervlak dat dat HALO beschikbaar maakt, wellicht te gebruiken om sponsoren beter in beeld te brengen. Dit is op zich niets nieuws, want hierover werd in het verleden al gesproken. Wel nieuw is het idee dat ze deze ruimte willen gaan opvullen met schermen, zodat ze op interactieve manier sponsoren weer kunnen gaan geven.
Tegenover Autosport vertelde een woordvoerder van de Formule 1 het volgende:
“We are not looking at anything specific to the halo. But we are always seeking new ways to help our commercial partners, and that of the teams and promoters get the best possible visibility at each race. There are a number of experimental solutions we are testing. Such is the nature of these things, that all, or none, might see the light of day in the coming season.”
Als we Zak Brown, directeur van McLaren’s Formule 1-team, mogen geloven, zouden de schermen eruit gaan zien als de LED-schermen die de beurskoers van bedrijven weergeven. Overigens ging hij dieper in op de kwestie, door te zeggen dat het elkaar uiteindelijk zou uitbalanceren.
“It compromises around the driver, but equally it creates more commercial opportunity on the halo itself. So net, it’s not a win or a loss.”
Ah, dus het zit de coureur in de weg én het ziet er absoluut niet uit, maar het zorgt wel voor extra geld in het laatje? Ik kan me niet voorstellen dat mensen hier problemen mee hebben, Zak. Zonde, ik vond je een toffe peer.
esprit84 zegt
ik ben bang voor veranderingen
vroeger was alles beter
mashell zegt
@esprit84: heel vroeger toen adam en eva nog in hun blote kont door het paradijs liepen, toen was alles beter.
viezefreddyw zegt
Nog meer gewicht voor die auto’s dus.
henkhupelschoten zegt
“Stop politie” wellicht een goede ?…
escort77 zegt
@henkhupelschoten: of “move over” in spiegelbeeld, zoals ook op elke beter getunede Civic of 316i staat…
Hubert zegt
@escort77:
Sinds wanneer is een sticker op een BMW plakken tuning?
dawwg zegt
@hubert: Eigenlijk niet; de meeste 3e hands BMWs krijgen alleen maar batch-tuning. De kachelpijp behandeling delen ze dan vaak wel weer met Honda’s ….
mashell zegt
@hubert: ergens in de jaren 80 kwam op dat. Dan plakte je een //M sticker op je 316i en deze was opeens een stuk sneller. Werkt nog steeds, maar nu is het een dure optie af fabriek en heet “het M Sport”.
skinnybmw zegt
@mashell: *zucht*, ik had van jou wel wat meer diepgang en kennis verwacht…
Hubert zegt
@mashell:
Maar verschil met toen is dat je tegenwoordig toch ook een mooi petje bij je BMW M krijgt?
Dan ben je het heertje op de Mcdonalds parkeerplaats.
vroaaar zegt
Lijkt me een uitgelezen kans voor het Nederlandse bedrijf Vogel’s om reclame te maken. Zelfs hun logo heeft al iets weg van een halo…
Mielie zegt
@vroaaar: Eerder: ‘Halo Jumbo’.
tweetyv6 zegt
Die halo is een schoolvoorbeeld van schijnveiligheid.
Daar waar ‘ie voor bedoeld is, het voorkomen van letselschade tgv rondvliegende brokstukken of andere ‘foreign objects’ (met hoge kinetische energie of massa die niet afdoende door de helm gestopt zouden worden), komt zo zelden voor dat hij mins inziens meer schade zal berokkenen dan goed doen.
Bv. als een coureur gehinderd wordt bij het verlaten van het voertuig als dit op de zijkant danwel op z’n kop ligt.
En dat komt ieder seizoen wel een keer voor.
Zeker is dat de halo bij de dood van Jules Bianchi niet geholpen zou hebben.
En het akkefietje waarbij Massa een ophangingsdeel tegen z’n harses kreeg ligt ook alweer 9 jaartjes achter ons. Dito voor de door van Henry Surtees, ook 2009.
harrie zegt
@tweetyv6:
Ja, de primaire veiligheid wordt geslachtofferd ter voorkoming van freak accidents. Het is allemaal goed bedoeld, maar een gedegen onderzoek en een risico analyse zou dit ding volledig afschieten.
Ik voorspel dat dit seizoen een aantal incidenten waarbij de Halo een negatieve rol gaat spelen (crashes door zichtbeperking, moeilijk uit gecrachte auto komen, etc) waarna dat kreng na 1 seizoen subiet afgeschaft gaat worden.
casualcarfreak zegt
Off-topic: Kvyat is net officieel bevestigd als test/reserverijder bij Ferrari
Erik zegt
@casualcarfreak: hij is geen test/reservecoureur maar ontwikkelingscoureur bij Ferrari geworden. Hij komt niet verder dan de simulator.
BaRa zegt
@redactie: ‘zodat ze op interactieve manier sponsoren weer kunnen gaan geven’ –> waarom zouden we de sponsoren weer geven? Je krijgt het weer toch gratis?
eefie zegt
Halo; kom er maar in Hilversum
bassx zegt
Vandaag een interview met Nigel Mansell op autosport.com en ben het volledig eens met die man: “There has to be an element of racing a car and taking some risks, and the drivers are going to be hidden away even more.”
Hoewel een sterfgeval het laatste is wat je wil in autosport geeft Nigel in het interview aan dat rijders niet worden afgestraft voor hun fouten met een beetje pijn of een lichte blessure. Eerder in hetzelfde interview wanneer hij gevraagd wordt over zijn mening over Max haalt hij na veel lovende woorden over Max het voorbeeld van de crash tussen Grosjean en Max aan in Monaco. Er was een hele wellus-nietus discussie of Max fout zat of niet, in de dagen van Nigel kreeg je met veel pech een gebroken been en of je dan gelijk had of niet kwam niet eens ter sprake. Er was geen discussie nodig en ingrijpen van de stewards ook niet, je paste de volgende keer wel op.
De halo zorgt dan ook voor een paradox, brutale rijders zoals Magnussen en Verstappen zullen gauw meer risico’s nemen omdat ze zich veiliger voelen achter de boksbeugel. En daarmee heeft Mansell op zich wel een goed punt.
hammerman zegt
Ze kunnen beter schermpjes aan de binnenkant van de halo maken met real time beelden van het circuit. Lijkt het voor de coureurs dat er geen halo in de weg zit.