![Geflitst in VK? Boete valt toch op de mat na Brexit!](https://www.autoblog.nl/files/2023/02/2-lexus-porsche-3953-970x596-1-970x545.jpg)
Omdat het VK niet meer in de Europese Unie zit, krijg je als je geflitst wordt door een Britse camera geen bekeuring meer op je mat. Althans, dat was het idee.
Na jaren van discussies, gemiste deadlines en (Britse) verkiezingen was het eindelijk zo ver; het Verenigd Koninkrijk doet sinds 1 januari 2021 niet meer mee aan EU-regels. Dat betekent dat de Nederlandse douane je boterhammetjes met kaas invordert, dat ze in het VK een stuk minder auto’s bouwen en dat je minder risico loopt op een flitsbekeuring.
Sinds enkele jaren hebben Europese landen namelijk een soort uitleveringsverdrag met elkaar als het gaat om verkeersboetes. Daardoor kan je als je in een Europees land geflitst wordt, in Nederland alsnog een bekeuring op je mat krijgen. Overigens kunnen EU-landen ook andere verkeersboetes naar elkaar uitwisselen dan alleen flitsbekeuringen.
Geen boete na geflitst in het VK?
Eerder merkte het Britse Auto Express op dat het Verenigd Koninkrijk met de Brexit uit dit verdrag is getreden en dat er op dit moment geen vervanging voor is bedacht. Met andere woorden, het Verenigd Koninkrijk heeft nu geen toegang meer tot het RDW en kan dus geen boetes meer naar Nederlandse kentekenhouders sturen. De Britse politie kan nog wel iemand op heterdaad betrappen en dan een boete opleggen. Deze boete moet je dan mogelijk ter plekke betalen. Maar wat blijkt? Boetes komen op een of andere manier toch aan in Nederland.
Betalen zal je!
Wij kregen namelijk een mail van een geflitste Autoblog-lezer. Het ging om een boete uit het Verenigd Koninkrijk. De lezer is met een Nederlandse auto in Engeland geflitst. Hij was in de veronderstelling dat de boete, door Brexit, niet thuis zou aanbelanden. Blijkbaar kan het toch wel.
Alleen officiële instanties kunnen kentekengegevens opvragen in een ander land. Dit doen zij op grond van internationale en Europese regelgeving. Een boete uit een land in de EU kan uiteindelijk door de CJIB worden geïnd. Dat is hier niet het geval.
In de mail zien we dat een extern bedrijf de boete int. Het bedrijf Euro Parking Collection is gespecialiseerd hierin en is (blijkbaar) gemachtigd om dit te doen. Interessant detail: de firma zit in Duitsland en dus niet in het Verenigd Koninkrijk. Gegevens van overheden (de overtreding, de beelden enzovoorts) worden gedeeld en vervolgens wordt de overtreder aangeschreven.
Andersom werkt het ook zo. In 2022 riepen Britse media het volk op gewoon de boetes te betalen wanneer deze arriveren. We hebben het dan over boetes van een auto met Brits kenteken, waarbij bijvoorbeeld een overtreding is begaan in Frankrijk. Het kan soms maanden duren voordat Britten een boete krijgen vanuit Europa, maar uiteindelijk komt deze dus wel gewoon aan.
Conclusie: boetes uit Engeland worden toch geprobeerd geïnd te worden. Check wel altijd of het een legitieme boete en instantie is.
Foto: topcombo in Londen via gwnfinn op Autoblog Spots
Maar is dat ook daadwerkelijk zo? Boetes uit Spanje kreeg ik ook niet.
Lijk ergens zelfs een Nederlands bedrijf te zijn. Euro Parking collection is onderdeel van Vera Mobility met Veramobility BV gevestigd in Amsterdam(Wat weer onderdeel is van American Traffic Solutions, Inc) . Ceo Vera Mobility Europe Tsjerk-Friso Roelfzema geeft aan dat het hun missie is om “het vervoer en het leven van miljoenen burgers te verbeteren” Geen idee wat boetes uit de UK voor verbetering is voor het leven van miljoenen Europeanen.
Echter ik dacht dat enkel het CJIB boetes kan uitdelen in Nederland.
Een brief die ik vorig jaar van Euro parking collection kreeg was in Tashkent (Uzbekistan) op de post gegaan, geeft ook niet echt veel vertrouwen.
Meneer Roelfzema komt in aanmerking voor een Holle Frasen Award.
Overigens deelt het CJIB geen boetes uit, dat doet Oom (m/v/x) Agent. Het CJIB is alleen verantwoordelijk voor de administratieve afhandeling.
Tja, zodra het geen heterdaad is en het weken of maanden later in de bus valt is het geen bekeuring meer maar een belasting geworden… Ondanks dat ik braaf alles opvolg vind ik deze belastingheffing niets met verkeersveiligheid te maken te hebben en kan ik me ook niet druk maken over dat er anderen zijn die ze niet betalen.
Waar ik helemaal van walg is wat mijn laatste bekeuring was… Aan het begin van de weg stonden agenten te dirigeren dat je de busbaan op moest rijden vanwege een afsluiting en aan het einde van de busbaan stonden ze te schrijven voor het rijden over de busbaan…
Ik heb zelden zulke braakneigingen gekregen als toen, inclusief foute shoarma.
Wij kregen in december een boete op de mat van ons bezoekje aan London 6 maanden eerder. De grap is alleen dat we worden beboet voor het onrechtmatig betreden van een lage emissiezone in onze EV.
We zijn uiteraard in bezwaar gegaan bij de hierboven genoemde Duitse instantie. Ik vind het sowieso bijzonder dat ze wél ons adres weten te achterhalen, maar niet ergens een ‘check’ hebben ingesteld om het kenteken door de database te halen obv Euronorm of iets dergelijks. Ik begreep uit het nieuws dat transportbedrijven ook al een hoop van deze ‘lage emissie’ boetes hebben ontvangen.
Daar is een artikel van geweest hier op autoblog dacht ik.
Gewoon pas betalen bij een herinnering. Vaak hoor je na de eerste boete nooit meer wat.
ik zou maar eens checken of zij wel juridisch gemachtigd zijn. In het Vk hebben ze er een handje van om allerlei handhavende zaken uit te besteden aan commerciële bedrijven die vaak (niet altijd!) niet de macht hebben om uit te voeren waar ze voor zijn aangenomen.
Dus een boete uitgeschreven door een gemeente of de politie, kan niet altijd zonder meer gevorderd worden door iemand anders, Niet zonder meer betalen maar eerst checken hoe of wat.
Lijkt me inderdaad een interessant case: wat als je niet betaald, wat gebeurd er dan?
En is dit bedrijf ingehuurd door het Britse volk om het proberen te innen? Of heeft dit bedrijf de boetes ‘over-gekocht’ voor een schappelijk prijsje en probeert het nu op te halen?