Groot feest vandaag in Stuttgart want de VW-Porsche 914 bestaat maar liefst 40 jaar. De VW-Porsche 914 hoor ik je denken, wat is dat dan? Dat was de eerste sportauto die Porsche en Volkswagen samen hadden ontwikkeld. En het liep uit op een fiasco! Maar waarom vieren ze dat dan? Simpel, omdat toen de basis werd gelegd voor de VW-Porsche-Vertriebsgesellschaft mbh, oftewel een verkooporganisatie waarin Porsche en VW samenwerken.
En dat is voor Porsche weer een mooie gelegenheid om de wereld even duidelijk te maken dat zij het tegenwoordig voor het zeggen hebben bij Volkswagen. Van Volkswagen viel er vandaag dan ook geen persbericht op de mat om dit ‘heugelijke’ feit te melden.
Toen de 914 werd ontwikkeld was het de bedoeling dat VW en Porsche ieder hun eigen versie op de markt zouden brengen, maar na het plotselinge overlijden van VW baas Heinrich Nordhoff in 1968 doken er problemen op. De nieuwe baas van VW, Kurt Lotz, vond dat VW het alleenrecht had op dit model. En na veel onderhandelen werd uiteindelijk maar besloten om beide merknamen op de auto te zetten. Het was dus een VW-Porsche oftewel een Volks-Porsche. Bij Volkswagen moest de 914 trouwens proberen om ons de Karmann Ghia te doen vergeten.
Voornamelijk de duurdere modellen met een 6 cilinder boxermotor onder de kap hadden hier zwaar onder te lijden. In Amerika werd de 914 trouwens wel verkocht met alleen Porsche badges.
VW-Porsche Sales Company established Forty Years Ago
VW-Porsche 914 Celebrates AnniversaryStuttgart. Everything remained very quiet when today’s Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG established VW-Porsche-Vertriebsgesellschaft mbh, the VW-Porsche Sales Company, together with Volkswagenwerk AG, as it was called at the time, in April 1969.
Holding stock capital of DM 5 million, the new company launched the strategy of success for two sports cars still carefully held back from the public pending their final presentation: the VW-Porsche 914 and 914/6.The establishment of the VW-Porsche Sales Company marked the beginning of a true story of success – and the fortunate end of a dramatic development. Back in the mid-60s VW was looking for a successor to its then rather outdated Type 34 sports coupe, better known as the “Karmann Ghia”. At the same time Porsche was striving to expand its position in the market with a sports car in the promising segment beneath the 911.
Facing this challenge Ferry Porsche and VW’s CEO Heinrich Nordhoff agreed in spring 1966 on a joint venture destined to benefit both parties: Porsche was given the assignment by Volkswagen to develop a low-cost mid-engined sports car intended to enter the market as a Volkswagen with four cylinders and as a Porsche with a six-cylinder boxer engine.
With the development process continuing at a good pace, the Board of Management of VW was suddenly confronted with a tragic change: Heinrich Nordhoff died unexpectedly in 1968 and Kurt Lotz was appointed the new Chief Executive Officer. Lotz rescinded the contract agreed verbally and insisted on Volkswagen receiving the sole and exclusive sales rights for the car being developed by Porsche. After long and tough struggles bringing the 914 to the brink of failure more than once, the two companies agreed in a compromise to call the new car the “VW-Porsche” and to market this new model through a joint sales network.
The VW-Porsche 914 was presented at the Frankfurt Motor Show on 11 September 1969 as the first mid-engined sports car built in Germany in series production. The combination of the two brand names Volkswagen and Porsche nevertheless turned out to be an image problem for the new model series commonly referred to by the press as the “Volksporsche” or “People’s Porsche”. This was a particular disadvantage for the 914/6 powered by the two-litre flat-six carried over from the 911 T 2.0. For despite its outstanding performance, the 914/6 was hardly accepted by most of Porsche’s existing customers.
The four-cylinder VW-Porsche 914, on the other hand, became a genuine success in the market, accounting for a production volume of 115,631 units until the series ceased production in spring 1976, and thus becoming the best-selling sports car of its time.
Most of the cars built were exported to the United States, where the 914 was marketed as a genuine, fully-fledged Porsche without the VW prefix.
Today the VW-Porsche 914 is acknowledged as a popular classic supported by numerous 914 clubs the world over. Particularly the 914/6 built only 3,338 times is one of the most sought-after collector cars from Porsche.
The Porsche Museum is celebrating the 40th anniversary of the 914 model series with a rare special exhibit on display from 9 April – 10 May 2009: the Porsche 914/8 with its 300-bhp eight-cylinder racing engine once owned by Ferry Porsche himself. With only two of these cars ever being built, one was presented to Ferry Porsche in 1969 as a special gift for his 60th birthday.
Tjos zegt
Gefeliciteerd.
Met je lelijkste Porsche ever.
CrazyHenkie zegt
:lol: @ Tjos
Niks aan toe te voegen, behalve dat dit fiasco zich gaat herhalen als er een PoVo 911 D komt…
Laue zegt
doe mij die porsche 917 maar op foto 4. Dat is pas een bak!
SimonMc zegt
-edit: check!-
guzmann zegt
-edit: check!-
Citrofiel zegt
Doordat hij niet zo gewaardeerd werd (understatement) is het nu wel een zeldzame auto. 911’jes van de eerste generatie zie ik meer, hell, zelfs 365’jes. Of zou de 914 zo anoniem zijn dat hij me niet opvalt..?
RenesisHP zegt
Deze fugly Porsche 914 schijnt één van de best sturende auto’s ooit gemaakt te zijn. :shock:
rotorhead zegt
Ik heb ’t altijd een hele leuke bak gevonden!
FioranoJC zegt
Na 40 jaar nog steeds lelijk :-P
tibor zegt
Mijn hemel! ik vindt dit zonder enige twijfel een van de lelijkste auto’s ooit gemaakt! Holy shit, what happend:O!
Larrs zegt
Mooi is anders, maar speciaal is die wel. En dat maakt ‘m leuk.
vla zegt
Bedoelt Robbie niet de VW-Porsche 914/6? De vier staat voor de viercilinder, de zes dus logischerwijze voor de
achtzestienzescilinder. ;)JanJansen zegt
@ Tjos
Met de Cayenne hebben ze toch aardig hun best gedaan om dit te overtreffen.
@ laue
De coolste Porker ooit (917) mag dit jaar ook zijn 40 kaarsjes uitblazen. Elk nadeel heb zijn voordeel.
bron: http://www.motorauthority.com/legendary-porsche-917-race-car-turns-40.html
Laurens zegt
Porsche wist toen al hoe het moest. De klanten niet, nog steeds. Hoe is dat mogelijk?
OT: 914/6, graag op de oprit. Naast de Cayman, mijn huidige favoriet, als ik het ervoor over zou hebben dan.
Patrick Parker zegt
Op één manier overtrof hij de Karmann Ghia met glans, hij roestte nog sneller.
jozef zegt
De volksporsche :-)
abuis zegt
Was een favoriet bij de kitbouwers in de jaren 80, toen reden er aardig wat van rond. Van plastic waren die dingen, geen roest derhalve!!
Klassiekerrally zegt
@ abuis: van plastic? Dacht ’t niet…
Een 914/6 is leuk, een 916 is nog leuker en de 914-8 die gebouwd werd voor Ferry Porsche spant de kroon!
Ik baal overigens wel dat autoblog.nl met telkens te snel af is met dit soort artikelen! ;)
(damn verbouwing)
Markus zegt
Let me get this straight. Het was een enorm succes omdat alle VW rijders hun wannabe Porsche aspiraties waar konden maken… en alle Porsche rijders liepen er met een grote boog omheen omdat ze het maar niks vonden. Hahaha, wees er maar trots op!
Klassiekerrally zegt
Jarenlang was de 914 voor de Kever wat de Morris 1300 (mijn auto’tje) voor de Mini was: een erg goede donor voor motoren. De carrosserie was slechts een wegwerpverpakking.
Je kon zo heel leuke -zeer snelle- Kevers maken. Met name de twee liter motoren waren/zijn populair (en tegenwoordig ook waanzinnig duur).
Huin zegt
Ik heb het altijd een dikke Porsche gevonden, waarschijnlijk omdat niemand ‘m leuk vond. Zag er maandag een rijden en dan is het toch wel een aparte verschijning tussen alle grijze leasemobielen.
Er is ook een electro-kit beschikbaar om electrisch te rijden; de Voltsporsche. No shit.
Huin zegt
Nog een dikke 914/6
Jax zegt
Wat een übergeile bak :D:d
creative zegt
eeen speciale versie zoals de PON-60 carrera?
blokker5 zegt
Laatste afbeelding komt uit forza motorsport:p
HaveMercy zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Gnermo zegt
Heeft de gemiddelde autoblog bezoeker wel eens gehoord van een 914 met 911 motor? Dat zijn echt kleine monstertjes.
911gt2 zegt
Jammer dat er zo lelijk gedaan wordt over de 914. De 914 en zeker de 914-6 waren supergoede auto’s. Gewichtverdeling en rij-eigenschappen waren ongekend voor die tijd, en zijn nog steeds behoorlijk goed.
Daarnaast zijn de 1.7, de 1.8 en de 2 literversies op een paar plekken na best wel goede auto’s.
In feite is het niets anders dan de voorlopen van de Boxster geweest.
Ik ben al tijden bezig om een goede betaalbare 914 te vinden juist omdat ze zo onder gewardeerd zijn. ik vind de lijnen persoonlijk wel mooi.
Maar goed ieder zijn mening natuurlijk.
Rocket Dog zegt
We zijn straks weer terug bij af als die 2.0 TFSI uit de Golf GTI zijn weg weet te vinden naar de kapster….eh!….Boxster.
Jan C. zegt
er werden meer dan 100.000 stuks van gemaakt en dat in die tijd voor een sportwagen. Ik denk dat men kan stellen dat de auto juist wel een succes was, maar gemeden wordt als de pest door Porsche liefhebbers.
Gek dat dit niet zo is voor de Dino, een beetje hetzelfde idee als deze Porsche, maar die had dan ook een (toegegeven, veel) mooiere carrosserie.
tsja zegt
Als gelukkige eigenaar van een knal-oranje (tsja, seventies..) 914 kan ik je melden dat dit één van de leukste klassieke sportwagentjes is die je (nu nog) voor een aardige prijs kunt oppikken. Middenmotor, onafhankelijke wielophanging, schijfremmetjes rondom, vijfbak en natuurlijk dat overheerlijke luchtgekoelde roffeltje. Overigens moet je er wel snel bij zijn: de prijzen stijgen en de écht mooie originele exemplaren worden zeldzaam.
de sjonnies zegt
een 2.0 liter stuurde een stuk beter dan z’n grotere broer, de verlichting was veel en veel beter door de in de voorbumper gebouwde ver-stralers en hij werd in Duitlsand liefkozend de VoPo genoemd, naar de destijds Oostduitse Volks Polizei ook VoPo !
@ tsja – knal oranje is hardstikke leuk op een 914 !
EJS zegt
@mx5/rx8owner
jep, zou er daarom best nog wel eens eentje willen bezitten: redelijk betaalbaar, heerlijk weggedrag en snel zat voor op Nederlandse wegen, zeker als je een snellere uitvoering hebt;)
T-Bird zegt
Hahaha ga het vieren zou ik zeggen, met je lelijke porsche :P
CrazyHenkie zegt
@ 911GT2
Daar heb je zeker een punt; minder gewaardeerde auto´s, die dus niet de liefhebberstatus hebben bereikt kunnen nog steeds heel erg leuk zijn! Zoals bij deze Porsche 914, maar ook bij de 924. Had er VW of Audi opgestaan had men het een leuke, fijne auto gevonden, maar staat er geen 911 op en wordt hij als te laag op de ladder gezien. Net als een Audi A2 en een Opel Speedster worden de auto´s zelf er niet minder op, en steken ze wel degelijk goed in elkaar ;) succes met zoeken!