
De SUV-verkopen hebben een mijlpaal bereikt in Nederland. Goed nieuws, want iedereen houdt van SUV’s. Toch?
De Autoblog Garage is niet representatief voor Nederland, want op dit moment staat er geen enkele SUV in (oké, behalve de XC90 duurtester dan). Onder onze lezers proeven we ook wel eens dat niet iedereen fan is van SUV’s. Toch is Nederland meer dan ooit in de ban van SUV’s. Dat blijkt maar weer eens uit de nieuwste cijfers.
We hebben het over de ‘Kerncijfers Auto en Mobiliteit 2024’, die Bovag en RAI Vereniging presenteren. Daarin staat allerlei interessante en minder interessante cijfers over het afgelopen jaar. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de SUV verreweg de populairste carrosserievariant is.
Nu komt dit niet als een enorme verrassing, maar er is vorig jaar wél een mijlpaal bereikt. In 2023 was voor het eerst meer dan de helft van alle verkochte auto’s in Nederland een SUV. Om precies te zijn ging het om 50,2%, terwijl het aandeel in 2022 nog 48% was.
Als we iets verder terug in de tijd gaan zien we dat de opmars van de SUV schrikbarend hard is gegaan. In 2017 was namelijk nog maar 13,7% van de verkochte auto’s een SUV. Het aandeel van SUV’s is dus in 6 jaar tijd meer dan verdrievoudigd.
De opkomst van de SUV ging vooral ten koste van de oude vertrouwde hatchback. In 2017 was de hatchback nog heer en meester, met een marktaandeel van 55%. Dat aandeel is in 2023 geslonken naar 34,1%. De stationwagen ging intussen van 19,6% naar 9%. Jammer maar helaas: we leven toch echt in het tijdperk van de SUV’s.
Bron: RAI Vereniging
Foto: SUV-combo, gespot door @kuifje
Ik denk dat ik maar een Scania ga kopen. Rijdt voor mijn gevoel wat veiliger. Hoger zicht, nóg hogere instap en nóg meer ruimte achterin. Bovendien staat ‘ie imposant op de oprit.
Actros FTW!!!1!!
Maar die Scania is op 90 begrensd en is een ongelooflijk k*t ding in parkeergarages.
Wie ben ik om te oordelen over het feit dat mensen nou eenmaal graag een zware, onzuinige, krappe auto met lelijke verhoudingen kopen om zichzelf een faux-avontuurlijk imago aan te meten.
SUV is gewoon een schoolvoorbeeld van goede marketing idd. Maar wie zij wij om te oordelen. We bezitten zelf ook voldoende dingen die we eigenlijk niet nodig hebben of hebben een behoefte gecreëerd die er voor ‘marketing’ nog niet was. Zo. Voldoende op m’n telefoon gekeken vandaag.
Jij bent harrie.
Enige reden die ik kan verzinnen om een SUV te kopen is meer overzicht op de weg vanwege de hogere zitpositie. Verder….. geen idee.
Die heb je ook in een MPV, maar die zijn niet cool genoeg. Dus maken we de bumpers zwart, de neus minder aerodynamisch, en de vloer hoger zodat ie krapper is. Dan heb je wel een stoere auto namelijk.
De 5008 is inderdaad gewoon een MPV met een SUV sausje. Eigenlijk ideaal, jammer dat het verder een waardeloze auto is. Ik zie helaas geen fatsoenlijke opvolger voor onze S-Max. Het aantal auto’s met derde zitrij waarbij de middelste stoel apart plat kan zijn enorm beperkt. Met toegang van de kinderen tot de derde zitrij echter ideaal, zonder gelijk de mogelijkheid voor een 7de zitplaats op te geven.
de suv’s missen het praktische van de mpv’s namelijk de opvouwbare en uitneembare stoelen en het gevoel van ruimte door grote raampartijen. Een extra achterbank heb je niet nodig om mpv te zijn.
Tja, als je een mpv wilt kun je net zo goed meteen een bus kopen, nog veel praktischer
Tot je wilt parkeren.. Een MPV of crossover is veel compacter.
De wat langere veerwegen zorgen voor meer veercomfort en dan kun je sneller over de drempels in je vinex-wijk, een belangrijk voordeel.
Als je over drempels en hobbels wil knallen heb je meer aan een rally auto ;-)
Zie daar dan ook het enige echte nut wat die dingen hebben: kinderen fatsoenlijk aanrijden.
Ook makkelijker parkeren, meer ruimte op de achterbank, grotere kofferbak.. het kan ook in een station maar z’n V90 is toch een stuk langer dan een XC70.
Er is geen Giulia Station, daarom rij ik nu in een verlaagde Stelvio..
Van voorwiel aangedreven hatchback naar voorwiel aangedreven opgehoogde lelijkere hatchback. Dit bewijst enkel dat de meerderheid geen autoliefhebbers zijn. Geen verassing dus, zeker nu de overheid iedereen in een EV wil duwen zal dit cijfer enkel stijgen. Je hebt amper niet suv EVs. De liefhebber zal wel met een coupe/sedan op dinosap blijven rijden.
In mijn omgeving hoor ik vaak het argument dat een SUV ruimer is en deels klopt dat ook wel. Wellicht een gekke vergelijking. Maar ik vond de ID4 ook ruimer dan mijn Seat op de achterbank. Met twee kleine kinderen wel belangrijk. Overigens denk ik niet dat het argument volledig klopt, maar het lijkt wel een algemeen geaccepteerde visie.
C segment en D segment vergelijken, tja. Mijn D segment sedan is weer ruimer op de achterbank dan mijn ouders C segment mazda cx30
Het segment vind ik een drogreden. Het formaat van de auto’s bijna identiek. Dus ook sterk vergelijkbaar. Bekenden van mij ervaren de CX30 ook als ruim en ook ken ik mensen die een EQB vergeleken met de EQE, maar die eerste ruimer vonden. Het is gewoon een belangrijk argument of het klopt of niet. Mensen vinden bijvoorbeeld een Volvo ook bij uitstek ruim, maar als je gewoon vergelijkt valt dat ook mee.
Als het dak hoger is, dus verder van je hoofd af zit en als de voorruit verder weg zit geeft dat een heel grote ruimtebeleving. Die beleving is een grote comfort factor.
Mijn X5 7p doet bijna alles even goed of beter dan mijn 540xd touring , ruimer , comfortabeler , vrijwel even snel , meer verbruik dat wel. De touring gaat uiteraard beter door een bocht heen. De kids vinden de hogere zit positie ook fijn. Ik snap wel waarom mensen een grote SUV waarderen.
Een elektrische auto is natuurlijk ook ruimer, maar inderdaad een crossover geeft ruimte in de hoogte die je dan in de lengte niet nodig hebt.
Het zijn compleet debiele manieren van alledaags transport. Heb zitten zoeken naar de drag coefficient.
VW golf 8: 0.275
VW T-roc: 0.35
Ding is: er zijn nog nooit zoveel dikke en oude mensen, of een combi, geweest als nu. En die willen niet bukken want dat is zo moeilijk. Dus hogere zit. Of mijn ouders, die best goed in vorm zijn voor mensen van 60: ja ben de MPV van vroeger gewend, wil weer die instap dus koop nu een c segment crossover. Maar als ze in mijn sedan rijden hebben ze nergens last van, dus zit tussen de oren.
De naam SUV is trouwens idioot ook. Sportief? Nope. Utility? Nope. Vehicle? Tja dat wel ja. Wauw! 1 van de 3!!
The grand tour had dit ooit getest en kwam tot de volgende conclusie
Sport: niet geslaagd, geen enkele kwam in de buurt van de M2 zijn rondetijd.
vehicle: niet geslaagd, geen enkele suv kon door 20m los zand rijden. Een paard kon dit wel
Utility: niet geslaagd, geen enkele suv kan een boot door een bos in Canada sleuren, de Ford F150 Raptor wel.
Conclusie: suvs zijn een marketing term, als je echt echt echt door een bos in Canada moet rijden koop een raptor.
Wat boeit die luchtweerstand? Zolang de mensen hun ritten van het naar het werk van minder dan 10 km met een auto doen, telt efficiëntie niet. Pak de fiets. Efficiënter voor je beurs en buik.
Boeit wel als je de snelweg op gaat. Of een betere range in je EV wilt hebben.
Maar dan uiteraard geen elektrische fiets, dat heft het voordeel van de beweging weer volledig op
Je reactie ademt een beetje “andere mensen moeten mijn ratio volgen”. Maar je weet best dat andere mensen zich helemaal niets van voor jouw belangrijke feiten hoeven aan te trekken.
Zelf vind ik een wat hogere auto comfortabeler rijden en comfortabeler in gebruik en een SUV er meestal beter uitzien dan een stationwagen of een MPV. Dat mag ik vinden, en jij mag wat anders vinden. Maar de auto die een ander kiest is de zaak van een ander, jouw of mijn mening daarover is alleen voor onszelf relevant.
Mooi gezegd Mashell. Die frustratie van Johanneke ten aanzien van SUV’s en cross-overs begint wat drammerig over te komen. Laat een ander gewoon lekker zijn of haar ding doen, en maak je er vooral niet te druk om.
Dan rijden we allemaal een Mitsubishi uit de jaren negentig met een uitstoot waar je bang van wordt.
Met je SUV belemmer je mijn zicht en rijdt je in de weg in ongeveer elke bocht… Maar volgens je filosofie is mijn mening daarover enkel voor mezelf relevant..
Daarenboven hoef je me niet te overtuigen van de superieure rijkwaliteiten van deze gedrochten wat mijn vrouw least er één van BMW met M- onderstel, wat ook een marketingtechnisch geworden is, en het is het echt niet… iedere keer dat ik ermee rij denk ik direct aan wat een drie- of vijf- serie beter kan en dat gaat van stiller reizen met twee kinderen en buggy tot achteruit inparkeren met een aanhangwagen, om nog te zwijgen over bochtensnelheid en hoe een wagen aan voelt tijdens het nemen van zo’n bocht.
Ik snap het wel, hogeren instap, tenslotte telt Nederland veel 50 plussers…..
Wat mij betreft verdriedubbelen ze de wegenbelasting en bpm enkel alleen voor alle SUV’s.
Laatst ook weer, ik wil linksaf een woonwijk uit, een Audi Q7 staat achter mij terwijl ik wacht op verkeer van links en rechts om op te rijden. Audi besluit ineens om rechts naast mij te gaan staan waardoor ik geen zicht meer heb naar rechts en dus niet meer kan oprijden.
Hij wringt zichzelf de rijbaan op voor een tijdswinst van nog geen 20 sec.
Kansloos en asociaal, precies het type SUV rijder dus.
Ikke ikke ikke dat is het moraal van tegenwoordig helaas. Ikke houd daar inmiddels al rekening mee door als het kan iets naar achteren te blijven staan in het midden zodat ze niet mijn zicht kunnen gaan blokkeren
Dus iemand gebruikt de rijstroken zoals ze bedoeld zijn, dat levert klein ongemak voor jou op en dan ben je boos op de ander? Het “ikke, ikke, ikke” zit ook diep in jou.
Het ‘ikke ikke’ gevoel is bij SUV-rijders toch echt het sterkst hoor. Ze kiezen ervoor om onnodig veel plek in te nemen op de weg en in parkeervakken, onzuiniger te rijden dan een vergelijkbare lage auto en ontnemen het zicht van de mensen achter zich met hun auto’s formaatje zeecontainer. Ik ben helemaal voor keuzevrijheid, maar een SUV rijder heeft uiteraard wel degelijk een aanzienlijk stukje schijt aan zijn/haar/het omgeving.
Leuk bedacht maar onzin. Ze nemen minder ruimte in op parkeerplekken dan stationwagens, SUV’s zijn vaak net iets korter. Ze zijn wel hoger maar dat is gewoon vrije ruimte. Verbruik is ook onzin, natuurlijk verbruiken ze ietsjes meer maar meer verbruik is bij autoliefhebbers die van zescilinders en V8en dromen helemaal in orde. Uitzicht ontnemen is ook onzin, zit er geen SUV voor je dan is het wel een busje (zijn zo goedkoop, daar rijden er veel te veel van in Nederland) of nog erger iemand met privacy-glas in zijn stationwagen.
De SUV rijder heeft maar op één manier schijt aan zijn omgeving en dat is dat ze de afgunst negeren.
Ik heb het uiteraard over breedte in parkeervakken want die zijn vaak zo lekker smal in Nederland. En daar is bijv een X5 gewoon 15cm breder dan een 5-serie touring hoor. ‘Verbruik is onzin, natuurlijk verbruiken ze iets meer…’ da’s op zichzelf al een goed verhaal.. de v6/v8 toevoeging slaat natuurlijk nergens op want die worden in grote mate juist vaker in SUV’s gelepeld om dat extra gewicht te compenseren. (Ja je etron bestaat ook ik weet het) En zicht ontnemen doen ze met hun extra breedte en hoogte natuurlijk wel gewoon big-time als je erachter zit. Er bestaan ook busjes ja (whataboutism noemen ze dat in goed Nederlands geloofik) maar busjes hebben nog een functie. Nogmaals ik ben niet tegen SUV’s omdat ik onze (keuze)vrijheid hoger in het vaandel heb en ik gun anderen hun plezier, zolang niemand maar serieus gaat zitten beweren dat ze ergens op slaan. Dat mijn mening over SUV’s iets met afgunst te maken zou hebben is trouwens een flauwe, makkelijke en onjuiste aanname.
Als je anderen echt hun plezier zou gunnen, zou je niet zo bezig zijn andermans keuze af te kraken of te zeggen dat ze dan in ieder iets niet moeten beweren. Ik kan sommige keuzes van anderen ook niet begrijpen, maar het zijn hun keuzes en ik laat ze lekker en bemoei mij niet met waarom ik het niet eens ben met hun keuze. Dat is in mijn ogen iemand anders echt zijn plezier gunnen, want die persoon weet niet dat ik hun keuze eventueel niet kan begrijpen.
Je hebt gelijk, ik vind SUV’s zeker iets asociaals hebben vanwege de redenen die ik hierboven noem. De reden dat ik erop reageer is dat ik het nu eenmaal beter kan waarderen wanneer mensen zeggen ‘klopt, maar ik heb er gewoon schijt aan’ dan wanneer ze de objectieve nadelen van een SUV omzichtig gaan lopen goedpraten. Anders gezegd: Als je graag een SUV wilt rijden prima, en ‘own’ dat dan ook gewoon.
Het ontbreken van verkeersinzicht komt helaas vaak voor, ongeacht het type voertuig..
Als de Q7 voor je linksaf dook heb je een punt, als ie gewoon rechtsaf ging, plusje voor de Q7 rijder dat ie de doorstroming bevordert door niet onnodig achter je te blijven staan. Niets kansloos en asociaal aan dan.
Mijn kort-door-de-bocht samenvatting: Nederland wordt ouder/grijzer/bejaarder en flink dikker, en oude en dikke mensen kopen een ‘SUV’. Zo’n Renault Captur met voorwielaandrijving die op een natte grasmat al compleet zinloos is. Maar dat het stomme dingen zijn hoef ik denk ik niet verder te onderbouwen.
Gelukkig heb ik twee niet-SUV’s op de stoep staan, en zolang mijn BMI onder de 25 is en/of mijn leeftijd onder de 70 jaar is, wil ik wel beloven dat er ook geen komt. Wel schokkende cijfers zeg, ongelofelijk :(
Ha net een z4 uit 2003 gekocht. Super leuk. Geen SUV hier.
Veel mensen vinden we een SUV of cross over gewoon fijner. Daar hebben ze rationele en irrationele argumenten voor en dat is helemaal prima. Sommigen zullen dat nooit begrijpen en dat is ook helemaal prima. Maar het gezeur over het gedrag van de anderen is niet prima.
Amen. We hebben het te goed als we ons druk maken om datgene waar een ander z’n geld aan uitgeeft. Kan best zijn dat mijn volgende auto een SUV wordt (ik weet het nog niet). Lekker belangrijk wat een random bezoeker van Autoblog daarvan vindt :-)
Het enige wat ik persoonlijk jammer vind is dat de stationwagon het onderspit zal delven.
Het lijkt er op dat alle klassieke carrosserie vormen het onderspit delven, na de 3 deurs, de liftback, de cabrio, de MPV, de coupe zullen ook de stationwagen en de sedan gaan uitsterven.
Aanspreken en generaliseren op keuze van autotype is inderdaad niet prima.
Sowieso komisch dat een B-segmenter als een Renault Captur meteen gelijk getrokken wordt met bijvoorbeeld een BMW XM.
Maar aanspreken op gedrag is juist meer dan prima! Liever een XM rijdende buur die normaal rijdt dan een Picanto rijdende buur die met 80 langs spelende kinderen knalt.
Zelf houd ik het liever wat lager op de wielen en ik vind het ook jammer dat er ook vanuit fabrikanten zo gepusht wordt op SUVs dat er steeds minder keus in sedans, hatchbacks, stations, coupés en cabrio’s overblijft in het enigszins betaalbare segment, maar als iemand liever een hoger model rijdt, eigen keus.
Ook grappig om de MPV als alternatief te lezen. Toen iedereen voor de (midsize) MPVs leek te gaan, was daar juist veel kritiek op.
Een hoge instap en overzicht op de weg lijken me fantastische argumenten voor als ik bejaard ben. Tot die tijd komt er als ik ruimte nodig heb alleen een dikke, heerlijk sturende station voor de deur, bij voorkeur met een blauw/wit logo erop.
Wat een rare ideeën over bejaard zijn hier. Mijn pa reed tot boven de 80 jaar gewoon een C-klasse. Bovendien is een hoge auto juist ook geschikt voor jonge gezinnen die kinderen in autostoeltjes moeten hijsen. Als jonge ouders hierdoor verschoond blijven van rugklachten kunnen ze later fijn weer een lagere auto kopen…
Bovendien, een Captur en een Q7 vallen beide in de categorie SUV, ze verschillen nogal, evenals een Picanto en een S-klasse. Meet maar na…
Grand Espace 4 bezitter hier! De veelzijdigheid van mijn mpv is niet te evenaren. Supergroot panoramisch dak, en dat kan dan ook nog open!!! 3 van de 5 (2e en 3e zitrij) stoelen thuis in de schuur gezet en ik heb een laadruimte niet normaal meer. Mocht ik de stoelen weer nodig hebben dan klik ik ze er wel weer in.
Helaas ontwerpt men de mpv’s vaak als suffe paus mobielen met irritante schuifdeuren. Vooral in azie vindt men de vrachtwagenvoorkant erg mooi, en ik dus niet.
Echter de nieuwe xpeng X9 mpv ev vind ik wel mooi gelukt
Dat men graag suv rijdt, ach ja, vroeger zei men dat je zo een grote auto rijdt omdat je een kleine piemel hebt….
Ben blij dat ik weerstand biedt met een stationwagen en een sedan
Ik zie bijna nooit SUV’s in Nederland. Hooguit een Land of Range Rover van de lokale dealer. De meeste voorkomende carrosserie is een crossover. Z’n opgehoogde voorwielaangedreven hatchback.