Busjes zijn hip. Zeker de hippiebusjes. Het is inmiddels zestig jaar geleden dat de legendarische Volkswagen Typ 2 in serieproductie ging. Tijd voor een feestje!
Ja, klopt, we hebben al eens eerder geschreven dat de Transporter 60 werd, maar dat was naar aanleiding van de eerste schets, niet de eerste geproduceerde bus.
Wouter demonstreerde dat Volkswagenbusjes goed samengaan met een slechte zwembroek, een surfplank en een in koffie gedoopte gehaktstaaf (1:20). Dat was echter in de huidige generatie, de T5. De Volkswagenbus is een icoon, misschien wel het meest bekende busje ooit. Het begon allemaal met de T1, een busje dat tegenwoordig in de wat exclusievere uitvoeringen gerust van eigenaar verwisselt voor bedragen die stukken hoger liggen dan die van een gloednieuwe Transporter T5. Er zijn talloze uitvoeringen geweest, maar de meest bekende en gewilde daarvan zijn de Samba, California, Caravelle en Multivan. Een goede Samba (een luxe uitvoering van de T1 met 21 of 23 raampjes) brengt tegenwoordig zomaar 35.000 euro op.
De eerste generatie transporter heette intern bij Volkswagen Typ 2 omdat de Kever Typ 1 heette. Dit was een ontwerp naar aanleiding van een schets van Ben Pon. De eerste externe type-aanduiding was T1. Om het allemaal makkelijk en overzichtelijk te houden… De aanduiding Transporter werd pas bij de T4 geregistreerd. De T1 was een busje met achterwielaandrijving en de motor achter de achteras. Een principe waaraan werd vastgehouden tot en met de T3. De T4 was de eerste bus met voorwielaandrijving en de motor voorin. Daardoor kon een vlakke laadvloer gerealiseerd worden.
Er waren ook vierwiel aangedreven versies beschikbaar. Dat begon in 1985 met de Syncro. Tegenwoordig heet dat bij Volkswagen 4Motion. Deze versies zijn een beetje dubbel jarig, want die bestaan dit jaar 25 jaar.
Camaro zegt
Kijk, dit zijn de echte!
jack_abarth zegt
Een oude collega van mij heeft zo’n busje. Dat ding is gewoon werkelijk waar prachtig!!!
toyotaprius zegt
@jack_abarth: Dit is toch prachtig. De mooiste busjes, bij verre.
en het is dubbel feest. Ik jarig en T2 jarig.. :P
Camaro zegt
@toyotaprius: Gefeliciteerd
toyotaprius zegt
@Camaro: Dank je!!
@jesper, dank je en wat heb ik gekregen. Een nieuw rempedaal en een fles whiskey. :P
Freewarefreak zegt
@jack_abarth: Wat een mooi ding… awesome.. de T1 is far out het mooiste busje wat VW ooit gemaakt heeft.
EJS zegt
Dé busjes! Mijn vader heeft jaren een Westfalia als dagelijks vervoer én vakantieauto gebruikt, geweldige dingen waren dat!
GeoBem007 zegt
T2?
Het exemplaar hier in de comments en het exemplaar bovenaan de post op de foto is Type 1..
Met de gesplitste voorruit en het typische grote VW logo..
Het beige exemplaar onderaan de post is een Type 2..?
GeoBem007 zegt
@Mezelf: Ik moet eerst lezen en dan commentaar geven..
karel zegt
Het is een beetje verwarrend, maar de Type 2 heet de T1.
De T1 staat voor de eerste (spijl)bus en is dus de Volkswagen Type 2/T1
De T2 is de eerste VWbus met de ‘panoramische voorruit
-edit: thanks, het is verbeterd-
Jesper zegt
@ Toyotaprius: Gefeliciteerd :D
Wat heb je gekregen? Een gratis ABS-modificatie? :P
Helemaal geweldig dit soort dingen. In felle kleuren, met zoveel mogelijk chroom, een imperiaal incl. surfplanken op het dak, en ga zo nog maar ff door :)
Geert Schoots zegt
Het is tijd voor de nieuwe VW bus;
Tony Casa zegt
Mooi om naar te kijken zo’n busje, spijtig dat het rijdt als bagger.
Verder zijn er wel leuke dingen mee te doen, maar doe het dan wel goed, niet zoals onderstaand model dat een rijdende plamuurpot was toen het werd ingevoerd uit de USA.
tt zegt
zou pas super zijn als er eens een merk is dat het durft om een oud model gewoon terug op de markt te brengen zonder aan de look iets te veranderen… Maar dat is blijkbaar melancholische zever….
jasperd zegt
heey hippies
Barnato zegt
Afgelopen zomer bij manthey een T1 met 2.7 rs blok erin op visite gehad! Wat een ding! fuchs velgen enz helemaal in pefect. Dat is mijn droom bussie alle tijden
PeugeotGTI zegt
Feli
Bijna alle plaatjes zijn T1’s trouwens
Kevski-Style zegt
Blijft een leuke auto :)
@ Casper:
Ik betwijfel overigens of Ben Pon hem ook zelf ontwerpen heeft. Het idee komt wel van hem, dat is zeker. Maar de lijnen is iemand anders geweest. Ben Pon heeft namelijk niks anders dan een rechthoek getekend en gezegd dat ze dat op de markt moesten brengen….
CasperH zegt
@Kevski-Style: goed punt, heb de tekst iets aangepast.
Kevski-Style zegt
@CasperH:
Your welcome ;)
Karel zegt
Misschien kun je dan ook het volgende aanpassen in de tekst:
Je schrijft: Het begon allemaal met de T2
maar dat moet natuurlijk zijn de Type 2 of de T1.
(zie ook mijn vorige post)
-edit: oeps, thanks, domme typo-
Preske zegt
de carrosserie van toen op een chassis van nu, met technologie van nu, dat is mijn droom.
Kevski-Style zegt
@Preske:
Zoiets is vrij simpel realiseerbaar. Alleen de vloerplaat is namelijk dragend. De carrosserie zit alleen vast met bouten. Vergelijk het maar met een skatebord met stuur en motor erop. Ontwikkelingskosten zijn relatief laag als je zoiets zou willen ontwikkelen….
Bobby_Orlando zegt
@Kevski-Style: geen onzin verkopen, de carroserie is NIET met bouten op het onderstel bevestigd.
v10 power zegt
@preske idd een goed rijdende retro bus, zou denk ik ook wel goed verkopen
Citrofiel zegt
Wat is het toch een badkuip zeg… Dan maar een golfplaatkot. ;)
@toyotaprius: Van harte!
Kevski-Style zegt
@Citrofiel:
Vind je die van Citroen echt mooier???? In Afika staan ook huizen die er zo uitzien namelijk ;)
toyotaprius zegt
@Citrofiel: Dank je!!
wimpie zegt
joepie
DTB zegt
Ja, wat is het nou?
Er staat T2, maar de meeste foto’s zijn van een T1.
En diegene die dan wel van een T2 zijn zijn van het (nieuwere) T2b type ipv het originele T2a model.
Dimglor zegt
Die van in de Gumball was leuk..
Zag er goed uit ook, porsche motortje ingestoken en achteraan een 40″ inch scherm ofzo om spelletjes te spelen tijdens de rit ;)
toyotaprius zegt
@Dimglor: Inderdaad, dat is toch mooi.. VW had op basis van dit type model eens een zeer leuk prototype gemaakt.
Kon het echte concept niet vinden.. Maar was op basis van de t2.. Erg mooi..
Dimglor zegt
@toyotaprius: Hehe, ja die ziet er wel totaal anders uit ;-)
Maar dit is inderdaad mooi gemaakt ;-)
toyotaprius zegt
@Dimglor: Ja het was de nieuwe interpretatie van de T1, leek erg veel op de oude T1, maar er zat modernere techniek in.
Ik kwam laatst een plaatje tegen,maar kan het niet meer terug vinden. het was echt een pracht concept idee.
Maar liever nog het origineel.. :D
Cantago zegt
De versie van het eerste plaatje is echt prachtig! Hoop[ ooit nog eens zo’n busje te bemachtigen, en helemaal op te knappen, vind ze echt geweldig! En dat ze na zo’n lange tijd nog net zo hip zijn als toen ze net uitkwamen? Welke andere auto doet dat na! Ik vind het geweldig.
Citrofiel zegt
@Kevski-Style: Nee, oke, de T1 vind ik mooier dan een Type H. Maar ja, het blijft een VW tegenover een Citroën, en dat is geen keuze. ;)