De gefacelifte Volkswagen Lavida zal wel weer een populaire auto worden.
Veel automerken passen hun modelgamma aan op de wensen van de markt. Daarom zijn er nauwelijks Honda’s, Subaru’s en Mitsubishi’s verkrijgbaar in Nederland. Aan de andere kant krijgen wij vaak de eerste PHEV’s en elektrische auto’s. Dat is dan wel weer attent.
Volkswagen heeft per regio ook een aangepast modelgamma. Hier in Nederland voornamelijk de PHEV’s en EV’s, in de VS bija alleen maar crossovers en in China alleen maar sedans. En ze nemen dat bloedserieus in Wolfsburg. Denk aan de Bora, Sagitar, Santana, CC, Phideon, Lamando, Magotan en natuurlijk de Lavida! En nee, die namen verzinnen we niet ter plekke. De Lavida is onlangs voorzien van een update en die gaan we je niet onthouden. De Lavida is enorm populair, sinds de introudctie van de eerste generatie in 2008 zijn er meer dan 5.000.000 van verkocht!
Gefacelifte Volkswagen Lavida
Volkswagen werkt in China samen met diverse andere fabrikanten (joint ventures). Mede daardoor dat er wat kruisbestuiving is. Deze Volkswagen sedan concurrent met de Volkswagen Bora, een even grote Volkswagen sedan. Het verschil is ‘die andere’ Fabrikant. De Bora is een FAW-Volkswagen, deze gefacelifte Volkswagen Lavida is een product van SAIC-Volkswagen. En het is geen plaatje??!?
Het origineel werd op de verjaardag van Jeremy Clarkson onthuld, vier jaar geleden. Deze gefacelifte Volkswagen Lavida trekt het geheel een beetje strak. De auto staat op het MQB-platform, om precies te zijn de A1-versie, waar de Skoda Karaq en Seat Ateca ook op staan. De Lavida is alleen niet zo hoog. Maar het is dus niet het meest hoogstaande platform uit de VAG-stal.
Maar wat is er dan allemaal nieuw aan de gefacelifte Volkswagen Lavida? De neus is ietsje strakker en de grille is gewijzigd. Overigens kan de voorzijde ook flink afwijken als je de R-Line besteld. Die is aanzienlijk sportiever, zoals je wellicht al had geraden. Verder is de achterbumper iets gewijzigd en is er keuze uit nieuwe wielen en kleuren. Wat een weldaad!
Interieur
In het interieur is er ook het een en ander gewijzigd. Er is een een nieuw infotainmentsysteem voor de gefacelifte Volkswagen Lavida. In vergelijking met de nieuwe Golf 8 zien we dat er iets meer fysieke knoppen zijn. Ook op het stuurwiel lijkt er iets van een reliëf te zijn.
Volkswagen heeft met de Golf 8 de fout gemaakt van diverse Japanse fabrikanten 10 jaar geleden. Hopelijk is het een terugkeer naar de fijne knoppen die het merk altijd had in haar auto’s. Touch-systemen met haptische feedback werken bijna nooit prettig. Daarbij is er maar een reden om er gebruik van te maken: het is goedkoper.
Dan komen we tenslotte uit met de motoren die leverbaar zijn voor de opgefriste Lavida. De 280 TSI-badge lijkt een 280 pk motor te suggereren, maar niets is minder waar. Onder de kap huist een 1.4 TSI viercilinder die goed is voor een nauwelijks te bevatten 150 pk en een boomomwortelende 250 Nm.
Die krachten worden middels een zeventraps DSG overgebracht op de voorwielen. De gefacelifte Volkswagen Lavida maakt zijn debuut op de Bejing Motor Show 2022, die in april van start gaat.
Meer lezen? Dit zijn dikke en luxe Passats door de jaren heen!
mashell zegt
“Hopelijk is het een terugkeer naar de fijne knoppen die het merk altijd had in haar auto’s. Touch-systemen met haptische feedback werken bijna nooit prettig. Daarbij is er maar een reden om er gebruik van te maken: het is goedkoper.”
Dat schrijf je wel zo stellig maar dat is wat mij betreft niet waar. Ik heb bij een toeleverancier gewerkt die zowel knoppenmodules, touchscreens met haptische feedback en ook touch modules voor op het stuur maakt. En als het met touch en haptische feedback is en dan is het wel duurder dan traditioneel, zeker als het veiligheidsrelevante zaken zoals cruise control betroffen zijn.
De reden om naar touch screens met haptische feedback te gaan is om de user interfaces minder complex te maken. Touch knoppen op het stuur, tja dat is alleen maar omdat de mensen de hele dag met hun touchscreen telefoons in de handen zitten en de fabrikanten denken dat mensen graag dingen willen touchen…
willeme zegt
@mashell:
Uiteraard kan ik niets veranderen aan jouw ‘wat mij betreft’, dat is eigen interpretatie ;-).
Toch is het goedkoper. Als je het een op een vergelijkt, zou je eventueel een punt kunnen hebben, maar zelfs dat betrwijfel ik ten zeerste. Wij spreken gelukkig ook voldoende toeleveranciers en mensen uit de industrie.
Het grootste voordeel is dat je een one-size fits all oplossing hebt. Je kan nu met een scherm/haptic feedback dinges geval alles onder brengen. Of je nu de instapper hebt, of het luxe topmodel. Er is zo veel meer uniformiteit in de assemblagelijn qua onderdelen. Dat bespaart een hele hoop centjes. Vandaar we stellig zeggen: deze oplossing is goedkoper.
mashell zegt
Ik durf de stelling wel aan dat het 8″ touchscreen voor de klimaatbediening met haptische feedback in de Audi e-tron een stuk duurder is dan de klimaatbedieningsmodule met gewone knoppen in de Audi e-tron GT. Uiteraard heb je van de eerste maar 1 variant en van de tweede wel een aantal varianten (stoelverwarming ja/nee, AC Max knop ja/nee, iconen voor China ja/nee) maar logistiek krijgen de fabrikanten (behalve Tesla) zulke variaties goed voor elkaar (doen ze immers ook met bekledingen, motoren, andere personalisatie opties). Het probleem is dus niet de assemblagelijn maar de prijs die de toeleverancier rekent voor varianten.
bernoulli zegt
Leuk spel: zet iemand geblinddoekt in een VW en laat hem dan raden in welk model hij zit aan de hand van het daahboard.
werf76 zegt
Tjonge, echt een goede grap zeg.