Met de gefacelifte Skoda Kodiaq komt de RS weer terug tot leven. Joechei!
De Kodiaq van Skoda is een zogenaamde automotive homerun. Een briljante uitvoering van een vrij eenvoudig gerecht. Zie het als een soort rijdende hamburger. Niet het toppunt van luxe of raffinement, maar wel voor waar voor je geld. Daar zijn wij Europeanen en Nederlanders in het bijzonder immers gek op.
Vernieuwde Skoda Kodiaq
In totaal zijn er al 600.000 Kodiaqs verkocht. Dus het is niet gek dat Skoda niet al te veel van het bekende recept gaat afwijken. De grootste veranderingen vinden bij de voorkant. De grille is nieuw, evenals de koplampen en voorbumper. Nu zijn het uiterlijk van de bumper en grille ook nog eens afhankelijk van de gekozen uitvoering, dus de platte koplampen zijn de meest eenvoudige indicatie dat je te maken hebt met de gefacelifte Skoda Kodiaq.
Kleinste tatoeage
Ook aan de achterzijde is de vernieuwde Skoda Kodiaq eenvoudig te herkennen. Wederom moet je de bumpers laten voor wat is, die zijn anders per uitvoering. De achterlichten zijn ongekend frivool en helemaal nieuw! Zie de frivoliteit een beetje als de kleinste tatoeage op de onderrug van een bevallige doch gereformeerde bibliothecaresse. Het is een klein beetje stout, maar tegelijkertijd heel braaf. Ofzo.
De RS-uitvoering
Vergeeft u ons de vergezochte analogieën op deze dinsdagmiddag. We gaan verder met die uitvoeringen. Want zoals we in de kop én tagline al verklappen: de gefacelifte Skoda Kodiaq komt er ook als RS! Het uitgaande model was al een tijdje uit productie, dit voornamelijk omdat de 240 pk sterke TDI al uit productie was. De vervanger is een 2.0 TSI viercilinder op benzine.
Nu hoopten we stiekem dat de 272 pk sterke unit uit de Superb Sportline erin ligt, maar het is een 245 pk sterk exemplaar. Dat is slechts 5 pk meer dan de oude Kodiaq RS. Qua koppel ga je er 130 Nm op achteruit. Het enige voordeel is dat de gefacelifte Skoda Kodiaq RS met benzinemotor 65,2 kilogram lichter is dan de oude diesel, waarvan 5,2 kilogram komt door het feit dat de DSG transmissie lichter is geworden.
Motoren vernieuwde Skoda Kodiaq
Maar het gaat bij de vernieuwde Skoda Kodiaq niet om de RS. Belangrijker zijn de andere motoren. Er is een 1.5 TSI met 150 pk. Deze heeft voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak. Een stapje hoger staat een 190 pk sterke 2.0 TSI. Deze heeft vierwielaandrijving en een zeventraps DSG-automaat. Dan zijn er nog twee diesels, een 2.0 TDI Evo met 150 pk en eentje met 200 pk. Beide krijgen de automaat mee, de 200 pk versie heeft standaard vierwielaandrijving. Qua aandrijving is er keuze uit de Active, Ambition, Style, Sportline en RS.
Interieur
Deze hebben niet alleen een afwijkend exterieur, ook het interieur is net even anders. De verschillen van de vernieuwde Skoda Kodiaq zijn zoals verwacht vrij beperkt. Denk aan andere bekledingen en materialen, waaronder ‘vegan’ bekleding. Ja, echt waar: dat is imitatieleer, maar dan hip.
Oh ja, dat maffe tweespaaks stuurwiel dat geen nut lijkt te dienen, zit nu ook in de gefacelifte Skoda Kodiaq. Althans, in de normale uitvoeringen. De Sportline en RS krijgen een driespaaks sportstuurwiel.
Of alle uitvoeringen ook naar Nederland komen, is niet bekend. Alle prijzen worden later bekend gemaakt.
meetsysteem zegt
‘A Poor Man’s Range Rover’
Johanneke zegt
In dit artikel hebben ze allemaal een leuk kleurtje, in werkelijkheid zijn ze allemaal wit.
lompey zegt
RS label iets te snel geplakt op zo’n suf
SpiderIV zegt
Blijft apart: we zetten auto’s op hoge poten en doen daarna alle moeite om ze sportief te laten zijn.
werf76 zegt
Inderdaad. Een hoge auto willen om hem dan te gaan verlagen.
Jetlag zegt
Niks aparts aan, het staat gewoon dikker en dat weet jij ook.
“Sport” is niet per se hetzelfde als “Race”, trouwens, zo is Off-Roading ook een sport.
Ieder z’n meug… ;-)
SpiderIV zegt
@Jetlag: smaken verschillen: dik is niet altijd mooier.
rs001 zegt
Geinig! Alles wat ik eigenlijk stom zou moeten vinden (zgn. “Sportieve” cross-over, niet premium, geen bochtenwonder) en toch vind ik ‘t wel wat… zo’n RS dan…
Pixed zegt
Ik rij momenteel met een Kodiaq, Voorheen had ik een VW Passat. En ik moet zeggen, het verschil is enorm. Comfort, rijgeluiden, lawaai algemeen, de Kodiaq scoort hier echt wel slecht. Een fikse facelift zal daar volgens mij weinig soelaas brengen.
dirkv zegt
Mooie auto en hoewel je in Nederland niet van goedkope auto’s kan spreken lijkt het me wel een mooie deal.
Die 2 liter TDI lijkt me een nog fijnere optie dan de benzine vRS.
mashell zegt
Skoda zou de mensheid een plezier doen door bij de facelift de kleur Steel Grey niet meer aan te bieden.
mrcabdrivert zegt
Ik weet niet of ik de facelift persee mooier vind, hoop wel dat de gebruikte materialen (hard plastic) van de portieren verbeterd is.
superboertje zegt
Doe mij maar de Peugeot 5008 na de facelift. Eleganter ( als dat kan bij zo’n type auto ) , uniek en tenminste 3 echte zetels als achterbank
mrcabdrivert zegt
De 5008 was 4 jaar geleden mijn eerste keus, ik kan ondertussen uit ervaring zeggen dat mijn Kodiaq wel echt 10 x fijner zit voor volwassen op de achterbank.
bernoulli zegt
Blijf dit een mooie bluf-SUV vinden. En fysieke aircoknoppen, altijd +1.