De gefacelifte MINI kan er weer eventjes tegenaan. Dat zal ook wel moeten. * = optioneel uiteraard.
Tegenwoordig is de MINI in dermate veel smaakjes leverbaar, dat je zou vergeten om welke modellen het ‘echt’ gaat: de driedeurs stadsrakker met een voorkeur voor bochtige binnenwegen. Dit nog altijd superhippe model ‘zit’ in inmiddels op de derde generatie. In 2018 werd de eerste facelift doorgevoerd.
In plaats van een nieuw model, wacht moederbedrijf BMW eventjes en krijgt de MINI voor de tweede maal een facelift. Dat dit ging gebeuren was al bekend. De facelift is specifiek voor de ‘originele’ MINI’s, dus de driedeurs (F56), vijfdeurs (F56), Cabrio (F57) én Electric (F56). De grootste wijzigingen zijn aan de neus. De grille is bijna Audi-esque qua vorm en formaat.
Union Jack
De bumper loopt nog wel door, in carrosseriekleur. Het geeft de gefacelifte MINI een herkenbare snoet. Verder zijn er nieuwe LED-koplampen. Aan de zijkant zien we nieuwe velgen (17 en 18 inch) en uiteraard zijn ook de achterbumper en achterlichten opgefrist. Betreft die achterlichten, de Union Jack verwijzing in de achterlichtunits is nu standaard. Leuk!
Opties voor gefacelifte MINI
Bij een MINI draait het uiteraard om opties en accessoires om de auto naar je smaak aan te kleden. Dat is in dit geval niet anders. De gefacelifte MINI kan besteld worden met allerlei pakketen en opties. Er is nu ook een ‘Piano Black Pack’ (hooglans zwarte details) en voor de hatchback kun je een two-tone dak bestellen dat van een kleur overloopt naar de andere.
Nieuwe kleuren
Over kleuren gesproken, er komen er een paar bij. Island Blue, Zesty Yellow en het altijd inspirererende Grey Metallic. In het interieur van de gefacelifte MINI zijn de vernieuwingen met name op detail-niveau te spotten. Het meest in oog springende detail zijn de anders gepositioneerde luchtroosters. Het 8,8-inch infotainmentscherm is nu (eindelijk) standaard. Noviteit: voor het eerst kun je nu stuurwielverwarming bestellen. Op een B-segment hatchback!
Motoren gefacelifte MINI
Dan de motoren van de compacte luxe-rakker. Daar verandert vrij weinig aan. De eerste drie MINI’s hebben een 1.5 driecilinder. In de First levert ‘ie 75 pk, in de One 102 pk en in de Cooper 136 pk. De 2.0 viercilinder komen we tegen in de Cooper S (nu slechts 178 pk) en Cooper S Works (231 pk). De MINI Electric heeft 184 pk, de WLTP-range van 234 km blijft onveranderd.
Prijzen gefaclifte MINI
We hebben gelukkig ook de prijzen voor je. De goedkoopste MINI is de One First met de 75 pk sterke 1.5 bromtol. Deze kost 25.300 euro. Dat is flink geld voor een B-segmenter waarin je geen haast moet hebben. De MINI One met 102 pk is nauwelijks duurder, dus die 600 euro zijn goed besteed. Ook de meerprijs voor de Cooper is te overzien. Daarna wordt het vrij snel heel komisch qua prijzen, zeker als je er rekening mee houdt dat de opties er nog bij moeten komen:
Model | Prijs |
MINI One First 3-deurs | € 25.300 |
MINI One 3-deurs | € 25.900 |
MINI Cooper 3-deurs | € 27.900 |
MINI Cooper S 3-deurs | € 35.900 |
MINI One 5-deus | € 26.900 |
MINI Cooper 5-deurs | € 28.900 |
MINI Cooper S 5-deurs | € 36.900 |
MINI One Cabrio | € 31.200 |
MINI Cooper Cabrio | € 33.200 |
MINI Cooper S Cabrio | € 41.200 |
MINI Electric | € 36.200 |
MINI John Cooper Works | € 45.900 |
MINI John Cooper Works Cabrio | € 51.200 |
Check hieronder de video met alles (plus meer) wat je moet weten over de nieuwe MINI:
De voor de tweede maal gefacelifte MINI loopt vanaf de derde maand dit jaar (maart, dus) van de band.
spence zegt
Het vervelende met die permanente aanpassingen is dat je al gauw de indruk hebt dat je een “oude” Mini hebt.
Dan is het de motor, een jaar later de automaat, dan de LCI, een jaar later de nieuwe digitale tellerpartij, nu de LCI2 en wat voor volgend jaar ?
Voor de rest is de auto zeer geslaagd, maar minder speciaal. Bijzonder irritant is dat je nu de opties moet nemen in packs, dat je het leuk vindt of niet. Besparend voor Mini, maar niet voor de koper die heel snel opgezadeld zit met opties die hij niet wenst.
Ik had al de kans de auto te zien op een evenement in Bornem. Hij is nog mooier in het echt.
rutgerg zegt
@spence: inderdaad, dat is wel storend! De MINI van mijn vrouw is net anderhalf jaar oud, mooi dat ze geen nieuwe krijgt ;-) moet zeggen dat ik die voorbumper op de foto’s niet zo heel geslaagd vindt, misschien komt het in t echt beter over.
karhengst zegt
Mij viel ook al op dat de lijnen daar niet helemaal lekker doorlopen. De horizontale naad op het linker en rechter spatbord ligt niet op gelijke hoogte met het in de carrosseriekleur gespoten gedeelte boven de kentekenplaat. Waarschijnlijk doordat er net een zwart stukje plastic boven zit.
Leuk karretje verder wel en naar mijn mening zorgen deze permanente updates er juist voor dat hij niet snel verouderd lijkt. Ik heb aan de hand van het uiterlijk juist moeite te bepalen hoe oud een model nu werkelijk is.
sonnybonds zegt
De mini wordt met elke facelift steeds lelijker. Weet niet waarom maar geef mij de eerste mini maar.
vbarchetta zegt
De Union Jack in de achterlichten hebben ze nu ook al, en verwarmd stuurwiel kan je al jaren in bijvoorbeeld een B segment Opel Corsa of Ford Fiesta bestellen. Zo bijzonder is dat dus niet, sterker nog dacht dat het bij een auto met een “Premium” sausje dat al lang leverbaar zou zijn geweest….
rutgerg zegt
Union Jack achterlichten zijn er nu alleen als je ledverlichting als optie (of in een pakket) neemt.
tommot zegt
Front is geen verbetering helaas
spence zegt
Ze zijn bekwaam nog een jaartje te wachten voor het een mild-hybride wordt.
Voor de neus moet ik zeggen dat ik nooit fan geweest ben van de vorige “stofzuiger mond”. Voor mij is het dus zeker een verbetering.
Ik zou’m best zien helemaal in het zwart en de ring rond het verluchtingsrooster in een fel oranje of iets dergelijk. In de stijl van de Aston Martin race auto’s.
En nog nergens het voorste van de JCW te bespeuren… Het achterste staat op de video.
PunicaOase zegt
Ai, ben groot MINI-fan, maar deze nieuwe voorbumper vind ik wel erg lelijk.. zie je zelfs vanaf de zijkant.. te plat en ook te druk.. jammer.
Binnenkant is wel een verbetering.
Vanaf 2018 sla ik sowieso over: vanaf dan knetteren, knallen en ploffen de Cooper S en Works modellen niet meer.. en dat vind ik een van de partypieces van MINI.. Blijft een beetje een hooligan/jack russel onder de kleine auto’tjes maar dan moet ie ook zo klinken..
pindakoning zegt
Zo’n Mini lijkt na iedere facelift treuriger te gaan kijken
boomhauwer zegt
25000€ voor 75pk..
launchcontrol zegt
@willeme staat een klein foutje in de tekst, de Cooper S heeft nog ‘maar’ 178pk in de nieuwe versie.
Richmond zegt
@launchcontrol: waar heb je dat vandaan? Staat in geen enkel pers bericht
launchcontrol zegt
@benja01: staat op de website van autobild.de en ook op de website van Mini zelf
launchcontrol zegt
@benja01: https://www.autobild.de//artikel/mini-facelift-2021-f56-cooper-cooper-s-cooper-se-john-cooper-works-motoren–18736127.html
HZW zegt
De JCW ziet er prima uit naar mijn mening, graag als 3-deur met vast dak, mag hij altijd voor de deur gezet worden.
HZW zegt
Met een 3-deur JCW met vast dak, kom ik in Duitsland al uit op € 43.620,- dus € 52+K in Nederland.
utregcity zegt
Vind hem nu een beetje op dit wezen lijken:
https://images.app.goo.gl/wZvMryR56Czmrb939
dhrr zegt
Mini is klaar uitgemolken koektrommel speelgoed autootje (50% te duur) met wasmachine deur.
remco zegt
Zo speciaal is een verwarmd stuurwiel in een b-segmenter toch niet? Ik had dat al op een 2012 Opel Corsa zitten