Terwijl één van de nieuwe zaken dat juist moet voorkomen.
We beginnen met een quote van Tim Kuniskis, degene aan het roer van FCA’s personenauto’s. Die opent het bericht over de nieuwe Pacifica als volgt:
Nou is Chrysler zeker niet als enige schuldig van een flink potje ‘wij van WC Eend adviseren WC Eend’, maar ze hebben een punt. Chrysler, momenteel een merk waar de toekomst onzeker van is, was samen met hun dochter Plymouth er vroeg bij als het gaat om minivans. De Voyager was een hit, zelfs hier in Nederland. Ja, de Renault Espace was iets eerder, maar dat groeide uit tot een MPV. Een minivan is meer het Amerikaanse recept: ook zeeën van ruimte, maar nog wel plaats voor een dikke motor en schuifdeuren. Toch was de Chrysler Town & Country, zoals de Amerikanen hem noemden, niet de versie die iedereen zich herinnert. Dat is de Dodge Caravan, wat gewoon een rebadge is van de T&C, of zoals hij bij ons gewoon bleef heten: Voyager.
Make Chrysler Great Again
Het is pas sinds deze generatie dat Chrysler weer beter uit de verf komt. De huidige Dodge Caravan is een hopeloos verouderd model uit ongeveer 2008, terwijl Chrysler in 2016 met de Pacifica een gloednieuwe auto presenteerde. De minivan faalde hier hopeloos, maar in de VS is het nog een bekend recept. De Pacifica is een goed smoelende minivan. Je zou bijna niet zeggen dat de auto bijna vier jaar oud is.
Over die tijd gesproken: Chrysler geeft de Pacifica een facelift. Een flinke, want het gaat om meer dan het opnieuw getekende snoetje.
Om daar toch even mee te beginnen: ook Chrysler heeft de grote grille-hype onder de knie. Het is geen gigantisch hekwerk, maar het is toch groter dan de smalle grille die de koplampen verbond op de oude Pacifica. Samen met de LED-balk aan de achterkant heeft de minivan een compleet nieuwe set lampen aan boord.
Pinnacle
De auto op de persafbeeldingen draagt de naam ‘Pinnacle’. De Engelse term voor ‘de top’, of ‘de beste’. Dat is dan ook het topniveau qua uitrusting voor de nieuwe Pacifica. Vergelijkbaar met de Elite-versie van de nieuwe Honda Odyssey. Het betekent dat je karamelkleurig leer krijgt, met comfortabele captain’s chairs en waar Chrysler een ‘big deal’ van maakt: de nieuwe middenconsole, met een hoop (opvouwbare) opbergvakjes en een zwevend deel waar de console overgaat in het dashboard.
Interieur
Verder in het interieur mag je genieten van een gloednieuw infotainmentsystem. Dit nieuwe 10-inch scherm draait op een systeem genaamd Uconnect5, de nieuwe interface van FCA. Niet alleen heb je daarom nu draadloos verbinding met Apple CarPlay of Android Auto: ook heb je een integratie van Amazon Alexa. Daardoor kun je de slimme assistent van Amazon gebruiken voor taken in je auto, zoals de deuren ontgrendelen en de auto starten.
Rijden
Het belangrijkste wat de Pacifica nu extra biedt ten opzichte van de meeste minivans, is vierwielaandrijving. Maar ze hebben niet gemakkelijk een extra aandrijflijn van voor naar achter gestuurd, nee, het is een systeem met variabele krachtverdeling. Dat betekent dat de achteras kan bijspringen bij tractieverlies, maar het betekent ook dat de auto alleen op de voorwielen kan rijden. Zo rijd je niet onnodig met te veel aangedreven wielen. Veel auto’s eruit trekken bij het stoplicht doe je sowieso niet.
Hybride
Daarover gesproken: de welbekende Pentastar V6 is de grootste motor in de Pacifica. Deze kan optioneel ook besteld worden als hybride. Het gaat om een PHEV-systeem. Er wordt niet gezegd wat de capaciteit is van de accu, wel dat je er zo’n 48 km ver mee kan komen.
Het is ergens wel terecht dat Chrysler zo hard roept dat dit de ‘originele’ minivan is. Het is voor hen te hopen dat het een succesje blijft. Prijzen zijn nog niet bekend, wel dat de auto in het derde kwartaal bij de dealers komt te staan.
gregorius zegt
1: Ik vind m er van buiten niet mooier op geworden.
2: Ze zijn het dashboard even vergeten in de ‘facelift’; want dat lijkt nog steeds uit een Dacia van 2012 te komen.
civic1990 zegt
Ik zei het ook al even bij de Dodge Grand Caravan: mij lijkt zo’n minivan helemaal niet zo erg om te rijden als ik een groot gezin had. En ik vind de Pacifica eigenlijk best een mooi model, zeker nu na de facelift!
Wat heb je nou nog meer nodig? Zeker met die 4WD V6 hybride: in de stad lekker electrisch rondzoemen met kinderen en boodschappen. Op de lange afstand lekker cruisen met de V6. En je kunt er ook mee de besneeuwde bergen in door de 4WD.
En het feit dat het geen “premium” is, en niet van Honda of Toyota (die in de VS toch ook best prijzig zijn), denk ik dat het qua prijs ook wel mee valt.
moveyourmind zegt
Hopelijk heeft het systeem van Amazon om de auto te kunnen ontgrendelen en te starten minder last van Alibaba dan de webshop…
Anders ben je zo Voyager kwijt.
jaromir zegt
Ik zou deze zooo graag willen. Maar hem naar hier brengen is niet alleen onnodig duur.
Maar meer angst/ervaring heb ik met wie gaat em onderhouden als ie eenmaal in europa is (na zeer slechte ervaringen met amerikaanse chevyvans hier)
piebepost zegt
Best een gaaf ding, zeker voor een Amerikaan.
tazmania zegt
Driftend? Ik zie een auto die onderstuurd door de sneeuw. Van een drift is geen sprake hier.
cossiekiller zegt
Was ook mijn gedacht ;-)
Dutchdriftking zegt
Toch vervelend. Woon je in het land van Mustangs en Challengers, moet je van je vrouw dit mormel gaan rijden….