Helemaal onopvallend is de gefacelifte Brabus B40S 800 niet. Maar alsnog is ‘ie veel sneller dan dat ‘ie eruit ziet.
De ultieme supersedan komt bij Brabus vandaan, al jarenlang. Sinds de jaren ’80 weten de dames en heren uit Bottrop wel raad met E-Klasses. Altijd was het recept vrij eenvoudig doch zeer effectief: geef een niet al te opvallende sedan het vermogen van een supercar. Dit alles met behoud van de kwaliteiten van een dergelijke Mercedes.
Brabus zelf noemt hun gefacelifte B40S 800 een ‘Wolf im Schafpelz’. Een wolf in schaapskleren dus. Daar moeten we een beetje onze kanttekening bij plaatsen, want zo’n AMG met Brabus-goodies ziet er aanzienlijk sneller uit dan de E200 Business Solution met sportpakketje van de buurman. Aan de andere kant, de Brabus E ziet er niet zo snel uit als deze is.
Motor gefacelifte Brabus B40S 800
De naam van de Brabus E 800 komt natuurlijk vanwege het maximale vermogen. De M177-motor is flink aangepakt. De 4.0 V8 heeft nu nieuwe turbo’s, een nieuwe luchtinlaat en een nieuwe uitlaat. Deze worden aangestuurd door een nieuwe Brabus PowerXtra-module, die wel raad weet met de nieuwe hardware. Het resultaat is 800 pk aan vermogen bij 6.600 toeren. Dat is 188 pk erbij ten opzichte van de standaard E63S. en 1.000 Nm dat al beschikbaar is vanaf 3.600 toeren en 150 Nm meer dan standaard.
Dat heeft zo’n zijn effect op de prestaties. Je kan nu van 0-100 km/u afraffelen in 3 seconden. De Estate heeft 3,1 seconden nodig. Jazeker, de gefacelifte Brabus B40S-800 is ook als stationwagon leverbaar. De topsnelheid is in beide gevallen gelijk. Deze bedraagt namelijk 300 km/u. Zonder begrenzer zal 340 km/u of meer met gemak mogelijk moeten zijn. Bijzonder: je krijgt 3 jaar garantie van Brabus dat alles heel blijft!
Uiterlijke kenmerken
Er zijn de nodige uiterlijke kenmerken, zoals de nieuwe voorspoiler en achterspoiler. Die zijn uiteraard gemaakt van carbon. Ze zorgen niet alleen ervoor dat ‘ie er dikker uit ziet, de spoilers zorgen voor iets betere aerodynamische eigenschappen op hoge snelheid. De diffusor is eveneens van koolstofvezel en is ontworpen om perfect te passen bij de nieuwe stortkokers die Brabus ‘uitlaten’ noemt.
Verder is het onderstel aangepast van de gefacelifte Brabus B40S 800. De module voor de luchtvering zorgt ervoor dat ‘ie iets lager op zijn wielen staat. Over wielen gesproken, dat zijn 21” grote monoblocks, die uiteraard gesmeed zijn. Voor zijn ze 9J groot met 255/30 ZR21-banden, achter meten ze 10,5J met 295/25 ZR21-banden. Uiteraard kun je het interieur helemaal naar wens laten aankleden. Helaas is de auto op de persfoto’s zwart, net als het interieur.
Prijzen van de gefacelifte Brabus B40S 800 zijn nog niet bekend. Wel kun je terecht met jouw E63 sedan of Estate voor alle onderdelen. Je kan deze ook los bestellen. Dus je kan je blauwe E63S Estate voorzien van alle technische hardware, zonder de uiterlijke opsmuk. Met Business-pakket. Dan heb je een ware Wolf im Schafpelz.
Honda NSX zegt
Dat dit soort zwaar milieuvervuilende en onzinnige auto’s nog steeds mogen, is mij een raadsel. Een beetje Tesla rijdt ‘m op een milieuvriendelijke manier helemaal zoek. Dus wees verstandig en koop een Tesla en niet zo’n vies, ouderwets, Duits beest.
tierelier zegt
Een Tesla is geen vervanging voor een dikke vette benzine, ik kies 10 van de 10 keer voor de AMG. Tesla is een oninteressant hok. Al stop je er 15000 pk in, een EV zal nooit een V8, V10, V12 evenaren laat staan vervangen.
mashell zegt
Haha. Meer cilinders betekent een betere loopcultuur, minder vibraties en minder motorgeluid (want minder toeren hoeven draaien om het gevraagde vermogen te hoeven leveren). Op basis van die eigenschappen staat de elektromotor boven in de hiërarchie boven de V12.
Honda NSX zegt
Toch nog iemand in NL die het snapt ! De mooiste V12 automaat (bijv. een BWM 760) benadert de elctromotor het meest maar komt er toch ook niet tegenop. Feitelijk heeft een electromoor (met een beetje fantasie natuurlijk) een oneindige hoeveelheid cilinders)
tierelier zegt
Die V12 is een koning op de weg, Je elektrohok draait allemaal om klimaatverandering en milieugezeik dan echte innovatie op auto gebied.
tierelier zegt
Ik wil meer vibraties…. en geluid en als het kan een vlam uit de pijp.. Aventador? Die elektro hokken mag je houden.
florisje zegt
@Honda NSX: Deze auto’s zijn nooit verstandige aankopen, maar dat hoeft ook niet. Als je geld als drek hebt en gewoon een kneiter dikke wagen wil hebben waar een bult kabaal uit komt dan kom je al gauw op iets als dit uit. Verstandig? Nee. Gaaf? Zeker weten.
Honda NSX zegt
Nee, dat is niet meer gaaf. Het is ouderwets en asociaal is zo’n vol land als Nederland.
knapzuur zegt
Deze auto komt toch geen centimeter breder of langer uit dan een Model S? Dus effectief is Nederland minder vol met dit soort auto’s van slechts 9,11m² dan de Tesla Model S met zijn 9,78m² die je voorstelde.. Zelfs een Honda NSX 8,67m² is nauwelijks kleiner qua oppervlakte.. maar goed alle drie zijn volkomen onzinnig in Nederland.
Honda NSX zegt
Moet daarom ook verboden worden. Je valt er alleen maar anderen mee lastig en maakt het leven in de toekomst steeds moeilijker op aarde.
tristant zegt
Wat is er nog meer verboden in Honda NSX-land? En zijn er ook nog dingen toegelaten?
tierelier zegt
Honda NSX is het voorbeeld van wat er nu gaande is, men probeert van leuke wagens een soort taboe te maken ” Je valt er alleen maar anderen mee lastig en maakt het leven in de toekomst steeds moeilijker op aarde.” Blijf het groene monster maar voeden.
kareljansen zegt
@Honda NSX: “je valt er alleen anderen maar mee lastig”. Precies dat. Wat doe je hier?
Sir_Vmax zegt
@Honda NSX: Op papier zal enkel de 0-100 tijd van een tesla superieur zijn. 100-200 zal de Tesla bijna gegarandeerd worden afgetroefd. De onbegrensde topsnelheid van deze merc is zoals hierboven staat ruim 340kmh, voor alsnog heeft nog maar 1 tesla dat gehaald.. en die zat vastgebonden aan een raket. Om over rondetijden, remwegen en bochtsnelheden nog maar te zwijgen.
SimonMc zegt
“Op papier zal enkel de 0-100 tijd van een tesla superieur zijn. 100-200 zal de Tesla bijna gegarandeerd worden afgetroefd.”
’t Is te zien met welk model je vergelijkt. De Plaid of Plaid + ( eerlijk is eerlijk, die zijn er nog niet ), geeft deze ook van 100-200 een rondje slaag.
“Om over rondetijden, remwegen en bochtsnelheden nog maar te zwijgen.”
Bochtensnelheid? Alsof deze Mercedes met z’n 1910 kg zo’n pluimgewicht is. Ook daar krijgt ie waarschijnlijk het deksel op de neus dus. Remwegen zullen ook heus niet zoveel schelen.
jeroentje2 zegt
@Honda NSX: als je die straat in slaat is een extreem snelle tesla net zo goed verspilling. Hetzij over een andere as. Of denk je niet dat je heel wat energieverbruik (die energie moet toch opgewekt worden, en nee begin niet over groenestroom etc als rechtvaardiging want dat is nog steeds marginaal en nog steeds verkwisting) en grondstoffen kan besparen door gewoon doorsnee prestaties in een tesla te stoppen? Dus ja, alles is relatief laten we maar zeggen….
Honda NSX zegt
Met 31 zonnepanelen zit ik na 11 maanden op 8,52 MWh. Mijn Tesla en warmtepomp houd ik er mee aan de praat. Ik heb nog euro 15,- aan electriciteitsrekening per maand. Geen gas ! Rij alle Porches, Ferrari’s etc. eruit. Leve de groene vooruitgang. Maar blijf jij maar in het fosiele tijdperk hangen.
boomhauwer zegt
@Honda NSX: bedoel je dat dit geen ideale woon – werkverkeer auto is?
The Stig NL zegt
@Honda NSX: Ach gast, ga toch weg met dit soort comments… Hoppa, moven naar een ander forum en niet vergeten wat meer onderzoek naar het milieu te doen, want dit is wel heel kortzichtig.
Honda NSX zegt
Gaan we weer onbeleefd worden ??
tvr1974 zegt
@Honda NSX: u bedoelt dat de Tesla m op de 0-100 misschien zoek rijdt en daarna niet meer bij kan benen.. laat staan als er een paar bochten aankomen. Immers als Tesla echt wat zou kunnen dan zouden ze allang met kop en schouders de Formule E domineren.. maar ze durven niet eens mee te doen. Zegt natuurlijk ook wat over de kwaliteit. Daarbij geef mij nog steeds maar een auto die dat heerlijke kabaal maakt ipv geruisloos ervan door gaat. Dus mensen leef en geniet en laat u niet door overheden opgelegd krijgen wat we wel en niet zouden moeten mogen
ktm690sm zegt
@Honda NSX: electro fetisj?
Dieseltor zegt
@Honda NSX: Milieuvriendelijk en gezond; ga toch fietsen, man!
Magnut zegt
Ik had niet verwacht dat ik deze opmerking zou lezen op Autoblog…
Ik snap wat je zegt hoor, ik heb zelf een Tesla Model 3 en ik ben een echte autoliefhebber (die combinatie kan).
Mijn Tesla brengt bij mij een hoop blijheid als ik hard optrek, het is een mega snelle auto met een hoop leuke techniek.
MAAR
Als autoliefhebber word ik ook heel blij van dit soort auto’s. Misschien niet specifiek deze Mercedes maar als ik een Audi RS3 5 cilinder voorbij hoor rijden dan heb ik kippenvel tot aan mijn tenen.
Ik denk dat de elektische auto de redding is van autoliefhebbers en het milieu. Hoe meer elektrische auto’s er nu gaan rijden hoe meer brandstof er overblijft voor de mensen die nog een ‘ouderwets, vies beest’ hebben staan en daar in de toekomst in het weekend van willen genieten. (hopelijk duurt dit nog wel heel lang maar we gaan denk ik wel die kant op).
Maar als je Tesla modern noemt en een Mercedes e63 AMG vies en ouderwets, dan zou ik mijzelf even verdiepen in autotechniek want AMG is BIZAR te noemen als het gaat om innovatie en relatieve uitstoot vs. performance.
LoutervanPlezier zegt
Electrisch rijden is een niet schone en niet milieuvriendelijke bedoening, hoe goed je het verhaal ook inpakt, het blijft een leugen om best wil.
Electrische auto’s bevatten nu eenmaal batterijen en daarvoor dienen veel bijzondere delfstoffen voor gedolven te worden, daarnaast zijn electrische auto’s ‘lood’ zwaar, waardoor het wegennet vele malen sneller slijt en de gehele infrastructuur veel meer onderhoud vergt, dan bij het gebruik van de conventionele motorvoertuigen en personenauto’s met verbrandingsmotor in het bijzonder. En heb ik het nog niet eens gehad over de extra slijtage en dus fijnstof van de banden, die bij gewoon gebruik van een electrisch voertuig al vele malen hoger liggen, dan bij auto’s met een verbrandingsmotor.
Dat de banden harder slijten bij het spelen met het voertuig op een circuit, of op de Autobahn, waar met hoge snelheden kan worden gereden is een eigen keuze van plezier.
Deze Mercedes-Brabus-AMG is gewoon heel erg fijn speelgoed, om leuke momenten mee te hebben, dat jij dat met een electrische wagen ook hebt, misschien wel elke dag, is mij prima.
Maar met het verkondigen van je evangelie, maakt dat deze B40S nog geen misdadige auto is, het is eerder andersom, van jouw evangelie klopt ook geen bal, maar is een leugen om best wil.
Bijzonder vindt ik jouw naam, Aryton Senna zou zich omdraaien in zijn graf, als hij wist, dat jij uit naam van zijn nalatenschap(Honda NSX), zulke uitspraken deed, dan heb je volgens mij geen benzine door je aderen lopen en ben je geen petrolhead in hart en nieren.
Kijk dat de tijden veranderen en dat er alternatieve aandrijvingen en milieuvriendelijke ontwikkelingen nodig zijn, omdat benzine en diesel-produkten in de toekomst niet meer leverbaar zijn, is iets van technologische vooruitgang, maar noem electriciteit door aansturing van batterijen geen milieuvriendelijke vooruitgang, want dat is het niet, in geen opzicht.
SaltyPetrolhead zegt
Heb jij überhaupt enig idee wat een Tesla is? Niet zo groen als je denkt. Als alle productie en fabriceren van een Tesla 100% op zonne- en windenergie was, zouden meer mensen het met je eens zijn. Ikzelf ben een fan van beide aandrijvingen, en weet van beide wat ze kunnen. Maar zeg je een ding: een Tesla zal never never ever in de schaduw kunnen staan qua beleving van een AMG of wat voor een andere benzine slurpende sportwagen. En een Porsche Taycan is wat een Tesla HAD moeten zijn. Maar Tesla is een perfect voorbeeld dat alleen geeft om nummers, en niet om afwerking. Tesla kan niet eens es in de schaduw staan van de Duitse merken. Dus als je denkt dat je ‘schoon’ bezig bent met je Teslatje, bedenk dat de productie van een Tesla even vervuilend is als niet erger dan van het maken van een auto op normale brandstof
erikbennink zegt
“Een wolf in schaapskleuren dus.” als in: het zwarte schaap uit de familie? 😄 Doe maar als stationwagen, met een normaal Mercedes-logo voorop.
alloallo zegt
Exact en normale zilveren velgen
florisje zegt
Jammer van die rode meuk op de wielen en grille.
RallyeWelp zegt
Waar zijn toch die mooie monoblocs van vroeger gebleven? Vind de laatste Brabussen (Brabi?) toch een stuk minder mooi en wat meer een pauper-gehalte hebben.
Charles Taycan 4S zegt
Dikke bak, wel een tikkeltje op het randje. @hondansx, wellicht vindt je in de Taycan hier wel jou perfecte auto in, die stuurt goed, goed gebouwd, ziet er goed uit en rijdt iedere Tesla zoek, meerdere malen achter elkaar en direct… Mits je je hem kunt en wilt veroorloven natuurlijk.😉 Zie ook geen AMG rijders overstappen naar Tesla, wel naar de Taycan.
b088y zegt
@Charles Taycan 4S: Porsche is overpriced, NSX koop je voor fractie van de prijs en is bijna net zo goed als een 918 ;-)
Charles Taycan 4S zegt
@b088y, de Taycan is er vanaf 87€ K in NL…. Q1 2021 9.000 stuks verkocht worldwide…. ok, hij is prijzig echter niet overpriced voor de kwaliteit die je krijgt en technologie en rijplezier, een Tesla vind ik overpriced en van bedenkelijke kwaliteit, maar dat wist je waarschijnlijk ook al.😉
b088y zegt
@Charles Taycan 4S: was sarcastisch vandaar de smiley
Charles Taycan 4S zegt
Aha! Ok! 👍
erind zegt
@Charles Taycan 4S: oh boy this shit again. 😳 Word je daar niet moe van man? Elk post van jou komt op ’t zelfde neer. Die taycan promoten….
Charles Taycan 4S zegt
@erind, nee, ik geef @hondansx gewoon netjes en correct antwoord en verder kan ik er ook niets aan doen dat er nog niet meer betere alternatieven voor de Tesla zijn op dit moment dan een Porsche. Maar wellicht gaan die nog komen! We houden hoop! Bonne journee!👍😉
erind zegt
@Charles Taycan 4S: man man man. Topic gaat niet eens over Tesla vs Porsche. Jij maakt daar zelf van wat je wilt maar zo een 4s is entry level Porsche dude. Het is en blijft een EV. Ik heb er ene in bestelling ook. Is en blijft een gevoelloos ding. Ik ben er zeker van dat ik daar geen emotionele band ermee ga krijgen zoals met de rest van de auto’s in mijn garage. Buiten snel zijn heeft een EV niks meer te zeggen. En iedereen die nu een EV koopt doet dat om de hoge belastingen te vermijden.
Charles Taycan 4S zegt
@erind, dank voor uw bijdrage!👍😉
toniton zegt
@honda nsx:
Dit is toch gewoon absoluut vreselijk wat je zegt…. Iedereen is vrij om zijn mening te geven, accepteer de mening van iemand anders ook alsjeblieft.
Mijn mening; een verbrandingsmotor is een stukje geschiedenis, dat vaag je even weg met je groene gedrag (asociaal noemen !!). Ik weet niet wat ik lees gewoon, woorden komen tekort.
Nu te makkelijk om iedereen die er zo over denkt over een kam te scheren, wat altijd gedaan wordt. Je maakt het een echte autoliefhebber alleen niet makkelijk, met dit soort opmerkingen, iets gemeens te zeggen… 😅
Misschien sluit een andere blog beter aan bij jouw mening.
MarcoM zegt
De onderkant van de voorspoiler lijkt wel iets uit de jaren negentig van Kamei welke je kon kopen op een Passat, iets te overdone dus helaas.