Er komen voorlopig geen vrouwen in de F1, aldus de mannelijk F1-teambaas.
Het is een heksenketel op het internet tegenwoordig. Daarom moeten ook wij heel erg goed uit kijken met wat wij zeggen.
Voordat je het weet ben je immers extreem populistisch bezig. Met het volgende onderwerp voelen we al aankomen waar het vandaan gaat komen.
Stefano Dominicali
Wat is er aan de hand: Stefano Dominicali heet een groot interview gegeven waarin hij – onder meer – stelt dat er voorlopig geen vrouwen in de F1 zullen rijden. In het kader van inclusiviteit, gender-awereness en politieke correctheid is dat een ‘boude’ uitspraak:
Het is cruciaal dat vrouwen maximale mogelijkheden krijgen om de F1 te bereiken. Daarin zijn we zeer toegewijd. Maar, realistisch gezien, zie ik een vrouw de komende vijf jaar niet de Formule 1 halen. Dat is heel erg onwaarschijnlijk. We moeten kijken wat kunnen doen om het systeem te verbeteren zoals deze nu is.
Stefano Dominicali, ziet vrouwen de F1 nog niet halen.
Nu is er al meer aandacht voor dan voorheen. Daarnaast is er zelfs een complete serie, specifiek voor vrouwen, de W Series. Die serie is in het leven geroepen om het aantrekkelijker te maken voor vrouwen om mee te doen aan autosport, helemaal in de single-seaters. Echt een opstartklasse naar de F1 is het echter nog niet.
Vrouwen in F1 gewoon toegestaan
Dat er geen vrouwen meedoen in de hogere regionen van de autosport, wil niet zeggen dat er geen vrouwen zijn toegestaan. Integendeel. Sterker nog, twee maal wist een Italiaanse vrouw de F1 te halen. Maria Teresa de Filippis in de jaren ’70 (5 races) en Lella Lombardi in de jaren ’70 (12 races). Die laatste haalde zelfs een (half) punt.
Ook zijn er veel andere race-klasses waarin vrouwen meedoen en succesvol zijn. Vergeet ook niet dat er slechts 20 stoeltjes in de F1 zijn. Er zijn dus zat vrouwen die (veel) beter zijn dan andere mannen in andere race-klasses. Grote kans dat de broertjes Coronel hun vrouw nauwelijks kunnen bijhouden op het asfalt.
Stuurbekrachtiging
Overigens kan het wel iets makkelijker gemaakt worden voor vrouwen. Want in de opstart-klasses naar de Formule 1, F2 en F3, gaat het vaak mis. Die auto’s zijn relatief groot en zwaar en hebben géén stuurbekrachtiging, terwijl de feature wel aanwezig op een F1-auto. Dat zou het eventueel iets gemakkelijker moeten kunnen maken.
Als laatste denken wij dat stiekem heel veel teams er best in geïnteresseerd zijn. Aan Formule 1 zit namelijk ook een commercieel aspect en met een vrouwelijke coureur kun je een grote nieuwe doelgroep aanboren. De laatste vrouw die nu in de F1 meedeed aan tests was Susie Wolff (de vrouw van). Ondanks een matige DTM-carrière kwam zij terecht bij Williams als testcoureur. Ten opzichte van een bejaarde Felipe Massa kwam zij ongeveer 8 tienden te kort.
Via: BBC
kniesoor zegt
Misschien, dat één van de huidige F1-rijders zich voor het goede doel als vrouw wil identificeren. Voor een paar races, om het onderwerp op de agenda te krijgen. Nee hoor, ik denk daarbij niet aan een bepaalde coureur. Echt niet ! 🙂
bmw1cabrio zegt
Heeft ook te maken met het krijgen van sponsors. Dat is voor mannen nog steeds makkelijker dan voor vrouwen. Net als met investeerders voor startups, gaat er nog steeds veel meer geld naar mannen.
kennone zegt
En terecht, heb je dat soort wel eens in het wilt gezien op de openbarenweg..
kenner zegt
Wild?
kennone zegt
Wildt
gregorius zegt
De vraag is er wel, het aanbod is er niet. Zelfs Latifi, Stroll en Mazepin zijn geen koekenbakkers. Die hebben ook gewoon jaar in, jaar uit elk weekend met papa (of een van de slaven van papa) in de kart gezeten en daarna in de opstapklasses.
Door 15-100 mio te investeren in een coureur met durf, wil en gemiddeld talent kan je van zo’n coureur dus een F1 coureur maken die in goede condities mee kan. (in de veranderlijke situaties zie je dat ze opeens ver achterop zitten). De zoontjes van papa, waar papa niet het geld hebben, of de coureur t gewoon echt niet kan, geen wil hebben etc etc; die vallen af. Dat zijn er jaarlijks 1000den.
Hoeveel van die 1000den zijn meisjes? Niet veel.
Dus het is gewoon een spelletje van de nummers. Die Chadwick was helemaal niet slecht in de Engelse F3; niet geweldig, maar niet slecht. Uiteindelijk kiest ze dan voor de W-series (die ze makkelijk wint de laatste 3 jaar), maar dus niet voor de FIA F3 om in het F1 track te komen. Als die dus al niet meedoet; dan wordt het een lastig verhaal!
Robert zegt
Ik denk inderdaad dat Jamie Chadwick zich in de Formule 1 best wel eens zou kunnen meten met de door jou genoemde heren. Het is vooral vreemd dat er geen enkel team het aandurft om haar zelfs maar eens een vrijdagtest mee te laten doen.
Edge zegt
Dat komt omdat Jamie Chadwick gewoon niet goed genoeg is. Chadwick heeft een seizoen Formula Regional Europe gereden. Daarin was ze ronduit slecht, want in de beste auto van het veld (een Prema) werd ze negende. Haar jongere, minder ervaren (en helemaal niet indrukwekkende) teamgenoten werden dominant 1, 2 en 3 in diezelfde auto. En om het nog pijnlijker te maken: De coureurs die op plekken 8 en 7 voor haar finishten, reden elk maar een half seizoen mee.
Chadwick weigert ook de overstap te maken naar de FIA F3 of F2, want ze wil per sé een topzitje en die teams zitten simpelweg niet op haar te wachten. Haar resultaten zijn niet goed genoeg om daar een stoeltje af te dwingen en genoeg geld heeft ze ook niet. Twee jaar W-Series prijzengeld is net aan genoeg voor een stoeltje in de achterhoede of middenmoot in F3, persoonlijke sponsoren heeft ze niet en Williams is ook niet bereid mee te betalen.
mondeoscti202 zegt
Zolang er gelijkheid van kansen bestaat is er niets aan de hand. Gelijkheid van uitkomst zou dodelijk zijn voor de sport.
jensonb zegt
ok, vreemd. Ze hoeven bij de f1 toch alleen maar vooruit in de parkeren?
MrSkyline zegt
Jamie Chadwick is development driver bij Williams, als er iemand een kans heeft dan is zij het. Maargoed ze eindigde in 2020 4e in het F3 asia kampioenschap…. achter nikita mazepin.
pomoek zegt
Eens met @gregorius. Voor iedere super getalenteerde en gemotiveerde potentiele vrouwelijke F1 coureur staan er zeker 100 super getalenteerde en gemotiveerde mannelijke potentiele mannelijke F1 coureurs. En het is nu eenmaal zo dat mannen, in zijn algemeenheid, sterker zijn dan vrouwen en meer uithoudingsvermogen hebben. Je moet dan als vrouw echt een uitzonderlijk talent zijn om snel genoeg te zijn om in aanmerking te komen voor een van de 20 racestoeltjes.
duderuud zegt
Er is nog een dame geweest die F1 (test)coureur was (Maria de Villota) maar dat is niet helemaal goed afgelopen, die ramde met een F1 de laadklep van een vrachtwagen (en is daar later uiteindelijk aan overleden).
mashell zegt
Als F1 baas weet je natuurlijk wel of er naast al die jongetjes ook meisjes in de pijplijn zitten…