Eerlijk, maar jammer.
Red Bull mag dan wel een hele fraaie deal hebben gesloten met Honda, het Formule 1-team van de energiedrankgigant krijgt van de Japanse fabrikant absoluut geen voorkeursbehandeling. Dit heeft de technisch directeur van Honda deze week laten weten bij de aankondiging van Toro Rosso’s nieuwe bolide.
Waar het in de Formule 1 regelmatig voorkomt dat leveranciers niet iedereen gelijk behandelen, hoeft Red Bull bij Honda niet op een dergelijke situatie te wachten. In het samenwerkingsverband dat de Brits-Oostenrijkse equipe met Honda is aangegaan, zal het ten opzichte van zusterteam Toro Rosso geen extra voordelen krijgen. Technisch directeur Toyoharu Tanabe zegt beide teams gelijk te zullen behandelen, nu het ook motoren levert aan Red Bull.
“We will [supply equally. It is the most logical method and one which Honda feels is best, not to mention that the regulations state we must supply all teams equally. But it’s not just a case of supplying the two teams with the same technical hardware. We will also treat them equally in terms of the resources we allocate to manage our operations and on the development side. This should be quite a straightforward procedure as the two teams are part of the same family and because we can work with Red Bull Technology.”
Dit betekent dat Red Bull en Toro Rosso dezelfde motoren en updates zullen krijgen, wanneer Honda deze gereed heeft. Tegelijkertijd zegt Honda ook het personeel op eerlijke wijze te zullen verdelen, al zal het ons niet verbazen als we Red Bull hierover gedurende het seizoen zullen horen klagen. De druk zit er immers goed op.
Ongeacht hoe de teams zich voelen over de manier van werken van Honda, vast staat dat de Japanse motorleverancier profijt zal hebben van het feit dat het nu twee teams onder zijn hoede heeft. Voordat Honda de overstap maakte naar Red Bull gaf het namelijk enkel zijn motoren aan McLaren en die samenwerking verliep allesbehalve soepel. Nu Red Bull en Toro Rosso de afnemers zijn, kan Honda dubbel zoveel informatie vergaren, wat hopelijk resulteert in een krachtiger en betrouwbaarder blok, waarmee Max Verstappen binnen enkele jaren zijn eerste wereldtitel kan binnenslepen.
tvklarenbosch zegt
In de praktijk zal Red Bull het voor het zeggen hebben. Als Honda een update heeft waarvan ze niet 100% zeker zijn zal Toro Rosso deze eerst testen.
technofreak zegt
Dit is toch geen nieuws? Team Red Bull 1 en Team Red Bull 2. Als ze slim zijn proberen ze de Toro’s ook in de top 8 te krijgen, dan hebben ze 3 wagens als Max’ knechten.
berlinetta zegt
Wat een onzin. Honda moet gewoon volgens afspraken de onderdelen leveren en vervolgen is het Red Bull dat bepaalt wat naar Toro Rosso gaat. Lijkt me vreemd als Honda daar iets over te zeggen heeft.
karaya zegt
Vreemd, Honda trok Senna wel voor.
schreute01 zegt
@karaya: in de vorige eeuw.
toyotafortuner zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
apriliarsv zegt
Dit is nogal een verandering ten opzichte van de handelswijze zoals Honda die al jaren heeft in de MotoGP (met als resultaat dat men daar feitelijk geen klantenteams meer heeft)
Dutchdriftking zegt
Ja, en als Redbull tegen Torro Rosso zegt dat ze de nieuwe motor nog even moeten weigeren zodat deze naar Redbull kan gebeurd dat vast niet…..
gilettelubbers zegt
Wanneer begint het seizoen eigenlijk weer?
hotze zegt
@gilettelubbers: 17 maart Aussie-land. Hopelijk komt de Max beter uit de winterstop dan de AFCA.
cossiekiller zegt
Je moet natuurlijk eerst extra voordelen hebben om ze te kunnen geven…
menaz zegt
Honda steekt zoveel poen in de F1, dat ze bij een update gewoon meteen alle rijders kunnen bedienen. En niet zoals bij Renault een voor een.
mashell zegt
Zelfs Honda zegt nu dus dat Red Bull Racing geen fabrieksteam is, gewoon een klantenteam als alle andere. Jammer want toen Verstappen vorig jaar de beste exemplaren van de Renault motor kreeg ging hij daar heel lekker mee.
willeme zegt
@mashell: de beste exemplaren van Renault? Die C-Spec motor die net zo betrouwbaar was als een TBS-er op proefverlof? Zelfs Renault durfde dat ding niet te gebruiken! Bij Red Bull zijn ze ook teruggegaan naar se B-Spec vanwege betrouwbaarheidsissues.
Ik schat zo in dat Red Bull ongeveer net zo snel is als voorheen. Alleen hebben ze met Honda meer perspectief voor succes dan met Renault.
mashell zegt
@willeme: de beste exemplaren waren de betrouwbare en die zaten bovengemiddeld vaak in de wagen van Verstappen. Die er ook zeer goede resultaten mee behaalde. Ik voorspel dat RBR dit jaar het 4e team achter Renault is.
willeme zegt
@mashell: Iets te veel credits voor de motor, denk ik. Ze moesten terug naar de slomere B-Spec. Alleen op de banen waar het motorvermogen een (relatief) kleinere speelde, kon Red Bull het goed maken met het chassis.
Renault voorbij aan Red Bull zie ik niet zo snel gebeuren. Het zou wel leuk zijn als Renault stappen kan maken en er vier teams vooraan meedoen. Gezien de kleine wijzigingen voor dit jaar denk ik dat dat niet gaat gebeuren. Maar we kunnen altijd hopen :-D