
In het regeerakkoord van Rutte II stellen dat de belastingvrijstelling voor oldtimers wordt geëlimineerd en later middels een motie van de SP toch de échte liefhebbers ontzien. Al deze politieke consternatie heeft er aan bijgedragen dat de import van ‘klassiekers’ een behoorlijke klap is toegebracht: 50,2 procent minder diesels van 25 jaar of ouder.
Dit meldt de Fehac op basis van cijfers die VWE Trendweb heeft verzameld. Vergeleken met 2011 is er maar één groep die juist meer naar ons land werd gehaald; de ouderen van dagen met een LPG-tankje aan boord, dat aantal steeg namelijk met 13,2 procent. Het aantal geïmporteerde benzineauto’s ging met 37,1 procent hard omlaag. De dieselimport is, zoals gezegd, met 50,2 procent omlaag gegaan.
Nu de regeling op de schop gaat is het dus niet alleen rustig bij oldtimerhandelaren, ook over de grens wordt het stiller. Het is inderdaad een makkelijke conclusie dat het verdwijnen van de MRB-vrijstelling voor oldtimers voor flink wat importklappen zorgt. Toch merkt de Fehac op dat er in het begin van 2012 al een daling werd ingezet. Logisch, aangezien de regels sinds 1 januari 2012 al op de schop gingen, waarbij de leeftijd van MRB-vrijstelling stapsgewijs zou worden opgetrokken van 25 naar 30 jaar.
Hoe je het ook draait: de import van klassiekers gaat door, maar stokoude meurdiesels komen net is minder vaak de landsgrenzen binnen. Is er iemand die ze gaat missen? Hoogstwaarschijnlijk niet door de klassiekerliefhebberswereld.
Fotocredit: Autojunk.nl.
Mooi! Stelletje profiteurs! Lekker laten betalen…
@Jokkebrok:
idd .. straks willen we nog dat Grieken nog wegenbelasting gaan betalen ..
laat die NLers dat maar doen ..
dit is eigenlijk niet verrassend, wat ik wel verrassend vindt is de stijging van lpg klassiekers gezien elk land zijn eigen lpg eisen heeft.
@toeter11: Die LPG installatie wordt er gewoon in Nederland in geknutseld, volgens de Nederlandse normen en dan wordt ‘ie pas op kenteken gezet. Keuren moet sowieso, het is dan wel zo handig als je maar één keer naar de RDW hoeft, in plaats van eerst om ‘m op kenteken te zetten en daarna om de hoofdbrandstof om te laten zetten.
die dingen zijn dan ook op in Europa en kwam zelfs uit Amerika import ..
bovendien is het kuthandel ..
komen gewoon geen prettige figuren op af ..
@lincoln: nee, alleen maar schrapers. Hoe verrotter en goedkoper hoe beter, want ja, alles liever dan belasting afdragen.. Gaat ook lastig trouwens als het van een uitkering moet doen. Luie paupers..
@flippert:
1 grote familie ..
ze heten allemaal “wat ies laagste preis” van hun achternaam ..
@lincoln:
Dat is vast dezlfde familie ie bij mij vroeger alles wilde kopen voor 1 goelden….
@lincoln: Ja, die rijden hier massaal rond..
Ooit is de vrijstelling ingesteld met het idee dat er al genoeg wegenbelasting in NL was betaald door auto’s van 25 jaar, en vanuit dat oogpunt is het ook een terechte oplossing van de NL staat.
Die 190E’s waar we de laatste tijd mee doodgegooid werden, hadden voorheen nog geen meter in Nederland gereden. Stelletje vieze profiteurs zijn dat inderdaad.
@smultie:
profiteurs lopen bij de sociale dienst of bij de voedselbank ..
@lincoln: In mijn boekje is het ook profiteren als je een regeling die voor andere doeleinden (namelijk vrijstelling van wegenbelasting voor auto’s die al (tientallen) duizenden euro’s aan wegenbelasting hebben betaald de afgelopen 25 jaar) bedoeld is, nu misbruikt met een auto die dit jaar voor het eerst een Nederlandse weg heeft gezien.
@lincoln: Mensen zonder werk allemaal profiteurs noemen, is trouwens ook erg intelligent van je….. :s
@smultie:
ervan uitgaan dat iedereen die geen werk heeft bij de sociale dienst en/of voedselbank loopt is maakt je bijzonder intelligent ..
@lincoln: of zitten in een of andere commissie
@lincoln:
Yep, en hoe denk je dat ze daar komen?
Idd met een doorgerotte 190D….
@smultie: NEEN, voor de zoveelste keer: de regeling is absoluut NIET destijds ingevoerd ‘omdat 25 jaar betalen wel genoeg was’! De regeling is toen in meerdere landen ingevoerd door effectieve lobby op europees niveau van de Fiva (nee, niet die voetbalclub) en in NL o.a. door de Fehac. Het doel was louter klassiekerbezit supporten. De markt voor echte klassiekers is mondiaal, daarbij moet het geen zak uitmaken waar je een auto vandaan haalt..
Mooi om te horen dat er meer oldtimers op lpg door het land gaan rijden i.p.v. die stinkdiesels.
@bsxc2:
welnee .. het hoort niet rendabel te zijn om LPG in te bouwen ..
@bsxc2: welnee 2: alles wat nu nog geimporteerd wordt (die overgebleven helft dus) betreft volk dat nooit een krant leest en nog veronderstelt dat het ‘gratis’ rijden blijft. Pas als de blauwe envelop op de mat valt merken die dat het feest voorbij is :-)
Stinkbommen bahbah haal ze altijd in als ik erachter rij
Zou het er niet mee te maken kunnen hebben dat er gewoonweg geen diesels van 25 jaar of ouder te vinden zijn in het buitenland ??? (omdat deze namelijk al allemaal in Nederland rondrijden ….. ;) )
Ik begrijp die ophef niet helemaal. Ik heb alle lof voor mensen, die de mazen van de wet proberen op te zoeken. Het zijn juist helden!
kan het niet gewoon zijn dat de voorraad goedkope, rijdende 190D’s op is bij onze oosterburen?
@Simpson:
ook Frankrijk Spanje en de Scandinavische landen ..
staat alleen nog omkat spul ..
Ik snap niet dat iemand in zo’n ouwe Mercedes dagelijks wil rijden. Vind het echt niets vergeleken met de huidige auto’s in alle opzichten. Ja klagen dat het allemaal zo degelijk was vroeger nou fijn dan. Ik koop toch om een paar jaar een andere, Dan betaal ik liever wat wegenbelasting en afschrijving.
@schellekens006:
de suggestie om die paar rotte centen niet te betalen doet veel met W124 rijders ..
@schellekens006:
Ga eens een stukje rijden in een Mercedes W126.
Bijna 30 jaar oud, maar rijdt echt heerlijk.
En om de paar jaar een andere auto kopen is ook erg goed voor het milieu. ;-)
@ lincoln. Het gaat in boven vermeld artikel voornamelijk om W123, en W201 rijders. Belastingvrije W124 zijn op een hand te tellen. Die kunnen trouwens moeiteloos mee met het huidige verkeer.
@peterv: W124 belastingvrij zijn er ook genoeg te vinden.
Tevens zijn dieselconversies ook niet raar voor al de Mercedes modellen die je noemt + de W115, echt ingewikkeld is het ook niet.
@knalfa: inderdaad, zat 124’s, net zoveel als 190’s trouwens. En vergeet al die Golfjes diesel, Audi 80’s en 100 diesels niet. Zag vandaag zelfs een Renault 25 diesel rondwalmen. Alles wat maar een beetje van plastic is en waar diesel in kan heeft een te grote aantrekkingskracht op iedereen die niet kan rekenen..
Nog niet aan gedacht dat men een W123 rijd omdat dit een mooie wagen is ( veel mooier dan die klompen plastiek van na 1985 ) ?
Mijn 300D komt trouwens uit Brugge … en er is dus altijd belasting voor betaald in België.
( over mijn sl350 uit 1973 die veel meer uitstoot heb ik zo een uitspraken nooit gehoord )
Een W123 is gewoon een prachtige auto die door veruit de meeste bezitters ervan gekoesterd wordt. Het is ook geen auto waar je 30.000 km per jaar mee moet gaan rijden en dat doet dan ook bijna niemand.
Om zo’n auto in goede conditie te brengen en te houden, ben je jaarlijks meer kwijt dan wat je aan MRB betaald.
Waar de meeste commotie over is, zijn die (diesel) auto’s die qua leeftijd net binnen de grens vallen. En dat zijn in veel gevallen de W201 en W124 van Mercedes-Benz.
Stuur een boze brief naar Stuttgart en vraag ze daar waarom ze een vredesnaam hun auto’s destijds zo degelijk hebben gemaakt.
Maar vlak ook al die oude Volvo’s, Saabs, Volkswagens e.d. niet uit, want daarvan rijden er ook nog genoeg rond.
Ik heb zelf een oude Mercedes (1984, 1 op 6 op LPG).
Elke kilometer in deze auto is een waar genot.
Maar rij deze auto naast mij dagelijkse koekblikje (1 op 18), waar ik zonder klagen de MRB voor betaal.
En aangezien ik nooit in twee auto tegelijk kan rijden, is het onzinnig om voor twee auto’s de volle mep MRB te betalen.
Dat er iets moet gebeuren aan de ‘stinkdiesels’ is mij ook wel duidelijk. Maar ga dan niet met een botte bijl te werk en maak regels waardoor je het dagelijks rijden ontmoedigd en de liefhebbers ontziet.
Daar zijn genoeg varianten in te verzinnen.
En zonder oldtimers op de weg wordt het wel erg saai.
@bertorelli: een W123 is gewoon een ontzettend saai rechttoe-rechtaan massaprodukt dat hier niets meer te zoeken heeft. Niks bijzonders. Hooguit een volle 280TE is nog wel leuk om naar te kijken, maar daar blijft het dan ook bij. En het rijdt voor geen meter vergeleken met een moderne auto. En dan heb ik het niet over een of andere kleine k*t Kia.