De uiteindelijke naam is gelekt.
Er werden allerlei benamingen voor de gepeperde nieuwe M2 uit de kast getrokken. Zelfs het legendarische ‘CSL’ werd er weer eens bijgehaald. Het verlossende woord is eruit, want dankzij een lek weten we nu de definitieve naam van deze nieuwe variant van de M2.
Foto’s die via BimmerPost zijn gedeeld laten zien dat de auto ‘M2 Competition’ gaat heten. De naam dook op in het instrumentenpaneel van de 2-serie. Iemand heeft daar blijkbaar stiekem een plaatje van geschoten. Bij het drukken op de ‘Engine Start’-knop komt de naam in beeld. Wanneer de foto helderder wordt gemaakt, is te zien dat de M2 Competition een rode start/stop knop krijg, net als in de F90 M5 en de M3 CS.
Dat BMW kiest voor ‘Competition’ is opmerkelijk. Met een eigen naam wijkt de 2-serie qua benaming af van de M3 en M4 CS. De geruchten gaan dan ook dat de M2 Competition in een beperkte oplage van 1.000 stuks zal worden gebouwd. Dit, in tegenstelling tot de M3 en M4 CS, die geen vastgestelde productielimiet kennen.
UPDATE: de CEO van BMW M heeft tijdens de IAA 2017 aangegeven dat de M modellen voortaan als volgt gaan heten: Mx -> Mx Competition -> Mx CS -> Mx CSL. Niet alle, maar een groot aantal wel. De naam Competition lijkt dus erg logisch. In 2020 kunnen we echter ook nog een CS model verwachten, als we alle geruchten mogen geloven.
De M2 Competition vervangt in Juli de M2 LCI op de productielijn en is volgens onze bron niet gelimiteerd. Ze maken er zoveel ze kunnen. Het uitzwaaimodel is dan de M2 CS die in 2020 in de showroom staat, die zou wel gelimiteerd zijn. Laat dat nu net hetzelfde jaar zijn waarin we de nieuwe M4 mogen verwachten (hopelijk), wat inhoudt dat de heren in Duitsland geen M2 CSL kunnen introduceren want dan krijg je verhalen en pers dat een M2 sneller en beter is dan een M4. Dat is niet lekker als je net de nieuwe M4 aan de man probeert te brengen. De terugkeer van de CSL-naam zou dan pas later volgen. We houden uiteraard een slag om de arm, maar het is wel logisch qua marketing.
Overigens zou het dashboard hierboven van een normale M2 LCI zijn. Tijdens het programmeren van het dashboard kwamen ze erachter dat het M2 Competition logo al in de software zat ingebouwd. Die rode knop kan je zelf aftermarket inbouwen. Dat is 5 minuten werk..
Ondertussen wacht iedereen nu op de lancering van de auto die volgens geruchten ergens in de komende twee maanden gaat plaatsvinden. De M2 zou nu een echt M-blok krijgen: de S55 met circa 410 pk. Bumper en lampen worden anders en M4 stoelen worden als optie aangeboden, want dat werd heel veel gevraagd. Tevens krijgt de M2 dezelfde soort spiegels als de M4.
maarteno zegt
Had hier inderdaad een CSL ook wel mooi gevonden gezien z’n plek in de line-up. Ben toch benieuwd of het nu echte lekken zijn of gewoon slimme marketing…..
jaapies zegt
Ben stiekem autowebsites aan het afstruinen voor een tweedehands M2. Maar ze zijn toch wel flink aan de prijs nog!
kennone zegt
@jaapies: m1 halen. Veulllll mooier! (Vind ik)
VeniVidiVici zegt
@kennone: 1m Coupé bedoel je. Maar die zijn ook al behoorlijk in waarde aan het stijgen.
mashell zegt
@kennone: de M1 staat in de top 3 van het mooiste dat BMW ooit gemaakt heeft (samen met de 507 en vooroorlogse 328) maar is van een heel andere orde dan een massa model als de M2.
berlinetta zegt
@mashell: En is dat jouw persoonlijke top 3? ;)
marc_rutten2 zegt
@jaapies: Als je interesse hebt, mijn M2 staat in de verkoop op dit moment. Je moet hem alleen ff invoeren. :)
JaxDryke zegt
Ik had van BMW na het Weinstein-debacle toch eigenlijk wel de naam ‘Me2’ verwacht :P
viezefreddyw zegt
@jaxdryke: Sterk!
michiel_vandelft zegt
Track edition (235i) CSL, CS, M, en zo mis ik er nog wel wat, door het ratjetoe als namen worden ze imho niet exclusiever of begeerlijker. Daardoor zal de cultstatus die CSL heeft denk ik verdwijnen
kennone zegt
@michiel_vandelft: nou bij de E46 blijft dit gewoon hoor.
sportevo zegt
@michiel_vandelft: ben ik wel met je eens. Vroeger was een M-pakket op een BMW iets speciaals. Tegenwoordig is bijna elke BMW wel verkrijgbaar met een ‘M-goodie’ en staat het erop.
Het speciale verdwijnt.
mashell zegt
Op zich zou BMW wel in staat moeten zijn om de tekst op zo’n schermpje aan te passen. Zelfs bij prototypes er wat anders neer te zetten dan in productie.
Gulli zegt
Gemiste kans, ik had om Ferrari te jennen de auto gewoon M2 UltraFast genoemd.
exotic zegt
@gulli: Je weet dat die naam afstamt van de 1956 Ferrari 410 Superfast toch?
Gulli zegt
@exotic: jazeker, ze hadden het dan ook al veel eerder kunnen doen!
ikleesookoverautos zegt
Vind het wel een goede naam eigenlijk.
berlinetta zegt
Nou ik ben benieuwd. De laatst jaren ben ik niet zo te spreken over de speciaaltjes van BMW, hoe goed ze ook moge zijn.
jonathan1996 zegt
de m3cs en m4cs zijn wel degelijk gelimiteerd. m3 cs 1200 stuks, m4 cs 3000 stuks.
tttijn zegt
@jonathan1996: maar het zijn meer actie modellen dan echt iets speciaals zoals de echte csl een dik decennium geleden. Dat is wat er bedoeld wordt denk ik.
duderuud zegt
Eindelijk een Sxx blok ipv een opgevoerde N55. Ben benieuwd!
Dutchdriftking zegt
Nog meer redenen om deze boven de M4 te verkiezen…