Het hoge woord is eruit.
He4t zat er al een tijdje aan te komen en links en rechts hebben we wel ingelichte bronnen kunnen raadplegen. Deze wisten twee dingen te melden. Ten eerste dat de V12 bij BMW aan zijn einde komt. Het tweede is dat de quadturbodiesel aan zijn einde komt.
Dat meldt Auto News Europe naar aanleiding van een interview met BMW-baas Klaus Fröhlich. Deze bevestigt dat de 3.0 met vier turbo’s uit de ’50d’ modellen binnenkort geschrapt worden zonder een opvolger te introduceren. Ook de 1.5 diesel uit de Mini Cooper D gaat eruit.
‘B57D30S0’
De ’50d’ motor, beter bekend als B57D30S0 is volgens Fröhlich veel te complex en te duur om te bouwen. Over de 1.5 diesel wordt verder met geen woord gerept, maar in principe zijn kleine diesels niet meer in trek. De V12 is gewoon te duur om aan te passen aan de telkens strenger wordende eisen.
Ook einde V8 in zicht
Maar zoals Youp van ’t Hek zou zeggen: “Maar daarmee is de story nog niet ready!”. Fröhlich weet namelijk de sfeer nog bitterder te maken. Volgens hem zit de V8 ook op de schopstoel. Naar het schijnt is het bijzonder lastig om een solide business case te maken om dit motortype te behouden. Waarschijnlijk zal de V8 het langer uithouden dan 2023 (wanneer de V12 eruit gaat), maar deze motor heeft zeker niet het eeuwige leven.
Goed nieuws
Is het dan allemaal slecht nieuws? Welnee. Ook voor de petrolhead blijft er voldoende te genieten bij BMW. Klaus Fröhlich verklapt namelijk dat ze al aan het werken zijn aan een zescilinder hybride met 600 pk en voldoende koppel om de meeste automaten te vernietigen. Ook wordt er bevestigd dat de vier– en zescilinder motoren nog even zullen blijven. De diesels minimaal 20 jaar, de benzinemotoren minimaal 30 jaar.
Mocht je het er niet mee eens zijn, kun je het zoals gewoonlijk in de commentsecite laten weten. Een petitie starten lijkt verspilde moeite te zijn, want Fröhlich heeft het niet zo met fanboys.
circlestorm69 zegt
Wat is die 760Li toch lelijk zo recht van achteren. Wel jammer want zo’n V12 hoort wel een beetje bij dit soort auto’s. Maar het was te verwachten.
lazia zegt
@circlestorm69: Ken geen mooiere 7 serie boven deze, niet meer of minder dan een schip op vier wielen! Had wellicht een iets kleinere nier mogen hebben maar aagg, laten we niet mieren…. 10+ voor het ontwerp!
rhellema zegt
@circlestorm69: maar wel lekker dat je hebt kunnen zeggen dat je de 7 serie lelijk vindt en daarmee voor nu al 14 likes hebt weten te scoren!
guus1975 zegt
De Quad-Turbo-Diesel wordt alleen in Europa van de markt gehaald. Op een aantal markten buiten Europa blijft hij gewoon in het gamma aldus Auto-Motor-und-Sport
Linkje, 2e alinea: https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/bmw-stellt-quad-turbo-diesel-50d-ein/
alassad zegt
@guus1975: is die überhaupt buiten Europa leverbaar?
karaya zegt
Die Penta-Turbo-Diesel kunnen we dus wel vergeten.
baardmijt zegt
@karaya: Voor een 6.0 V12 Octa-Turbo-Diesel uitzwaaimodelletje moeten we ook de hoop vestigen op een enthousiaste en handige hobbyist vrees ik.
shaguar zegt
@karaya: Daarvoor zul je je bij Volvo moeten vervoegen. Die hebben meerdere Volvo Penta Turbo Diesels in het gamma. Fijne motorisering voor een grote sloep :)
rob5nismo zegt
@karaya: klinkt een beetje als wat ze bij welder up gedaan hebben. 2 turbo’s die bliezen in 2 superchagers dus als je boost boost nodig heeft
nikk zegt
Aan alles komt een einde, stap voor stap ook aan het verbrandingsmotor tijdperk.
DonEmilio zegt
Wat een eenheidsworst bij BMW. Helaas dwingt emissiewetgeving autofabrikanten tot downsizing.
Gelukkig heb ik nog de mooie herinneringen aan de jaren 90 en 00.
Machtige 6-in lijn motoren als de s50 en n54, brute v8’s als de s/m62, s65 en die zalige s85 v10. Man wat waren die motoren revolutionair. Jammer dat we deze beul van een v12 moeten uitzwaaien.
spidermann zegt
Hmmm ik kan nog altijd een tweedehands een diesel L6 3.0 quad turbo 400 pk kopen in 2030.
spidermann zegt
@spidermann: boel me een beetje een DDR 2.0 burger die verdriet had van zijn Trabi 601.
none zegt
Ik snap sowieso niet waarom je tegenwoordig die 760 alleen maar in een lange versie kan krijgen. Zo jaag je je klanten wel weg naar iets als een ghost.
elemento zegt
@none: 7 serie moet je long hebben
momo zegt
@elemento: cock moet je ook long hebben.
none zegt
@elemento:
Lijk je toch een chauffeur. Buiten dat een long minder mooiere lijn heeft en waarschijnlijk dus ook een mindere wegligging.
mashell zegt
@none: en dat vind BMW ook zo erg, dat mensen in plaats van een 7 serie een Rolls Royce Ghost kopen…
none zegt
@mashell:
Lijkt me niet verstandig om mensen uit de 760 te pushen, je kunt natuurlijk een 750 nemen waar er is ook een groep die gaat shoppen en die kunnen misschien het merk/group verlaten. Tenzij natuurlijk het voeren van het vlaggenschip niet rendabel genoeg meer is, en dat je met het uitfaseren het omzet verlies op de koop toeneemt.
Jammer dat alles zo gecalculeerd moet verlopen tegenwoordig.
Dutchdriftking zegt
We weten allemaal dat dit er aan komt, maar nu het zo dichtbij komt doet het wel zeer.
none zegt
In ieder geval die domme uitlaten. Alsof het nodig is om die te tonen bij een v12. Gewoon netjes als vroeger wegwerken achter bumper.
none zegt
Kunnen jullie dit https://postimg.cc/5XZFgwcF eens uitzetten, erg irritant bij elke post.
560pk zegt
Wat gaan ze dan in de Rolls Royces leveren? Electro met 3-cilinder range extender?
Dickie zegt
@560pk: ga er toch van uit dat Rolls Royce een V12 blijft houden dan zul je denken dat BMW die ook kan gaan gebruiken.
laptom zegt
@Dickie: RR blijft gewoon leverbaar met V8 6.75ltr zoals de laatste 50 jaar.
Dickie zegt
@laptom: Rolls Royce heeft al jaren geen V8 meer alleen V12
mcshine zegt
@560pk: zonder die extensie is dat een goed idee, meer koppel, minder geluid, direct te doseren en one-pedal driving, en alvast lekker voorverwarmd of gekoeld aan de laadpaal.
marcow zegt
Een V12 is superieur op de type-aanduiding (als ie er nog op zit), maar meer dan een geblazen zespitter heeft ook een 7 Serie of X7 niet nodig…
unknown32 zegt
@marcow: wtf. Al met een 760Li gereden? Of een 750Li? Ik denk het niet, anders zou je dit niet zeggen. Er is een enorm verschil tussen een 760Li, 750Li en 740d/730d. Compleet andere auto.
mashell zegt
@unknown32: dit is net als zeggen dat er een enorm verschil tussen Coca Cola, Coca Cola Light en Coca Cola Zero zit.
unknown32 zegt
@mashell: Dat bedoel ik! Zero en light is niet te zuipen, net als Pepsi en al die andere troep… Dat jij niet veeleisend bent, wil niet zeggen dat er ergens weinig verschil in zit:-)
nopetrolnofun zegt
Joepie een 4 en 6 cilinders van bmw, niet dat die ergens naar klinken..
Jantje_555 zegt
de vraag is, komt er nog iets met 6 of meer cilinders, RWD en manueel?
bizzarrini zegt
We zien dat er ook geen toekomst is voor een degelijk design, jezus wat lelijk die nieren op de 7 en x5
SimonMc zegt
Van zo’n nieuws word je allesbehalve Fröhlich. En ik zat met smart te wachten op een 5-reeks diesel met evenveel turbo’s als cilinders.
cloverleaf zegt
Hoe zonde het ook lijkt. Het is niet meer dan logisch dat v12en en v8en er langzaam uit gaan. Als bezitter van een smeuïge zes in lijn en als oud eigenaar van een 3,5v6 noem ik dit vooruitgang.
Een moderne auto met 6 cyl rijdt (helaas) beter dan een 25 jaar oude v12. Idem voor een 4 pitter tov een v8. Jammer van de motor maar je moet het denk ik zien als totaal pakket.
Geniet er nog van nu het nog kan..
2cv4 zegt
Zo maakt Frölich me niet vrolijk