Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner zijn Verstappen en Pérez nu elkaars gelijke.
Wat was het genieten gisteren! Althans, voor zover dat mogelijk is op het circuit van Monaco. De regen zorgde ervoor dat het geen standaardrace was, waarbij de uitslag van de kwalificatie gelijk staat aan de uitslag van de race.
Dankzij een bijzondere strategie van Ferrari en een keurig geplande stop voor Pérez, kon de Mexicaan de race winnen in plaats van de Leclerc of Sainz. Eindelijk heeft Pérez zijn tweede overwinning binnen voor Red Bull.
Geen teamorders Pérez en Verstappen
Is hij daarmee gelijk aan Max Verstappen? Volgens Christian Horner wel, aldus de teambaas tegen Nico Rosberg. In een interview met Sky Sports na de GP van Monaco 2022 vraagt de wereldkampioen van 2016 of er nog teamorders uitgedeeld gaan worden:
Nee. Hij doet net zoveel mee om het kampioenschap als Max. Het verschil is slechts 15 punten, dat is eigenlijk niets.
Christian Horner, is de periode van Vettel en Webber vergeten.
Een korte quote, maar dat zegt wel heel erg veel. Tot vorige race reed Pérez nog in dienst van Verstappen. Hij moest aan de kant om Max voor te laten, zodat de Nederlander kon winnen. Dat Red Bull geen teamorders gaat uitdelen, is dus best opmerkelijk. Je wil immers niet dat Pérez en Verstappen met elkaar in gevecht gaan en dat Leclerc daarvan kan profiteren.
Azerbeidzjan
Waarschijnlijk zal Horner de komende race (de GP van Azerbeidzjan) deze quote herhalen. Pérez is altijd erg goed op stratencircuits en vorig jaar won hij de race daar. Het was misschien wel de enige GP die de Mexicaan echt naar behoren reed in dat seizoen. De kans dat Verstappen en Pérez nog wat dichter bij elkaar komen is dus groot.
Daarna valt het nog maar te bezien. Verstappen heeft dit seizoen al vier races gewonnen, meer dan Pérez in zijn gehele carrière heeft behaald. Of Pérez – die net een contractverlenging op zak heeft -het momentum vast kan houden, is nog maar de vraag. Het is in elk geval lekker voor Red Bull dat Pérez dichter in de buurt zit.
Meer lezen? Dit is de stand na de GP Monaco 2022!
pomoek zegt
Dit is wel een beetje een vraag waar ik al ene tijdje mee zit. Waarom altijd dat gedoe over team orders. Is het nu werkelijk zo dat teams, voor het tekenen van een contract, met een coureur niet af spreken: denk erom, jij bent de nr 2 rijder van het team? Het is natuurlijk totale onzin om nu te zeggen dat Sainz en Perez géén 2e rijder zijn van het team.
Perez heeft nu één race duidelijk beter gereden dan Verstappen. Maar hij gaat heus nog wel zijn auto in een van de komende races van dit seizoen in een muur of grindbak zetten. De man is een goede coureur maar véél te wisselvallig en maakt veel te veel fouten.
Dus ik snap best dat Horner dit zegt. Maar je bent als team leiding toch compleet gestoord als je dat ook echt zou vinden?
lekkaah zegt
Hij heeft best veel gezeik gekregen over die teamorder(s) vorige race, wellicht dat hij daarom best stellig is nu.
Er zal vast een clausule in het contract zitten dat het belang van het gehele team bovenaan staat, wat natuurlijk op allerlei manieren geinterpreteerd kan worden.
alpina007 zegt
Het is natuurlijk tweeledig:
je motiveert Verstappen want “ik ben zeker de nr 1”
En Perez krijgt de erkenning van het harde werken en het voor laten in Barcelona
Uiteraard als puntje bij paaltje komt mag Max er voorbij, mits Sergio natuurlijk nu 3 races achter elkaar gaat winnen
sportabgasanlage zegt
Mits of bedoel je tenzij?
Edge zegt
In mijn ogen heeft Perez niet eens beter gereden dan Verstappen. Hij was sneller dan Verstappen in de vrije trainingen (wat wel vaker gebeurt), verzekerde zich onbedoeld van plek 3 op de startopstelling door zelf te crashen. Perez had in de race het geluk dat Red Bull (zoals gewoonlijk) de strategie stukken beter op orde had dan Ferrari, waardoor hij aan kop kwam te liggen. Als je eenmaal aan kop ligt is het in Monaco een kwestie van je auto uit de muur houden en doet snelheid er totaal niet meer toe. Dat laatste zagen we gisteren toen Hamilton Alonso niet voorbij kwam, terwijl Alonso 3 seconden per rondje liet liggen, en zagen we ook toen Ricciardo enkele jaren geleden he gros van de race zonder ERS reed en alsnog niet ingehaald kon worden.
Perez reed prima gisteren, maar je kunt in mijn ogen onmogelijk stellen dat hij beter was dan Verstappen.
jaapiyo zegt
Bwoaaaaah, vond ik wel eigenlijk. Ik denk dat Perez zonder de klapper in de kwali ook voor Max had gestaan. Zijn eerste sector was maar marginaal langzamer dan Leclerc die duidelijk met de pole ronde bezig was.
Vergeet niet dat Monaco gewoon niet echt Max’ baantje is. Door Sainz en Ric werd ‘ie daar ook altijd te grazen genomen. Alleen met die gekke staartlastige Red Bulls van de afgelopen jaren kon hij zijn teammaten dik verslaan (zoals op elke baan). En alleen vorig jaar was dat goed genoeg om iedereen in de tas te hebben.
Geen schande, Hamilton is er bijvoorbeeld ook nooit geweldig (maar 3 keer gewonnen, vorig jaar zevende terwijl BOT voor de langste pitstop ooit op minimaal P2 afstevende). Prost werd er dik gowneerd door Senna.
Het is kennelijk een speciale skill die sommige elders matige coureurs goed kunnen, sommige elders goede coureurs mwah kunnen, veel matige coureurs matig kunnen en slechts enkele reguliere toppers ook episch kunnen (zoals Senna en Schumacher, hoewel die laatste gek genoeg vaker buiten zijn dominante periode monaco heeft gewonnen dan daar binnen).
Perez is altijd al vrij goed geweest in Monaco en had ook al op het podium gestaan met een knakenbak. Dat hij op het laatst het tempo niet heel ver opvoerde zegt mij niet zoveel. Het is precies wat je zegt: ze komen er toch niet langs. Dus waarom nodeloos risico nemen.
gekketurbo zegt
Het is een keuze die zelden gemaakt moet worden. 9 van de 10 keer staat Verstappen voor Perez. Verstappen rijdt structureel 3-5 tienden sneller dan Perez in dezelfde auto. Verstappen zei ook dat hij P2 in het vizier had als Perez de boel niet had geblokkeerd met zijn crash…
bernoulli zegt
Hij won Baku inderdaad vorig jaar, maar wel nadat de achterband van Verstappen ontplofte en Hamilton iets te enthousiast was met zijn ‘Magic Button’ bij de restart.
Desalniettemin rijdt Perez een sterk seizoen. De auto ligt hem goed.
jaapiyo zegt
Hij reed die race strak achter VER aan. Had ‘ie iets vaker mogen doen vorig jaar, dat wel.
Robert zegt
Red Bull heeft na jaren van aanmodderen eindelijk weer eens twéé coureurs op de grid die qua performance enigszins bij elkaar in de buurt zitten – een kernvoorwaarde om ook serieus mee te doen om de constructeurstitel.
Joost zegt
Als Checo op oude banden rijdt en Max zit erachter op vers rubber, krijgt hij echt wel de opdracht om Max voorbij te laten. En andersom ook denk ik.
Zijn dat dan teamorders?
Richmond zegt
Yes.
sportabgasanlage zegt
Ach, voor het kampioenschap is het alleen maar mooi dat een aantal coureurs meedoen voor de overwinning. Hopelijk kan Russel ook nog een duit in dat zakje doen, dan is het feest compleet. Zolang Ferrari (LeClerc) achter de R-Bulls rijdt en Perez en Verstappen elkaar op de baan in leven laten, mag er volgens mij gewoon geracet worden. Zodra Leclerc er voor zit, zal de nummer-1 coureur uiteraard de hoogste prio krijgen, dat snapt iedereen hoop ik.
berlinetta zegt
Ik begrijp wel waarom RB dit roept. Max is toch sneller dan Perez en hoewel Perez het dit seizoen een stuk beter doet, zal Max ook sneller blijven dan hem. Door nu te roepen dat ze niet aan teamorders doen, geven ze Perez weer een aai over z’n bol na de vorige race in Barcelona.
Daarnaast is het verschil maar 15 punten, maar dat geeft wel een vertekend beeld. Max is 1x vaker uitgevallen dan Perez en dat heeft een hoop punten gekost. En tijdens de eerste race zijn ze allebei uitgevallen. Grote kans dat Max dan ook voor Perez was geëindigd en nog veder voor had gestaan.
En de winst in Monaco? Dat heeft Perez niet helemaal aan zichzelf te danken. Ja hij heeft de auto tijdens de race uit de muur gehouden, maar het geblunder en de pech van Ferrari heeft hem ook zeker geholpen.
Al met al denk ik dus dat het wel zal meevallen met die teamorders binnen RB.
W115 zegt
Teamorders heb ik nooit begrepen. Zie je ook niet in Bijv de motogp. De sterkste moet domineren.
berlinetta zegt
Ik begrijp het wel. Als een coureur echt mee kan strijden om de titel en de ander niet, waarom zou je dan geen teamorder geven? Je wil toch juist dat de rijderstitel wordt binnengehaald door je eigen coureur? En voor de constructeurstitel maakt het niks uit. Door de coureurs om te wisselen, hou je hetzelfde aantal punten. Je hebt zelfs kans dat je nog meer punten binnen haalt als de snellere coureur nog meer posities weet te pakken.
jaapiyo zegt
Max is sneller in de meeste races, dus dat zal wel los lopen. Toch is het wel leuk om te zien dat Perez er dit jaar een stuk dichterbij zit. Oké hij is een keer minder uitgevallen. Staat tegenover dat ‘ie in Djedda met pech van P1 naar P4 terugviel na een pole op merites en in Spanje had kunnen winnen als Red Bull de twee had laten racen. Het is zo’n situatie dat áls Max nog drie of vier keer uitvalt dit jaar, er een situatie zou kunnen ontstaan dat Perez het speerpunt wordt. Checo is wel het type die dat aanvoelt en er wellicht wat extra motivatie uit put.
bietje zegt
Het maakt niet uit, omdat VER gewoon een klasse apart is, óók zonder oranje bril.
Max staat waar hij staat met 2 DNF resultaten.
Leuk dat ‘kleine verschil’ met Perez, ook al moest Perez ‘m er in de vorige race langs laten, het geeft hoe dan ook duidelijk weer hoe de verhoudingen liggen.
Dus Horner kan dit gerust zeggen, omdat Max zijn kracht toch wel gaat tonen, mits zijn spullen heel blijven.
flyerbunch zegt
Ja Azerbeidzjan vorig jaar werd gewonnen door Perez, maar enkel en alleen omdat Max z’n linkerachterband het opeens begaf! Ik zou de race dus niet zomaar aan Perez toeschrijven dit jaar. Monaco was verdiend voor Perez, maar het geeft gewoon een vertekend beeld qua prestaties. Het gaat daar om positie en deze had hij door een goede kwalificatie voor op Max. Als de crash van Perez tijdens de kwalificatie toen niet was gebeurd had Max voor hem op de grid gestaan in die laatste ronde en naar alle waarschijnlijkheid ook voor hem geëindigd op het podium tijdens de race met de hele chaos en Ferrari fouten.. maar goed dat zijn ‘wat als’ verhalen. Feit is wel dat Perez met onderstuur beter overweg kan op zo’n circuit dan Max en hem dat beter ligt in deze auto dit jaar.
z3cabby zegt
Het seizoen duurt nog wel even. Moge de beste winnen.