Of gewoon omdat je fan bent van oldtimers natuurlijk.
Nederland is een land van kleine gebakjes. Naast het stoplicht vliegen de Aygo’s, 107’s, C1’s je om de oren. Niet zo gek, want het belastingklimaat is er zo op ingesteld om juist dit soort autootjes te kopen. Nederland is echter ook een land van klassieke autoliefhebbers. En het aantal oude auto’s neemt alleen maar toe.
Uit kersverse cijfers van BOVAG blijkt dat er sinds 1-1-2020 inmiddels 204.642 personenauto’s van 30 jaar of ouder in Nederland staan. Dat is een stijging van 2,3 procent in vergelijking met een jaar eerder. Reden voor de toename van het aantal klassiekers heeft volgens BOVAG onder meer te maken met de lage rente. Een oldtimer als investering zou nog iets kunnen betekenen voor je vermogen. Trap overigens niet in het romantische beeld dat hier wordt geschetst. Investeren in (oude) auto’s is geen eenvoudige of altijd winstgevende opgave. Integendeel, het kan je uiteindelijk serieus geld kosten.
Klassiekers die wél geld opleveren zijn bijzondere exemplaren met een interessante historie of auto’s die behoorlijk zeldzaam zijn. Vanaf vandaag tot en met zondag 19 januari is Interclassics in het MECC Maastricht te bezoeken waar dit soort klassiekers te bewonderen zijn en van de hand worden gedaan.
Dat het aantal klassiekers toeneemt in Nederland is ook niet zo heel gek. Een auto uit 1990 valt inmiddels onder het label oldtimer. Ja, nu schrik jij ook hoe oud we worden hè? Door de jaren heen werden auto’s steeds betrouwbaarder en dus gaan de voertuigen langer mee.
In 2019 werden 4.785 oldtimers ingevoerd vanuit het buitenland. Dat is een stijging van 2 procent in vergelijking met 2018. De export nam daarentegen af. Met 7.471 klassiekers die de grens overgingen is dat een daling van negen procent in vergelijking met 2018.
De populairste klassiekers in Nederland zijn van de merken Volkswagen, Mercedes, Citroën, Volvo en Ford. Er kwamen vooral meer Peugeots (+7,5%) en BMW’s (6%) bij. Ook oude Porsches, Renaults en Chevrolets wonnen met 4 procent aan terrein. Ander leuk feitje: ruim 84 procent van de klassiekers is een benzineauto, 9 procent LPG en 6,5 procent is een diesel.
Oldtimers staan over heel Nederland. De meeste klassiekers tref je in Noord-Brabant (34.000 stuks), gevolgd door Zuid-Holland (31.000), Gelderland (29.000), Noord-Holland (28.000) en Limburg (17.000).
Foto: Dino deze week op het MECC in Maastricht via @spotcrewda op Autojunk
reactief zegt
Waarom hanteert Bovag 30 jaar als oldtimer? In de MRB was het altijd 25 jaar, maar dat is nu 40 jaar geworden.
Ik heb een paar keer een oldtimer gehad. Maar op allen veel geld ‘verloren’ in plaats van verdiend. Ja, de waarde bleef gelijk of steeg zelfs iets. Maar om de boel netjes en rijdend te houden gaat er gewoon veel geld in zitten.
viezefreddyw zegt
@reactief: Maar laten we eerlijk zijn. De boel netjes en rijdend houden is toch het leukst aan het hebben van een klassieker?
christian85 zegt
@viezefreddyw: ik heb ook nog een Golf 1 op m’n naam staan, met een investering van 200 euro verwacht ik dat deze zeker meer opbrengt dan de rente op de bank
reactief zegt
@viezefreddyw: Nou… Niet altijd hoor. Ik vond het soms aardig frustrerend dat het een eindeloze put leek te zijn. Ik ben zelf helaas niet in de mogelijkheid om eraan te werken (gebrek aan autotechnisch inzicht en geen garage aan huis). Dus met uitbesteden lopen rekeningen aardig op. Maar de glimlach op het gezicht als je daarna weer rondrijdt is goud waard, dat wel.
Op dit moment heb geen oldtimer meer. Tijdgebrek en andere financiële prioriteiten. Maar er komt er later wel weer eentje. Dat sowieso :)
viezefreddyw zegt
@reactief: Ja, herkenbaar. De gedachte van het hebben van een oldtimer is vaak rooskleurig(er) dan daadwerkelijk een oldtimer hebben. Het komt regelmatig voor dat je de auto vervloekt, je (te) veel geld er aan besteed en dat je maar hoopt dat je op je bestemming aankomt als je ermee onderweg bent.
gloudertje zegt
@viezefreddyw: stuk van de charme. Houd het spannend ;)
eklasse zegt
@viezefreddyw: Heb je het nou over een oldtimer of over een Alfa? ?
viezefreddyw zegt
@eklasse: I see what you did there!
roadster zegt
@reactief: Of een auto een oldtimer is, hangt niet af van de mrb, maar van de leeftijd. En die is internationaal gezien doorgaans 30 jaar. Dus een auto van 30 jaar oud is welkom op oldtimer evenementen. Wanneer de mrb de norm zou zijn, is het maar te hopen dat de mrb vrijstelling niet wordt afgeschaft, want dan is een T Ford opeens geen oldtimer meer.
reactief zegt
@topless: Bedankt voor het antwoord. Ik wist niet dat (internationaal) de grens op 30 jaar lag voor evenementen. Moet zeggen dat ik dat vrij jong vind als je kijkt naar het type auto dat nu zo’n 30 jaar oud is. Maar het is ook gek om die leeftijdsgrens te blijven opschuiven natuurlijk…
gloudertje zegt
@reactief: er zijn maar weinig klassiekers (of geen) waar je nooit iets aan hebt. Heb zelf een ‘82er e21. Je blijft er mee bezig. Vooral kleine pruldingen. Is wel een stuk van de charme. Voor mij althans.
escort77 zegt
Een auto uit 1990 is geen oldtimer. Hooguit een youngtimer als je m zakelijk rijdt. Voor MRB-vrijstelling komt ie sowieso niet in aanmerking.
Robert zegt
@escort77: nee, het is toch nog iets ingewikkelder dan dit.
– 15 jaar of ouder = youngtimer, met fiscaal vriendelijke bijtellingsregeling voor diegene die zo’n auto zakelijk wil inzetten.
– 25 jaar of ouder = oldtimer, volgens de oude regelgeving, waarbij óók nog eens een arbitraire grens werd gesteld bij 1987 als jaartal waarbij wel of geen belastingvrijstelling te verkrijgen was. Voor deze leeftijdscategorie geldt nog wel dat benzineauto’s in aanmerking komen voor het zgn. kwarttarief voor de MRB.
– 40 jaar of ouder = oldtimer, vrijgesteld van MRB, geldend voor alle auto’s, ongeacht het type brandstof wat moet worden getankt.
poes zegt
De klassiekers markt is enorm overpriced door een forse luchtbel, inderdaad veroorzaakt door de lage rente. De prijsstijging van de afgelopen – pak ‘em beet – 5 jaar is op geen enkele wijze te rechtvaardigen.
Persoonlijk zou ik ver wegblijven van deze markt, want die gaat een keer enorm gecorrigeerd worden.
87sandyd zegt
@poes: Ik vind dit zo mooi om te horen, want ik hoor denk ik al 10 jaar dat de bubbel uiteindelijk gaat exploderen en je oldtimer straks niets meer waard is.
Maar elk jaar worden de oldtimers alleen maar meer waard ‘:D Is het een soort van jaloezie ofzo? Of willen mensen graag zien dat andere mensen op hun bek gaan? En dan blij kunnen roepen: “Zie je wel?”
hallobanaan zegt
@87sandyd: “resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst” geldt hier natuurlijk ook. Ik zie de bubbel overigens ook niet zo snel knappen. Ik vraag me wel af wat overheid (landelijk en europees) hier nog voor invloed gaat/ kan hebben mbt het milieu. Mogen we straks nog rijden met deze klassiekers?!
z4coupe30si zegt
@poes: net als de huizenmarkt in de randstad?
viezefreddyw zegt
@z4coupe30si: Niet alleen de randstad. Letterlijk in elke stad stijgen de prijzen als een jekko.
mashell zegt
@viezefreddyw: pas op dat je de mensen in Loppersum niet boos maakt…
appeltaartislekker zegt
@poes: alles is in theorie een luchtbel, maar geld is gewoon minder waard geworden.
fordnut zegt
Nu is het duidelijk dat Autoblog gesponsord wordt door VAG, van alle merken die opgesomd worden (Volkswagen, Mercedes, Citroën, Volvo en Ford), wordt alleen Volkswagen doorgelinkt.
RubenPriest zegt
@fordnut: slim! Ik heb nu ook Citroën, Ford en BMW doorgelinkt. Ha, mijn eindejaarsbonus is binnen! Excuseer me, ik moet mijn vlucht naar de Bahama’s halen.
ghost zegt
@fordnut: nee kneus, er zijn gewoon veel kevers van VW, meer van gemaakt dan welke auto ook, en te veel nog rondrijdende Amazones van Volvo en lelijke eendjes van Citroën. Had je wel kunnen weten toch?
fordnut zegt
@ghost: Bedankt voor het scheldwoord, het geeft jouw niveau aan. En wat heeft het aantal rondrijdende auto’s te maken met het feit of een merk doorgelinkt wordt of niet?
v6ti zegt
@fordnut: kom je daar nu pas achter? Is zo overduidelijk dat ik slechts 10% van de berichten nog maar lees op AB
rollingstoned zegt
De Dino blijft een prachtige wagen.
ghini zegt
@rollingstoned: en wat een geweldige kleur!
deuxchevaux zegt
Sinds 1987 heb ik mijn eend, lach me dood nu wat die dingen nu opbrengen. Veelvoudige van wat ze ooit nieuw hebben gekost.
Jochempie zegt
@deuxchevaux: Een 2VC6 Club? Mijn ouders kochten in 1987 ook hun eend. Is op dit moment nog rijdende, maar volgens de RDW is het nu een Burton!
kreukelzone zegt
Als er meer oldtimers geëxporteerd worden dan geïmporteerd, kan je de toename gewoon toeschrijven aan het feit dat het nu 2020 is lijkt mij. Alle auto’s die op 01-01-2019 29 jaar oud waren zijn nu opeens 30 geworden, en dat zijn er nogal wat blijkbaar. 204.642/1,023=200.041, dus op 01-01-2019 zoveel op kenteken. 200.041+4.785-7.471=197.355. Dan zijn er zo’n 7.300 auto’s een jaartje ouder geworden. Gefeliciteerd!
cazzo046 zegt
De klassiekermarkt is al een jaar of 2 niet meer stijgende. De enorme klappers van 2-3 jaar geleden zijn echt over.
Probeer maar eens een klassieke Porsche te slijten op dit moment, kan je zomaar een jaar kosten en je krijgt echt niet de vraagprijs.
johnhert zegt
@cazzo046: Eens, maar ten opzichte van 8 jaar geleden staan de prijzen van de 911 nog altijd exorbitant hoog als je het vergelijkt met andere klassiekers.
bernoulli zegt
Niet elke oldtimer is een klassieker. En niet elke klassieker is een oldtimer.
Dutchdriftking zegt
Tja, je zuur verdiende spaargeld investeren is altijd een risico. Dus wanneer je er naast een mogelijk rendement sowieso plezier van hebt, dan is een klassieker een goed idee. Anders niet. Als je garantie op rendement wil dan moet je investeren in huizen. Maar dat kan natuurlijk niet met een relatief klein bedrag.
posthumus zegt
Eerst maar eens überhaupt beginnen met “spaargeld”
rikv99 zegt
Bijzonder om te zien dat Porsche en Chevrolet niet in het top lijstje staan. Voor mijn gevoel zie je daar (na Mercedes misschien) juist het meest van rijden.
Edge zegt
De klassieke auto’s waarvan je weet dat ze niet afschrijven of zelfs in waarde stijgen zijn inmiddels ook al behoorlijk duur. Iemand die een paar duizend euro over heeft en daar wat mee wil zal echt niet zo snel slagen op de klassiekermarkt.
Ik heb mij daarom een aantal jaar geleden wat meer verdiept in de aandelenmarkt en ben daar geld in gaan steken. Ik heb ervaren dat als je ervoor zorgt dat je je goed inleest en daarnaast enkel investeert in takken of bedrijven waarvan je zelf goed op de hoogte bent, je risico op verlies behoorlijk klein is. Disney bijvoorbeeld, dichterbij een bedrijf dat je jaar gegarandeerd een dividenduitkering uitbetaalt en niet significant in waarde keldert ga je op dit moment niet komen.
Daarnaast blijft het ook leuk om hier en daar met (hele) kleine bedragen te gokken. Zo heb ik onlangs 10 aandelen Aston Martin gekocht. Inclusief de fee van mijn broker was ik een euro of 60. Gaat Aston koppie onder, dan ben je slechts 60 euro kwijt, maar die overname door Stroll of Geely doorgaat en succesvol wordt houd je er genoeg aan over om een keer ‘gratis’ pizza te bestellen.
rickthestig zegt
Wel of geen spaarrente. De meesten hebben niet eens spaargeld.
mashell zegt
@rickthestig: niet als je een oldtimer koopt, of je hypotheek aflost of telkens de nieuwste iPhone nodig hebt…
RiKe zegt
“Naast het stoplicht vliegen de Aygo’s, 107’s, C1’s je om de oren. Niet zo gek, want het belastingklimaat is er zo op ingesteld om juist dit soort autootjes te kopen.” Hier moest ik even een traantje laten…wat een treurnis
mashell zegt
@rike: qua leukheid factor scoren deze wagens wel hoger dan de Polo’s en Astra’s.
RiKe zegt
@mashell: Daar zijn dan de meningen aardig over verdeeld. Ik heb zowel het oude model C1 als het nieuwe model Aygo gereden. Wat een verschrikking als je een 5F Leon gewend bent. Totaal geen zuchtje power, luidruchtig, oncomfortabel…
Niels99 zegt
@mashell: wat heb jij gedronken?
schuiftrompet zegt
Een oldtimer als investering werkt denk ik pas bij nu al zeldzame en dure auto’s of nu slim kopen en 10tallen jaren geduld hebben… Andere worden het nooit… Ik geloof best als je nu een 67 mustang koopt voor 50k dat hij 70k wordt over 5 tot 10 jaar maar ik zie niet gebeuren dat de rx7 fb die ik restaureer (nu 10 tot 15k) over 5 tot 10 jaar voor 30k gaat. Ik doe het puur voor de hobby, maak allleen mijn vriendin wijs dat ik er straks ook op ga verdienen!
nietcreatief zegt
@schuiftrompet: ik kwam altijd wel aardig weg met “alle auto’s hebben onderhoud nodig” en onderhoud kost geld.
Dat die van mij jaarlijks het 3 voudige nodig had aan onderhoud dan die van haar wel even zoveel mogelijk buiten beschouwing gelaten natuurlijk ;)
carfreakjim zegt
@schuiftrompet: Ik denk dat het precies andersom gaat lopen. De jaren 60/70 muscle cars zijn nu eigenlijk al over hun piek heen, de komende jaren zullen ze nog wel een beetje schommelen rond de huidige prijzen. Maar over 10 jaar vermoed ik dat de prijzen in rap tempo omlaag zullen komen. Hetzelfde is gebeurt met de jaren 50 wagens, met name Amerikaanse auto’s. Mijn vaders 1956 chrysler was een paar jaar gelden nog rond de €18.000 waard en nu nog maar rond €10.000. Ondertussen zijn alle Japanse jaren 90 iconen de afgelopen jaren flink in waarde toegenomen.
kniesoor zegt
@carfreakjim: Niet omdat ik je vader een verminderde waarde van z’n auto gun, integendeel, maar het verhaal van de Chrysler klinkt me als muziek in de oren. Wil op enig moment graag een Olds uit die tijd hebben, dus een zakkende prijs voor die categorie auto’s zou me – strikt voor mezelf geredeneerd – prima passen.
carfreakjim zegt
@amghans: Mijn vader zal er zelf ook niet heel veel last van hebben, als deze weg gaat komt er toch weer een andere 50s Amerikaan, en die zijn dan dus net zo hard in waarde gezakt. Enige wat wel een beetje zuur is, is dat hij zijn bmw m635csi heeft verkocht om de chrysler aan te schaffen. En die is nu ruim het dubbele waard als wat hij ervoor heeft gekregen toen.
O plaat zegt
@carfreakjim:
Ik zou durven stellen dat de muscle cars beter hun waarde zullen houden om dat ze iconischer zijn. Elke nieuwe muscle car heeft verwijzingen naar het origineel model. Amerikaanse autos zijn pas terug mooi beginnen worden wanneer ze begonnen terug te stijlen naar de jaren 60 designs. Zelfs in veel moderne films, series en pop culture komen muscle cars nog steeds prominent voor ik zie ze niet stel verdwijnen.
maxidyne zegt
De enige auto’s die geld waard worden zijn exclusieve modellen. Een gewone auto wordt nooit veel waard, zelfs niet een speciale uitvoering. In 2001 kocht ik een RS2 voor 40.000 gulden. ( -18.200) Nu is de waarde zo’n 50.000 euro, en dat na 19 jaar! Met aftrek van alle vaste lasten zal ik er bij verkoop niet veel aan verdienen. Zelfde geldt voor de SL 320 en 330Ci die ik heb, amper waardestijging en ook in de toekomst waarschijnlijk niet veel waard. Mede door de opkomst van de EV zullen fossiele brandstof auto’s waarde gaan verliezen.
garp zegt
@maxidyne: vraag me überhaupt af of auto’s gebouwd na ongeveer 2005 klassiekers gaan worden. Zo ontzettend veel ‘stuurmodules’ die stuk kunnen gaan. Als een mechanisch component stuk gaat, kan je die vaak nog laten namaken. Maar ik vraag me dat af met al die elektronica. (En dan hebben we het niet eens over al die op maat gemaakte slangen, afdek rubbers en sensoren en complexe CO2 verminderingssystemen)
O plaat zegt
@maxidyne:
ik kocht 10 jaar geleden een VW T3 een voormalig bundeswehr voertuig voor 1700 euro. Ondertussen is hij al minimaal 10.000 waard. Oke relatief gezien word je er niet rijk van maar percentueel toch een mooie stijging voor een relatief normale auto.
v6ti zegt
Wat een lulverhaal. Het stallen,verzekeren, onderhouden en herstellen van zo’n klassieker is erg kostbaar. Zo kostbaar dat je er nauwelijks of niet aan verdient. Uitzonderingen daargelaten maar dat zijn auto’s die reaguurders van AB niet kunnen betalen.
sonnybonds zegt
tja vraag me af of de klasieke auto meer waard wordt. als er in de toekomst aleen nog maar elektisch mag worden gereden ivm met milieu zakt de markt wel in denk ik zo
unimog406 zegt
Zomer 2021 hoop ik een GT86 aan te schaffen, ik heb over een maandje eindelijk een huis met een oprit voor een stuk of wat auto’s. Die GT86 moet dan een blijvertje worden voor de komende decennia. Of die ooit dan weer oplevert wat ‘ie me volgend jaar kost, maakt me niet uit, ik hoop er enkel van te genieten. Een S2000 had ik 5 jaar terug moeten kopen, die stijgen nu al in prijs..
unimog406 zegt
Ik bedenk me nu, mijn kans heb ik letterlijk al gehad en verspeeld; rond y2k kocht ik een piekfijne, roestvrije en 100% originele Nederlandse CRX uit ‘89 met maar 90.000km voor een €2500. Als je het al vindt, vragen ze nu gerust tussen de €10-13k voor een CRX in die staat ?. Die had ik dus nooit weg moeten doen toen ik in 2006 m’n eerste huis kocht..