Helaas, stelletje zonaanbidders. Het nieuwste bommetje uit Beieren zal niet worden geleverd met een schuifdak. Reden: de auto wordt hierdoor te zwaar. En dat is natuurlijk funest voor je Nürburgring-tijd.
De 1M Coupe weegt nu een goede 1.495 kilogram. Als de technici uit München een schuifdakje aan deze vlotte 1-Serie zouden toevoegen, dan stijgt het totaalgewicht met maar liefst 15.8 kg. En dat willen ze blijkbaar niet. Nog een bijkomende reden is dat het zwaartepunt een tikkeltje lager komt te liggen zonder een moonroof in het dak. Je kunt je afvragen of de gemiddelde automobilist dit gewichtsverschil überhaupt zou merken in het rijgedrag, maar de ingenieurs van BMW zijn onverbiddelijk in deze kwestie: geen Webasto-taferelen in de daken van onze 1M Coupe’s!
De huidige generatie van de BMW M3 kreeg overigens wel de beschikking over een schuifdak, maar wie voor deze optie koos kon dat dan weer niet doen in combinatie met een carbonfiber dak.
Nog even kort over de prestaties van de snelle Eén: onder de kap hangt een 3.0 zes-in-lijn -met 340 pk & 450 Nm- die in staat is de Duitser in 4.9 tellen naar de honderd km/u te katapulteren. Mocht je er een in Nederland willen bestellen, dan heb je dikke pech. De 1 Serie M Coupe is hier al volledig uitverkocht, ondanks dat de prijs nog niet eens officieel bekend is gemaakt. De auto wordt volgende maand in Detroit onthuld.
WTF zegt
Ben groot BMW fan, maar wat is ie lelijk dat ‘coupe’ model. Zo moeilijk is een schuine daklijn toch niet?
Barryyy zegt
@WTF:
Je bedoeld: Ik ben geen groot BMW fan, wat vind ik hem lelijk?
Johan-SV zegt
ze willen niet boven de 1500kg uitkomen
mailman zegt
Komt er geen cabrio versie? Kwestie van in de Alpen eens goed te kunnen doortrekken in de zomer???
En die 100 kg extra gewicht is wel te counteren dor wat extra pk’s te chiptunen.
jimmy zegt
Wat krijgt die nog meer niet? Zwarte ventieldopjes?
vale46 zegt
Het is precies een M3 die tussen 2 vrachtwagens heeft gezeten in een kettingbotsing :s
Voor de rest kan het uiterlijk er redelijk mee door.
Het lijkt het mij wel een lekker karretje!
Hier kan je echt een bommetje van maken(tjoeners?), voor zover het al een bommetje is.
Wat interesseert dat schuifdak je nu als je een BMW 3.0 zes-in-lijn voor je hebt!? Gaan met die banaan!
donzobar zegt
hij krijgt ook geen wijnkelder
zdev zegt
Een slijptol doet wonderen.
ExOtiC zegt
Gewoon zelf doen. (Bam Margera stijl)
http://www.youtube.com/watch?v=SFlAvCgBN8s&feature=related
(check het dak)
zdev zegt
@ExOtiC: pijnlijk!
Simpson zegt
niet te filmen, 3L blok, slordige 1,5 ton, dat soort cijfers associeer ik toch niet met een tweezitter coupe…
sven zegt
Erg mooi blijft hij hoor de 1 serie M Coupe!!
lincoln zegt
1500 kg !!
hoelang geleden zou het zijn dat dat het gewicht van de zwaarste BMW was ??
Tommy2 zegt
@lincoln: Ja maar die waren ook lang zo veilig, lux en comfortabel niet. Altijd dat gezeur over het gewicht. -.-‘
Emc zegt
@Tommy2: Dat gezeur over gewicht is echt wel belangrijk. Hoe lichter hoe beter, kijk maar naar lotus. Met kleine motoren kunnen ze het supercars toch nog behoorlijk moeilijk maken. Ik snap ook niet dat zo’n kleine wagen bijna 1500 kg moet wegen. Dan maar wat minder luxe en voila, de CSL is weer terug.
Megakix zegt
@Emc: voor dagelijks gebruik is een weinig luxe ook wel lekker hoor ! Voor maximale performance kan je wellicht beter een Lotus (ofzo) rijden, maar dat Spartaanse gebeul met zo’n bakkie ligt mij persoonlijk niet. Vind het vermmogen (zoals eerder geschreven) erg mager voor een M in het huidige tijdperk. Kortom, voor datzelfde geld rijdt je een 335ix met M-sportpakket…keuze voor mij is dan snel gemaakt; laatstgenoemde dus.
lincoln zegt
@Tommy2:
maar wel van echt metaal ..
en niet van plastic .. (duur plastic natuurlijk) ..
jurrian zegt
Maar, de E30 M3 kon wel een schuifdakje, en dat woog ook geen 15 kilo en daarmee kwam die niet eens in de buurt van 1400 kilo. Maargoed, het S14 blok is dan ook wel echt bijzonder licht. iets wat je toch niet helemaal kan zeggen van de 35i
jeanclaude zegt
bij de rs3 sportback is een hele panoramadak bestelbaar, daar zeuren ze ook niet over het gewicht ervan toch?
Megakix zegt
@jeanclaude: nah…een RS3…tsja….maar je hebt gelijk hoor, dat zeiken over een dakkie bij BMW is niet van deze tijd.
unanimo zegt
@jeanclaude: Die weegt al 1700 kilo, dan maakt dat beetje ook niks meer uit. Audi’s hebben van zichzelf al obesitas.
pedro zegt
wat een ramp …
Jochempie zegt
Tjongejonge, als je een echte zonaanbidder bent is zo’n schuifdak toch ook niet genoeg? Haal dan gewoon een 135i cabrio…
Vincenzo zegt
Ze kunnen beter dat hele ding niet laten komen. Wat een gedrocht en dan ook zo zwaar.
Mr. Dj M. zegt
Tja dat krijg je er van als de auto waar we het over hebben al veel te zwaar is. Snap niet dat ze het zover hebben laten komen….
i-love-v60 zegt
Laatste bericht uit Bayern. Maximum gewicht bestuurder 65 kg. Passagiers niet toegestaan ivm afstraffing Audi RS3.
Einde bericht.
Jochempie zegt
@i-love-v60: De RS3 gaat eraan…
Oxymoron zegt
Lijkt mij een smoes om niet te hoeven toegeven dat met een schuifdak alleen dwergen onder het dak passen. Slecht ontwerp dus.
Megakix zegt
@Oxymoron: …he, jij speelt world of warcraft ?
OT: met die heerlijk sportstoelen kan je heel gemakkelijk perfect zitten. Ben zelf 1.97m en heb nog nimmer krap gezeten in een BMW…of het moet de oude Z3 zijn…
hwelvaar zegt
@Megakix:
Ben zelf 1m95 en zit altijd krap in coupe wagens, zeker in BMW.
Ik wil wel een goede stuur/zit positie voor het betere rijwerk. Dus rechte rug, en schouders tegen rugzetel, en met gebogen armen aan de bovenkant van het stuur kunnen.
Heb daarvoor sportzetel op verlaagd onderstel in m’n 335i moeten plaatsen. (totaal 10 cm lager)
Megakix zegt
@hwelvaar: jij bent de eerste die een 3-serie zónder sportstoelen besteld ? Dus moet je het later inbouwen…tsja…
Zoals jij erbij zit, adviseer ik je een Mazda 121 (a la oma-om-de-hoek). Daar is geen enkele sportievere auto voor gemaakt.
M52B28 zegt
Jammer geen schuif/kantel dakje. Ik vind dat persoonlijk een must. Heerlijk om in het voor of najaar met het dak open te rijden.
Maargoed, ik kan toch geen 1 M coupe betalen…. en als ik dat wel kon dan zou ik eerst nog 3x overwegen of ik voor dat geld niet een (tweedehands) M3 zou kopen.
tom307 zegt
het is zo dat wanneer een wagen een sunroof type is, dit door heel het bouwproces veranderingen met zich mee brengt.
vb, andere deurstijlen, 1 extra dakstijl, er zijn zelfs veranderingen in de vloer, in de meeste autofabrieken zie je goed wanneer er een sunroof of no-sunroof lang komt, overal word het aangeduid doordat er andere stukken moeten worden aangebracht (vooral in de lasfabriek)
dus 15kg is vrij gauw te vinden.
NicoLauda zegt
Ja, want denk bijvoorbeeld aan afwatering slangetjes.
Maargoed.. gewoon een 135i kopen en die zelf maar tot M of beter opkalefateren. Of even bellen met Dhollandia, die willen er vast wel een dakje inslijpen.
Persoonlijk ben ik wel van mening dat een sunroof een must is.
g40freak zegt
wat belachelijk is dit zeg.
Gewoon aftermarket gat in dak zagen –> nette webasto erin en klaar.
As je gvd een berg geld naar de bmw dealer brengt, moet je dat toch gvd zelf weten wat je met de auto doet??
Al wil je er een kandelaar en een roze olifantje op.
iNfensus zegt
Ah, wat maakt het uit of ik er nu geen bestel met schuifdak of er geen bestel zonder schuifdak?
Atenza zegt
-edit: je valt in herhaling, zuurbek-
Atenza zegt
@Atenza: lol en jij niet dan?
Raikkonen zegt
tja ik vind het niet eens zo erg als ze het weg laten.
het punt is ik kan hem toch al niet betalen maar zou het wel heel plezierig vinden als het kon.
Freewarefreak zegt
@Raikkonen: Eerlijk? Ik kan er ook niet mee zitten. Zonnedaken vind ik toch altijd lelijk.. er zit toch airco in so who cares. Het blijft mijn über droommachine. Heerlijk! Dat word sparen want ook ik kan hem (nog lang) niet betalen. En al konden we het Raikkonen.. ze zijn toch op.. ;)
Raikkonen zegt
@Freewarefreak: kijk eindelijk iemand de met me mee kan praten:D
had het der gister ook over met me zwager maar van hem moest die er in komen wat dat maakt de auto helemaal af.
nou het boeidt me niet of de nou een glazen plaat boven me hoofd zit kijk toch door de voorruit:P
335itwinturbo zegt
dus de m1 is een getuned 135i stage1????
clijde zegt
Gewoon een M-serie coupe CSL produceren…
rob zegt
nog een jaartje sonja bakkeren.. de wielen zijn er mooi. dat dan weer wel.