Oude diesels en nog oudere benzine-auto’s gaan in de ban.
Niet alleen Amsterdam en Utrecht doen diesels en benzine-auto’s vanaf een bepaalde leeftijd in de ban, ook Rotterdam is langzaamaan afscheid aan het nemen van de duivelsjus-verbandende auto’s. Verkeersnet meldt dat de gemeente Rotterdam vanaf 1 april 2015 geen parkeervergunningen meer verleent aan eigenaren van oude, vervuilende auto’s.
Hoe oud & vervuilend die auto’s zijn? Helemaal niet zo oud. Want de regeling slaat op personenauto’s en bestelauto’s op diesel ouder dan 1 januari 2005. Kortom: alles met een Euro IV-norm of lager. Ook benzinebolides ontspringen de dans niet. Rij je een benzine-auto met Euro I (oftewel: alles van voor 1 juli 1992), dan geeft de gemeente binnenkort geen parkeervergunningen meer voor je af. Bestaande parkeervergunningen blijven overigens gewoon geldig.
introductiemap zegt
Zul je maar net zo’n leuke Ibiza FR 2.0 TDI oid. hebben aangeschaft als je daar woont. Even ter beeldvorming hoe absurd dit eigenlijk is…
metalmike zegt
@introductiemap: Niks aan de hand dus, zolang je hem maar niet verkoopt
moondustfocus zegt
@introductiemap: lees de laatste zin ff nog een keer.
TDI-goeroe zegt
@introductiemap: de IbizaFrTDI is er niet van voor 2005, hij heette toen Sport ;)
TDI-goeroe zegt
@TDI-goeroe: oh, en de Ibiza2.0TDI is er alleen van 2008-2014.
norge zegt
Ik verwacht op zijn minst een revolutie…..Oh wacht ….Rotterdam…In hoeveel talen is dit al bekend gemaakt?
gop1 zegt
@norge: Hoeft naast in het Nederlands slechts in één andere taal hoor, op één groep na zijn alle 177 soorten allochtonen goed aangepast.
mashell zegt
@gop1: En van die illegalen (die ene onaangetaste groep) mag je dat ook niet verwachten.
ramon zegt
@mashell: Lol, ik gok dat hij die niet bedoelde ;)
gop1 zegt
@ramon: Haha, precies. Ik ben zelf allochtoon en ik irriteer me mateloos aan een bepaalde groep ‘mede-allochtonen’. Ik vind dat de maat op een bepaald moment gewoon vol is. Daarom begrijp ik racisme en dicriminatie in Nederland gedeeltelijk wel. Alleen vind ik dat dit wel tegen de juiste groep moet worden gericht en niet tegen alle 176 nationaliteiten die zich wel fatsoenlijk gedragen.
gop1 zegt
@mashell: Dat is echt niet waar ik op doelde.
mashell zegt
@gop1: dat weet ik natuurlijk wel. Maar 1 groep de schuld geven van alle problemen is een strategie die al eens geprobeerd is, met de meest gruwelijke gevolgen. Welke groep je ook bedoeld (ik heb werkelijk geen idee) zij zijn het niet alleen.
arii zegt
Ben ik de enige die dit ziet als ‘racisme’/belemmering van leven voor mensen die zich geen nieuwe(re) auto kunnen veroorloven?
ej20g zegt
@arii: nee hoor. Zo zie ik het ook en ik heb zo’n flauw vermoeden dat het niet bij ons blijft.
GTR zegt
@arii: Nope. Je bent niet de enige.
dutchneon zegt
@arii: goed belachelijk ja, betaal verdimme bijna 800 euro per kwartaal voor mn td6 range rover en kan straks geen stad meer in….. niet dat ik dat zo graag wil, maar af en toe moet toch kunnen!
paddoswam zegt
@dutchneon: naast een paardentrailer of bouwbedrijf kan je dat ook moeilijk goed praten zulke uitgaven aan een vijf personen vervoersmiddel. Nederland is niet gemaakt voor dik doen in een diesel.. daar zakt echt je broek vanaf.
josh91 zegt
@arii: het is geen belemmering, als laatste staat in het artikel dat er geen nieuwe vergunningen worden afgegeven. Dus zolang mensen geen nieuwe auto (kunnen) kopen behouden ze hun vergunning nog gewoon hoor. In tegenstelling tot wat ze in Utrecht willen doen is dit minder radicaal als je het mij vraagt.
tupperware zegt
@arii:
Ja, ik ben ook Rotterdammer en voel me absoluut niet gediscrimineerd..
Als compensatie voor deze schoonmaakactie mag van mij de snelheid op de ring wel weer omhoog..
Deze maatregel is immers veel effectiever..
timowouters zegt
@arii: het gaat om benzine auto’s jonger dan 1992. Als je die niet kan betalen, moet je helemaal geen auto kopen want dat kan je het onderhoud en verzekering al helemaal niet opbrengen!
Een willekeurig koekblik uit ’95 kan je kopen voor 500 euro. Die rijd je in 3 jaar vervolgens helemaal op en dan koop je er eentje uit ’98 en dan rijd je die in 3 jaar op. Enz…
shogun zegt
@arii: niet kunnen veroorloven…
en wat nou als je gewoon helemaal weg bent van je eind jaren 80 BMW of Mercedes?
ik houd eigenlijk niet zo van nieuwe auto’s. vermaak me gewoon meer met het oudere spul.
maar ik mag zo langzaam aan nergens meer naar binnen met de oude “rommel”.
fijn hoor, al dat gegroen. maar moet dat nou echt mijn vrijheid om gewoon te kunnen kiezen voor een auto die ik zelf wil rijden door mijn neus boren?.. gelukkig woon ik niet in rotterdam, amsterdam of utrecht. al ben ik in die laatste nog vrij regelmatig.
sjeppie156 zegt
Vind dit op zich wel leuk want het zou auto verkopen deels moeten stimuleren. Alleen hebben de mensen die dit soort auto´s meestal niet het geld om een nieuwe auto te kopen. Tevens komen er dan nog voordelen voor elektrische auto´s ik lach de ballen uit mijn broek in dit land
ej20g zegt
En opnieuw bewijst dit hoe krom het milieubeleid overal is. Het gaat niet goed komen met Nederland vrees ik.
brabusrocket zegt
Schandalig dit toch wat moeten al die gasten met een diesel uit 2004 bijvoorbeeld
tupperware zegt
@brabusrocket:
Zoals Abu zou zeggen, als het je niet aanstaat, dan rot ie maar op..
Ik mag onze burgervader wel..
redneckarie zegt
In duitsland moesten de mensen in de jaren 40 ook met 1 en dezelfde nieuwe auto rijden …..wat nou 1 VRIJ europa…
zaphodbeeblebrox zegt
Deze mensen rijden in een auto die gewoon goedgekeurd is voor de Nederlandse weg. En dan word je niet toegelaten in Rotterdam/Rotterdam of Utrecht. Beetje te gek voor woorden…
postzegel zegt
@zaphodbeeblebrox: Ja en Nee. Rijden wordt ook niet verboten!, maar een parkeervergunning krijg je niet. Kaartje kopen, duur betalen, dat kan wel.
faalhaas zegt
Ik vind dat we mensen met een BMI hoger dan 25 ook moeten verbannen, net als mensen met een IQ onder de 100. Volledig terecht want ze denken niet na over uitstoot.
norge zegt
@faalhaas: Hazen zijn ook overbodig..
faalhaas zegt
@norge: Zo is natuur!, Een biertje ik gooi helemaal leeg blik in de water.
imaginenl zegt
En dat terwijl parkeren juist voor nul uitstoot zorgt
bofkont zegt
Slinks correct politiek eco geneuzel verder niets!!
toniominestrone zegt
Daar gaat mijn e30-je uit ’83!
e1000bmw zegt
@toniominestrone: ik zat net te denken idd. Hoe zit dat met klassiekers?
v8rules zegt
Je mag er tenminste nog in, dat is in Utrecht anders straks. Krijgen die mensen nu korting op hun houderschapsbelasting?
granlusso zegt
Het ging in Utrecht ook al fout… Raadpleeg nou eens de brahaaanche! Dit zijn mensen zonder verstand van auto’s die hierover beslissen, zorg nou dat je een beetje snapt hoe het werkt!
parker zegt
Haha, hardstikke mooi, ik schat dat het wagenpark in Rdam hiermee meer dan halveert! Alle paupers voortaan in het OV, zo heurt het..!
sabrerator zegt
Nu zijn het nog de grote steden. Let maar op, over 15 of 20 jaar is dit in heel Nederland zo. De klassieke auto is een vervuilende massamoordenaar aan het worden, die moeten en zullen dood!
En wij als liefhebber kunnen dat vreselijk vinden, de ellendige waarheid is dat 90% van autorijdend Nederland geen ene moer om auto’s geeft en het dus ook niets kan schelen. Een auto is een gebruiksvoorwerp en verder niet.
Doe daar een stapel ambtenaren bij met een Brussel-fetisj en de totale vernietiging van mooie auto’s is een feit.
Over een paar jaar mag mijn stiefvader niet eens meer zijn 2500km per jaar genieten in zijn V12 XJS uit 1989. E het ergste is: ik ook niet!
shogun zegt
@sabrerator: Dit dus…
mrrallycross zegt
Discriminatie!!!
Hupke zegt
Ze zouden beter naar echte emissies kijken, maar dan word je keuring wel duur.
Langst de andere kant, als je wat van auto’s houd neem ik aan dat je niet in een stad woont, of toch op z’n minst een garage hebt, voor een oldtimer oid. is parkeren dan geen probleem. Een daily gaat sowieso geen oud barrel zijn.
gop1 zegt
En in de haven wordt natuurlijk helemaal niets uitgestoten zeker? Want als je daar uit je auto stapt ruik je helemaal niets raars en adem je super schone lucht in.
mashell zegt
@gop1: ook schepen zonder roetfilter of gebouwd voor 2004 worden niet meer terug toegelaten. Tenminste dat zou logisch zijn. Maar bij de rechtse hobby van burgertjes pesten wordt telkens het bedrijfsleven ontzien.
gop1 zegt
@mashell: Niet alleen de scheepvaart, maar wat dacht je van talloze chemiefabrieken en raffinaderijen die er staan.
marc94 zegt
@mashell: dat het nutteloos is mbt bijvoorbeeld de scheepvaart of de genoemde raffinaderijen ben ik het over eens. Maar dat het bedrijfsleven word ontzien, daar moeten we alleen maar blij mee zijn. Anders word alles te duur en ben je het kwijt aan landen die niks om het milieu geven.
mashell zegt
@marc94: of je doet zoals Duitsland, daar hebben ze project “Energie wende”, waarin ze alle kercentrales uitschakelen, de bruinkoolwinning afbouwen en overgaan op duurzame energie. Zij lopen mijlenver voorop als het gaat om techniek voor duurzame energie, techniek die ze kunnen verkopen. Het is toch van de zotte dat wij het land van windmolens en klompen niet verder komen dan “windmolens zijn lelijk” te roepen op protestbijeenkomsten.
lekbak zegt
@mashell: schepen op bouwjaar selecteren slaat gewoon nergens op want ze worden gewoon hergemotoriseerd. De zeldzame onverwoestbare langzaamloper die nog draait is vele vele malen schoner dan de nieuwste toerenmaker wat fijnstof betreft. Het nadeel voor de eigenaar is dat die dingen nooit gemeten zijn en dus zogenaamd vervuilend zijn.
Dit gaat over de binnenvaart, zeevaart komt niet echt in de buurt van de woonwijken. Bovendien is het per tonkilometer nog altijd het schoonst van alle vervoersvormen.
Dat er ontzettend veel troep wordt uitgestoten door de industrie is een feit. Kom eens met windstil weer in de botlek en je hapt naar zuurstof.
benzinehoofd zegt
Raar! Parkeren is in zo’n geval toch juist wenselijk…
rufctr01 zegt
En de auto maar buiten de stad parkeren? Gelukkig woon ik daar niet. Linkse kuthobbies
rotrexv5 zegt
@rufctr01: ja, want een college van leefbaar Rotterdan, d66 en cda is echt links…
mashell zegt
Het is een rare maatregel, diesel extreem veel strenger gestraft dan benzine auto’s. Ongetwijfeld om het levensgevaarlijke fijnstof te verminderen. Dat gaat natuurlijk niet lukken als vieze vrachtwagens, stadsbussen en containerschepen nog gewoon welkom zijn om door de stad te rijden/varen.
AHulsker zegt
Gaan we dan ook de MRB verrekenen evenredig met de fractie van Nederland waar je nog wel mag komen met je auto? Desnoods op provincie-niveau aangezien de MRB nu al deels uit provinciale opcenten bestaat.
Hoe ouder en vervuilender je auto, des te minder wegen je mag komen, hoe lager je MRB.
Design_Driven zegt
Die Godwin had ik hier niet verwacht +1 voor de moeite
Design_Driven zegt
@sketcher: was als reply voor redneck arie bedoelt.
marinepower zegt
Ze kunnen beter heel de industrie van Pernis, Botlek en Rozenburg platgooien….
gerjan zegt
En wat nou als al die mensen er een brommobiel van maken? Dan heb je die auto’s nog :)
yupyup zegt
Ik vind het raar, dat als je netjes je wegenbelasting betaald, de gemeentes daarna je de toegang tot de wegen ontzeggen (of in dag geval de toegang tot parkeren).
Ik vind het ook raar dat elke gemeente dit zomaar kan doen en zijn eigen plan kan trekken. Duidelijker wordt het niet op
oxymoron zegt
@yupyup: Je mag best parkeren, bij een parkeermeter of zo, maar je krijgt geen doorlopende vergunning meer. Even wat langer rondrijden met je stinkende kar dus, op zoek naar een lege plek. Beetje symboolwetgeving.
yupyup zegt
@oxymoron: maar zeer onsympathiek. Je betaalt wegenbelasting, dus je hebt recht om gebruik te maken van de wegen, op de weg mag je je auto niet laten staan, dus moet je ook fatsoenlijk kunnen parkeren. Dit is gewoon het pesten van mensen met oudere auto’s. Voor mij maakt het niet uit, want nog los van het feit dat mijn auto’s nieuwer zijn dan 2005, kom ik nooit in Rotterdam en woon ik daar dus ook niet.
Maar wie rijden die oude auto’s? Voor een deel zijn het liefhebbers, voor een deel zijn het mensen die het allemaal wel prima vinden, maar voor een groot deel zijn dat ook de mensen die het, om wat voor reden dan ook, niet kunnen opbrengen om een nieuwere auto te rijden. Deze mensen ontzeg je een parkeerplaats en laat je bij een duur betaalde parkeerplaats staan. Mijn inziens jaag je mensen op extra kosten door ze een vergunning te ontzeggen, en bij zo’n regeling doe je dat bij de mensen die die extra kosten het minst kunnen hebben.
parker zegt
@yupyup: autorijden is geen recht, als ze het niet kunnen betalen dan is daar de fiets of het ov. Die groep zou sowieso eens wat vaker de fiets moeten pakken gegeven hun oververtegenwoordiging in obesitas..
yupyup zegt
@parker: Heb je daar ook een bron van? Het klinkt als een enorme generalisatie namelijk.
En inderdaad, auto rijden is geen recht. Maar het op deze manier moeilijker maken voor bepaalde groepen, zonder dat daar een goede reden voor is, vindt ik onzin.
poes zegt
Wat betreft de diesels vind ik de maatregel wat ver gaan, maar het betekent wel dat we eindelijk af zijn van al die mega smerige goedkope oude Mercedes diesels die massaal hierheen zijn gehaald. Wat een ranzige bakken zijn dat. Je ruikt het gewoon!