Wil je graag een sportauto of ander liefhebbersauto kopen, maar heb je geen parkeerplek meer over? Dan is een Engine Room misschien iets.
Op straat parkeren wordt in Nederland steeds moeilijker. Niet alleen omdat de kosten steeds hoger worden, maar ook omdat er simpelweg minder plekjes lijken te zijn. Allebei de ouders werken tegenwoordig, dus hebben ze ook allebei een auto nodig. Zeker nu het ov sinds begin 2020 nóg minder aantrekkelijk is geworden. Tegelijkertijd wonen de kinderen steeds langer thuis, terwijl ook zij graag een eigen auto hebben. Tel daarbij op dat de wijze mannen en vrouwen die woonwijken inrichten van mening zijn dat ieder huis slechts 0,01 parkeerplaats mag hebben en je hebt een flink parkeerprobleem.
Dat probleem is zelfs zo groot, dat Allsafe er een oplossing voor heeft kunnen bedenken. Ze noemen het Engine Rooms en het idee deelt veel met een autohotel. Voor 150 euro (exclusief btw) per maand krijg je 18 vierkante meter aan verwarmde en beveiligde parkeerruimte. Het bedrijf heeft nu nog maar twee locaties, in Oegstgeest (kleine honderd plekken, vlakbij Leiden) en Weesp (130 plekken en 44 motorfietsplekken, vlakbij Amsterdam).
Allsafe-oprichter Eric Stubbé was vrijdag te gast bij de BNR Nationale Autoshow, waar hij het concept verder toelichtte. Zo is het niet alleen een parkeerplaats, maar kan je bij de Engine Rooms ook je auto wassen bij de wasboxen. Heb je daar geen zin in? Dan kan je voor een duurder abonnement gaan, waarbij je een conciërgeservice krijgt. Allsafe kan de auto voor je wassen, of de auto voor je deur zetten. Onderhoud doet Allsafe niet. “Maar naar de garage brengen voor een beurtje, dat zou wel kunnen.”
Engine Rooms niet alleen voor sportwagens
De Engine Rooms zijn onlangs geopend, volgens Stubbé zijn ze niet alleen voor mensen met een dikke sportwagen. “We richten ons juist op de groep mensen die emotie hebben bij auto’s. We bieden een stukje gemak. Zo hebben we een klimleraar die een oude, klassieke Volkswagenbus bij ons heeft neergezet. Die komt zaterdag met zijn leerlingen om de bus op te halen en is meteen weg. Geen gezeur dat zijn auto de hele week buiten heeft gestaan, niks. Het is ook makkelijk voor mensen die lang in het buitenland moeten blijven.”
Allsafe heeft nu nog maar twee Engine Rooms, maar wil dit snel uitbreiden naar meer plekken. Idealiter heeft het bedrijf naar eigen zeggen tien tot twaalf locaties, om zo heel Nederland te kunnen dekken. Er staan nu drie locaties op de planning. Bergen op Zoom is als eerste aan de beurt, over een aantal maanden. Eind dit jaar volgt Alkmaar, medio volgend jaar moet de Engine Rooms in Rotterdam klaar zijn.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Martin Schimpf van standbouwer A&A Expo praat over wat hij met het uitbreken van de coronacrisis heeft moeten doen om zijn bedrijf overeind te houden. En Wouter rijdt in de Audi RS e-tron GT.
Foto: Continental GT van @ToyotaFortuner via Autojunk.nl.
kniesoor zegt
Hier in het lommerrijke deel van de Parel aan de Maas betaal je voor een standaardgarage voor één auto (zo’n hok waar je gegarandeerd een keer schade aan je portier maakt als je probeert in- danwel uit te stappen en waar een beetje klassieke Amerikaan sowieso niet in past) EUR 50K k.k. Dan is zo’n Engine Room best een goed alternatief. Dus dat biedt kansen voor Stubbé in het pittoreske Rotterdam.
Johanneke zegt
181 euro per maand poh. Ik kan mijn geld beter besteden. Voor 160 in de maand leen je 50k en koop je een garagebox.
ritzevespa zegt
180 is veel geld indd maar als je een hele dikke bolide hebt dan is het weer een schijntje.
Maar het klopt wel, Nederland is vol, zo vol dat ik alleen maar met de motor naar de stad wil, dat uren lopen is niks voor mij
Ik rij elke dag 6 adressen en moet 6 keer een plekje zoeken per dag, dan ben je wel uitgekeken erop, en indd veel huizen hebben geen parkeerplaats.
Dat was vroeger niet nodig omdat mensen toen geen auto hadden 😏
Maar tegenwoordig is het een status, m’n buren hebben altijd standaard 4 auto’s, 1 gezin en als bezoek komt dan is de straat vol en dan moeten de andere 9 gezinnen ook nog parkeren haha en dat word dan leuk.
Dus hop helm op je kop 😉
saxoke zegt
Zo nieuw is dit niet. Mijn grootouders deden dit ongeveer 40-45jr geleden al. Zij hadden een groot stuk braakliggende grond achter hun woning. Bij hun tegenover werden toen veel appartementen gebouwd. Op hun stuk grond plaatsten ze toen een stuk of 25 garageboxen en die verhuurden ze aan de omwonenden. De investering was zeer klein en op enkele maanden terug verdient. Ze stonden binnen en droog. Verwarmd waren die garages niet, maar de kost was dan ook zeer laag. K weet bvb nog dat 1 van hun langste huurders enkele jaren geleden nog steeds maar ongeveer 20€ per maand betaalden.
speedster72 zegt
Vroeger had je gewoon een huis met garage want anders roestte je auto weg. Tegenwoordig is een nieuwbouw woning met garage nogal zeldzaam. Met een beetje geluk vind je wel een goedkopere stalling, in Rijswijk kan het bijvoorbeeld voor 750€/jaar. Niet verwarmd, wel met slagboom etc.
Is ook leuk om doorheen te lopen danwel rijden, van gloednieuwe Porsche tot klassieke Amerikaanse begrafeniswagen staat er gestald.